تبلیغات ایمیلی چیست؟
تبلیغات ایمیلی
تبلیغات ایمیلی چیست؟
تبلیغات ایمیلی یکی از انواع روش های بازاریابی آنلاینه که یک پیام و تبلیغ تجاری از طریق ایمیل و یا پست الکترونیکی برای گروه زیادی از افراد ارسال میشه و منجر به برقراری ارتباط بهینه با مخاطب و جذب آنها میشود.
برای چه اهدافی می توانم از تبلیغات ایمیلی استفاده کنم؟
- توسعه روابط با مشتری : اولین و ساده ترین هدف شاید ساختن یک رابطه محکم و شخصی سازی شده با مشتری است که تاثیر زیادی هم بر نرخ تعامل برند می گذارد.
- آگاهی از برند: با کمپین ایمیلی آگاهی از برندتان را افزایش می دهید و مانع فراموشی مشتری می شوید.
- بازاریابی محتوا: اگر دارای وبلاگ هستید و تولید محتوا می کنید ارسال محتواهای جدید از طریق ایمیل می تواند اثر بخش باشد.
- جذب لید: به منظور جذب مشتری بالقوه می توانید از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید.
- بازاریابی محصول: از طریق ایمیل به بازاریابی محصول و یا سرویسی که دارید بپردازید.
تبلیغات ایمیلی چه فواید و کاربردهایی دارد؟
۱-زمان و انرژی کم:
به نسبت سودی که برایتان دارد به تلاش و صرف زمان بسیار کمی نیاز دارد.
۲-شخصی سازی:
بر خلاف تلویزیون، تبلیغات چاپی و بسیاری از رسانه های دیگر، شما می توانید ایمیل تان را هر طوری که خواستید، با هر اندازه، شامل هر چیزی و به صورت شخصی سازی شده با هر مخاطبی طراحی و ارسال کنید.
۳-تفکیک مخاطبان:
می توانید “مخاطبان یا مشتریان بالقوه” را از “مشتریان فعلی” به راحتی جدا کنید و برای هر کدام برنامه ای جداگانه داشته باشید!
۴-فرکانس بالاتر در ارتباط با مخاطب:
تبلیغات ایمیلی، به دلیل این که زمان کمی میگیرد و طراحی آن راحت است می تواند تناوب ارتباط شما را با مشتری زیاد کند.
مثلا شما با روش های دیگر تبلیغاتی ممکن است بتوانید ماهی یکبار یا هر دو هفته یکبار (با صرف هزینه مالی و زمانی زیاد) با مشتریان و مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید، ولی در تبلیغات ایمیلی این کار را سریعتر، راحت تر و کم هزینه تر انجام می دهید.
۵-اطلاع رسانی:
با تبلیغات ایمیلی می توانید یکی از مراحل مهم فروش یعنی ایجاد آگاهی را از محصول یا خدمات یا برندتان به وجود آورید.
۶-پشتیبانی از مشتری:
با تبلیغات ایمیلی می توانید وفاداری خود را به مشتری نشان بدهید، می توانید در قالب ایمیل، خدمات پشتیبانی خود را به مشتری ارائه دهید.
نکات اصلی برای ایجاد یک تبلیغات ایمیلی مناسب
1- نرمافزار مناسب را برای تبلیغات ایمیلی انتخاب کنید.
نرمافزارهای مدیریت ارتباط با مشتری، از مدلهای سادهی پایگاه داده تا سیستمهای پیشرفتهای که شامل مدیریت منابع فروش، کارتهای بانکی، برنامههای بازاریابی و کمپینهای رفتارشناسی ایمیلها (شناخت ویژگیها و تمایلات گیرندهی ایمیل در جهت بهبود ایجاد روابط) میشود را پوشش میدهند. وبسایت Infusionsoft یک نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری با قابلیتهای کاملی اعم از مدیریت کمپین تبلیغاتی و پایگاه داده، و اطلاعاتی دربارهی علایق، تمایلات و پیشینهی خرید کاربران ارائه میدهد تا بتوانید کمپینها و پیامهای خود را مدیریت کنید. سیستمهای دیگر مانند: Mail Chimp، Constant contact و AWeber سرویسهای ابتداییتری را در رابطه با مدیریت کمپینهای تبلیغاتی و پایگاه دادهها ارائه میدهند. در کمپین تبلیغاتی خود به چه نوع اطلاعاتی نیاز دارید؟ فهرستی از این اطلاعات تهیه کنید تا بتوانید سیستمهای مختلف را باهم مقایسه کنید و نرمافزار مطلوب خود را انتخاب کنید.
2- فهرستی از آدرسهای ایمیل تهیه کنید.
حتی اگر به ۱۰ آدرس ایمیل دسترسی دارید، از آنها فهرستی تهیه کنید و آن را به پایگاه دادهی خود بیفزایید. زمانی که فهرست خود را کامل کردید، کمپینی را راهاندازی کنید و با اعضای لیست خود ارتباط برقرار کنید. فراموش نکنید که حداکثر ۲ ایمیل در ماه به آنها بدهید و اینباکس آنها را پر نکنید؛ از کمیت پیامهای خود بکاهید و به کیفیت آنها بپردازید.
3-از فرمهای جمعآوری اطلاعات تماس کاربران استفاده کنید.
میتوانید بهسادگی فرمهایی را در ادامهی پستهای وبلاگ یا وبسایت خود قرار دهید و به بازدیدکنندگان اجازه دهید که اطلاعات تماس خودشان را مانند آدرس ایمیل، نام و شماره تلفنشان را به شما بدهند.
4-اهداف خود را مشخص کنید.
پیش از اینکه اولین کمپین خود را طراحی کنید دربارهی اهداف خود بیندیشید! از تشکیل کمپین تبلیغاتی خود میخواهید به چه دستاوردهایی برسید؟ آیا قصد دارید روابط مستحکمتری برقرار کنید؟ یا میخواهید اعضای لیست خود را به مشارکت در خرید ترغیب نمایید یا به آنها شیوهی این مشارکت را توضیح دهید؟ اهدافتان را از ارسال ایمیلهایتان مشخص کنید، و پیامها و کمپینهای تبلیغاتیتان را حول محور این اهداف طراحی کنید.
5-سیستمهای ارسال ایمیل خودکار طراحی کنید.
حداقل ۶ ایمیل را در نظر بگیرید که در زمان و تاریخی که شما تعیین میکنید بهصورت اتوماتیک به اعضای لیست شما ارسال شوند. سعی کنید که این پیامها کوتاه، ساده و دقیق باشند و صرفاً جنبهی تبلیغاتی نداشته باشند. از این نوع ایمیل برای آموزش و برقراری ارتباط با مخاطب استفاده کنید و لینکهای زیادی را برای اطلاعات بیشتر در اختیار او قرار دهید. در این صورت است که میتوانید در مخاطب علاقه ایجاد کنید و او را در پروسهی بازاریابی نگهدارید.
6-در ایمیل خود پروسهای را ترتیب دهید که در صورت واکنش مطلوب کاربر، او را بهطور خودکار بهسوی عملکرد دلخواه شما هدایت کند
برای توضیح این پروسه مثالی میزنم: فرض کنید مخاطب شما، بر روی لینک مربوط به یکی از محصولات شما که در ایمیل خود قرار دادهاید، کلیک میکند، در این صورت بلافاصله بعد از کلیک، علاوه بر هدایت کاربر بهسوی صفحهی هدف میتوانید یک پروسه خودکار به این لینک اضافه کنید که بهواسطهی آن، پیامی بهطور اتوماتیک برای او فرستاده شود و محصول یا سرویس مشابه و جدیدی را به او معرفی کند و درواقع او را به سمت سایر چرخهها در فرایند خرید هدایت کند.
7-بر روی نتایج نظارت داشته باشید.
هر چند ماه یکبار گزارشهای مربوط به ایمیلهایی که ارسال نمودهاید را بررسی کنید، تا آنهایی که بهتر عمل کردهاند و نرخ کلیک بالاتری، چه در ارتباط با خود ایمیل و چه در ارتباط با لینکهای موجود در آن داشتهاند را شناسایی کنید. از مزیتهایی که این ایمیلها دارند، در طراحی ایمیلهای بعدی خود استفاده کنید.
اگر نتایج مورد انتظارتان را به دست نیاوردید ممکن است مشکل مربوط به کیفیت پیام یا عنوانتان باشد. تعدادی از ایمیلهای خود را برای مشتریان وفادار خود بفرستید و ببینید که چگونه پاسخ میدهند، چه چیزهایی برای آنها مطلوب است و به چه چیزهایی پاسخ نمیدهند. میتوانید درازای وقتیکه برای شما میگذارند خدمات رایگانی را بهعنوان آفر برای آنها در نظر بگیرید. یکی از تستهای مرسوم این است که پیامی را با عناوین مختلف برای اعضای لیست خود بفرستید و ببینید که به کدامیک پاسخ بهتری میدهند.
یک تبلیغات ایمیلی خوب باید حداقل شرایط زیر را دارا باشد :
- بیشتر ایمیلها به INBOX دریافت کنندگان وارد شده و نه در Bulk mail آنها .
- ایمیلها به روز و معتبر باشد و از طرق حساب شده جمع آوری شده باشد .
- زمان ارسال ایمیلها منطقی و در کوتاه ترین زمان ممکن ارسال شود .
- متن ارسالی واقعی و به دور از جنجال های تبلیغاتی بوده و شان مخاطب را در نظر بگیرد .
- دریافت کننده این اختیار را داشته باشد که خود را از لیست دریافت کنندگان خارج سازد .
- در متن ارسالی سایت یا آدرسی برای رجوع بعدی کاربران در نظر گرفته شود .
- تا حد امکان آماری از میزان ارسال ها ، دیده شدن ها و مواردی از این دست به تبلیغ دهنده ارائه شود .
- امکان ارسال مجدد به همان آدرس ها برای یادآوری وجود داشته باشد .
- ایمیل ها طبقه بندی شده باشد .
دیدگاهتان را بنویسید