جستجوی معنایی گوگل
جستجوی معنایی گوگل
?منظور از جستجوی معنایی گوگل یا همان Semantic Search، مطالعه و درک ارتباط واژهها با یکدیگر و منطق حاکم بر این ارتباط است. در حقیقت، جستجوی معنایی میخواهد با درک نیت کاربر از طریق معنای کلمات در بافت (Contextual Meaning)، دقت نتایج جستجو را افزایش دهد و نتایج بهتری را پیش روی کاربر بگذارد.
?جستجوی معنایی به کمک تجزیه و تحلیل و درک عبارت جستجو شده، تطبیق مفاهیم، مترادف ها و الگوریتم های زبان طبیعی (همان زبان محاوره ای انسان ها)، بهترین و کاربردی ترین اطلاعات را از سایت ها، پایگاه های اطلاعات و هر منبع دیگری که در اینترنت وجود داشته باشد تهیه و در نتایج جستجو به کاربر ارائه میکند.
به بیان ساده، هدف گوگل از جستجوی مفهومی، درک زبانی است که انسان ها به طور طبیعی از آن استفاده میکند (همان زبان محاوره ای خودمان.)
هدف جستجوی معنایی گوگل
?هدف از جستجوی معنایی این است که موتورهای جستجو فراتر از کلمات و عبارات کلیدی بروند و نیت کاربر از عبارت جستجو شده در هر زمینه ای را بهتر درک کنند. هم چنین با بررسی فاکتور هایی مثل تاریخچه جستجوی کاربر و ایجاد ارتباط بین آنها، به جای نمایش ده نتیجه ی جستجو که صرفا بر اساس کلمات جستجو طبقه بندی شده اند و ممکن است به اندازه کافی برای مخاطب کاربردی نباشد، پاسخ سریع، صریح، نزدیک تر و مفید تری را به مخاطب ارائه دهند.
چرا موتور های جستجو به دنبال جستجوی معنایی هستند؟
اگر از منظر موتور های جستجو به قضیه نگاه کنیم، درک اینکه چرا این موتور ها به دنبال جستجوی مفهومی و نتایجی مرتبط تر با جستجوی کاربر هستند، کار دشواری نیست. Semantic Search برای یک موتور جستجو به معنای:
- حجم اطلاعات بیشتر
- اسپم کمتر
- درک بهتر از هدف جستجوی کاربر
- و جستجوی نزدیک تر به زبان انسانی و طبیعی است
کاربرد جستجوی معنایی گوگل Semantic Search
?شناسایی و ویرایش کلمات جستجو شده:
قطعا برای شما هم پیش آمده وقتی در گوگل چیزی می نویسید، به طور اتفاقی املای آن را اشتباه نوشته باشید و وقتی که روی آیکون ذرهبین کلیک کردید یا دکمه Enter را زدید، گوگل به صورت خودکار نسخه ویرایش شده و صحیح عبارت جستجوی شما را با رنگ آبی نمایش دهد. یکی دیگر از کاربرد های جستجوی مفهومی تشخیص کلمات نا درست از لحاظ نگارشی و اصلاح آن هاست.
?تشخیص محتواهای بیکیفیت
جستجوی معنایی فقط به تشخیص غلطهای املایی محدود نمیشود و گوگل از آن استفادههای مهمتری میکند. اگر کمی تخصصیتر بخواهیم توضیح بدهیم باید گفت یکی از منافع جستجوی معنایی برای گوگل این است که از طریق آن میتواند محتواهای کمکیفیت را شناسایی کند و تنزل اعتبار دهد.
?پاسخ گویی به سوالات
امروزه موتور های جستجو با کمک جستجوی مفهومی به آسانی قادرند موضوعات و پرسش های مختلف را درک کرده و برای آن ها پاسخ بسازند. به عنوان نمونه اگر در یکی از موتور ها بنویسید “خواننده آهنگ تقدیر کیست”، گوگل با بررسی اطلاعات موجود در بستر اینترنت متوجه میشود که نام خواننده شادمهر است. گوگل با پیشرفت جستجوی معنایی می تواند ارتباط بین کلیدواژه و دیگر موجودیت ها را بررسی میکند و پاسخی دقیق به جستجوی کاربر میدهد.
?از کاربردی ترین و پیچیده ترین استراتژی های گوگل:
- نمای سازی پنهان برای معانی یا LSI (مخفف: latent semantic indexing)
- اختصاص دادن پنهانی Dirichlet یا LDA (مخفف: latent Dirichlet allocation)
- و فراوانی لغت- فراوانی سند معکوس یا TF-IDF (مخفف: term frequency-inverse document frequency)
موتور های جستجو با استفاده از جستجوی معنایی و الگوریتم جستجوی مبتنی بر موجودیت entity-based search، می توانند به درک صحیح تری نسبت به چیزی که ممکن است کاربر به دنبال آن باشد، برسند.
جستجوی معنایی گوگل چگونه کار می کند؟
? جستجوی معنایی قادر به جمع آوری همه متغییر های مربوط به کاربر است و از این اطلاعات در تایپ عبارت مورد جستجو استفاده می کند و مرتبط ترین نتایج را به او نمایش می دهد. گوگل از اطلاعات اکانت هر شخص در هنگام جستجو استفاده کرده تا با استفاده از آنها قصد کاربر را در هنگام جستجو شناسایی کند و اطلاعات درست را به او نشان دهد.
?به عنوان مثال کاربری عبارت “رستوران پیتزا” را جستجو می کند. هر چیزی از جمله مکان کاربر، زمان جستجو، تاریخچه جستجو و دستگاه کاربر می تواند بر روی جستجو تاثیر گذار باشد. همچنین گوگل از اطلاعات دیگر اکانت ها نیز که در همان زمان به جستجوی این عبارت پرداخته اند استفاده کرده تا بهترین و مرتبط ترین نتایج را متناسب با کاربر به او نشان دهد.
?در سال 2013 گوگل با معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird) نشان داد که در حال تغییر نگرش خود به مفهوم جستجوست و از این پس قصد کاربر را نیز سعی دارد که از جستجو شناسایی و تشخیص دهد. همانطور که در آن سال نیز گفته شد، این الگوریتم یکی از بزرگترین تغییرات بنیادی گوگل از سال 2009 بوده است و نتیجه آن، نتایج دقیق تر به پاسخ سوال ها می باشد. در واقع به جای اینکه به کلمات در جستجو نگاه شود به مفهوم عبارت توجه می گردد.
?از یک کلمه معانی مختلفی می توان برداشت کرد و نوع و زمان استفاده از آن نیز بر مفهوم کلمات تاثیر گذار است. حتی با پایان تایپ عبارت مورد جستجو نیز ممکن است ابهاماتی درباره نیت اصلی کاربر از جستجو وجود داشته باشد. بنابر این راه درازی تا ارائه دقیق نتایج جستجو مانده است.
?در حال حاضر گوگل در حال کار بر روی داده های جستجوی خود است تا دانش خود را نسبت به این موضوع کاملتر کند. این اطلاعات موسوم به گراف دانش می باشد.
گراف دانش (Knowledge Graph)
گراف دانش یک سیستم جمع آوری و سازمان دهی به اطلاعات است که درباره افراد، مکان ها و سازمان ها می باشد. این اطلاعات از منابع مختلفی از جمله منابع ویکی (منابعی که کاربران اینترنت آن را تهیه می کنند مانند ویکیپدیا) تهیه می شود.
وقتی گراف دانش در سال 2012 معرفی شد، اطلاعات ساده و اولیه را در مورد کلمه مورد جستجو نمایش می داد که مثلا در مورد یک خواننده شامل ملیت او، آلبوم ها و سبک موسیقی او بود. امروزه این گراف بسیار جامعتر شده و شامل اطلاعات پیچیده نیز می شود.
دیدگاهتان را بنویسید