بهبود زمان توقف کاربر یا dwell time
معنای لغوی DwellTime زمان توقف و زمان ماندگاری است. این فاکتور در سئو به مدت زمانی گفته میشه که کاربر واژه یا عبارتی رو در موتور جست و جو، جست و جو می کنه و با استفاده از نتایجی که گوگل ارائه میده وارد سایت مورد نظر میشه و سپس به هر علتی از اون سایت خارج میشه و دوباره به نتایج گوگل رجوع می کنه و سایت دیگری رو باز می کنه. به عبارتی dwellTime به مدت زمانی گفته میشه که کاربر بعد از سرچ کلمه ی کلیدی وارد سایت میشه و بعد از اون مجددا برای جست و جوی همون کلمه ی کلیدی به گوگل بر می گردد. این فاکتور همون تاثیر زمان موندگاری یه کاربر در سایت است.
پیشنهاد ویژه : آموزش رایگان طراحی سایت صفر تا صد
همینطور که گفتیم گوگل این موضوع رو تایید نکرده شاید به این خاطر که زمان ماندگاری کاربر در سایت رو به درستی نمیشه اندازه گرفت. مثلا اگه کاربری همزمان چند سایت رو باز کنه و دوباره بره سراغ نتایج جست و جو آیا واقعا باید همه ی این چند سایت رو جریمه کرد؟!
برای روشن تر شدن موضوع به این مثال توجه کنید:
فرض کنید که واژه ی «سئو» رو در گوگل جست و جو کردید و از این طریق وارد سایت شدید، اگه بعد از چند دقیقه از ورود به سایت رایانمهر دوباره به گوگل برگردید و وارد سایت دیگه ای بشید این نشونه رو به گوگل القا می کنید که این سایت از کیفیت لازم برخوردار نیست و ترجیح می دید برای گرفتن جواب سوال خودتون به سایت دیگه ای مراجعه کنید. پس این موضوع اصلا دور از انتظار نیست که یه امتیاز منفی برای شما در نظر بگیره چرا که کاربر با اومدن به سایت ما به نتیجه ی مطلوبی نرسیده و به سراغ سایت دیگه ای رفته است.
هر چه این زمان موندن در سایت یا همون DwellTime کمتر باشه به این معنی است که کاربر از وب سایت خوشش نیومده یا مطلب مورد نظر برای او مفید نبوده است و خب معلومه که گوگل می خواد وب سایت هایی در رتبه های بالا باشن که مورد استقبال بیشتری قرار می گیرن و مفیدتر هستن.
به طور کلی هر چی Dwell Time کمتر باشه به این معنی است که کاربر از وب مورد نظر استقبال کمتری کرده و این طبیعی است که گوگل به دنبال اینه که سایت هایی رو در رتبه ی بالاتر نمایش بده که برای کاربران مفیدتر باشه.
چه بخش های در محاسبه زمان توقف تاثیر دارند :
۱ – بازه ی زمانی بخش ها
۲ – نرخ پرش یا بونس ریت
۳ – CTR یا نرخ کلیک در نتایج موتور جست و جو
برای آشنایی با این بخش ها و تاثیر اونها روی زمان توقف و درک بهتر اون توضیحاتی در زیر در مورد اون ها گفته میشه.
۱٫ بازه ی زمانی یا Session Duration
این بخش میانگین مدت زمانی است که کاربران وقت خود را در یه سایت می گذرونن.
۲. نرخ پرش
نرخ پرش وب سایت درصدی از بازدیدکنندگان است که بعد از بازدید یه صفحه از سایت خارج شده است.
۳٫ CTR یا نرخ کلیک در نتایج موتور جست و جو
SERP یا نتایج موتور جست و جو دارای امکاناتی شامل نتایج پولی است که از طریق گوگل ادوردز نشون داده میشه، نتایج عمومی در کنار نتایج نرمال و ارگانیک نشون داده میشه و همینطور قابلیت نمایش گراف دانش که در قالب پنل است رو داره.
به طور کلی SERP CTR تعداد دفعات نمایش سایت در نتایج جست و جو و همینطور تعداد کلیک کاربران است.
نرخ کلیک یک شاخص مهم برای جستجو در سایت است. گوگل در مورد ارائه بهترین نتایج ممکن به کاربران توجه ویژه ای می کند. بنابراین، اگر کاربران سایت شما رو بیش از سایت های دیگر کلیک کنن گوگل فکر می کنه سایت شما باید بسیار خوب باشه و باید ارزش داشته باشد. سپس گوگل شما را با رتبه بندی هایی پاداش می ده.
نرخ کلیک های SERP به طور جدی بخشی از عوامل داده های زمان توقف نیستند، اما آنها روی آن تاثیر می ذارن. همونطور که گفتیم زمان توقف یا دوئل تایم، زمانی است که یک کاربر روی سایتی کلیک می کنه و دوباره به صفحه ی نتایج جست و جو برگرده. CTR نقطه ورود زمان توقف است.
آیا عوامل دیگه ای در زمان توقف تاثیر میذاره؟
اگر چه تاییدش غیرممکن است، اما احتمال داره که زمان توقف شامل مواردی مانند میزان خروج از سایت، عمق صفحه و فرکانس باشه. البته مطمئن نیستیم و به عنوان کسی که اطلاعات مفیدی در مورد سئو داریم، اینجارو باید با عدم اطمینان صحبت کنیم. آنچه که ما می تونیم نسبت به آن کاملا اطمینان داشته باشیم اهمیت دوئل تایم برای سئوکارها و صاحبان سایت است.
اهمیت مدت زمان حضور کاربر در وب سایت بدون استفاده از موتورهای جست و جو:
طبق تعریفی که برای DwellTime گفتیم، اهمیت مدت زمان حضور کاربر در سایت وقتی نمود پیدا می کنه که از طریق موتورهای جست و جو وارد اون سایت بشید، در غیر این صورت امکان بررسی اون وجود نداره. چون همونطور که گفتیم فقط از طریق تعیین زمان اختصاص داده شده ی کاربر برای سایت مورد نظر و سپس برگشت او به موتور جست و جو است که میشه مدت زمان حضور اون فرد رو در سایت محاسبه کرد.
چند باور غلط در این زمینه:
خیلی از سئو کارها و صاحبان سایت تصور می کنن که اگه به صورت عادی یعنی با تایپ آدرس وارد سایت بشن و زمان زیادی رو در سایت بگذرونن تاثیر مثبتی روی رتبه بندی داره و چنانچه زود سایت رو ترک کنن تاثیر منفی روی اون سایت خواهد داشت؛ البته که این فرضیه اصلا درست نیست. موتورهای جست و جو خودشون ابزاری برای محاسبه ندارن بلکه این کار از طریق ابزارهای آمارگیر مثل الکسا و گوگل آنالیتیکس انجام میشه و هر کدوم از این ابزارها با تنظیمات مخصوص به خودشون مدت زمان حضور کاربر رو در سایت و میزان بازدید روزانه ی هر کاربر از صفحات، نرخ پرش یا خارج شدن کاربر از سایت بدون دیدن صفحات دیگه رو محاسبه کنه.
مثلا الکسا به وسیله ی تولباری که کاربران روی مرورگر خودشون نصب می کنن یا گوگل آنالیتیکس از طریق کد جاوا که در قالب سایت قرار گرفته شده این معیارها رو محاسبه می کنن. البته الکسا روی سئوی سایت تاثیری نداره پس خیلی راجع به آمار و ارقام ارئه شده استرس نگیرید به این خاطر که آمار الکسا از طریق تولبار کاربران به وجود میاد و نمیشه به اون استناد کرد.
خیلی از کاربران چنین دیدی دارن که گوگل از آمار آنالیتیکس در رتبه بندی نتایج استفاده می کنه اما گوگل اعلام کرده که از اون ها هیچ استفاده ای در رتبه بندی نتایج نمی کنه.
لزوم محاسبه این زمان برای گوگل چیست ؟
گوگل همواره سعی دارد نتایج را برای کاربران بهینه کند تا هدف گذاری دقیقتری برای رتبه بندی وب سایت ها داشته باشد ، یکی از فاکتور هایی که از دید گوگل می تواند به تجربه بهتر کاربر کمک کند زمانی است که در نتایج گوگل صرف می کند.
نحوه ی کارکرد DwellTime:
همینطور که بارها در مقالات قبلی مربوط به الگوریتم گفتیم گوگل هیچکدوم از فاکتورهای سئوی خودشون رو اعلام نمی کنن و همیشه برای حفاظت از الگوریتم های خودشون تلاش می کنن. بهتره که شما به عنوان صاحب سایت علاوه بر توجه به گوگل و الگوریتم هاش به کاربرانتون هم توجه بسیاری داشته باشید و همونطور که گفتیم برای جلوگیری از روش های سئوی غیر نرمال و تقلبی یا همون سئوی کلاه سیاه و روش های اسپم بهترین راه تلاش متخصصان وب و سئوکارها است که با تجربه ای که دارن و با آزمون و خطا به دست اومده است.
باز هم تاکید می کنیم که این فاکتورها از نظر گوگل تایید یا رد نشده مثل همین فاکتور زمان توقف که سئو کارها بر اساس تجربه به این نتیجه رسیدن که مدت زمانی که کاربر در سایت می گذرونه به این معنی است که سایت مورد نظر برای اون مفید بوده و به همین علت کاربر پسند بودن سایت مشخص میشه و می تونه روی سئو تاثیر بسزایی بذاره و یکی از فاکتورهای سئو تلقی بشه. اما میشه گفت خیلی از فاکتورهای سئوی گوگل که در الگوریتم های رتبه بندی در نظر گرفته میشه، این ها با فاکتورهایی که از حدس و گمان یا تست های مختلف بوجود میان متفاوت هستن ولی از اون ها تاثیر می گیرن.
زمان توقف چگونه روی سئو تاثیر می گذارد؟
با توضیحاتی که گفته شد حتما به این یقین رسیدید که زمان توقف روی سئو تاثیر میذاره. وقتی کاربری روی سایتی وقت می گذرونه، ازش نمی گذره و محتوای اون رو بررسی می کنه. این اتفاقات یه مدرکی است مبنی بر این که اون سایت ارزش بالاتری نسبت به بقیه ی سایت ها داره و همینطور که این موضوع اتفاق میفته باعث بهبود سئو خواهد شد.
زمان توقف ایده آل چیست؟
از اون جایی که زمان توقف ترکیبی از نرخ پرش و دوره بازه زمانی است از این دو معیار برای فهم بیشتر زمان توقف استفاده خواهیم کرد.
به خاطر داشته باشید که استفاده از واژه ی دوئل تایم یا زمان توقف صرفا حرف دقیقه و ثانیه و عدد نیست. پیچیده تر از این حرفاست.
می خوایم برای درک بیشتر شما این سوال بالا رو به دو بخش تقسیم کنیم:
۱)دوره ی بازه ی زمانی خوب چیست؟
۲)نرخ پرش خوب چیست؟ پاسخ به این دو سوال به شما کمک می کنه که درک بهتری از موضوع زمان توقف داشته باشید.
دوره ی بازه ی زمانی خوب چیست؟
دوره ی بازه ی زمانی ایده آل با توجه به صنایع متفاوت است. پیچیدگی موضوع بر این اساس است که دوره ی بازه ی زمانی با توجه به کلمه کلیدی، دستگاهی که استفاده شده، زمان روز، بازدید کننده های منحصر به فرد و بازدید کنندگان بالفعل و دیگر مسائل متفاوت است.
بر اساس نتایج “بلوک نتایج” گوگل، بعضی از سئوکارها بر این باورند که گوگل بازه ی زمانی کمتر از دو دقیقه رو نامطلوب تفسیر می کنه. اگه بازه ی زمانی بازدید بیش از دو دقیقه باشه خوب است اما بازدید کمتر از دو دقیقه چنان چنگی به دل نمی زنه.
البته این احتمال وجود دارد که الگوریتم بسیار محسوس تر باشد. اینو در نظر بگیرید که بازه ی زمانی کمتر از دو دقیقه، سقوط سایت شما نخواهد بود. با این وجود خوب است که یک معیار برای تعیین بازه ی زمانی سایت خود داشته باشید.
توجه به تجزیه و تحلیل بازه ی زمانی سایت شما به ارائه ی یک تصویر جامع تر از چگونگی و علت وقوع این آمار و ارقام کمک می کنه.
نرخ پرش ایده آل چیست؟
نرخ پرش دومین المان مربوط به زمان توقف است. نرخ پرش یکی دیگه از اون آمار و ارقام است که به شدت بستگی به صنعت، عادت های جست و جو و دستگاه جست و جویی داره که کاربر از اون استفاده می کنه.
حالا با حدود ارقامی که میشه یه نرخ پرش رو خوب، متوسط و ضعیف تلقی کرد آشنا می شید.
- نرخ پرش ۰-۴۰ درصد : خوب
- نرخ پرش ۴۰-۶۰درصد: متوسط
- نرخ پرش ۶۰-۱۰۰درصد: ضعیف
قضاوت در مورد نرخ پرش بدون درنظرگرفتن تعاریف المان های اطراف خطرناک است. اولا باید بدانید کدام صفحات فرود دارای بالاترین نرخ پرش هستن، نرخ پرشض برای دستگاه های تلفن همراه به چه معناست، نرخ پرش با بازدیدکنندگان بالفعل و بالقوه چجوری افزایش یا کاهش پیدا می کنه.
به عنوان مثال، ممکن است بعضی از صفحات فرود دارای نرخ پرش عالی باشن، اما صفحات دیگه دارای نرخ پرش خیره کننده هستن. چه کوئری کلمات کلیدی ارگانیکی باعث تفاوت میشه؟ چه تفاوت هایی در صفحه فرود در حال حاضر وجود داره؟ آیا تفاوت محتوا یا تصویر وجود داره؟ همه ی این موارد رو تحلیل کنید.
خب حالا برای مرور موارد بالا در این جا چگونگی تعیین زمان توقف خوب رو برای بهبود سئو به اختصار شرح می دهیم:
- بازه ی زمانی باید بیش از یک دقیقه باشد.
- نرخ پرش باید کمتر از ۶۰ درصد باشد.
چگونه زمان توقف را بهبود ببخشیم؟
این بخش از مقاله شاید مهم ترین قسمت اون باشه. خیلی ساده نمیشه ازش گذشت اما جواب این سوال رو میشه در عبارت “تولید محتوا” خلاصه کرد. شما باید محتوای خوبی تولید کنید تا نتیجه ی خوبی هم بگیرید. اگه خودتون این امکان رو ندارید می تونید از شرکت هایی مثل رایانمهر بخواید تا تولید محتوای سایتتون رو به عهده بگیره.
در ادامه مواردی که شاید بتونن به کاهش نرخ پرش سایت و بهبود بازه ی زمانی بازدید سایتتون کمک کنن نام برده میشه:
۱٫ کلمه ی کلیدی مناسب انتخاب کنید
۲٫ سایت کاربردی و مناسب طراحی کنید
۳٫ کادر و به نوعی لی اوت سایت رو مرتب و خالی نگه دارید.
۴٫ زمان بالا اومدن صفحات سایت رو بهبود بدید.
علاوه بر فاکتورهای دیگری که برای بهبود رتبه ی سایت وجود داره برای فاکتور زمان توقف علاوه بر داشتن محتوای خوب و با کیفیت باید بتونید رابطه ی خوبی با کاربر ایجاد کنید و سایت از لحاظ ظاهری بسیار چشم نواز باشه و از تصاویر جذاب استفاده کنید تا کاربر زمان بیشتری رو در سایت شما بگذرونه.
با اینکه زمان توقف یا DwellTime از الگوریتم هایی نبوده که گوگل ارائه داده اما همیشه گوگل رابطه ی مستقیمی با تجربه ی کاربری داره و به کاربرها اهمیت ویژه ای میده و همیشه سعی می کنه تا چنین الگوریتم هایی رو بهبود بده پس شاید بشه گفت که گوگل به این فاکتور هم اهمیت ویژه ای میده. پس شما هم به این موضوع اهمیت بدید و بهبودش رو در اولویت کاریتون قرار بدید.
چه زمان هایی Dwell Time یا زمان توقف نیست
اطلاعات خیره کننده ای در مورد زمان توقف یا Dwell Time وجود دارد. بنابراین ، اغلب ، این زمان با معیارهای کاملاً متفاوت دیگر اشتباه گرفته می شود.
بنابراین ، قبل از اینکه ما به جلو دیگری برویم ، بگذارید چند نکته را در مورد آنچه زمان توقف یا Dwell Time نیست روشن کنم.
مجدداً ، به یاد داشته باشید که زمان توقف یک معیار است که در موتور جستجو استفاده می شود. این چیزی است که این مقاله روی آن متمرکز شده است – زمانی که کاربر روی نتیجه کلیک می کند ، و اینکه چه مدت قبل از بازگشت به SERP بر روی نتیجه می ماند.
زمان توقف نرخ پرش نیست
نرخ پرش هنگامی اتفاق می افتد که شخصی فقط یک صفحه را مشاهده کرده و بدون کلیک کردن سایت شما را ترک کند.
بنابراین میزان نرخ پرش شما درصد جلسات تک صفحه ای است که توسط همه جلسات وب سایت شما (یا یک صفحه جداگانه) تقسیم می شود.
زمان توقف میانگین زمان در صفحه ماندن نیست
زمان Dwell Time همچنین با میانگین زمان در صفحه تا حدودی قابل تعویض است.
اما متوسط زمان در صفحه به این سادگی است – میزان زمانی که شخص در یکی از صفحات شما می گذراند ، به طور متوسط.
ممکن است این کاربر از رسانه های اجتماعی ، پیوندی در صفحه وب ، ایمیل یا منبع دیگری به آن صفحه رسیده باشد.
زمان Dwell مدت زمان جلسه یا سشن نیست
مدت جلسه چطور؟ همچنین زمان توقف نیست.
اندازه گیری طول جلسه ، مدت زمانی را که شخصی در سایت شما گذرانده است ، اندازه گیری می کند.
اگر جلسه کاربر با یک جستجوی شروع نشده باشد ، مطمئناً نمی تواند در همان صفحه نتایج جستجو به پایان برسد.
زمان توقف یا Dwell Time نرخ کلیک نیست
میزان کلیک جستجوی ارگانیک شما درصد افرادی است که بر روی پیوند به صفحه وب شما از تعداد کل کاربرانی که این SERP را مشاهده کرده اند کلیک کرده اند.
زمان توقف همان الگوریتم رنک برین نیست
این یک باور بزرگ و شگفت آور ترین تصور اشتباه است که من هنوز هم در مورد آن می خوانم و می شنوم.
شما می توانید همه چیز در مورد RankBrain را در اینجا بخوانید . همچنین ، گری الیس گوگل اخیراً نحوه عملکرد دوباره RankBrain را توضیح داد .
به بیان ساده تر ، الیس گفت الگوریتم رنک برین RankBrain از داده های جستجو برای پیش بینی در مورد نمایش داده شدگان که قبلاً دیده نشده اند استفاده می کند. RankBrain رنک برین داده ها را از تعامل کاربران با نتایج جستجو جمع می کند ، نه نحوه ارتباط آنها با یک قطعه از محتوا.
آیا این خلاف تعریف زمان توقف برای شما به نظر نمی رسد؟ چون باید
چه زمانی زمان توقف به یک بازدید تبدیل می شود؟
از نظر فنی ، هر کلیک یک بازدید است. اما بیایید صریح باشیم … همه بازدیدها یکسان نیستند.
شما به تنهایی خواهید دانست که کدام نسخه از متریک بیشترین اهمیت را برای تجارت شما دارد ، اما به جرات می توان گفت برای بیشتر مشاغل ، بازدید از یک ثانیه (یا کمتر) خیلی با ایده آل فاصله دارد.
حداقل می توانیم با اطمینان بگوییم که هر کسب و کاری دوست دارند که مردم مدت طولانی تری با آنها درگیر شوند.
اکنون ، بسته تحلیلی شما ممکن است در نحوه ردیابی این موارد متفاوت باشد ، اما ارزش دیدن بازدیدهای شما را بر اساس میزان زمانی که بازدید کننده با شما سپری می کند ، مشاهده می کند.
اگر مسیر تبدیل خود را بهینه کرده اید ، ایده ای از میانگین زمان معامله را در اختیار دارید و می توانید به راحتی نقشه آنچه از یک بازدید ارزشمند به نظر می رسد را ترسیم کنید.
- این را هم بخوانید :
دیدگاهتان را بنویسید