استراتژی تولید محتوا قبل از انتخاب کلمات کلیدی
تولید محتوا، استراتژی تولید محتوا یا استراتژی بازاریابی محتوا، پلان تولید محتوا و … همگی واژههایی هستند، با معانی مشابه و هدفی یکسان که به یک چیز کلی اشاره دارند و آن هم این است که در کسب و کار خود یک مسیری را مشخص کرده و برای رسیدن به اهداف خود، این مسیر را ادامه دهید.
این را هم بخوانید : آموزش رایگان سئو سایت 2021 (seo 2021) صفر تا صد
عوامل بسیار زیادی در این مسیر و برای طراحی آن وجود دارند که رعایت و یا عدم رعایت آنها، شما را به اهداف تعیین شده توسط خودتان نزدیک و یا دور میکند.
هدف ما از نوشتن این مقاله این است که شاید بتوانیم در مورد موضوع خیلی مهم تولید محتوا و استراتژی تولید محتوا که امری ضروری در دنیای کسب و کار آنلاین و بازاریابی محتوایی دیجیتال است، کمکی به شما بکنیم. شما در این مقاله با مفهوم و اهمیت نقشه راه محتوا و عواملی که باید در طراحی و تدوین آن در نظر داشته باشید، آشنا خواهید شد.
با تعریف دو اصطلاح در این زمینه شروع میکنیم:
استراتژی محتوا
استراتژی محتوا، مسیر و راهی برای به هدف رساندن تولید محتوا در زمان مناسب و همچنین راههای ارائه مطالب برای تعامل بیشتر با مخاطب است. در برخی مواقع، استراتژی محتوا به بازاریابی متمرکز است و اهداف آن شامل آگاهی از جذب مشتری ویا وفاداری آنها است. گاهی اوقات میتوان متنی تهیه کرد که هدف آن صرفاً بازاریابی محتوا و یا تبلیغات نباشد؛ این محتواها در دسته استراتژی محتوا قرار میگیرند. استراتژی محتوا بهطور گستردهتری شامل اطلاعات در مورد معماری، ساختار کانتنت(محتوا)، استفادهی مجدد و تجربهی کاربر است. بازاریابی محتوا یک سرمایهگذاری تجاری است و به پول و زمان و افراد زیادی نیاز دارد.
چرا به استراتژی محتوا نیاز داریم؟
با یک سوال ساده شروع کنیم: چرا کانتنت تهیه میکنیم؟ جواب این سوال واضح است..البته برای پیشرفت کار خود!
اما روشهای مختلفی برای رشد کسبوکار خود، توسعه و فروش محصولات، ایجاد ارتباط با مخاطبان برای گسترش آگاهی و شناخت برند شما وجود دارد که کمی پیچیدهتر است. این روشها شامل پستهای رسانههای اجتماعی و وبلاگ، خبرنامهها، وبسایتها و … است.
دو سوال اصلی وجود دارد که باید هر زمان از خود بپرسید: ۱) این مطالب چگونه اهداف کلی تجارت شما را پشتیبانی و بازاریابی محتوایی میکند؟ ۲) هدف شما از این کانتنت خاص چیست؟
این استراتژی، تخصص شما را در این زمینه ایجاد میکند و شروع به ساخت لیست ایمیل برای درگیر کردن مخاطب و شروع ارتباط با آنها میکنید. برای افزایش فروش و بازاریابی محتوایی، شما احتمالاً زمان بیشتری را صرف صحبت در مورد محصول و یا خدمات خود خواهید کرد تا انگیزهای در مشتریان ایجاد کنید تا آنها به مغازه شما و یا صفحه خدمات در شبکههای اجتماعیتان برای کسب اطلاعات بیشتر مراجعه کنند.
کتابهای زیادی درمورد ضروری نشان دادن ارزش تجاری جامع و یکپارچه برای توجیه استراتژی محتوا وجود دارد. استراتژی محتوا قصدی برای جایگزینی این منابع ندارد.
استراتژی بازاریابی محتوا
منظور از این نوع استراتژی، تدوین راهی است که برای به مقصد رسیدن کانتنت تهیه شده است؛ ولی این بار با هدف فروش محصولات یا خدمات است. در واقع دو نوع هدف در استراتژی بازاریابی محتوا وجود دارند که مکمل یکدیگر هستند؛ ارائه کانتنتهای هدفمند و فروش.
در این نوع استراتژی تجزیه و تحلیل مشتریان، داشتن تقویم محتوایی، آشنا بودن با بازار کار و شناسایی رقبا و چند عامل دیگر بسیار مهم میباشند.
در اکثر اوقات این دو اصطلاح (استراتژی محتوا، استراتژی بازاریابی محتوا) را باهم ادغام میکنند و به نام استراتژی تولید محتوا از آن استفاده میکنند که معنی و مفهوم هر دو را می رساند. منظور ما هم از استراتژی تولید محتوا در این مقاله، هر دو این اصطلاحات میباشد.
یکی از اصلیترین دلایلی که صاحبان کسبوکارها به نتیجه دلخواه خود نمیرسند، دست و دلباز نبودن آنها از نظر هزینه برای تولید محتوا است. از دیگر دلایل نتیجه نگرفتن هم میتوان به تولید محتوا بدون رعایت اصول آن، نادیده گرفتن نیازها و خواستههای مخاطبین، بیخبری از فعالیت رقبا و بازاریابی محتوایی و… اشاره کرد.
تنها راهحل شما بهعنوان صاحب یک کسب و کار برای جلوگیری از این نتیجه نگرفتنها، تدوین یک استراتژی محتوایی یا همان تولید محتوا برای بازاریابی است.
تفاوت تولید محتوا با تبلیغات:
تبلیغات، پیغامی مناسب یک طرفه است که در زمان و مکان مناسب به مخاطب ارسال شدهاست. تبلیغات میتوانند هدفهای گوناگونی داشته باشد.
تولید محتوا، روشی است که ارتباط دوطرفه و پایدار با مخاطب برقرار میکند. با تولید محتوا بهصورت مستقیم و یا غیر مستقیم میتوان بازاریابی و کسب درآمد کرد. کسب درآمد مستقیم از طریق خود کانتنت و کسب درآمد بهصورت غیر مستقیم از طریق بازاریابی محتوا برای محصول است.
نیاز هر کسبوکار به تولید محتوایی:
برای بازاریابی هر کسبوکاری نیاز به تولید محتوای مفید و باکیفیت است.
مزیتهای تولید محتوا :
کسب درآمد از تولید محتوا
جذب مشتری برای محصول
روش کم هزینه
ایجاد شهرت، اعتبار
قابلیت تحلیل نتایج و عملکرد آنها توسط کلمات کلیدی
تأثیرگذار بودن در وفادارسازی مشتریان
تولید محتوا بستگی به نوع کسبوکار، نوع محصول ویا خدمات، زمان و هزینه دارد. به همین دلیل برای همهی کسبوکارها، تولید محتوا ضروری نیست.
تاریخچهی تولید محتوا:
مجلهها و روزنامهها اولین منابع برای تولید محتوا بودند. اولین تبلیغات در مجله توسط شرکت جان دیر که بزرگترین تهیهکنندهی ماشین آلات کشاورزی در جهان است. این شرکت برای اولین بار شروع به چاپ مجلهی مخصوص کشاورزان کرد. این مجله، اولین تلاش برای بازاریابی تولید محتوا است. آنها به دلیل حوصله نداشتن کشاورزان به خواندن از عکسهای بزرگ و جذاب استفاده میکردند. این مجله به کشاورزان اصول و نکات کشاورزی برای تهیهی محصول بهتر را یاد میداد.
بعد از مدتی با ورود تلویزیون، علاوهبر صدا، تصویر نیز به کمک تولید محتوا آمد. کمپینهای تبلیغاتی کسبوکارهای زیادی، مردم را به خود جذب کرد تا وارد عرصهی جدیدی شدند.
با ورود اینترنت و کامپیوترها، تولید محتوا رنگ و بوی دیگری بهخود گرفت. اینترنت بر روی زندگی تک تک افراد تأثیر گذاشت.
رونق گرفتن تولید محتوا توسط اینترنت چند ویژگیهایی هم دارد:
وبلاگها توسعه یافت
موتورهای جستجو شروع بهکار کردند
شبکههای اجتماعی متفاوتی بهوجود آمد
بازاریابی محتوا افزایش یافت
امروزه در اینترنت، مقالات، اخبار و تصاویر زیادی منتشر شدهاست. پیدا کردن اطلاعات توسط مرورگرهای جستجو همانند گوگل با زدن کلمات کلیدی بسیار راحت شدهاست. در مرورگرها، همه نوع مقاله در مورد تمام موضوعات وجود دارد که هر فردی برای تولید محتوای بهتر و بهروزتر میتواند از آن استفاده کند. با ظهور شبکههای اجتماعی، شرکتها متوجه شدند که با مخاطبین خود باید ارتباط برقرارکنند تا برند معتبر و مشهوری داشته باشند. امروزه اکثر کسبوکارها، وبسایتهای اختصاصی و یا یک صفحه در شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، لینکداین و… دارند.
چرا باید یک استراتژی تولید محتوا داشته باشیم؟
نقشه راه محتوا به شما کمک خواهد کرد تا با بررسی زمینههای مختلف کسب و کارتان مانند شناخت مخاطبین و نیاز آنها، آنالیز وبسایت و شبکههای اجتماعیتان، زیر نظر گرفتن فعالیت رقبا در بازار دیجیتال و… یک هدف کلی و راهی برای خودتان ساخته و در مسیر پیشرفت و توسعه کسب و کارتان قدمهای درستی بردارید.
از طرفی، تدوین استراتژی محتوا کمک خواهد کرد تا محتوایی مناسب در زمان مناسب و برای افراد مناسب ارائه دهید. این استراتژی یک ابزار قدرتمند در راه بازاریابی محتوا خواهد بود و شما توسط این ابزار میتوانید متنهای خود را دائماً بهروز نگه دارید و با بازبینی آنها، اشکالات موجود را رفع و اطلاعات جدیدی به آنها اضافه کنید.همچنین کمک میکند برای کانتنتهایی که میخواهید تهیه کنید، برنامهریزی دقیقی داشته باشید و درباره چگونگی ارتباط با مخاطبین خود توسط این متنها، فکری بیاندیشید.
داشتن استراتژی و نقشه راه باعث هدفمند شدن سرمایه گذاریهای شما در کارتان خواهد شد و تضمین خواهد کرد تا به نتیجهای که میخواهید، برسید؛ نداشتن یا پیروی نکردن از آن نیز باعث هدر رفتن زمان و هزینههای صرف شده برای استراتژی محتوا باشد. شاید نتوان تمامی مزیتهای استراتژی محتوا را نام برد ولی میتوانیم به چند مورد از مهمترین آنها اشاره کنیم:
- کاهش هزینه تولید محتوا
- کاهش زمان تولید محتوا
- استراتژی محتوای با کیفیت و هدفمند در قالب موضوعات مختلف
- افزایش احتمال موفقیت و رسیدن به هدف
- عقب نماندن از رقبا در بازار تولید محتوا و برتری نسبت به آنها
- تاثیر مثبت در سئوی سایت
- افزایش ترافیک و تعداد بازدیدکنندگان سایت و شبکه های اجتماعی
- افزایش نرخ تبدیل مخاطب به مشتری
- داشتن نظم و یکدستی در تولید محتوا
- …
راههای تدوین استراتژی تولید محتوا (نقشه راه محتوا)
۱. تعیین هدف
قبل از شروع به هر کاری باید هدف و چرایی کار خود را مشخص کنید و دلیل خود از انجام آن کار را بدانید و تعیین کنید که میخواهید در پایان به چه چیزی برسید.
داشتن هدف به برداشتن صحیح قدمهای بعدی کمک خواهد کرد و در میان انبوهی از اطلاعات و دادهها سردرگم نخواهید شد.
با پرسیدن این سوال که ” میخواهید چیکار کنید؟” از خود، یک چهارچوب کلی برای خود مشخص کرده و نسبت به آن هدفی چند ساله تعیین کنید و مشخص کنید که بعد از چند سال میخواهید در چه جایگاهی قرار بگیرید. همچنین میتوانید تعیین کنید که استفاده از تولید محتوا چگونه شما را به آن جایگاه میرساند؟
بطور مثال، تولید محتوا برای سایت میتواند اهداف مختلفی داشته باشد؛ ولی عمدهترین و اصلیترین اهدافی که برای یک سایت اهمیت دارد، شامل جزئیات زیر میباشد.
- افزایش نرخ تبدیل مخاطب به مشتری
- افزایش ترافیک سایت
- افزایش تعامل کاربران
- شناساندن بیشتر کسب و کار به افراد بیشتر
- افزایش فروش و بازاریابی محتوا
- افزایش آگاهی از محصولات خود
- پشتیبانی از مشتریان
- تغییر تفکر مردم دربارهی کانتنت
- جذب و نگهداری کارمندان
- و…
طبیعی است که اهداف با رشد سازمان تغییر خواهند یافت. به عنوان مثال؛ هنگامی که تازه کار خود را شروع کردهاید، روی ایجاد آگاهی از برند تمرکز میکنید. با استقامت بیشتر، توجه شما به سمت پرورش منجرشود. با برنامهریزی برای اهداف استراتژی، نوشته خودرا مرور کنید تا مطابق با نیازهای کسبوکارتان باشد.
در انتخاب اهداف خود سعی کنید به جزئیات فکر کرده و مشخص کنید که در چه زمانی و دقیقا به چه چیزی میخواهید برسید. مثلا اگر هدف شما افزایش فروش است، مشخص کنید که در چه مدت زمان و به چه مقدار افزایش، میخواهید برسید.
البته دقت داشته باشید که جزئیات را به گونهای انتخاب کنید که در دسترس و قابل اندازهگیری باشند و چیزهای غیر ممکن را هدف کار خود قرار ندهید. چرا که در صورت محقق نشدن آنها، احتمال اینکه به کل ناامید شوید، هست.
۲. شناسایی مخاطبین هدف
شناخت مخاطبین هدف برای یک استراتژی محتوای موفق بسیار مهم است. یک مشتری خوب برای صاحبان کسب و کارها، همان مخاطب ایدهآلی است که تولید محتوا را پسندیده و از خدمات و محصولات شما استفاده میکند. مشخص کنید که مخاطبین طرف حساب شما چه کسانی هستند.
شما باید همهی مخاطبین خود، حتی آنهایی که در فضای مجازی هستند را به چشم یک مشتری واقعی ببینید و ارزش یکسانی برایشان قائل باشید. سعی کنید دغدغهها، باورها، اولویتها و بسیاری از ویژگیهای دیگر آنها را شناسایی کنید. وقت خود را صرف گفتوگو با تیم فروش خود کنید وهربخشی از بینش را دربارهی مخاطبان خود پیدا کنید و جمعآوری کنید.
این کار اغلب شامل افرادی مانند خریدار، کاربر نهایی، صاحب مشاغل و… است که شما در تقویت تولید محتوای آنها میتوانید کمک کنید.
اهمیت اینکار این است که کسبوکار شما را حل میکند و نکات مهم احتمالی ویا هر موردی که مخاطب مورد نظر شما، وقت برای یادگیری صرف میکند. فکر میکنید که چه موضوعاتی باید پرداخته شود و چه مرحلهای از روند فروش، مخاطبان مورد نظر و کانالهای تحویل که برای استراتژی محتوایی ( سئو، جستجوی پرداخت شده، رسانههای اجتماعی، ایمیل، انجمنها، روابط عمومی و..) منطقی باشد.
ویژگیهای مشتری شامل یک لیستی از رفتارها، نیازها، اهداف، برخی از ویژگیهای شخصیتی آنها و… میباشد.
این را هم بخوانید :
دیدگاهتان را بنویسید