جستجوی مکالمه ای یا صوتی گوگل چیست؟
جستجوی مکالمه ای یا صوتی گوگل
وقتی که در سال 1990، موتور جستجوی گوگل به وجود آمد، کسی فکرش را هم نمیکرد که تکنولوژی موتور این سایت تا حدی پیشرفت کند که امروزه به عنوان یکی از ابزارهای مهم و حیاتی زندگی ما به ویژه برای پیدا کردن اطلاعات شود.اوایل فقط امکان نوشتن چند عبارت وجود داشت، بعد کم کم قابلیت جستجوی عکسها هم اضافه شد و سپس ویدئو و حالا هم امروزه جستجوی مکالمه ای یا صوتی گوگل.
کاربران درهنگام شنیدن عبارت جستجوی صوتی به دو دسته تقسیم میشوند: آنهایی که اصلاً اطلاعاتی در این خصوص ندارند و کاملاً هم تعجب خواهند کرد و آنهایی که کمی در مورد جستجوی صوتی و چگونگی کار کردن آن اطلاعات دارند. البته باید متخصصان سئو و دیجیتال مارکتینگ را از این دستهها جدا کنید. بههرحال آنها باید در خصوص تغییرات گوگل به روز باشند.
جستجوی مکالمه ای یا صوتی گوگل چیست؟
جستجوی مکالمه ای یا صوتی گوگل در واقع امکانی هست که توسط گوگل برای مرورگر کروم به صورت پیش فرض تعیین شده است. با استفاده از این قابلیت، کاربر میتواند از طریق صحبت کردن و ارسال صدا به جای تایپ در باکس، عبارت مورد نظر خود را جستجو و پیدا کند. ارسال صدا اصولاً با استفاده دو روش میکروفن یا کلیک روی عکس میکروفن در باکس جستجو انجام میشود. هدف گوگل با این کار ابتدا آسان سازی پیدا کردن اطلاعات توسط کاربر و دوم محاورهای کردن جستجو است.
چرا باید به جستجوی مکالمه ای یا صوتی گوگل اهمیت دهیم؟
گوگل قصد دارد تا خود را از حالت ربات گونهای که بیشتر مردم آن را فرض میکنند، خارج کند. جستجوی صوتی در واقع همین امکان را به گوگل میدهد. بیشتر کاربران در هنگام ارتباط با گوگل برای تایپ عبارت مورد نظر خود مشکلاتی را داشتند و در بیشتر مواقع نتایجی را که دریافت میکردند، متفاوت با خواسته آنها بود. از این رو، مدیران گوگل تلاش کردند تا با ایجاد یک قابلیت، کاربر را راحتتر به نیاز خود برسانند. از این رو، توجه به قابلیت جستجوی صوتی به مدیران سایت کمک خواهد کرد تا نسبت به رقبا، ترافیک بیشتری را وارد سایت خود کنند.
مزایای جستجوی مکالمه ای یا صوتی گوگل چیست؟
- کاربر را سریعاً به پاسخ نیاز خود میرساند.
- امکان استفاده از آن نسبت به تایپ خیلی راحت است.
- گوگل به سایتهایی که به این ویژگی توجه میکنند، امتیاز ویژهای قائل میشود.
در واقع مهمترین هدف استفاده از این نوع قابلیت، افزایش سرعت پاسخ به جستوجوی کاربر است و نزدیکتر شدن فهم ربات گوگل به زبان انسان است. گوگل با این روش میخواهد به کل دنیا بفهماند که میتواند در آینده بسیار نزدیک همانند یک انسان فکر کرده و پاسخ مناسبی را به سؤالات آنها بدهد.
افراد در جستجوهای مکالمه ای بیشتر به دنبال چه چیزهایی میگردند؟
در سال ۲۰۱۶ آمارهایی که توسط International Trends Report جمعآوری شده نشان میدهد که افراد در جستجوهای صوتی موضوعات بسیاری را مطرح میکنند و بسیار متنوع هستند، اما بیش از ۲۰% از جستجوها مربوط به تجارتها و محتواهای محلی میباشد. به همین دلیل کسانی که در زمینه تجارتهای محلی و یا شرکتهایی دارند که در زمینه سئو کار میکند، باید بیشتر از سایرین جستجوی صوتی را بهینهسازی نمایند.
استفاده از کلیدواژههای محاورهای در جستجوی مکالمه ای
کلیدواژه در جستجوی صوتی بسیار متفاوت میباشد و علاوه بر این که طولانی میباشد، محاورهای نیز هست، بنابراین کاری که شما باید انجام دهید بهینه سازی کلید واژههای محاورهای میباشد تا بتوانید وبسایت خود را برای جستجوهای صوتی بهینهسازی نمایید، باید محتواهای خود را برای کلیدواژههای محاورهای بهینهسازی کنید.
برای اینکه بتوانید کلید واژههای محاورهای را شناسایی کنید، باید روشهای متفاوتی را در نظر بگیرید. باید در نظر داشته باشید که راجع به محصولات و تجارت شما افراد واقعی به چه صورت صحبت می کنند، از چه نوع عباراتی برای نامیدن محصولات و تجارت شما استفاده میکنند و یا زمانی که میخواهند درباره تجارت شما چیزی بپرسند، چگونه سوالات خود را مطرح مینمایند.برای اینکه به این نتایج برسید میتوانید از تماسهای افراد به کمپانی شما استفاده نمایید.
نکاتی در خصوص جستوجوی صوتی
برایان دین که یک متخصص معروف سئو در دنیا است، به کمک همکاران خود، روی ده هزار سایت که از قابلیت جستجوی صوتی استفاده میکردند، تحقیقات زیادی انجام داد و به نتایج جالبی بین رابطه سئو و جستوجوی صوتی رسید که ما هم تصمیم گرفتیم تا آنها را با شما به اشتراک بگذاریم.
- سرعت سایت و صفحه نقش مهمی در سئو جستجوی صوتی دارد. در واقع زمان نمایش اطلاعات از طریق این روش، 4.6 ثانیه است که 56 درصد بیشتر از حالت معمولی است.
- گوگل ترجیح میدهد تا از پاسخ کوتاه برای نتایج این جست و جو استفاده کند. حداکثر تعداد کلمات پاسخ در این نوع جستجو 29 تا است.
- دامنههای با رتبه بالا نسبت به دامنههای ناشناخته بهتر در نتایج جستجوی صوتی نمایش داده میشوند.
- محتواهایی با میزان اشتراک گذاری بالا در شبکههای اجتماعی، نتیجه بهتری را در جستجوی صوتی دارند.
- محتواهایی که به زبان سادهتری نوشته شده است، بهتر در نتایج این نوع جستجو نمایش داده میشوند.
- تولید صفحاتی که دقیقاً عبارتهای گفتاری را در عنوان خود به کار برده باشند، نمیتواند تضمین کننده نمایش آنها در لینک اول باشد. بلکه این محتوای باکیفیت آنها است که نقش اصلی را در نمایش صحیح آنها دارد.
- محتواهایی که در نتایج تایپی در صفحه اول قرار میگیرند، در این جستوجو هم در صفحه اول هستند، فقط ممکن است که جایگاه آنها متفاوت باشد. در واقع 75 درصد نتایج تایپی و صوتی یکسان است.
دیدگاهتان را بنویسید