افزایش بازدید سایت با تولید محتوای همیشه سبز
منظور از محتوای همیشه سبز چیست؟
محتوای همیشه سبز به محتوایی گفته میشود که دارای ویژگیهای خاصی باشد، که از جملۀ این ویژگیها میتوان به فرمت مناسب، طراحی عالی، مطالعۀ روان و فراوان، نظریه پرداز و دارای ایدههای جذاب باشد و بتواند از طریق موضوعات کارشناسی شده، به حل مشکلات مخاطبان بپردازد. معمولاً این نوع محتوا از تاریخ اعتبار بسیار طولانی برخوردارند و تا مدتها اعتبار دارند و خیلی دیر قدیمی و از مُد خارج میشوند.
✅ چگونگی افزایش ترافیک سایت با محتوای همیشه سبز
1- انتخاب موضوع مناسب محتوا
ابتدا به این موضوع بپردازید که موضوع انتخابی شما با معیارهای خواسته شده مطابقت دارد یا نه.اگر بین موضوع و خواستهای که دنبال آن هستید، ارتباط منطقی پیدا کردید، به دنبال کلیدیترین کلمات که از بیشترین حجم جستجو برخوردارند بروید.
فراموش نکنید که حتی اگر این محتوا را به بهترین شکل بنویسید، اگر بازدیدکنندگان از کلمات کلیدی مورد نظر شما برای موتورهای جستجو استفاده نکنند، محتوای شما هیچ ارزشی نخواهد داشت. پس روی کلمات کلیدی کار کنید که از بیشترین درخواست جستجو برخوردارند.
برای کلمات کلیدی که انتخاب کردهاید، به دنبال یک محتوای با موضوع دائمی بگردید.گاهی امکان دارد کلمات کلیدی که پیدا کردهاید به فراوانی مورد استفاده قرار گیرند؛ اما موضوعی که برای محتوانویسی انتخاب کردهاید همیشه سبز نباشد. بدین ترتیب محبوبیت و جذابیت محتوای شما جنبۀ موقتی خواهد داشت و شما نمیتوانید همیشه روی آن به عنوان یک پست پُر بازدید حساب باز کنید.
برای ارزیابی موقتی بودن یا نبودن یک موضوع، میتوانید از Google Trends استفاده کنید. گوگل ترندز به شما کمک میکند تا متوجه شوید موضوعی که میخواهید دربارۀ آن بنویسید یک موضوع موقتی و گذرا است، یا همیشه در کانون توجه و جستجوی کاربران اینترنتی قرار دارد.به عنوان مثال، هر چند موضوع جنگ اوکراین یک موضوع موقتی است و دیر یا زود از کانون توجه کاربران خارج میشود، اما موضوعی مثل جنگ هسته ای همیشه در کانون توجه کاربران قرار دارد و حجم زیادی از جستجوها را به خود اختصاص میدهد که میتواند از این نوع محتوا باشد.
کلمات کلیدی رقابتی را کنار بگذارید. هر موضوعی دارای کلمات کلیدی ویژهای است که همۀ کاربران از همان کلمات استفاده میکنند و جنبۀ رقابتی و کلیشهای پیدا کردهاند. شما برای نوشتن اینگونه محتوا از کلمات کلیدی طولانی یا از پرسشهایی استفاده کنید که کاربران درباره آن موضوع جستجو کردهاند.
یکی از جالبترین ابزارها برای این کار استفاده از Answer the Public است. بدین ترتیب که شما موضوعی را در سرچ باکس این ابزار وارد میکنید تا ببینید افراد چه کلماتی را درباره آن جستجو کردهاند. به عنوان نمونه اصطلاح Evergreen content را در باکس جستجو بنویسید. وقتی که روی دکمه Get Question کلیک میکنید، تمامی پرسشهایی که پیش از این، کاربران درباره آن محتوا مطرح کردهاند را مشاهده میکنید.
البته از خود گوگل هم میتوانید کمک بگیرید. بدین ترتیب که کلمه کلیدی مورد نظر را در گوگل تایپ کنید تا متوجه شوید کاربران چه پرسشهایی را درباره آن مطرح کردهاند و یا با چه عبارتها و اصطلاحاتی به دنبال آن موضوع بودهاند. حال اگر کلمات کلیدی مناسبی را پیدا کنید و مطالبتان را بر مبنای آنها بنویسید، موتورهای جستجو به راحتی شما را پیدا و به کاربران معرفی خواهند کرد. بدین ترتیب وبسایت شما به وفور مورد بازدید قرار خواهد گرفت
2- نوشتن محتوای همیشه سبز و آپدیت آن
نوشتن اینگونه محتواها کار دشواری نیست. برای این منظور باید روی مطالبی کار کنید که با گذشت زمان ارزش خود را همواره حفظ کنند و همیشه دارای بازدید کننده باشند. اگر وب سایت شما پیرامون موضوع خاصی کار میکند و جنبۀ تخصصی دارد، باز هم میتوانید در مورد همان موضوع تخصصی از این دست محتواها بنویسید.
مثلا موضوع تخصصی فناوری نانو که در بالا اشاره شد. شما میتوانید با یک سری موضوعات همیشگی مثل “پیشینه فناوری نانو” یا “کاربردهای نانو مواد” از یک سری محتواهای همیشه سبز در سایت تخصصی خودتان هم برخوردار باشید. سبز ماندن محتوا از دیدگاه موتورهای جستجو به این معنا است که محتوای شما میتواند روزها، هفتهها، ماهها و حتی سالها در صدر نتایج صفحه جستجو قرار داشته باشد. حالا چه کار کنیم که چنین محتوایی در اختیار داشته باشیم؟
هر محتوایی یک روز منقضی می شود و یا نیاز به آپدیت پیدا میکند. وقتی شما یک محتوای همیشه سبز دارید؛ این محتوا در طول زمان بازدید و بک لینک های زیادی گرفته است و از اعتبار خوبی برخوردار است. با آپدیت آن کاربران را راضی نگه میدارید و میزان ورودی کاربران جدید را بالا میبرید. از طرف دیگر، محتوا شما بیشتر مورد پسند گوگل قرار میگیرد. چون گوگل محتوا جدید و تازه را ترجیح میدهد.
3- سبز ماندن محتوا
محتوای ده برابری تولید کنید. موتورهای جستجو با توجه به کلید واژهای که کاربر جستجو کرده، همواره بهترین نتیجه را نشان میدهند. شما نیز برای آن که در بهترین نتایج موتور جستجو قرار داشته باشید، مطالب باکیفیتی را بنویسید تا از بین تمامی مطالبی که درباره آن موضوع نوشته شدهاند، برتر باشد. در اصطلاح به این محتوا محتوای ده برابری گفته میشود. کافیست همواره این دغدغه را در خود احساس کنید که محتوای من باید از تمامی محتواهای مشابه خود برتر باشد. اگر دوست دارید بدانید محتوایی که تولید کردهاید از ویژگی ده برابری برخوردار است، کافیست به پرسشهای زیر پاسخ دهید:
– پرسشهای مربوط به شاخصهای کیفی محتوا
آیا کاربر میتواند مطالب من را به راحتی بخواند و درک کند؟
آیا محتوای من به اندازۀ کافی جذاب و مفید است؟
آیا محتوای من میتواند مشکل کاربر را حل کند؟
آیا وبسایت من به خوبی طراحی شده است؟
آیا چیدمان وب سایت من کاربر پسند (User friendly) است؟
– پرسشهای مربوط به یونیک بودن مطالب
آیا محتوای من کامل و فراگیر است؟
آیا برای نگارش محتوای خودم وقت کافی اختصاص دادم؟
– پرسشهای مربوط به معتبر بودن مطالب
آیا مطالب من حاوی یک سری موضوعات زودگذر است یا ماندگار باقی میماند؟
آیامحتوای من میتواند یک هفته بعد، یک ماه بعد، یک سال بعد، و یا بیشتر مورد جستجو قرار بگیرد؟
آیا محتوای من حاوی اخبار و تاریخهایی است که جنبۀ زودگذر و موقتی داشته باشند؟
در مورد تولید محتوای با کیفیت این را هم بخوانید :
استراتژی تولید محتوا قبل از انتخاب کلمات کلیدی
بازاریابی محتوا چیست؟
آشنایی با افزونه محتوای شرطی ووکامرس
دیدگاهتان را بنویسید