نماد اعتماد چیست و چه کاربردی دارد؟
نماد اعتماد الکترونیک چیست؟
نماد اعتماد الکترونیک نشانهای است که از سوی مرکز تجارت الکترونیک زیر نظر وزارت صنعت و معدن و تجارت به عنوان تاییدیه به سایتهای فروشگاه اینترنتی داده میشود.
اعتبار نماد اعتماد الکترونیک ۱ سال میباشد و در دو حالت نماد تک ستاره و نماد اعتماد دو ستاره صادر میشود. (دریافت نماد اعتماد مستلزم احراز مجموعهای از معیارها و احراز هویت مالک میباشد و تنها تفاوت نماد اعتماد یک ستاره و دوستاره در این است که نماد اعتماد الکترونیک دو ستاره به وبسایتهایی که گواهینامه امنیتی SSL دارند تعلق میگیرد).
لزوم کسب مجوز برای استارتاپها
مجوز ها به جهت عدم سازماندهی مناسب، به پاشنه آشیل استارتاپ ها تبدیل شده اند. استارتاپ ها با توجه به ماهیت کارشان که خلاقیت و نوآوری است، بر مشکلات موجود تمرکز کرده و تلاش میکنند تا از طریق فناوری های بدست آمده در جهت رفع آن معضلات بکوشند. حال با توجه به اینکه کشور ما در حوزه قانون گذاری با اقتضائات جامعه چندان بروز نشده و علی رغم تلاش های صورت گرفته، تغییرات به سرعت در حال شکل گیری هستند، بحث لزوم اخذ مجوزها و نبود منبعی جامع در این خصوص کارآفرینان را دچار سردرگمی نموده است.
البته باید دانست که به منظور تسهیل، تسریع، کاهش هزینه صدور و تمدید مجوز و هماهنگی دستگاههای مختلف و حذف مجوزهای غیرضرور در ماده 62 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1394 ـ 1390) و تبصره های آن تمامی سازمان ها و نهاد هایی که اقدام به صدور مجوز می نمایند باید به کارگروه مذکور در آن ماده قانونی اعلام نمایند. هم چنین دبیرخانه هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز های کسب و کار نیز طی گزارشهایی، مجوزهای لازم برای هر فعالیت و نهاد صادر کننده آن را اعلام میکند.
انواع لوگو نماد اعتماد الکترونیکی
اعتبار و کیفیت سایتها در اینماد با ستارهها نشان داده میشوند. تعداد ستارههای بالاتر، نشان دهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر عملکرد وبسایت است. انواع نماد الکترونیکی به شرح زیر است:
- نماد موقت: نماد موقت برای سرعت بخشی به فرآیند اخذ اینماد است و به سایتهای فروشگاهی با حداقل معیارهای موجود داده میشود.
- نماد دائم یک ستاره: پس از اعطای نماد موقت، فروشگاه جهت دریافت نماد دائم بررسی میشود. کسب و کارها برای دریافت نماد دائم، باید مجموعهای از معیارها را داشته باشند تا تأیید شوند که در ادامه مطلب آنها را آموزش میبینیم.
- نماد دائم دو ستاره: بعد از اینکه نماد دائم یک ستاره شما صادر شد، میتوانید با راه اندازی ssl سایتتان، نمادتان را به دوستاره تغییر دهید.
اما چرا گرفتن این نشان اهمیت زیادی دارد؟
- نماد اعتماد الکترونیک نشان دهنده ی اعتبار فروشگاه اینترنتی شما میباشد و داشتن این نشان موجب رسمیت بخشیدن و نظام مندی سایت و کسب و کار شما میشود، که این امر در ایجاد اعتماد در کاربران شما اهمیت بسیاری دارد و کاربران با خیالی آسوده میتوانند از فروشگاههای اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید انجام دهند.
- نکتهی دوم در خصوص ضرورت گرفتن نماد اعتماد الکترونیک این است که یک فروشگاه اینترنتی پس از اخذ این نشان امکان دریافت مستقیم درگاه بانکی از سوی بانک را دارد. این مسئله خود موجب عدم نیاز به درگاههای واسط بانکی و افزایش امنیت وبسایت شما میشود چرا که درگاههای واسط جز در موارد معدودی قابل اعتماد نمیباشند. علاوه بر آن با درگاه بانکی مستقیم نیازی به پرداخت کارمزد بابت هر تراکنش به درگاه واسط نمیباشد.
- علاوه بر موارد فوق فروشگاههای دارای نماد اعتماد الکترونیک امکان استفاده از سیستمهای پرداخت درب منزل (COD) با پنل اداره پست جمهوری اسلامی ایران را دارند. (استفاده از این پنل و امکان ارسال به صورت پرداخت درب منزل صرفا به فروشگاههای دارای نماد اعتماد تعلق میگیرد.)
کسب و کار هایی که نیاز به اخذ اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) ندارند:
- سایت هایی که در قبال خدماتی که ارائه می دهند پولی دریافت نمیکنند. به بیان دیگر ارائه خدمات و سرویس آن ها رایگان است.
- پلتفرم هایی که به خریدارانشان امکان سفارش نمیدهند.
- درگاه هایی که زیر دامنه درگاه اصلی هستند. در این حالت صرفا دامنه اصلی باید اینماد دریافت کند و درگاه زیردامنه نیازی به تقاضای اینماد نخواهد داشت.
- اگر سایت ها قسمتی تحت عنوان فروشگاه دارند صرفا برای همان بخش باید نماد اعتماد دریافت کنند.
اعتبار اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی)
مدت اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی 1 سال است. پس از انقضای مدت باید نسبت به تمدید آن اقدام نمایید. در غیر این صورت به عنوان متخلف شناخته خواهید شد. فرایند تمدید به این شکل است که صاحب اینماد می بایست سه هفته قبل از انقضای مدت درخواست تمدید خود را به مرکز ارائه دهد. مرکز پس از ارزیابی طول مدت فعالیت ، نسبت به تمدید مجوز اقدام می نماید.
درخواست کننده اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی)
کسی که می خواهد درخواست اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) را به مرکز تقدیم نماید باید مالک کسب و کار باشد. مالک کسب و کار می تواند شخص حقیقی ( افراد ) و یا شخص حقوقی ( شرکت ها و موسسات) باشند.
انتقال و واگذاری اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی)
اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) قابل واگذاری و انتقال است. این انتقال شرایط خاص و پیچیده ای ندارد. صرف معرفی فرد مورد نظر به مرکز، ارزیابی و موافقت مرکز انتقال انجام می شود.
جهت آموزش فرآیند اخذ اینماد پیشنهاد میکنیم ازین مقاله دیدن فرمائید : دریافت نماد اعتماد الکترونیک
نتیجه گیری
اهمیت اخذ مجوز ها را نباید به بهانه عدم ساماندهی مناسب فراموش کرد. به منظور نظارت بر کسب و کار ها و حمایت از مشتریان و استفاده کنندگان از خدمات و کالاهای مختلف حتما می بایست کسب و کار ها از نهاد های ذی ربط مجوز های لازم را اخذ نمایند. البته نیک می دانیم که عدم هماهنگی بین نهاد های مختلف ممکن است استارتاپ ها را مدت ها سردرگم کرده و زمان طلایی شروع تجارت را از ایشان سلب نماید.
به همین علت بر اساس یک اصل کلی اگر ما تلاش های لازم جهت اخذ مجوز هایی که در مورد آن ها تردیدی نیست مثل اینماد را انجام دهیم ، و همچنین از مختصصین این امر هم در خصوص اینکه مجوز های دیگری لازم است یا خیر پرس و جو نماییم ، باعث می شود که اگر فردا روزی نهادی مدعی شد که چنین فعالیتی نیاز به اخذ مجوز دارد و در خصوص آن اقدام نشده است ، لا اقل حسن نیت فعالان آن کسب و کار بر متصدیان امر روشن بوده و زمان مناسبی جهت اخذ مدنظر را به استارتاپ خواهند داد.
دیدگاهتان را بنویسید