بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟
بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست؟
بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) یک فرایند سیستماتیک برای افزایش درصد بازدید کنندگان وب سایت است که به روش های مختلف و برای کسب نتایج بهتر برای سایت صورت می پذیرد. این نرخ بیان کننده این موضوع خواهد بود که کاربران بعد از ورود به سایت شما چه اقداماتی انجام می دهند و اگر اقدامات آنها به نتیجه نهایی و هدف آنها منجر نمی شود، چرا و چه چیزی از این کار ممانعت می نماید.
پس اگر شما هم با تیم بازاریابی محتوایی خود به دنبال کسب ترافیک های بالا برای وب سایت خود هستید، باید با جزئیات بهینه سازی نرخ تبدیل آشنا بوده و از ترفندهای درست برای بالا بردن آن استفاده نمایید.
بهینهسازی نرخ تبدیل چه مزایایی دارد؟
بسیاری از کسب و کارها تا همینجا هم از حداکثر پتانسیل خود در بهینهسازی سایت استفاده میکنند. چرا باید در کنار این حجم کاری سنگین، به بهینهسازی نرخ تبدیل روی بیاورند؟
- یافتن مشتریان مناسب: بهینه سازی نرخ تبدیل باعث میشود که شما بتوانید مشتریانی مناسب برای کسب و کار خود پیدا کنید. CRO به این معنی نیست که حجم زیادی از بازدیدکنندگان، روزانه از وبسایت شما بازدید کنند. بلکه باید بتوانید از میان این افراد مشتریانی وفادار و مناسب بیابید که از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.
- نرخ بازگشت سرمایه: نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در واقع محاسبه سود حاصل از سرمایه گذاری در یک کسب و کار است. نرخ تبدیل بالا به این معنی است که از منابعی که در اختیار دارید درآمد بیشتری کسب میکنید. بهینه سازی نرخ تبدیل باعث میشود که بتوانید بدون اینکه مجبور به جذب مخاطبین بیشتری باشید (با منابع و مخاطبینی که در اختیار دارید) پول بیشتری بدست آورید. این همان مفهوم نرخ بازگشت سرمایه است که در راستای بهینه سازی نرخ تبدیل حاصل میشود.
- مقیاس پذیری موثرتر: ممکن است ابعاد مشتریان شما با ابعاد کسب و کار شما از لحاظ گستردگی همخوانی نداشته باشند و به طور موازی رشد نکنند. بهینه سازی نرخ تبدیل به شما کمک میکند تا بدون از دست دادن مشتریان حال حاضر و منابعی که در اختیار دارید بتوانید ابعاد تجارت خود را گسترش دهید.
- تجربه کاربری بهتر: CRO باعث میشود که کاربران و مخاطبین شما تجربه کاربری بهتری را در محیط وبسایت بدست آورند. این امر باعث میشود که آنها احساس کنند به هدف خود نزدیکتر هستند و در نهایت زمان بیشتر و موثرتری را در وبسایت شما صرف کنند.
- افزایش اعتماد: برای اینکه کاربران بتوانند اطلاعات شخصی و اطلاعات مربوط به کارتهای اعتباری خود را در یک سایت درج کنند، لازم است تا به وبسایت مورد نظر اطمینان کافی داشته باشند. وبسایت شما برگ برنده فروش بالای شماست. پس باید پیش از هرچیز اعتماد کاربران خود را از طریق وبسایت جلب کنید.
آموزش بهینه سازی نرخ تبدیل موفقیت آمیز
سنگ بنای یک استراتژی موفقیت آمیز در CRO این است که شما بدانید که اصلاً قرار است چه جیزی را بهینه نمایید و چه کسی از این بهینه سازی شما استفاده نماید. به دنبال پیچیدگی ها و استفاده از کلمات بزرگ و قلمبه نباشید. همینکه شما بدانید که کجای کار ایراد داشته و نیاز به بهینه سازی نرخ تبدیل در آنجا احساس می شود، چندین قدم بزرگ جلو خواهید افتاد. بی تعارف باید بگوییم که درصد بالایی از صاحبان تجارت در همین قدم باقی مانده اند و راهی برای بهینه سازی نرخ تبدیل موفق پیدا نمی کنند.
برای این کار شما را دعوت می کنیم که داده های سایت خود را جمع آوری نمایید. این داده ها شامل هر چیزی خواهند بود که فکر شما به سمت آنها برود و یا نرود.در ادامه در مورد ترفند هایی صحبت خواهیم کرد که به شما کمک میکند در بهینه سازی نرخ تبدیل موفقیت چشم گیری داشته باشید.
روش تحلیلی (The analytics method)
با Google Analytics شروع کنید. در این روش بهینه سازی نرخ تبدیل شما بایستی داده های کمی سایت خود را با استفاده از پلتفرم هایی مانند گوگل آنالیتیکس تجزیه و تحلیل کرده و نقطه ضعف های سایت خود تیم بازاریابی محتوایی خود را کشف کنید. کاری که شما هر روز و هر روز باید برای آن اقدام نموده باشید.
استفاده از بهینه سازی نرخ تبدیل مبتنی بر تجزیه و تحلیل می تواند به سؤالات مهمی درباره نحوه برخورد کاربران با سایت شما پاسخ دهد. تجزیه و تحلیل کمی اطلاعات سایت شما می تواند حاوی مطالبی مانند مطالب زیر باشد:
- افراد و بازدیدکننده ها از کجا و کدام صفحه وارد سایت شما می شوند.
- آنها در بدو ورود با کدام ویژگی و بیانات سایت شما درگیر می شوند. آیا این موضوع مهیج و جذاب است؟
- آنها از چه طریقی به این صفحه رسیده اند و لینک ارتباطی آنها کجا قرار داده شده است؟
- از چه مرورگرها و یا دستگاهی استفاده می نمایند؟ کاربر موبایل هستند و یا از طریق کامپیوتر شخصی به سایت شما ورود کرده اند؟
- مشتریان شما از جهت سن، علاقه، جنسیت و محل زندگی چه کسانی هستند؟
- کدام قسمت سایت است که کاربران معمولاً بعد از رسیدن به آنجا شروع به ترک سایت شما می نمایند؟
تجزیه و تحلیل این اطلاعات تمام نقطه ضعف های سایت شما را به راحتی برملا خواهد نمود و شما با کمی تلاش می تواند بهینه سازی نرخ تبدیل سایت خود را به نحو احسنت انجام دهید.
روش استفاده از نظرات مردم (The people method)
کسب اطلاعات مفید برای CRO سایت استفاده از نظرات مردم درباره سایت شما است. در واقع سئو و بازاریابی مبتنی بر متن سایت شما مردم را به صفحات مختلف سایت کشانده و شروع رفتار بازدیدکنندگان از اینجا خواهد بود. البته این نوع تجزیه و تحلیل بیشتر از نظر کیفی بوده و اعداد خیلی در آن دخیل نیستند. اما با توجه به آن می توان نتایج بسیار جذابی به دست آورد.
برای دریافت داده ها از این روش ها میتوانید استفاده کنید:
- در سایت خود نظر سنجی قرار دهید و موضوعات نظر سنجی را بر اساس حدس هایی که برای CRO سایت انجام می دهید قرار دهید.
- در نهایت و هنگام خروج و یا انتهای هر متن تست رضایت سنجی قرار دهید.
با تجزیه و تحلیل داده ها از این طریق شما باید بتوانید به پاسخ پرسش های از قبیل پرسش های زیر برسید:
- چرا بازدید کننده با سایت شما رد گیر شده و مجذوب آن گشته است؟ چرا آنها ابتدا تصمیم گرفتند که وارد سایت شوند؟ چه متن و یا محتوا و محصولی برای آنها جذاب بوده است؟
- چه چیزی در سایت شما وجود دارد که می تواند شما را از رقبا متمایز نماید؟ آیا ویژگی در ارائه خدمات شما به جز فروش محصول وجود دارد که برای کاربر جذاب بوده است؟
- چه کلماتی از طریق کاربران برای توصیف، تعریف و یا تفسیر محصولات و خدمات سایت شما استفاده می نمایند؟ در واقع نظر کاربران درباره محصولات و خدمات شما چیست؟
یک روش افتضاح برای بهینه سازی نرخ تبدیل سایت (The bad method)
در میان روش هایی که برای CRO متداول است یک روش واقعاً افتضاح و بی نتیجه است و متأسفانه در کشور ما خیلی از مالکین تجارت ها از این روش ها استفاده می نمایند. استفاده از این روش برای بهینه سازی نرخ تبدیل می تواند تبدیل به یک شکست بدتر برای شما شود. این روش ها عبارتند از:
- حدس ها و گمان های شما که از شکم خارج شده است.
- این کار را انجام دهیم زیرا رقیبان ما نیز این کار را انجام داده اند.
- مدیر و یا کسی که بالاترین دستمزد را در تیم بازاریابی محتوایی به عهده دارد این نظر را داده است.
این روش های افتضاح CRO یک وجه اشتراک بسیار بزرگ دارند و آن این است که هیچکدام از آنها مبتنی بر داده ها نیستند. پس بهتر است وقت خود را برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها بگذرانید تا بتوانید بر اساس بینش های واضح و تست های معنی دار تغییرات مثبتی برای بهینه سازی نرخ تبدیل سایت خود ایجاد کنید.. Moz pro نیز یکی دیگر از پلتفرم هایی است که می تواند اطلاعات مفید و داده های ارزشمندی برای بهینه سازی نرخ تبدیل سایت شما در اختیار تیم بازاریابی محتوایی شما قرار دهد.
جمع بندی
مشاهده فرمودید که CRO آنقدرها هم مفهوم پیچیده ای نیست. حتی بهینه سازی نرخ تبدیل می تواند گاهی اوقات شیرین و جذاب هم باشد البته به شرطی که شما کاملا آن را درک کرده و شروع به استفاده از آن در سایت خود نمایید. این ترفندهای ساده هستند که شرکت های بزرگ را بزرگ کرده اند. بهینه سازی نرخ تبدیل می تواند مانند پل و یا میانبری برای رسیدن به موفقیت های بزرگ برای شرکت های کوچک نیز باشد. اتفاقی که قبلاً بارها و بارها رخ داده است. اکنون نوبت شما است.
دیدگاهتان را بنویسید