الگوریتم موبایل گدون گوگل چیست؟ تاثیر Mobilegeddon بر سئو
الگوریتم موبایل گدون
الگوریتم موبایل گوگل که به آن موبایل گدون (Mobilegeddon) نیز میگویند، الگوریتمی است که برای بررسی سازگاری سایتها روی انواع گوشی و تبلت به وجود آمده است.
این الگوریتم در 21 آوریل 2015 رونمایی شد و سایتهایی که با دستگاههای موبایل و تبلت سازگار نبودند را در نتایج جستجوی موبایلی فیلتر کرد. هدف این الگوریتم راحت شدن استفاده از موبایل برای کارهای اینترنتی بود.
سایتهایی که در معرض خطر (Hazard) جریمه شدن توسط الگوریتم موبایل قرار دارند:
- سایتهایی که صفحاتشان نسخه موبایل ندارد.
- سایتهایی که پیکربندی مناسبی از نظر بصری ندارند.
- سایتهایی با محتوای ناخوانا
- وجود بعضی افزونههای (پلاگینها) مشکل ساز در سایت
الگوریتم موبایل گدون Mobilegeddon چیست؟
همانطور که گفتیم Mobilegeddon یکی از الگوریتمهای گوگل است که سازگاری سایت با دستگاههای موبایل و تبلت را میسنجد.
سایتی که با موبایل و تبلت سازگار باشد را “موبایل فرندلی Mobile Friendly” میگویند.
سایتهایی که موبایل فرندلی نبودند با ظهور الگوریتم موبایل گوگل، دیگر در نتایج جستجوی موبایل نمایش داده نمیشدند. دو ماه قبل از انتشار Mobilegeddon و در 26 فوریه 2015، گوگل با انتشار پیامی اظهار کرد که قصد دارد موبایل فرندلی بودن را بعنوان یک سیگنال رتبهبندی گسترش دهد.
در این پیام همچنین یک عکس منتشر شده بود که نشان میداد منظور از موبایل فرندلی بودن چیست.
این اتفاق در 21 آوریل با ظهور الگوریتم موبایل گدون گوگل عملی شد. گوگل علت این تغییرات را چنین بیان کرد:
هنگام جستجو در دستگاههای موبایل، کاربران باید مرتبط ترین و به موقعترین نتایج را دریافت کنند. مهم نیست که این اطلاعات روی یک صفحه موبایل فرندلی نمایش داده شوند یا روی یک اپلیکیشن موبایل.
همچنین، یک سال بعد از آن، آپدیت گوگل موبایل منتشر شد که تغییراتی ایجاد کرده بود و سیگنال موبایل فرندلی در آن جدی تر شده بود.
هدف الگوریتم موبایل گدون چیست؟
قبلا گوگل از ترافیک دسکتاپ، کسب درآمد میکرد. بیشتر ترافیک اینترنت هم مربوط به دسکتاپ بود. چرا که اولا موبایل دیرتر اختراع شد و دوما بعد از اختراع آن هم اکثر سایتها در موبایل به درستی نمایش داده نمیشدند و کاربران رغبت زیادی برای جستجوهای اینترنتی در موبایل نداشتند.
مطمئنا گوگل پیشبینی کرده بود که دستگاههای موبایل، یک روز از نظر میزان ترافیک اینترنتی از دسکتاپ جلو خواهند زد. به خاطر همین برای کاربرپسند شدن جستجوهای موبایل، برنامهریزی کرده بود.
اینطور هم شد و در سال 2016 طبق آمار StatCount، برای اولین بار استفاده از اینترنت در گوشیهای موبایل به 51.3 درصد رسید. در حالیکه این رقم برای دسکتاپ برابر با 48.7 درصد بود. پس برای این 51.3 درصدی که شامل اکثریت کاربران میشد، میبایست امکان استفاده راحت از امکانات وب روی گوشی و تبلت فراهم میشد.
با این کار امکان تبلیغات موبایلی (به دلیل افزایش ترافیک ناشی از موبایل) هم افزایش پیدا کرد و گوگل میتوانست درآمد بیشتری داشته باشد.
الگوریتمهای گوگل همواره در جهت جلب رضایت و راحتی بیشتر کاربران حرکت میکنند. میتوان گفت با توجه به افزایش کاربران موبایلی، الگوریتم موبایل گدون با هدف ارائه نتایج بهتر در جستوهای موبایلی، معرفی شد.
نام موبایل گدون هم از دو کلمه موبایل و گدون (نام نبرد آخرالزمان) گرفته شده است. زیرا بسیاری از کسب و کارها که سایت ریسپانسیو نداشتند میترسیدند با آمدن موبایل گدون، از بین بروند و از نتایج گوگل به کلی حذف شوند!
در واقع خود گوگل چنین ترسی را ایجاد کرده بود و گفته بود که تغییرات بسیار زیادی در نتایج جستجو رخ خواهد داد. این باعث شد صاحبان کسب و کارها به شدت بترسند و هررزو به بررسی سایت خود بپردازند تا راهی برای موبایل فرندلی شدن آن پیدا کنند.
آنها فکر میکردند قرار است به کلی از نتایج جستجو حذف شوند. اما در واقع اینطور نشد و آنقدرها هم نیاز به ترسیدن نبود.
در نتیجه یکی از مزایایظهور الگوریتم موبایل گدون این بود که کسب وکارها به سمت طراحی بهتر سایتشان سوق پیدا کردند. برای طراحی سایت سختگیریهای بیشتری داشتند و دقت بیشتری روی واکنشگرا بودن سایت میکردند.
الگوریتم موبایل گوگل چه چیزهایی را بررسی میکند؟
شرایطی که یک سایت باید داشته باشد تا موبایل فرندلی محسوب شود در ادامه آمده است. این الگوریتم موبایل گوگل، صفحات را از بابت داشتن این شرایط بررسی میکند:
- ریسپانسیو بودن سایت.
- عدم وجود ابزارهایی مثل فلش که در موبایل کاربرد ندارند.
- خوانا بودن متن.
- دسترسی ربات گوگل به فایلهای جاوااسکریپت و CSS.
- فاصله معقول بین لینکهای صفحه (لینک داخلی یا خارجی).
- ابعاد مناسب سایت و سازگاری آن در همه نمایشگرها.
- نمایش تمام آیتمهای دسکتاپ سایت روی گوشی و تبلت.
نکته: گوگل یک ابزار با نام Mobile.Friendly معرفی کرده است که خیلی راحت میتوانید با وارد کردن آدرس دامنه داخل آن، بررسی کنید آیا موبایل فرندلی است یا خیر.
تاثیر الگوریتم موبایل گدون روی سئوی سایتها
از وقتی که گوگل، ریسپانسیو (واکنشگرا) بودن سایت را بعنوان یک سیگنال رتبهبندی اعلام کرد و الگوریتم موبایل را مسئول بررسی این موضوع کرد، رتبه بعضی از سایتهایی که واکنشگرا بودند ارتقاء پیدا کرد و یا بدون تغییر ماند.
از طرفی آن دسته از سایتها که موبایل فرندلی نبودند دچار افت رتبه در صفحات SERPs شدند. در واقع آنها در نتایج جستجوی موبایل فیلتر شدند.
برای موبایل فرندلی بودن سایت چند روش وجود دارد. یکی اینکه میتوان سایت را از ابتدا با قالب ریسپانسیو و واکنشگرا طراحی نمود. دوم این که نسخه موبایل برای سایت بسازید و در زیردامنه سایت قرار دهید.
روش دوم بسیار مشکل ساز است. یکی از مشکلات اصلی این روش این است که محتوای تکراری Duplicate Content ایجاد میشود. محتوای تکراری از نظر گوگل امتیاز منفی برای سایت به همراه دارد. پس بهتر است از این روش استفاده نکنید و یا درصورت استفاده، تمام مشکلات آنرا برطرف نمایید.
سه نکته مهم درباره الگوریتم Mobilegeddon:
- Mobilegeddon، صفحات را جداگانه بررسی میکند. یعنی اگر یک صفحه ریسپانسیو نباشد، روی صفحاتی که ریسپانسیو هستند تاثیر منفی از نظر سئو نخواهد گذاشت.
- این الگوریتم، Real Time است. یعنی اینکه اگر سایت خود را بهبود دهید و به سمت موبایل فرندلی بودن سوق دهید، از نظر رتبه ارتقا پیدا خواهید کرد.
- الگوریتم موبایل گوگل حد میانهای برای یک صفحه قائل نیست. یعنی یک صفحه، یا موبایل فرندلی هست و یا نیست. حد وسط وجود ندارد.
برای در امان بودن از الگوریتم موبایل گدون گوگل چه کار کنیم؟
- سعی کنید از ابتدای کار، سایت خود را با قالبهای ریسپانسیو و به شکل واکنشگرا طراحی کنید و تا حد ممکن به سمت ایجاد نسخه موبایل نروید. چون دردسرساز خواهد بود.
- از ابزارهایی مانند Flash که فقط برای دسکتاپ اهمیت دارند استفاده نکنید. اگر استفاده کردید برای حالت موبایل، آنها را غیرفعال نمایید.
- لینکها را با فاصله مناسبی از هم بچینید تا وقتی کاربر روی گوشی میخواهد یک لینک را انتخاب کند براحتی بتواند آنرا لمس کند.
- اندازه متن را روی گوشی و تبلت چک کنید تا خوانا باشد. یعنی خیلی ریز یا خیلی درشت نباشد.
- مطمئن شوید که رباتهای گوگل به فایلهای جاوااسکریپت و CSS سایتتان دسترسی دارند تا راحت بتوانند Crawl کنند.
- مطمئن شوید ابعاد سایت با هر دستگاهی همخوانی دارد و مشکلی در نمایش درست آن وجود ندارد.
- تمام بخشهای مهم، منوها و سرویسهای مهم سایتتان را در گوشی و تبلت بررسی کنید که قابل دسترسی باشند.
سخن آخر
همانطور که قبلا هم بیان کردیم، داشتن دانش و آگاهی کافی نسبت به الگوریتمهای گوگل میتواند به شما کمک کند تا سایت خود را از نظر سئو بهینهسازی کنید. و در دام جریمه یا پنالتی توسط الگوریتمها نیفتید.
بهترین راهکار این است که همواره از قوانین گوگل تبعیت کنید و سعی نکنید آنرا گول بزنید. با طراحی مناسب و رعایت نکاتی که گفتیم میتوانید یک سایت Mobile Friendly داشته باشید.
در صورتی که درباره الگوریتمهای گوگل سوالی دارید میتوانید در قسمت دیدگاهها مطرح کنید تا کارشناسان ما به شما پاسخ دهند.
این ها را هم بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید