نرخ تبدیل چیست؟
نرخ تبدیل
اگر بخواهیم به سادهترین شکل ممکن نرخ تبدیل را تعریف کنیم باید بگوییم نرخ تبدیل یعنی چند درصد از افرادی که وارد سایت شدهاند خواسته موردنظر شما را انجام دادهاند. با این تعریف طبیعی است که نرخ تبدیل در هر سایتی ممکن است متفاوت باشد و به هدفگذاری شما بستگی دارد.
گاهی اقدام مورد نظر میتواند شامل خرید یا ثبت نام در سایت باشد و بعضی مواقع میتواند به پرکردن یک فرم یا موارد دیگر منجر شود. اما در نهایت هر چه نسبت اقدامات انجام شده که مطلوب شماست به تعداد ورودیهای سایت بیشتر باشد، نرخ تبدیل بیشتری دارید.
چرا Conversion Rate از اهمیت بالایی برخوردار است؟
ردیابی نرخ تبدیل به شما این امکان را میدهد که عملکرد سایت و صفحات خاصی را اندازهگیری کنید.
اطلاع داشتن از اینکه دقیقا چه درصدی از بازدیدکنندگان سایت عملیاتی که شما مدنظر دارید را روی سایت انجام میدهند میتواند به اندازهگیری میزان موفقیت سایت و همچنین پیدا کردن بخشهایی که نیاز به بهبود دارند کمک کند.
بهبود دادن نرخ تبدیل به شما کمک میکند بدون افزایش میزان بازدید، میزان فروش سایت را بالا ببرید. به عنوان مثال، اگر شما در ماه ۱۰۰۰ دلار هزینه تبلیغات برای دریافت ۵۰۰ بازدید کنید، در صورتیکه نرخ تبدیل را بهبود ببخشید، عملا ارزش ۱۰۰۰ دلاری که هزینه کردید را افزایش دادهاید. سپس میتوانید هزینه تبلیغات را کاهش دهید و همان میزان بازدهی را داشته باشید.
راهکارهای افزایش نرخ تبدیل سایت
اگر به دنبال افزایش نرخ تبدیل سایت هستید، راهکارهایی وجود دارد که میتوانید سریعتر به نتیجه دلخواه خود برسید.
استفاده از عکس و ویدوی باکیفیت: هر چه بتوانید از المانهای تصویری و ویدیویی باکیفیت بیشتر استفاده کنید، مخاطبان بیشتری جذب میکنید و باعث افزایش اعتماد آنها به محصولات خواهید شد.
- افزایش سرعت سایت: حتی اگر بهترین و زیباترین سایت دنیا را هم داشته باشید ولی کند باشد، هیچ کاربری در آن نمیماند. اگر صفحات سایت شما زیر ۳ ثانیه بالا نیاید باید قید ۴۰ درصد از بازدیدکنندگان را بزنید.
- استفاده از فراخوانی: اگر در مکانهای مختلف سایت از فراخوانی (Call To Action) درست و جذاب استفاده کنید، شانس افزایش نرخ تبدیل شما بیشتر خواهد شد.
- تاییدیه مشتریان قبلی: برای اینکه بتوانید در مخاطبان جدید حس اعتماد بیشتری ایجاد کنید، میتوانید از تاییدیه و نظرات مثبت خریداران قبلی بهره ببرید.
- بهینهسازی تجربه کاربری سایت: تجربه کاربری سایت (UX) بهویژه در صفحات مربوط به محصولات اهمیت بسیار زیادی دارد. کاربران باید بتوانند خیلی سریع و ساده به خواسته خودشان برسند و تبدیل به مشتری شوند.
- استفاده از قابلیت جستجوی سریع: کاربر همیشه عادت دارند از قابلیت جستجو استفاده کنند. بنابراین نهتنها بهتر است از یک سیستم جستجوی قدرتمند استفاده کنید، بلکه باید روی عناوین محصولات نیز کار کنید تا در جستجو راحتتر پیدا شوند.
- روشهای مختلف پرداخت: گاهی مشتریان نسبت به پرداخت آنلاین تردید دارند و میترسند محصولی به دستشان نرسد یا اسیر فیشینگ و کلاهبرداری اینترنتی شوند. بنابراین بهتر است روشهای مختلف پرداخت مانند پرداخت در محل یا کارت به کارت را نیز در نظر بگیرید.
- طراحی ریسپانسیو: با توجه به فراگیر شدن استفاده از گوشیهای هوشمند، بسیاری از کاربران کارهای خود را با دستگاههای موبایل انجام میدهند. بنابراین باید صفحات سایت شما کاملا ریسپانسیو طراحی شوند که با هر صفحه نمایشی سازگاری داشته باشند.
- پشتیبانی همیشگی: استفاده از چت آنلاین بهویژه به صورت ۲۴ ساعته کمک میکند تا مخاطبان پیش از خرید بتوانند سوالات خود را بپرسند و سپس با خیال راحت خرید خود را انجام دهند.
- بهروزرسانی همیشگی سایت: باید خودتان را به عنوان یک مرجع موثق و معتبر نشان دهید. یکی از روشهای این کار بهروزرسانی مداوم سایت با محتوای جدید و ناب است.
- اعتمادسازی: با دریافت مجوزهای لازم و قراردادن آنها در سایت اعتماد مخاطبان را جلب کنید تا با خیال راحت از شما خرید کنند.
- پیشنهادات ویژه و کدهای تخفیف: برای جلب نظر کاربران و تبدیل آنها به مشتری میتوانید از پیشنهادات ویژه یا کدهای تخفیف بدون محدودیت زمانی مانند کد تخفیف اولین خرید استفاده کنید.
معرفی چند ابزار برای تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل
ابزارهای زیادی برای تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل سایت وجود دارد. البته تمامی آنها از ایران قابل دسترس نیستند یا برای استفاده مداوم باید اکانت پریمیوم خریداری کنید. ولی به هر حال چارهای نیست و نمیتوان افزایش نرخ تبدیل سایت را نادیده گرفت. در ادامه به چند ابزار مهم اشاره میکنیم:
بهترین و پرکاربردترین ابزار تحلیل و بهینه سازی نرخ تبدیل که به راحتی و رایگان میتوانیم از آن استفاده کنیم، گوگل آنالیتیکس است. در این ابزار قدرتمند و کاربردی میتوانیم اطلاعات مفیدی چون نرخ پرش سایت، منابع ورودی کاربران، خطاهای موجود در سایت، مدت زمان ماندن کاربر در سایت و… را بررسی کنید و با تحلیل نتایج و گزارشهای بهدست آمده بتوانید نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.
?سیمیلار وب (Similar Web)
سیمیلار وب ابزاری است که اطلاعات جامعی از کاربران و منابع ورودی آنها در اختیار شما قرار میدهد تا بتوانید با بهینهسازی محتوا نرخ تبدیل خود را افزایش دهید.
جیتی متریکس یکی از ابزارهای آنلاین برای تست سرعت سایت است که با وارد کردن آدرس سایت خود در وبسایت جیتی متریکس میتوانید مشکلات موجود را برطرف کرده و سرعت سایت خود را بهبود بخشید.
?Optimizely
این ابزار یکی از بهترین نمونههای موجود برای تستهای A/B (تست A/B یعنی دو نسخۀ متفاوت از یک صفحه وب (یا صفحه فرود) تهیه کنید و ترافیک یکسانی را به صورت آزمایشی سمت هر کدام بفرستید. سپس، تعداد تبدیلهای هر نسخه را بسنجید و نسخه موفقتر را بر اساس نرخ تبدیل بالاتر انتخاب کنید. زمانی که نسخۀ برنده مشخص شد، صفحه فعلی خود را به آن صفحه تبدیل میکنید تا از این به بعد بقیه کاربران آن را دیده و خب نرخ تبدیل بیشتری داشته باشند.) است که به شما کمک میکند با انجام تستهای مختلف و بهینهسازی روشهای موجود، نرخ تبدیل سایتتان را افزایش دهید.
?هات جار (Hot Jar)
هات جار ابزار دیگری برای تحلیل دقیق رفتار کاربران است که اطلاعات بسیاری خوبی در اختیار شما میگذارد و به خوبی مسیر قیف فروش و سفر مشتری را تحلیل میکند. اما تنها دو هفته میتوانید به صورت رایگان از این ابزار استفاده کنید.
دیدگاهتان را بنویسید