نرخ کلیک یا CTR چیست؟
نرخ کلیک چیست؟
نرخ کلیک به انگلیسی Click Through Rate یا CTR گفته می شود و یکی از شاخص های بازاریابی اینترنتی نیز به حساب می آید. با استفاده از CTR می توان کیفیت تصاویر، موقعیت رتبه در گوگل و کلمات کلیدی را بررسی نمود.در همه صنایع و کسب و کارها، میانگین نرخ کلیک برای تبلیغات جستجو ۱.۹۱٪ و ۰.۳۵٪ می باشد. هرچه نرخ کلیک بیشتر باشد، آن صفحه از سایت برای کاربران جذاب تر بوده و توانسته به سوال و هدف آن ها پاسخ دهد و همین امر باعث افزایش ورودی و ترافیک به سایت می شود. حال از نظر گوگل، محتوای آن سایت به گونه ای بوده که توانسته مخاطبان زیادی را به خود جذب نماید.
در حالت کلی، نرخ کلیک به درصد افرادی که از سایت شما بازدید کرده اند و سایت شما برای آنها جذاب بوده به کل نمایش آن سایت نیز محاسبه می شود.
نرخ کلیک طبیعی ORGANIC CTR چیست؟
شاید در تبلیغات برخی شرکتها دیده باشید که میگویند CTR شما را در عرض فلان روز مثلا ۱۰ برابر افزایش میدهند. قاعدتا اگر به طور طبیعی بخواهند این کار را انجام دهند باید ۱۰ هزار نفر استخدام کنند که هر بار بر عناوین مورد نظر شما کلیک کرده و وارد سایتتان میشوند. اما از آن جایی که عملا این کار شدنی نیست، در نتیجه یا رباتی را تعریف میکنند که این کار را انجام دهد یا عدهای به اصطلاح کلیک زن را استخدام میکنند که با ابزارهای پروکسی و آیدیهای مختلف، روی آدرس سایت در گوگل کلیک کند. شاید تا حدودی سر گوگل را بتوان شیره مالید اما به محض قطع شدن، رتبه واقعی شما در گوگل مشخص شده دوباره به جایگاه قبلی یا حتی پایینتر برمیگردد.
نرخ کلیک طبیعی، کاربران واقعی هستند که روی لینک سایت شما کلیک کرده و جذب سایتتان میشود. شما آمار دقیق از کاربران واقعی میخواهید نه یک آمار اشتباه از ربات یا کاربرانی که کارشان کلیک کردن روی عنوان سایت شما است!
این نرخ کلیک طبیعی یا Organic CTR نسبت به نرخ کلیک تقلبی شاید مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشد، اما دوام آن بیشتر و نتیجه آن در گوگل ثابت قدمتر است. نرخ کلیک ارگانیک در واقع از همان ترافیک ارگانیک شما در گوگل بهدست میآید.
اهمیت نرخ کلیک:
عموم مردم بر این باور هستند که بالا بودن نرخ کلیک به معنی بالا بودن نرخ تبدیل است. این عقیده از آنجا نشأت می گیرد که کاربران با دیدن تبلیغات به خریداری محصول شما ترغیب می شوند و کلیک آنها روی سایت به این معنی خواهد بود که آنها تصمیم اولیه خود را گرفته اند (تصمیم اولیه، تصمیم گیری مخاطب برای مشاهده کالای شما برای مقایسه با دیگر کالا ها می باشد. یک سایت حرفه ای حتی در این مرحله هم می تواند درصد بالایی از مخاطبان را به خریدار تبدیل کند). بالا بودن نرخ کلیک سایت از مهمترین شاخص کلیدی عملکرد KPIs است.
به خاطر داشته باشید که CTR میزان کلیک بر روی لینک سایت شما را تخمین میزند و نمایش دهنده نرخ تبدیل در صفحات فرود سایت نیست. اگر شما به بازدید کنندگان سایت خود اهمیتی نمی دهید و می خواهید آمار میزان فروش سایت خود را داشته باشید CTR کمک چندانی به شما نخواهد کرد.برای رسیدن به اهداف خود در بازاریابی یا KPIs عوامل مختلف در سایت مانند نرخ کلیک و نرخ تبدیل را اندازه گیری کنید تا تصویر درستی از بازاریابی برای سایت خود داشته باشید.
راهکارهای افزایش CTR
- استفاده از عنوان مناسب و کاربر پسند برای صفحات سایت
- استفاده از meta description مناسب
- عدم استفاده از محتوای نامناسب و تکراری
- بهبود ظاهر وب سایت
- ارائه محتوای جذاب و مفید به کاربر
- استفاده از تبلیغات گوگل
نقش نرخ کلیک در سئو چیست ؟
تصور کنید که شما محتوایی را ایجاد نمایید و آن محتوا در نتایج موتورهای جستجو به نمایش گذاشته شود. اگر هزاران نفر محتوای شما را در نتایج جستجوی گوگل مشاهده نمایند اما روی آن کلیک نکنند، دقیقا چه اتفاقی می افتد؟ مشخصا هیچ کسی نمی تواند با خدمات یا محصولاتی که وب سایت شما ارائه می دهد از طریق جستجو در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو آشنا شود. پس تمام تلاش های شما برای سئو سایت بی نتیجه خواهد بود. در واقع این CTR است که نتیجه نهایی عملکرد سئو شما را مشخص کرده و بازگشت سرمایه (ROI) را برای شما به همراه دارد.
به همین دلیل است که CTR یکی از اصلی ترین معیارهایی می باشد که شما باید در هنگام بهینه سازی وب سایت خود به آن توجه ویژه داشته باشید. اگر بتوانید محتوایی را تولید کنید که از دید مخاطبین اینترنتی جذاب باشد، می توانید آنها را متقاعد نمایید که روی آن کلیک کنند. این اتفاق دقیقا همان چیزی است که با نام نرخ کلیک یا CTR شناخته می شود. گوگل نیز به دنبال وب سایت هایی است که برای کاربران جذاب بوده و از دید آنها دارای محتوای مناسبی است.
در نتیجه مطمئنا هر چقدر که تعداد کلیک هایی که روی محتواهای وب سایت شما صورت می گیرد، بیشتر باشد، رتبه بهتری را در نتایج جستجو گوگل به دست خواهید آورد. البته فراموش نکنید که نرخ کلیک تنها معیار مورد نظر گوگل نیست. شما در ابتدا باید محتوایی کاملا بهینه و سئو شده تولید نمایید. در ادامه مسیر نرخ کلیک (CTR) نیز در نتیجه مناسب بودن محتواهای شما افزایش پیدا می کند.
عوامل تاثیرگذار در کاهش CTR
- استفاده از عناوین نامرتبط، تکراری و پر از کلمات کلیدی در صفحات سایت
- استفاده از توضیحات متای تکراری، کوتاه و نامشخص
- دامنه نامرتبط با موضوع جستجو شده توسط کاربر
- آدرس نامرتبط صفحات سایت
نتیجه گیری
در پایان، به یاد داشته باشید که CTR می تواند در هر زمان تغییر کند و باید به طور مستمر کنترل شود. اگر CTR کلیدواژههای شما در حال حاضر مطلوب است دلیلی برای بالا بودن آن در طولانی مدت نخواهد بود! کمپین خود را به صورت روزانه بررسی کنید و تمام فاکتورهایی که می توانند در بهینهسازی کمپین به شما کمک کنند را زیر نظر داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید