فوتر در طراحی سایت
در طراحی سایت حرفه ای هر قسمت از صفحات از اهمیت ویژهای برخوردار است. قرار دادن المانهای درست و اطلاعات کاربردی در هر قسمت از سایت به بهتر دیده شدن و درگیر کردن بیشتر کاربران و بازدیدکنندگان کمک میکند. یکی از قسمتهای مهم سایت، فوتر سایت. با توجه به تحقیقات انجام شده اهمیت قیمت انتهای سایت که با نام footer شناخته میشود گاه بسیار بیشتر از قسمت بالا یا Header سایت است. دلیل این امر مشاهده سایت از بالا به پایین است. اگر کاربر بتواند با تماشای قسمت ابتدایی و میانی سایت آن را برای حل مشکلات خود کاربردی تشخیص دهد، این قسمت فوتر است که میتواند کاربر را برای برقراری ارتباط با سایت مجاب کند. متاسفانه گاه طراحان سایت اهمیت آن را به درستی درک نمیکنند و با قرار دادن اطلاعات نادرست، امتیاز و مزایای فوتر را از دست میدهند.
چرا فوتر سایت اهمیت زیادی دارد ؟
با انتخاب و باز کردن یک سایت در ابتدا گرافیک، تصاویر و مدیای سایت است که کاربر را درگیر میکند. در ادامه کاربر اطلاعاتی که به آن نیاز دارد را بررسی کرده و اگر احساس کند که سایت میتواند برای او کاربردی باشد به دنبال روشی خواهد بود که بتواند ارتباط برقرار کند. از این رو قرار دادن المانهای مهم برقراری ارتباط با سایت یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید در فوتر سایت قرار داد؛ اما تنها دلیل با اهمیت بودن فوتر سایت این موضوع نیست. از دلایل مهم بودن فوتر میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
1- در فوتر میتوانید اطلاعات فنی و حقوقی سایت را قرار دهید
فوتر سایت بهترین محل برای قرار دادن اطلاعات فنی و حقوقی سایت است. با قرار دادن این اطلاعات در فوتر میتوانید به مخاطب اطمینان دهید که اطلاعات قرار داده شده صحت دارند و آنها را از حقوق خود در قبال کپی رایت مطلع نمایید. حق امتیاز سایت میتواند به سایت شما اعتبار بخشیده و آن را از دیگر رقبا تمیز دهد.
2- فوتر محل مناسبی برای قرار دادن نقشه سایت است
گاه صفحه یا صفحاتی در سایت وجود دارد که مهم هستند ولی ممکن است از دید بازدیدکننده دور بماند. فوتر بهترین محل برای قرار دادن لینک صفحه مذبور است. در ضمن با قرار دادن نقشه سایت در فوتر میتوانید بازدیدکننده را از گشتن بی جا در سایت رها کنید و او را بدون زحمت به صفحه مورد نظر هدایت نمایید.
3- با فوتر بهینه میتوانید نرخ تبدیل سایت را افزایش دهید
اگر بتوانید از فوتر سایت به عنوان یک اهرم استفاده کنید به مرور نرخ تبدیل سایت افزایش خواهد یافت چرا که او با کمترین دردسر میتوانید به صفحه مورد نظر خود هدایت شده و یا شما ارتباط برقرار کند. در ضمن با افزایش اطمینان مشتریان به فروشگاه طبیعتاً امکان سفارش محصول افزایش خواهد یافت. این افزایش اطمینان به واسطه مشاهده جایز و اعتبارنامهها، امکانات سخت افرازی و نرمافزاری سایت، امکان تعویض کالا و یا جبران خسارات و … انجام خواهد گرفت. اگر بخواهیم به زبان ساده صحبت کنیم یک فوتر سایت کاربردی میتواند دل سفارشدهنده را از تحویل کالا و خدمات قرص نماید.
4- با فوتر اطمینان بازدیدکننده را جلب میکنید
با قرار دادن اطلاعات حفاظتی نظیر نماد اعتماد، مهرهای امنیتی، گواهینامه و جوایزی معتبری که دریافت کردهاید میتوانید اعتبار سایت خود را به بازدیدکننده نشان دهید. فوتر محل مناسبی است که بتوانید اعتماد و اطمینان بازدیدکننده را جلب نمایید.
5- با فوتر بهینه (سئو باکس) میتوانید سئو سایت را ارتقا داد
استفاده از لینکهای مناسب در فوتر میتواند در سئو سایت شما تاثیر چشمگیری داشته باشد. سعی کنید نقشه سایت خود را به درستی بچینید و به صفحات اجتماعی کسب و کار خود در فوتر لینک بدهید. این کار میتواند نظر الگوریتمهای موتور جستجوی گوگل را جلب کرده و سایت شما در زمره سایتهای کاربردی در صفحات اول جستجوی خود نمایش دهد.
6- نکات کلیدی در طراحی فوتر سایت
حال که با اهمیت فوتر سایت و دلایل آن آشنا شدید بد نیست ببینیم فوتر سایت را چگونه طراحی کنیم که بتوانیم از مزایای آن بهرهمند شویم.
7- فوتر سایت نباید خیلی شلوغ باشد
نظم در طراحی فوتر سایت اهمیت بسیار زیادی دارد. بازدیدکننده نباید در زمان مشاهده فوتر با المانهای گرافیکی زیادی مواجه شود و باید بتواند قسمتهای مختلف فوتر را از هم تشخیص دهد. بهتر است از ستونبندی مشخصی استفاده کنید و اطلاعات کلیدی را دستهبندی نمایید. فوتر در عین سادگی باید کاملا پرمحتوا طراحی شود و همه المانهای مورد نیاز کاربر در آن قرار داده شود. سعی کنید فوتر را به شکلی طراحی کنید که در زمان مشاهده اطلاعات کاربر دچار سردرگمی نشود و به راحتی آیتم مورد نظر خود را بیابد.
8- استفاده از لینک دهی مناسب در فوتر جهت لینک سازی داخلی سایت
بهتر است در فوتر سایت عناصر و صفحات مهم سایت را به صورت لینک قرار دهید. این کار به کاربر این فرصت را میدهد که در صورت تمایل به دیدن یک صفحه خاص نیاز نداشته باشد به قسمت هدر مراجعه کند. ایجاد سهولت در دسترسی به صفحات سایت باعث ماندگاری بیشتر بازدیدکننده در سایت میشود. همان طور که میدانید یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای امتیازدهی به سایتها میزان گردش بازدیدکننده در سایت و دقایقی است که او در یک صفحه باقی میماند و اطلاعات را بررسی میکند.
9- انتخاب مهمترین صفحاتی که لینکها در فوتر باید قرار گیرند
پیشنهاد میکنیم صفحه استراتژیک سایت خود را در قسمت فوتر قرار داده و به صفحه مذبور لینک دهید. این صفحات شامل صفحه تماس با ما، صفحه درباره ما، صفحه مجله سایت، مقالات، خدمات و … میشود. بسته به نوع سایت و استراتژی سایت میتوان به این صفحات اضافه نمود. البته دقت کنید نباید فوتر سایت را خیلی شلوغ کنید.
10- در قسمت فوتر راههای ارتباطی با سایت را مستقلاً قرار دهید
شاید این تصور ایجاد شود که در صفحه تماس با ما تمام روشهای ارتباطی با مدیران سایت و واحد پشتیبانی قرار داده شده است؛ اما فوتر بهترین فرصت است که دوباره این اطلاعات را در قالب تصاویر و آیکونهای شبکههای اجتماعی و افکت هاور (hover) مجدداً تاکید کنید. امروزه این کار توسط سایتهای مطرح ایران و در دنیا انجام میگیرد و از این رو کاربران همگی انتظار دارند که با پایین آمدن در صفحه اصلی یا هر صفحه دیگری از سایت بتوانند به راحتی به این راههای ارتباطی دسترسی پیدا کنند. جذابیت در این قسمت بسیار پراهمیت است. اغلب با استفاده از لگوی شبکه اجتماعی و لینک دادن آنها به حساب کاربری ایجاد شده در آن شبکه، مسیر ارتباطی بین خود و مخاطبان را تقویت میکنند. فراموش نکنید این کار باید در کنار قرار دادن لینک صفحه تماس با ما انجام گیرد.
11- آدرس و شماره تلفن را در فوتر یادداشت کنید
با گذشت زمان و افزایش شبکههای اجتماعی هنوز برقراری تماس با تلفن بهترین و سادهترین روش ارتباطی مخاطبان با سایت است. عده زیادی از مردم تمایل دارند که با خدمات دهنده و فروشنده خود ارتباط تلفنی برقرار کرده و مکالمه داشته باشند. در صورتی که واحد پشتیبانی سایت شما فعال است بهتر است شماره تلفن را در فوتر سایت قرار دهید. این کار میتواند اعتماد مخاطبین را بیش از پیش جلب مینماید.
12- فوتر سایت محل مناسبی برای تذکر حقوق کپی رایت است
در آخرین قسمت و سطر فوتر سایت بهتر است حقوق مربوط به کپی رایت را متذکر شوید. بهتر است این سطر را کاملا خوانا و واضح طراحی کنید و توصیه میشود که نام صاحب امتیاز سایت را نیز ذکر کنید.
13- پربینندهترین یا جدیدترین مقالات و یا محصولات سایت را در فوتر قرار دهید
محصول جدید که وارد فروشگاه اینترنتی خود کردهاید و یا مقاله پرمخاطبی که در سایت داشتهاید، میتواند توجه بازدیدکننده را به خود جلب کند. با قرار دادن لینک این مقالات یا محصولات میتوانید مخاطب را بیشتر در سایت خود نگهداشته و امتیاز بیشتری از گوگل دریافت کنید. البته که دقت در زیبایی فوتر و شلوغ نکردن این بخش را نباید فراموش کرد.
14- لینک عضویت در خبرنامه را در فوتر قرار دهید
خبرنامه سایت یکی از روشهای دریافت ایمیل و ارسال آخرین اخبار به ایمیل مخاطبین است. به کمک این قسمت به راحتی میتوانید لیست ایمیل مخاطبین تهیه کرده و از این لیست برای بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی بر پایه ایمیل استفاده نمایید.
15- زیبایی و ظاهر فوتر سایت اهیمت زیادی دارد
همانطور که میدانید قسمت فوتر سایت دارای ابعاد محدود است. از این رو باید اطلاعاتی را که قرار است در فوتر قرار داده شود را دستهبندی کرده و فاصله مناسبی بین آیتمها در نظر بگیرید. شلوغی بیش از حد فوتر باعث سردرگمی ببیننده شده و میتواند اثر معکوس داشته باشد. بین هر المان قرار گرفته در فوتر فاصله مناسبی در نظر گرفته و متنهای قرار داده شده را با فونت و سایز مناسب بنویسید.
چگونه بهترین فوتر سایت را طراحی کنیم ؟
تا کنون به المانهایی که باید در فوتر قرار گیرد اشاره داشتیم؛ اما چگونه این المانها را در کنار هم قرار دهیم که مخاطبین از دیدن آن لذت برده و به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند؟
استفاده از فوترهای سنتی
اگر سایت شما تنها، یک سایت شرکتی است که اطلاعات چندانی در آن رد و بدل نمیشود میتوانید از طراحی فوتر سنتی استفاده کنید. در طراحی فوتر سنتی تنها چند لینک به قسمتهای مهمتر سایت داده میشود و آدرس و شماره تلفن سایت در آن قرار میگیرید. در فوترهای سنتی حقوق مادی و معنوی سایت به مخاطبین تذکر داده میشود. در بهترین فوترهای سنتی در نهایت میتوان یک راهنمای استفاده از خدمات را مشاهده نمود. با توجه به گسترش استفاده از شبکههای مجازی لینک صفحات نیز در این مدل فوترها قرار داده می شود؛ اما امروزه در سایتهایی که به دنبال مخاطبین بیشتر هستند فوتر یکی از پراهمیتترین قسمتهای سایت به شمار میآید و برای طراحی آن از نقشه سایت یا mini site استفاده میشود.
استفاده از نقشه سایت یا SiteMap
اگر سایت شما از انواع سایتهای بزرگ فروشگاهی است باید در فوتر سایت خود از نقشه سایت یا SiteMap استفاده کنید. کاربران سایت شما هر آنچه هر لینک یا منوی مهم در فوتر طراحی میشود تا کاربران برای دسترسی به لینکهای مورد نظر خود در سایت و صفحات سردرگم نشوند. مخصوصاً اگر سایت شما منوهای کشویی دارد و کاربر برای دسترسی به لینکهای مورد نظر نیاز به تکان دادن موس دارد طراحی فوتر اهمیت بیشتری مییابد. در طراحی نقشه سایت باید فوتر را به قسمتهای مجزا یا ستونهای مشخصی تقسیمبندی کنید. این تقسیمبندی باید بسته به نوع سایت باشد. برای مثال یک سایت فروشگاهی معتبر، فوتری شامل موارد زیر خواهد بود:
شماره تماس صف اول فوتر سایت است
شاید به جرات بتوان گفت مهمترین فاکتور فوتر سایت شماره تماس پشتیبانی سایت است. اغلب افرادی که با سایت به مشکل خوردهاند و یا نیاز به راهنمایی دارند به دنبال شماره تماسی هستند که بتواند با واحد پشتیبانی در ارتباط باشند. این شماره را یا در صفحه تماس با ما جستجو میکنند و یا مستقیماً به سراغ فورتر میآیند. قرار دادن شماره تماس واحد پشتیبانی اولین المان فوتر به شمار میآید و بهتر است که این شماره تلفن کاملا واضح با فونتی خوانا در فوتر نمایش داده شود تا هر فردی در اولین نگاه بتواند آن را تشخیص دهد.
لینک دانلود اپلیکیشن های سایت را میتوان در فوتر تعریف کرد
تمام بسترهایی که از آنها میتوان اپلیکیشن فروشگاه را دانلود نمود در این قسمت قرار میگیرد. کاربران بسته به پتانسیل گوشی و سیستم عامل آن این اختیار را دارند که نرمافزار را دانلود کرده و در کمترین زمان ممکن خرید را انجام دهند.
امکانات و مزایای رقابتی را میتوان در فوتر شرح داد
طبیعتاً هر فروشگاه اینترنتی مزایایی دارد که آن را از دیگر فروشگاهها متمایز میکند. بعضی امکانات نیز از خصوصیات مهم یک فروشگاه اینترنتی است. برای مثال امکان ارسال با پست اکسپرس در کمترین زمان میتوان امتیاز ویژه سایت شما باشد؛ اما یک فروشگاه اینترنتی باید به صورت 24 ساعته آماده دریافت سفارشها مشتریان باشد.
دیدگاهتان را بنویسید