دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا باید از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم؟
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
اصطلاح دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال (digital marketing) به مجموعه فعالیت هایی که در راستای تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ابزارهای دیجیتالی صورت می گیرد، گفته می شود. در واقع تمام فعالیت هایی که به منظور تبلیغ محصولات، خدمات، برندها و بررسی رفتار مشتری در بستر اینترنت انجام می شود، دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود. برخلاف بازاریابی سنتی، مشتریان در دیجیتال مارکتینگ بیشترین اهمیت را دارند.
به همین منظور شرکت ها با استفاده از ابزارهای مختلف مانند وب سایت، ایمیل، موبایل، شبکه های اجتماعی سعی می کنند رفتار مشتریان را تحلیل کنند تا تبلیغات خود را در زمان مناسب و بر روی طیف وسیعی از کاربران منتشر نمایند تا در نتیجه بتوانند بهترین بازخورد را دریافت نمایند. امروزه تعداد کاربران اینترنتی بسیار زیاد شده و تمامی شرکت های متوجه شده اند که برای موفقیت باید در اینترنت حضور فعال داشته باشند و از فضای آن برای جلب مشتری جدید و معرفی کالا و خدمات خود استفاده کنند و برای این کار ناچار هستند که از تکنیک های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال بصورت موثر استفاده کنند.
نوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
در این نوع از بازاریابی که اختصاراً بازاریابی آنلاین گفته میشود، شما با استفاده از اینترنت و نیز شاید با کمک گرفتن از سایر ابزارهای دیجیتال گفته شده به سرعت بیشتر و دقیقتر با مشتریان ارتباط برقرار میکنید و هرکدام از کمپینهای شما اگر بازدهی خوبی با توجه به هزینه آن ایجاد نکرده است آن را تکرار نخواهید کرد. حتی در این نوع، شما میتوانید برای بخشی از مشتریان خود یک کمپین متفاوت از بخشی دیگر طراحی میکنید (آزمون A/B )تا بسنجید کدام کمپین موفقتر بوده تا دیگری را متوقف کنید که این امر باعث میشود هزینهها و بازدهی شما به شدت بهبود یابد.
انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
همانطور که گفته شد در دیجیتال مارکتینگ ابزارهای زیادی وجود دارد که قصد داربم در مورد این ابزارها صحبت کنبم. در ادامه تمام ابزارها و روش هایی که در بازاریابی دیجیتال کاربرد دارند را به شما معرفی خواهیم کرد.
1.وب سایت مارکتینگ (Website Marketing)
وب سایت اصلی ترین بخش در دیجیتال مارکتینگ است. داشتن یک وب سایت زیبا در عین حال ساده می تواند مشتریان شما را به کسب و کار تان جذب کند. در واقع بدون داشتن وب سایت استفاده از دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بی معناست. شاید پیش خود بگویید ما نیاز به وب سایت نداریم و از طریق اینستاگرام قصد داریم فعالیت کنیم. بله از طریق اینستاگرام هم می توانید مشتریان دلخواه خود را جب کنید اما به هیچ وجه نمی توانید از دیگر ابزارهای دیجیتال مثل ایمیل مارکتینگ برای وفادار سازی آن ها و ارتباط مداوم با مشتریان خود استفاده کنید.
2.بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو (SEO)
یکی از بهترین روش های بازاریابی دیجیتال که رقابت بسیاری در آن وجو دارد سئو است. با بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جست و جو می توانید هدفمند ترین مخاطبین را داشته باشید. همیشه گفتم و باز هم می گویم سئو را با هیچ روش دیگر تبلیغاتی نمی شود مقایسه کرد.
3.بازاریابی محتوا (Content Marketing) در دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی محتوا یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی دیجیتال است که مناسب برای همه ی کسب و کارهای آنلاین با هر سرمایه و بودجه ای است. فرقی نمی کند کسب و کار اینترنتی شما کوچک باشد یا بزرگ، سرمایه برای تبلیغات اینترنتی دارید یا نه! در بازاریابی محتوا با توجه به نیاز مخاطبانتان می توانید برای رفع نیازشان محتوا تولید کنید. ممکن است با نوشتن یک مقاله بتوانید نیاز مخاطبانتان را بر طرف کنید یا اینکه یک ویدئوی آموزشی تولید کنید.
4.شبکه های اجتماعی (Social Media) در دیجیتال مارکتینگ
یکی از قدرتمند ترین و تاثیر گذار ترین ابزارها در دیجیتال مارکتینگ شبکه های اجتماعی هستند. همانطور که می دانید کاربران فعلی اینترنتی بیشتر از موبایل های خود برای رفع نیاز یا گشت و گذار در اینترنت استفاده می کنند. همین امر باعث می شود که بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی نیز به سر ببرند.
در این شرایط راه اندازی کمپین های تبلیغاتی ویروسی می توانند بهترین بازدهی ها را برای هر نوع کسب و کاری بوجود آورند. افرادی با کسب و کارهایی هستند که حتی بدون داشتن سایت و به صورت کاملا رایگان توسط شبکه های اجتماعی محبوب، کسب درآمد های بالایی را برای خود رقم می زنند.
5.بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) در دیجیتال مارکتینگ
هنوز هم ایمیل مارکتینگ در ایران جواب می دهد. این جمله را بارها به افرادی که درباره ایمیل مارکتینگ حس خوبی ندارند گفته ام. ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل ابزاری است که هیچ کسب و کار موفقی را نمی توانید پیدا کنید که از آن بهره نگرفته باشد.
در واقع بازاریابی با ایمیل ابزاری است که موفقیت در هر کسب و کار آنلاینی را تضمین می کند. هرکسب و کاری با ایمیل مارکتینگ می تواند مخاطبان بیشتری را به مشتریان وفادارش تبدیل کند. این ثابت شده است. برای درک این موضوع می توانید به ایمیل هایی که سایت های بزرگ آخر هفته ها برای شما ارسال می کنند نگاه کنید.
6.بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)
همین الان به سایت آپارات خودمان سر بزنید و ویدئوهای تبلیغاتی که در آن وجود دارد را ببینید. بیشتر دیدن ویدئو را ترجیح می دهید یا خواندن مقالات طولانی را؟ اگر همین مقاله به صورت ویدئو بود بهتر نبود؟ ویدئو ها تاثیر گذاری خیلی بیشتری را روی مخاطبان نسبت به دیگر فرمت های محتوایی می گذارند.
7.بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)
بازاریابی چریکی بهترین ابزار بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و نوپا است. کسب و کار کوچکی که نمی تواند هزینه سنگین تبلیغات اینترنتی یا سنتی را بدهد می تواند از روش بازاریابی چریکی استفاده کند.
در بازاریابی چریکی سعی می شود با کمترین هزینه بیشترین بازدهی دریافت شود. کسب و کار نوپای شما هیچ وقت نمی تواند در ابتدا با رقبایش مقابله کند. به همین خاطر به جای پول خرج کردن باید ایده خوب داشته باشید. با استفاده از استراتژی ها و ابزارهای ارزان قیمت باید بتوانید بیشترین بازدهی را دریافت کنید.
8.تبلیغات اینترنتی (Internet advertisement)
تبلیغات شامل هزینه اینترنتی انواع گوناگونی دارد. نمونه ای از اثر بخش ترین تبلیغات اینترنتی، تبلیغات کلیکی در گوگل است. از طریق تبلیغات گوگل هر سایتی می تواند یک شبه رتبه یک گوگل شود و خیلی زود بازخود قابل توجهی دریافت کند. این روش بیشتر برای کسانی مناسب است که مشکلی بابت هزینه های تبلیغاتی ندارند و خیلی سریع هم دوست دارد باز خورد خوبی دریافت کنند.
9.بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)
بازاریابی پیامکی یا اس ام اس مارکتینگ یک ابزار فوق العاده قوی و زودبازده تبلیغاتی در بازاریابی دیجیتال است که متاسفانه خیلی ها در ایران به درستی از آن استفاده نمی کنند. در واقع بازاریابی پیامکی برای همه کسب و کارها جوابگو نیست و این تصور اشتباه باعث شده تا خیلی از کسب و کارها نتوانند از آن به درستی استفاده کنند و نتیجه بگیرند.
10.پوش نوتیفیکیشن (Push Notification)
پوش نوتیفیکیشن یکی از جدیدترین ابزارها در دیجیتال مارکتینگ است که بدون دریافت اطلاعات مشتریان تان می توانید برای آن ها پیام هایی به صورت اعلان ارسال کنید. با استفاده از پوش نوتیفیکیشن پیام های زیادی در روز برای کاربران اینترنت ارسال می شود که از بسترهای مختلفی انجام می شود. شما هم می توانید از این ابزار تبلیغاتی برای ارتباط به مشتریان خود و ارسال پیام های لحظه ای استفاده کنید.
نتیجه گیری
دیجیتال مارکتینگ و استفاده از اصول آن یکی از ضروریات دنیای کسب و کار در عصر حاضر است.
هدف گذاری در دیجیتال مارکتینگ می تواند به توسعه کسب و کار شما کمک کند. برای هدف گذاری بهتر و موفقیت بیشتر در این حوزه لازم است با اصول دیجیتال مارکتینگ آشنا شویم.
یادگیری اصول دیجیتال مارکتینگ به علاوه مطالعه و شرکت در کلاس های مختلف به تجربه عملی و کارگاهی مناسب هم نیاز دارد.
شما باید دانسته های خود را در فضای وب به صورت عملی مورد سنجش قرار دهید تا ضمن فراگیری اصول دیجیتال مارکتینگ با شیوه های بکارگیری و عملکرد آن بهتر آشنا شوید.
امیدواریم نتایج این پژوهش به درک بهتر مفاهیم و فراگیری هرچه بهتر اصول کاربردی کمک کند.
دیدگاهتان را بنویسید