خزنده موتور جستجو(crawler) چیست؟
خزنده موتور جستجو (crawler) چیست؟
✅موتورهای جستوجو از خزندهها برای پیدا کردن صفحات مرتبط با نتایج جستوجو استفاده میکنند. عنکبوت جستوجو گر Spider و خزنده موتور جستجو Crawler هر دو کار خزش و کاوش در صفحات وب را انجام میدهند ؛ با این تفاوت که خزنده مانند رهبر ، به عنکبوت دستور میدهد که کدام صفحات دنبال و کدام یک اصلا دنبال نشوند.
✅هدف فرآیند خزش ، جمع آوری مفیدترین ، مرتبطترین صفحات با سرعت بالا و بهصورت بهینه است. هر خزنده موتور جستجو بر اساس الگوریتم خود، سایتها را در اولویت قرار میدهد .
✅خزنده سایتها را مورد بازبینی و کاوش قرار داده و آنها را رتبهبندی مینمایند .خزندههای موتورهای جستجو به دنبال سایتهایی میگردند که کلمه کلیدی مورد جستجوی کاربران بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است، به عبارت سادهتر داشتن یک خزندهی قوی یعنی داشتن یک موتور جستجوی قوی.
✅اگر شما مدیریت یک وبسایت را بر عهده دارید میتوانید میزان دسترسی موتورهای جستوجوگر به صفحات وبسایت را تنظیم کنید و همچنین میتوانید اجازه دسترسی به بعضی از صفحات را به موتورهای جستوجوگر ندهید. هنر یک بهینهسازی محتوا در شناسایی کلمات و عوامل کلیدی مورد نظر خزندههای جستوجوگر میباشد، به طوری که از خزندهها برای بهینهسازی و افزایش رتبه سایت خود استفاده برد.
کلمات کلیدی در صفحات وب
?خوب است بدانید که کرولرها فقط به کلماتی که یافتهاند اکتفا نمیکنند. آنها به محل قرارگیری کلمات نیز توجه دارند. عواملی که برای خزندههای وب اهمیت دارند شامل تیترهای اصلی، توضیحات متا و جملات ابتدایی است؛ این موارد مفهوم و منظور کلی نوشته را مشخص میکنند. اگر کلمات کلیدی در این قسمتها قرار بگیرند، اثبات میکند که مطلب شما واقعاً در مورد آن کلمات نوشتهشده است.
?پس اگر میخواهید خزنده موتور جستجو بدانند که فعالیت اصلی شما مثلاً در زمینهٔ بازی است، ضروری است تا در تیترهای اصلی، توضیحات متاتگ و جملات ابتداییِ مطلب خود در مورد بازی عبارتی نوشته باشید.خزندههای وب همیشه در وب فعالیت دارند تا از بهروز بودن ایندکسهای خود مطمئن شوند. بنابراین تولید محتواهای جدید نیز اقدامی کاملاً صحیح است.
Robots.txt چیست؟
?شما میتوانید از طریق دستورالعملهایی که در فایل Robots.txt ذخیره میکنید، به خزندههای وب دستور بدهید. ممکن است بخواهید به خزندههای وب بگویید تا وبسایت شمارا جستجو نکنند یا از بعضی قسمتها چشمپوشی کند. یا شاید بخواهید به ربات کمک کنید تا به همه قسمتهای سایت دسترسی داشته باشد؛ این برای زمانی است که وبسایت شما بسیار پیچیده و دارای محتواهای زیادی است.
?وقتیکه خزنده وب با چرخیدن در وب اطلاعاتی را پیدا کرد، برنامه آن را ایندکس میکند. ایندکس بهطورکلی شامل لیست بزرگی از کلمات و موقعیت قرارگیری آنها است که توسط خزنده بهدستآمده است.
عواملی که موتورهای جستجو در نظر میگیرند شامل موارد زیر است:
?زمان انتشار مطلب
?آیا مطلب دارای متن، تصویر و ویدئو است یا خیر.
?کیفیت محتوا
?میزان انطباق محتوا با عبارت جستجو شده
?سرعت بارگذاری وبسایت
?تعداد لینکهایی که از دیگر سایتها به شما ارجاع دادهشده است.
?تعداد افرادی که محتوای شمارا بهصورت آنلاین به اشتراک گذاشتهاند.
گوگل نمیخواهد سایتهای نامعتبر را به کاربران پیشنهاد کند، پس اگر کارهای اشتباهی در سایت خود تکرار کنید، خطر برداشتن ایندکس سایت شما توسط گوگل وجود دارد.
چرا قابلیت خزش برای سئو سایت مهم است؟
?به طور کلی ، هنگامی که ما در مورد سئو صحبت می کنیم ، در مورد بهبود تجربه کاربر صحبت می کنیم. ما به دنبال راه هایی برای بهینه سازی وب سایت هستیم تا خواندن ، پیمایش و درک آن برای انسان راحت تر باشد.
?با این وجود قابلیت خزش نوعی سئو فنی است. ما به دنبال بهبود تجربه کاربر نیستیم. ما به دنبال بهبود تجربه خزنده وب هستیم. ما می خواهیم دسترسی به ربات های گوگل را برای دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در سایت شما آسان کنیم.
?نداشتن قابلیت خزش به رتبه بندی موتور جستجوگر شما آسیب می رساند. گوگل نمی خواهد برای ایندکس کردن سایت شما خود را در زحمت بیندازد. آنها می خواهند داده های سایت شما برای خوانندگان و خزنده ها و ربات هایشان واضح ، قابل خواندن و در دسترس باشد. اگر گوگل در پردازش وب سایت شما مشکل داشته باشد، جریمه و مجازات خواهید شد.
?ربات های خزنده دارای چیزی هستند که بودجه خزش یا Crawl Budget نامیده می شود: حد بالایی برای میزان زمان و منابعی که می توانند در هر وب سایت صرف کنند. اگر خزنده تمام وقت خود را به مرور سایت شما اختصاص داده است به جای اینکه در واقع محتوا را پیمایش کند، این بر رتبه بندی آنلاین شما تأثیر می گذارد. در بدترین حالت، حتی ممکن است از نمایه سازی سایت شما جلوگیری کند و شما را از نمایش در نتایج جستجوی گوگل منع کند.
?حتی مشکلات جزئی ، مانند لینکهای مرده و خطاهای 404 ، می تواند Crawl Budget شما را محدود کند و بر نتایج رتبه بندی شما تأثیر بگذارد. در نهایت ، مهم است که وب سایت خود را تا آنجا که ممکن است خزش پذیر باشد. قابلیت خزش بیشتر ، دید بالاتر
چه چیزی می تواند بر قابلیت خزش وب سایت توسط خزنده موتور جستجو تأثیر بگذارد؟
قابلیت خزش یا کراول پذیری وب سایت شما به عوامل مختلفی بستگی دارد:
?نقشه سایت: ساختار سایت شما یک عنصر اساسی در تعیین قابلیت خزش است. با یک نقشه سایت XML و HTML که به خوبی سازماندهی شده است ، خزنده وب قادر خواهد بود وب سایت شما را جستجو کند و اطلاعات مورد نیاز برای فهرست بندی شما را پیدا کند. از طرف دیگر ، یک نقشه سایت ضعیف ، کار را برای خزنده سخت می کند.
?سرعت بارگذاری صفحه: درست مثل انسان ها ، خزنده ها نمی خواهند تا ابد صبر کنند تا یک صفحه وب بارگذاری شود. آنها فقط مقدار “زمان خزیدن” یا بودجه خزش محدودی دارند که می توانند قبل از انتقال به صفحه دیگر ، آن را در یک صفحه صرف کنند. با سرعت بارگذاری کمتر ، وب سایت شما بودجه خزش کمتری برای کار دارد.
?لینک های داخلی: یک لینک داخلی یک پیوند بین دو صفحه از محتوای سایت شما است.
?خزنده های وب به دو دلیل لینک های داخلی را دوست دارند. در ابتدا ، لینک های داخلی به خزنده کمک می کنند تا صفحات بیشتری را در سایت شما پیدا کنند و به “بودجه خزش” شما کمک کند. دوم ، اگر پیوند شما شامل یک کلمه کلیدی باشد ، این کلمه کلیدی به خزنده کمک می کند تا بفهمد صفحه بعدی راجع به چه چیزی باشد ، خزیدن بیشتر محتوای شما را برای آن آسان تر می کند.
دیدگاهتان را بنویسید