راهنمای کامل تحقیق کلمات کلیدی برای سئو
همه چیز با تایپ کردن چند کلمه در نوار جستجو آغاز میشود. بیشتر عبارتهایی که تایپ میشوند همان کلمات کلیدی هستند که همه دنبالشان میگردند تا بهترینشان را سوا کنند؛ چرا؟ اصلاً این کلمهها چه هستند که اینقدر طرفدار دارند؟ به چه درد میخورند و چگونه میتوان آنها را یافت؟ در این مقاله قرار است وارد دنیای تحقیق کلمات کلیدی شویم و همه این سوالات را پاسخ دهیم.
تحقیق کلمات کلیدی چیست؟
تحقیق کلمات کلیدی به معنی بررسی تعداد جستجوهای هر کلمه یا عبارت در گوگل است؛ به کمک این تحقیق شما میتوانید بفهمید که کاربران در حوزه کاری شما به دنبال چه چیزی هستند؛ حتی میفهمید که کدام یک از این موضوعات برای آنها بیشتر اهمیت دارد؟ چه کلماتی برای کسب و کار شما مهمتر است و ارزش بیشتری دارد. چه تعدادی از آدمها به موضوع کسب و کار شما علاقهمند هستند و محصولات و خدمات شما را جستجو میکنند. حتی میتوانید بررسی کنید که آیا روند تعداد جستجو در حال افزایش هست یا نه (که یعنی بازار شما چقدر رشد دارد.)
یعنی نمیشود این کلمات را حدس زد؟
چرا میشود. اما ممکن است مناسبترین و ارزشمندترین آنها نباشد؛ پس بنظرم بیگدار به آب نزنید و اصولی پیش بروید بهتر است چون استفاده از کلمات کلیدی مناسب، میتواند وبسایت شما را به سقف نتایج گوگل بچسباند و در مقابل، عدم انجام صحیح این کار ممکن است سایت شما از عرش به فرش برساند.
با یک مثال از تحقیق کلمات کلیدی موضوع را شفاف تر کنیم:
فرض کنید شما میخواهید یک فروشگاه آنلاین غذا برای حیوانات خانگی راه اندازی کنید. شما چند کلمهی کلیدی مدنظر دارید که حس میکنید مناسب هستند و میخواهید بر روی آنها زمان بگذارید تا سایت شما جزو نتایج برتر گوگل نمایش داده شوید مثلآ با خود می گویید: ” من غذای سگ ، غذای گربه ، غذای پرنده داخل فروشگاه دارم و قطعا کاربر ها این کلمات را سرچ میکنند و من با این کلمات میخواهم صفحه ی اول باشم.
به فرض که این موضوعات کاملاً درست باشند، ولی ما اصلا هیچ حس و درکی درارتباط با اینکه این کلمات چه مقدار سرچ میشوند، چقدر رقابتی هستند و یا چه مقدار مخاطبان ما آن ها را سرچ میکنند نداریم.
مثلا داخل این حوزه یکی از بهترین و بزرگترین کلمات کلیدی که بخواهید با آن جزو نتایج برتر باشید و در هر ماه بسیار سرچ می شود ، کلمه کلیدی ” گربه ” است ولی آیا برای ” پت شاپ ” این کلمه کلیدی خوبی است؟
کسی که ” گربه ” را سرچ میکند احتمالا میخواهد اطلاعاتی راجع به گربه بدست بیاورد یا شاید میخواهد عکس گربه را ببیند که در هر صورت مخاطب هدف ما نیست ولی کلمه ی ” گربه ” بسیار سرچ می شود در نتیجه اصلا لزومی ندارد سراغ کلمات کلیدی برویم که بسیار سرچ می شوند ولی برای ما مناسب نیستم و زیرا شخصی که آنرا سرچ می کند مخاطب هدف ما نیست.
چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟
تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهمترین و سودآورترین فعالیتها در بازاریابی موتورهای جستجو است این تحقیق فقط برای جذب بازدیدکننده در سایت انجام نمیشود، بلکه هدفش، جذب آن دسته بازدیدکنندگانی است که محتوای سایت شما برایشان مفید است و دقیقاً به دنبال محتوا یا محصول شما هستند. در واقع شما نه تنها خواهید فهمید کدام عبارات و کلمات کلیدی، سئوی سایت شما را بهبود میدهد، بلکه جامعه مشتریان خود را نیز بهتر خواهید شناخت.
در نگاه کلیتر با تحقیق درباره کلمات کلیدی میتوانید تغییرات در تقاضای بازار را پیشبینی کنید، به این تغییرات واکنش مناسب نشان دهید، و کالاها، خدمات و محتوایی تولید کنید که مردم به دنبالشان میگردند.
خب برویم سراغ ادامه کار تا قدم به قدم با نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی و میزان ارزشمندی کلمات برای کسب و کار آشنا شویم.
نگاه کلی به ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
اما این اطلاعات را از کجا میتوان به دست آورد؟ بعضی از ابزارهای مهم برای رسیدن به این هدف، Keyword Planner ،Google Trends ،Microsoft Bing Ads Intelligence هستند. هرچند، ابزارهای دیگری مانند ،kwfinder ،Moz Keyword Explorer یا Wordtracker نیز وجود دارند که این ابزارها نیز میزان جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر را به همراه میزان ترند شدن این کلمات را در اختیار کاربران قرار میدهند (البته این ابزارها رایگان نیستند!).
با این اوصاف، کیورد پلنر (Google Keyword Planner) یکی از معمولترین نقاط شروع کار است. این ابزار نه تنها میزان جستجوی کلمات کلیدی پیشنهادی را تخمین میزند، بلکه هزینه راهاندازی کمپینهای پولی را نیز برای این عبارات محاسبه میکند (منظور کمپینهای مرتبط با تبلیغات گوگل است).
از چه ابزاری برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنیم؟
از Google Suggest کمک بگیریم!
همچنین یکی دیگر از بخش های گوگل که میتوان برای تحقیق کلمات کلیدی از آن استفاده کرد Google suggest می باشد. فکر میکنم لازم است که یک تعریف و توضیح کلی از Google Suggest یا پیشنهاد گوگل داشته باشیم.
در تصویر زیر کلمه کلیدی “خرید غذای گربه” در گوگل سرچ شده و قبل از کلیک گوگل نتایجی را به ما پیشنهاد میدهد. این نتایج درواقع کلیدواژه یا عبارت هایی هستند که کاربران در گوگل سرچ میکنند و ممکن است که انتخاب ما هم باشد.پس بخش دوم از تحقیق کلمات کلیدی هم Google Suggest می باشد.
تحقیق کلمات کلیدی با تحلیل سایتهای رقیب!
یکی از بهترین و قوی ترین کارهایی که تا به حال تجربه کردم تحلیل رقبا بوده و خواهد بود.همیشه بخاطر داشته باشید برای بررسی وضعیت بازار در هر حوزهای میتوان از رقبا کمک گرفت و با تحلیل وبسایتشان به موارد خوبی رسید. برای تحقیق کلمات کلیدی هم میتوان از سایتهای رقیب کمک گرفت و بررسی کرد که هر سایتی با چه کلمات کلیدی بالا است.(در صفحه اول گوگل میباشد)
ابتدا نیاز است که در هر بار سرچ در حوزه خودتان وبسایت رقبا را پیدا کرده و در یک فایل اکسل یا گوگل شیت لیست کنید.ممکن است تعدادی از سایت ها در نتایج مختلف، مشابه باشند، ولی باز هم آنها را می نویسیم و چک میکنیم که هرکدام از آنها چند بار تکرار شده اند.
شما تا اینجا یک لیست رقیب پیدا کرده اید که تقریباً میتوانید بفهمید که رقبای اصلی شما چه سایت هایی هستند و یک سری تحقیق جامع درباره ی کلمات کلیدی که می شود گفت، حداقل میتواند بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه ی کلیدی هم باشد. توصیه میکنم حتما چندین ساعت روی این تحقیق زمان بگذارید، بسیاری از مواقع اصلا این انجام نمیشود و فقط روی ۱۰۰ کلمه ی کلیدی کار می کنیم و سایت خود را جلو میبریم و بعد از ۲ ماه باز هم کلمات کلیدی را تغییر می دهیم .
از سایت الکسا برای تحلیل رقبا کمک بگیرید!
یکی از بهترین ابزار برای بررسی کلمات کلیدی که رقبای شما با آن صفحه اول گوگل هستند سایت الکسا می باشد.همانطور که در تصویر زیر میبینید 5 کلمه کلیدی که یکی از رقیبان در حوزه حیوانات خانگی داشته در سایت الکسا قابل مشاهده است و میتوانید از آن بهره بگیرید.
اگر نسخه پرمیوم سایت الکسا را داشته باشید بیش از 5 کلمه کلیدی را میتوانید بررسی کنید.
تخمین میزان سرچ کلیدواژه در گوگل
میتوان گفت که ما هیچ وقت واقعا متوجه این موضوع که هر کلمه ی کلیدی در ماه چندبار سرچ می شود و یا اینکه چقدر رقابتی است یا اصلا اینکه چقدر باید روی هرکدام وقت گذاشت تا جزو نتایج برتر یا صفحه ی اول شویم ؛ یعنی هیچ ابزاری نیست که دقیقا به ما بگوید ، همه ابزار ها تنها می توانند یک حس و احتمال به ما بدهند که حدود سرچ یا میزان سختی کلمه کلیدی چقدر است.بهترین راهی که برای این کار وجود دارد این است که شما یک کمپین تبلیغات گوگل (گوگل ادز) راه اندازی کنید و بعد در گزارشی که گوگل به شما میدهد میتوان متوجه شد که هر کلیدواژه چه مقدار Impression داشته است.اما این عدد هم هیچوقت دقیق نبوده چون شما هیچوقت نمیتوانید در تمامی نتایج گوگل باشید زمانی که کمپین گوگل ادز را راه اندازی کردید.
برای مثال در تصویر زیر میتوانید ببینید که کلیدواژه “افزایش بازدید سایت” در یک مدت مشخص 3665 بار impression داشته است.
تحقیق کلمات کلیدی با ابزار کیورد پلنر
همانطور که گفتیم یکی از ابزارهای عالی برای جستجو و تحقیق کلمات کلیدی، ابزار کیورد پلنر (keywordplanner) گوگل است که کار با آن خیلی ساده است. برای استفاده از این ابزار در قدم اول شما باید یک اکانت گوگل ادز داشته باشید؛ یعنی از تبلیغات گوگل (google ads) استفاده کرده باشید.
نکته: اگر اکانت گوگل ندارید یا هیچ وقت کمپین گوگل راهاندازی نکردهاید، نگران نباشید؛ شما با هزینه 90 هزار تومان میتوانید برای 3 ماه یک حساب کیورد پلنر از نوین دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02163404 داخلی 3 تماس گرفته تا کارشناسان نوین شما را راهنمایی کنند.
حالا وارد اکانت شوید و از منوی Tools گزینه Keyword planner را انتخاب کنید.
در صفحۀ بعدی ابتدا روی Discover new keywords کلیک و بعد کلمات کلیدی مرتبطی را که فکر میکنید مهم هستند وارد کنید. فکر کنید ببینید کاربران با چه عبارتهای ممکن است کسب و کار شما را جستجو کنند؛ همه آنها را در این قسمت وارد کنید.
نکته: همه کاربران مثل هم فکر نمیکنند. مثلاً برای یکی کلمه «گوشی» جا افتاده است برای دیگری کلمه «موبایل». اگر کسب و کار شما خرید و فروش تلفن همراه است، در تحقیق کلمات کلید هر دوی اینها را بررسی کنید.
ما در اینجا فروش عسل را در نظر گرفتیم و چند کلمه مربوط به آن را در کیورد پلنر وارد کردیم.
با کلیک بر روی get result، در صفحۀ بعدی، تعداد دفعاتی که هر کدام از عبارتها در ماه جستجو میشوند به شما نشان داده میشود.
یک نکته کوچک: دقت کنید که حتماً Location را روی All locations و زبان را روی persian تنظیم کرده باشید.
همانطور که میبینید این سه عبارت زیاد جستجو میشوند. علاوهبر ایدههایی که خودتان به کیورد پلنر دادهاید، یک سری کلمات کلیدی مرتبط دیگر را هم میبینید. حالا شما لیستی از کلمات کلیدی مرتبط دارید که تعداد جستجوی آنها در ماه توسط کاربران مشخص است. گزینههایی را که فکر میکنید مهم هستند و در آینده از آنها استفاده خواهید کرد را تیک بزنید.
بعد از اینکه کلمههای مورد نظر را انتخاب کردید، Add keywords را بزنید و از منوی سمت چپ صفحه، به قسمت Keywords بروید.
ابزار Kwfinder
یکی دیگر ابزارهای تحقیق درباره کلمه کلیدی، ابزار KWFinder است. این ابزار هم مانند کیورد پلنر هم میانگین جستجو کلمه کلیدی در ماه، ترند بودن کلمه، سختی کلمه کلیدی و کلمات مرتبط را به شما نشان میدهد . ولی همانطور که گفتیم این ابزار رایگان نیست و شما باید با تثبت نام و پرداخت هزینه برای خود اکانت تهیه کنید.
کار با kwfinder بسیار ساده است، کافی است وارد اکانت خود شده و زبان متن را به فارسی تغییر دهید تا فقط کلمات فارسی را جستجو کند؛ سپس کلمه کلیدی را در قسمت جستجو وارد کنید؛
سایر اطلاعاتی که ابزار KWFinder در تحقیق کلمات کلیدی در اختیار شما قرار میدهد. در تصویر زیر سمت راست روند جستجوی کلمه در ماههای مختلف نشان داده شده است. در سمت چپ سخت سئو کلمه را میبینید. هر چه سختی سئو بالاتر باشد، یعنی کسب رتبه در کلمه مورد نظر سختتر است.
ابزار Keyword Explorer MOZ
اگر در این حوزه فعالیت میکنید احتمالا سایت moz را میشناسید این سایت که یک مرجع خوب سئو می باشد ابزارهای مفیدی در این زمینه برای تحلیل سایت دارد که ابزار تحقیق کلمات کلیدی را دارد.این ابزار امکان نگهداری لیست کلمات را در اکانت pro به شما میدهد. همچنین moz امکان استفاده آزمایشی از سرویس medium خود را بهصورت رایگان قرار داده است.
برای مثال در این ابزار کلیدواژه “بازاریابی” سرچ شده، سختی کلمه، میزان سرچ ماهانه(تخمینی) و… مورد ارزیابی قرار گرفته است.
در بخش suggestion نیز عبارت های مشابه کلیدواژه بازاریابی مورد بررسی قرار میگیرد.
معرفی ابزار Keywordtool
این سایت از جمله سایتهایی است که در چندین محیط کلمات کلیدی را برای شما پیدا میکند و خبر خوب این است که کلمات کلیدی فارسی را نیز در دیتابیس خود دارد. توصیه میکنیم از این ابزار قدرتمند در کامل کردن لیست کلمات خود استفاده کنید.
برای مثال در این ابزار کلمه کلیدی “گوگل” را بررسی کردیم و به نتایج زیر رسیدیم:
کاربران در گوگل چه میپرسند؟
نتایج بسیار جالب و نزدیک به Search Related گوگل هستند نکته قابل اهمیتی که وجود دارد بخش Questions است که میتوان دید کاربران در ارتباط با این کلمه کلیدی چه عبارتی را از گوگل میپرسند!
با این ابزار فوق العاده کاربردی میتوان سوالات کاربران را دید و در پست بلاگ خود از آن استفاده کرد.
ابزار Keywords Everywhere
درآخر ابزار Keywords Everywhere را بهتون معرفی میکنم که درواقع یک add-on برای مرورگرهای کروم و فایر فاکس می باشد و میتوانید در نتایج جستجو عبارت های مشابه را مشاهده کنید.
دانلود افزونه برای مرورگر کروم
امیدوارم که این پست از تحقیق کلمه کلیدی براتون مفید باشه خوشحال میشم اگر ابزار یا راهکاری میشناسید در بخش دیدگاه با من به اشتراک بگذارید.
این را هم بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید