بدست آوردن کلمات کلیدی رقبا
اگر به رتبه بندی در گوگل اهمیت میدهیم باید بدانیم که پیدا کردن کلمات کلیدی برای محتوای وب سایتمان امری حیاتیست در این مقاله به شرح مسائل زیر خواهیم پرداخت : بدست آوردن کلمات کلیدی رقبا
- تحلیل کلمات کلیدی رقبا به چه معناست؟
- این تحلیل چرا باید حداقل یکبار انجام شود؟
- چگونه باید این تحلیل را انجام داد؟
پیشنهاد ویژه : آموزش رایگان سئو سایت 2021 (seo 2021) صفر تا صد
کاملاً طبیعی است که رقبای شما برای سئو سایتشان ارزش قائل بوده و به پیادهسازی آن برای به دست آوردن رتبه خوب در گوگل اهمیت بدهند. بهاحتمال زیاد رتبهشان را با کلمات کلیدی دست میآورند که شما از آنها استفاده نکرده و در نتیجه رتبهای هم برایشان کسب نکردهاید. در نگاه اول ممکن است در این عمل بار منفی مشاهده کنید اما این بار میتواند مثبت هم باشد.
اگر رقبای شما تحقیقاتی درباره کلمات کلیدی برای موضوعاتی که شما از آنها چشمپوشی کرده و یا از نگاهتان دورمانده کرده باشند، باید اینطور گفت که آنها در واقع بخش سختکار را برای شما انجام دادهاند. در این زمان شما تنها با تجزیه و تحلیل کردن کلمات کلیدی بکار رفته توسط رقبایتان میتوانید به کلمات کلیدی جدید و با ارزشی دست پیدا کنید.
تحلیل کلمات کلیدی رقبا به چه معناست؟
تحلیل کلمات کلیدی رقبا فرایندی برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط و ارزشمند است که رقبایتان برخلاف شما با آنها به رتبهبندی دست پیدا کردهاند.
چرا باید تحلیل کلمات کلیدی رقبا را انجام داد؟
اگر هدفگذاری رقبای شما رسیدن به رتبه با استفاده از کلمات کلیدی همخانواده و مرتبط به هم باشد پس میتوان گفت که این کلمات کلیدی بهاحتمال زیاد با کسب و کار شما نیز مرتبط خواهد بود.
چگونه باید تحلیل کلمات کلیدی رقبا را انجام داد؟
فرایند تحلیل کلمات کلیدی سایت رقیب همانند فرایندی است که شما برای جستجوی یک موضوع جدید یا پوشش دادن یک موضوع موجود، پشت سر میگذارید. در این بخش تمرکزمان را بر روی پیداکردن موضوعات جدید میگذاریم.
(اگر میخواهید شکافی را که ممکن است در محتوای موجود در سایتتان وجود داشته باشد شناسایی کنید به قسمت بعدی مراجعه کنید)
1.رقبا را پیدا کنید.
حتی اگر ایده ای درباره ی اینکه رقبای تجاریتان چه کسانی هستند داشته باشید برای پیدا کردن کلمات کلیدی سایت رقیب باید بدانید که رقبای تجاری شما همیشه با رقبای جستجویتان یکسان نخواهند بود. برای فهمیدن تفاوت بین رقبای تجاری و رقبای جستجو، از ahrefs.com و backlinko.com بازدید کنید. ahrefs درآمدش را با به فروش رساندن ابزار های seo کسب میکند ولی برایان دین که موسسblacllinko است درآمدش را با فروش دوره های سئو بدست می آورد. اگر چه برایان دین رقیبی برای کسب و کار ahrefs نیست ولی هردوی آنها برای بسیاری از کلمات کلیدی به دلیل داشتن مخاطبان یکسان باهم رقابت دارند.
3 روش ساده برای پیداکردن رقبا بهصورت آنلاین عبارتاند از:
A.در کادر سرچ گوگل قبل از سرچ کلمه یا جمله موردنظر عبارت related را مانند تصویر زیر بنویسید.
اگر به دنبال پیداکردن رقیب برای بخش خاصی از سایت خود مانند وبلاگ هستید توصیه میشود از subfolder و یا subdomain استفاده کنید.
توجه داشته باشید که این روش میتواند خیلی کاربردی نباشد. اگر سایت شما تازه راهاندازی شده و به رتبهبندی برای کلمات کلیدی دست نیافتهاید ممکن است نتایج بسیار کمی از این جستجو نصیب شما شود. درهرصورت قبل از رفتن به مرحله بعد تمام این سایتها را به صورت دستی بررسی کنید و اگر شباهتی به رقبای شما نداشتند آنها را نادیده بگیرید.
B.وبسایتهایی که کلمات کلیدی آنها با شما اشتراک دارد را پیدا کنید.
دامنه سایتتان را در سایت جستجوگر Ahref وارد کنید تا گزارش دامنه های رقیب شما را استخراج و به شما نمایش دهد. هر سایتی که در این گزارش ارائه می شود در رتبه بندی شامل 10 تای برتر از نظر کلمات کلیدی مشابه سایت شما خواهد بود. توجه داشته باشید سایت هایی که در ابتدای این لیست آورده شده اند همپوشانی و اشتراک بیشتری با شما دارند.
لازم به ذکر است بدانید که اگر سایتتان تازه شروع به کارکرده این جستجو برایتان کارآمد نخواهد بود چون سایت شما با کلمات کلیدی زیادی رتبهبندی نشده در حالیکه این جستجو به دنبال کلمات کلیدی میگردد. اگر شما رتبهبندی نداشته باشید نتیجه این جستجو کاربردی برایتان نخواهد داشت.
C.سایتهایی را که با کلمات کلیدی ارزشمند رتبهبندی شدهاند بیابید.
اگر هیچکدام از روشهای بالا در پیدا کردن کلمات کلیدی سایت رقیب سودمند نبودند، چند کلمه کلیدی مرتبط را در سایت جستجوگر Ahref وارد کنید تا گزارش دامنههایی را به دست آورید که بیشترین اشتراکگذاری ترافیک را داشتهاند. نتایجی که در گزارش مشاهده خواهید کرد وبسایتهایی را نشان میدهد که بیشترین ترافیک را از طریق جستجوی کلمه کلیدی به دست آوردهاند.
استفاده از این روش بهترین خواهد بود اگر:
- سایت شما به رتبهبندی برای کلمات کلیدی نرسیده است.
- به دنبال شناسایی رقبایتان در یک موضوع خاص هستید.
به عنوان مثال ازآنجاییکه بیشتر مطالب سایت ahrefs درباره سئو است درصورتیکه از روشهای بالا استفاده کند نتایجی که نمایش داده میشوند وبلاگهایی هستند که در حوزه سئو فعالیت میکنند. این کار زمانی مناسب است که به دنبال شکافهایی در محتوایمان باشیم اما بهتازگی شروع به فعالیت در حوزه بازاریابی محتوا و وبلاگنویسی کردهایم.
برای یافتن رقبایی در این مباحث میتوانیم کلمات کلیدی مانند بازاریابی محتوا، استراتژی محتوا و تقویم تحریریه را در جستجوگر کلمات کلیدی وارد کرده و بفهمیم کدام سایتها بیشترین بازدید را دارند.
2.از یک ابزار که برای پیداکردن شکاف در محتوا مفید است استفاده کنید.
این ابزارها کلمات کلیدی را پیدا میکنند که سایتهای دیگر با آنها برخلاف شما به رتبه رسیدهاند. بسیاری از ابزارهای سئو یکی از این ابزارهای پیداکردن شکاف در محتوا را دارا هستند.از آنجایی که تمام کار هایمان را تا به اینجا با ahrefs انجام داده ایم پس پیداکردن شکاف در محتوا را با سایت ahrefs به شما نشان خواهیم داد.
روند کار اینگونه خواهد بود:
- وبسایت خود را در سایت جستجوگر Ahref وارد کرده و روی ابزار Content Gap کلیک کنید.
- نام رقبایتان را در زیر قسمت نمایش کلمات کلیدی که برای اهدافتان مورد رتبهبندی قرار میگیرند، وارد کنید.
- برای مشاهده نتایج، روی مشاهده کلمات کلیدی کلیک کنید.
اگر کلمات کلیدی زیادی برای بررسی وجود دارد که خیلی از آنها در نگاه اول بدون استفاده و بیربط به نظر می رسند، کلمات کلیدی را زیر و رو کنید تا به کلمات کلیدی برسید که در بین تعداد مشخصی از رقبایتان مشترک بوده و تکرار شدهاند و رقبایتان با آنها به رتبه رسیدهاند.
نکته مهم و کاربردی:
اگر می خواهید فقط کلمات کلیدی سایت رقیبتان را پیدا کنید که در یک موضوع خاص با آن به رتبه بندی رسیده اند، می توانید یک زیردامنه یا زیرپوشه را وارد کنید. به عنوان مثال اگر ما به دنبال تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقبا برای Ahrefs بودیم، به رقبایی مانند Backlinko و Moz برمیخوردیم اما از آنجایی که ما فقط به محتوای بلاگ علاقه مند هستیم به جای تجزیه و تحلیل moz.com ، به تجزیه و تحلیل moz.com/blog می پردازیم.
3.در جستجوی موضوعات ارزشمند باشید.
اینکه بخواهید برای هر موضوعی که رقبایتان در آن به رتبهبندی رسیدند به رتبه برسید و به دنبال کلمات کلیدی سایت رقیب در آن موضوعات بگردید، کاری بیهوده و بعید به نظر میرسد.3 نکته وجود دارد که در انتخاب کلمات کلیدی باید در نظر گرفته شوند:
ارزش تجاری
ارزش تجاری امتیازی است که به وجود آوردهایم تا نشاندهنده ارزشی باشد که یک کلمه کلیدی برای هر کسب و کار و تجارت دارد و به نظر کسی که از آن استفاده میکند بستگی دارد و عقیدهای است. برای پیبردن به اهمیت این امتیاز از خود سؤال کنید که چقدر احتمال دارد کاربرانی که سایت شما را جستجو میکنند محصولی که شما برای عرضه ارائه کردهاید را بخرند؟ هرچه این احتمال بیشتر باشد ارزش تجاری کلمه کلیدی بالاتر میرود.
به عنوان مثال اگر کسب و کار شما مربوط به فروش قطعات رایانه است کلمه کلیدی خرید هارد یک ترابایت از ارزش تجاری بالایی برخوردار خواهد بود. در مقابل آن کلمه کلیدی کامپیوتر چیست ارزش تجاری کمتری خواهد داشت.
در Ahrefs برای سادهتر کردن کارها کلمات کلیدی که ارزش بین 0-3 را دارا هستند انتخاب و استفاده میشود.
حجم جستجو
میانگین تعداد جستجوی ماهانه کلمه کلیدی را حجم جستجو مینامند. به عنوان یک قاعده کلی، هرچه میزان جستجوی کلمه کلیدی بیشتر باشد پتانسیل ترافیک موضوع نیز بیشتر خواهد شد به عبارت دیگر یک رابطه مستقیم بین این دو در جریان است. در گزارش Content Gap ستونی که نشاندهنده حجم جستجو است در کنار کلمه کلیدی موجود است.
پتانسیل ارگانیک ترافیک
به مقایسه میان حجم جستجو برای یک کلمه کلیدی و میزان بازدید صفحهای که بیشترین رتبه را دارد نگاهی بیندازید:
حتی اگر کلمه کلیدی ماهانه 7.2k جستجو داشته باشد صفحه اصلی حدود 25 برابر آن ترافیک بازدید دارد علت آن است که با هزاران کلمه کلیدی مرتبط دیگر بهجای کلمات کلیدی Long Tail رتبهبندی شده است. مشاهده ترافیک صفحات برتر در رتبهبندی راهی مطمئن برای قضاوت درمورد پتانسیل ترافیک یک کلمه کلیدی نسبت به حجم جستجوی آن است. برای این کار در ابزار Content Gap کافی است دکمه SERP را بزنید و ستون ترافیک را بررسی کنید.
4.مشکلات رتبهبندی را ارزیابی کنید.
اینکه همه موضوعات مشابه بین خود و رقبایتان را در سایتتان به رتبه برسانید همیشه کار سادهای نخواهد بود. دلایل زیادی برای اینکه رقبای شما با یک کلمه کلیدی راحتتر به رتبه میرسند وجود دارد؛ بنابراین پیش از هدف قراردادن یک کلمه کلیدی سایت رقیب برای رتبهبندی، همیشه باید دشواری رتبهبندی را ارزیابی کنید.
معیار دشواری کلمات کلیدی (KD) در Ahrefs بهاندازه کافی دشوار است تا احساس سختی رتبهبندی را برای شما ایجاد کند که قابلمشاهده در گزارش Content Gap است.
لازم است بدانید نباید دشواری رتبهبندی را تنها بر اساس معیار دشواری کلمه کلیدی هیچیک از ابزارها قضاوت کنید.3 چیز دیگر وجود دارد که باید آنها را نیز در نظر گرفت:
1)هدف انجام جستجو
هدف جستجو دلیل جستجوی افراد برای یافتن کلمه کلیدی است. بهعنوان نمونه میتوانید به سؤالات زیر توجه کنید:
- آیا آنها به دنبال اطلاعات هستند؟
- آیا آنها میخواهند چیزی بخرند؟
- آیا آنها به دنبال یک وبسایت خاص هستند؟
اگر محتوای شما در راستای هدف جستجو نباشد شانس شما برای رتبهبندی کاهش پیدا خواهد کرد. گوگل بهتر از هرکسی از هدف کاربران مطلع است بنابراین صفحات با رتبه برتر را نماینده خوبی برای پاسخگویی به جستجوی کاربران میداند. به عنوان مثال همه نتایجی که با جستجوی کلمات کلیدی سرعت بخشیدن به ویندوز 10 ظاهر میشوند پستهای بلاگها هستند که بهصورت لیست نمایش داده میشوند در حالی که نتایج حاصل از جستجوی کلمات کلیدی corsair k70 همگی صفحات محصولات فروشگاههای تجارت الکترونیک خواهند بود.
موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که اگر نوع محتوا با هدف جستجو در یک راستا نباشد انتشار آن محتوا ارزشی ندارد و هدف قراردادن کلمه کلیدی فایده چندانی برایتان نخواهد داشت پس بهتر است در چگونگی پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا زمان نگذاریم. به عنوان مثال اگر یک بلاگ محاسباتی را اجرا کنید کلمه کلیدی corsair k70 کارساز نخواهد بود زیرا جستجوگران به دنبال سایتی برای خرید این محصول هستند و نمیتوانند آن را در یک بلاگ محاسباتی پیدا و خریداری کنند. بدون وجود صفحه ی محصول راهی برای جلب رضایت کاربرانی که با قصد و هدف جستجو را آغاز کردهاند وجود ندارد.
2)اعتبار وب سایت
جان مولر از گوگل به طور رسمی اعلام کرده است که از اعتبار وبسایت بهعنوان معیار در الگوریتمهای گوگل برای رتبهبندی سایتها استفاده نمیشود. در متن زیر به این مهم اشاره شده است:
در 16 آپریل 2019 جان مولر بیان کرده است:”ما از اعتبار دامنه استفاده نمیکنیم و به صورت کلی و اغلب اوقات سعی بر این داریم که معیارهای بسیار ریزی را برای رتبهبندی برگزینیم که البته گاهی اوقات انجام اینکار برای ما سخت میشود که در این صورت با دید گستردهتری به موضوعات نگاه میکنیم.”
بااینحال متخصصان صنعت در این مورد اتفاقنظر ندارند و معتقدند که گوگل آنطور که باید صادق نیست. با وجود دانستن این مسئله بهسادگی میتوان فهمید که چرا جستجوی برخی از کلمات کلیدی بهصورت انحصاری توسط برندهای خانگی احاطه شدهاند.
در Ahrefs ، معیاری به نام Domain Rating وجود دارد بهاختصار (DR)که اعتبار یک وبسایت را بر اساس قدرت نمایه لینکدهی آن نشان میدهد. این نمره در KD لحاظ نمیشود ولی به عنوان یک قانون کلی اگر نتایجی که از یک کلمه کلیدی به دست میآید از سایتهایی با امتیازات DR بالاتر از شما باشد، راه سختی را برای رسیدن به رتبه پیش رو خواهید داشت.
شما میتوانید DR کلیه سایتهای دارای رتبه برتر را در نمای کلی SERP مشاهده کنید.
شما میتوانید DR وبسایت خود را در Site Explorer یا با استفاده از جستجوگری که در اختیار وبسایت ما است مشاهده کنید.
3)پیوندهای کیفیت بالا از سایتهای دیگر
پیونددهی عامل شناخته شدهای برای رتبهبندی است.
دشواری کلمات کلیدی (KD) تعداد پیوندها به صفحات دارای رتبه برتر را در نظر میگیرد اما کیفیت آنها را در نظر نمیگیرد؛ بنابراین لازم است قبل از هدف قراردادن یک کلمه کلیدی سایت رقیب، پروفایلهای پیونددهی صفحههای دارای رتبه برتر را بررسی کنید. معمولاً خواهید دید که اگرچه وبسایتهای زیادی به یک صفحه پیوند دارند اما بسیاری از آنها بیکیفیت هستند در این صورت ممکن است خیلی سریعتر از چیزی که فکر میکنید رتبهبندی صفحتان از دست برود.
به عنوان مثال به نتایج بهترین چاپگر خانگی که دارای نمره 60 در KD است نگاه کنید:
در ابتدا سقوط رتبه این کلمه کلیدی دور از ذهن به نظر میرسد زیرا این صفحه دارای پیوندهای زیادی از طرف سایتهای دیگر است اما زمانی که این پیوندها را در جستجوگر Ahrefs وارد میکنیم بعد از بررسی آنها درمییابیم که همة آنها بیکیفیت و بدون دنبالکننده هستند.
اگر میتوانید با هدف جستجو مطابقت داشته باشید و وبسایت شما از اعتبار بالایی برخوردار است، برای پیشی گرفتن از این صفحه نیازی به تعداد زیادی پیوند با کیفیت نخواهید داشت.
نکته کاربردی و مهم:
حتی اگر رتبهبندی برای یک کلمه کلیدی دشوار به نظر برسد به این معنی نیست که نباید آن را هدف قرار دهید. شما فقط باید واقعبین باشید و کلمات کلیدی را به اهداف بلندمدت، میانمدت و کوتاهمدت تقسیم کنید.
چگونه کلمات کلیدی رقبا را در سطح صفحه تجزیه و تحلیل کنیم؟
انجام این تجزیه و تحلیل به شما کمک میکند تا شکافهایی در محتوای خود پیدا کنید. در این زمان که صفحه محتوای شما توانایی پاسخگویی به هدف جستجوی کاربران را ندارد انجام این تجزیه و تحلیل منجر به پرکردن این شکافهای شناسایی شده میشود که میتواند در موارد زیر به شما کمک کند:
- برای کلمات کلیدی Long Tail به رتبه برسید.
- برای کلمه کلیدی اصلی خود رتبه بالاتری کسب کنید.
به عنوان مثال اگر به نتایج برتر کلمه کلیدی وبلاگنویسی مهمان نگاه کنیم اکثر آنها دارای یک تعریف هستند.
متأسفانه ما این را در راهنمای وبلاگنویسی مهمان قرار ندادیم. تا زمانی که این شکاف را پر نکنیم بعید به نظر میرسد که برای کلمه کلیدی اصلی هدف خود در رتبه بالا قرار بگیریم و مطمئناً برای کلمات کلیدی Long Tail مانند وبلاگنویسی مهمان چیست، رتبهای کسب نخواهیم کرد زیرا پست ما مربوط به این موضوع نیست و جواب این سؤال را نمیدهد. قبل از اینکه بتوانید شکاف موجود در محتوای خود را برطرف کنید باید آنها را پیدا کنید. میتوانید این کار را با استفاده از روندی که قبلاً ذکر شده است انجام دهید تنها تفاوتش در این است که شما بهجای سایت، آنالیز را در سطح صفحه اجرا میکنید.
این را هم بخوانید :
دیدگاهتان را بنویسید