موشن گرافیک چیست
موشن گرافیک چیست
? موشن گرافیک از دو واژه «موشن» و «گرافیک» ساخته شده و به معنای ساده، گرافیکی است که دارای حرکت است و برای انتقال پیام از قابلیتهای هر دو استفاده میشود. در گرافیک متحرک ابتدا باید یک طرح گرافیکی کامل در نرم افزارهای طراحی مانند Illustrator یا Photoshop در لایه های مجزا طراحی کرد و سپس از آنها در نرم افزارهایی چون After Effects یا Apple Motion استفاده کنیم تا بتوانیم آنها را در TimeLine خروجی نهائی انیمیشن رندر بگیریم.
?ارائه محتوا بهصورت موشن گرافیک، به دلیل وجود حرکت و صدا، جذابیت بیشتری را برای مخاطب به همراه دارد.
موشن گرافیک بسیار به انیمیشن شبیه است با این تفاوت که انیمیشن داستانی است و به شخصیت های داستان می پردازد اما موشن گرافیک بیشتر به جنبه های سمبولیک تمرکز دارد و کاربرد آن در برند سازی و تبلیغات است و از اینمیشن در سینما و سرگمی استفاده می شود.
?موشن گرافی در حال حاضر یکی از پر طرفدارترین رشتههای هنر دیجیتال میباشد؛ علم استانداردی است که بصورت حرفهای در بر گیرنده نرمافزارهای مهم است.
✳️کاربرد موشن گرافیک در چه فضاهایی ست؟
?موشن گرافیک در تمام پلت فرم های دیجیتال وجود دارد.
?از استفاده های تجاری تا برنامه های تلویزیونی و برنامه های موبایل و وب سایت ها،
?از موشن گرافیک استفاده میشود و یک شکل از رسانه مدرن در عصر امروزی ست
?ما در عصر دیجیتال زندگی میکنیم برای همین از تصاویر متحرک در رسانه های مختلفی استفاده میشود.
?بر حسب نوع تصاویری که خلق میکنید، میتوانید در ساخت فیلم هالیوود یا ساخت برنامه های موبایل شرکت داشته باشید
✳️انواع موشنگرافیکها
⭕️ویدئوهای تشریحی
این ویدئوها با اهداف مختلف تهیه میشوند و یکی از انواع متداول موشن گرافیکها هستند. ویدئوهای تشریحی، فرایند یا شرایط پیچیدهای دارند. آنها از انیمیشنهای مجزا برای ترسیم یک تصویر کلی بهره میبرند. با این روش میتوانید میان مردم با برندتان یک رابطه عاطفی تشکیل دهید. مردم این روزها تنبل شدهاند. بیشتر ماها به جای خواندن اطلاعات روی وب سایت، دنبال تماشای یک ویدئوی جامع هستیم. یک ویدئو میتواند فروش یا محصول شما را در قالب داستانی تعاملی و عاطفی بیان کند تا فروش نهایی شما افزایش یابد.
⭕️بازاریابی محصول
شاید این نوع موشن گرافیک را هم نوعی از ویدئوهای تشریحی بدانید ولی آنها روی یک مفهوم کلی متمرکز هستند؛ در بازاریابی محصول تنها روی محصول متمرکز هستیم. در اینجا داستان محصول و نحو کاربردش را مطرح میکنید. برخی از محصولات مورد استفاده ساختاری پیچیده دارند و به توضیح بیشتری نیاز دارند.
⭕️انیمیشنهای رابط کاربری
ساخت فیلم اختصاصی خودتان به شما و تیم کاری شما به عنوان مهارتی چشمگیر، وجاهت خاصی میدهد. با این کار دیگران با کسب و کارمان آشنا میشوند. این انیمیشنها هم با بازاریابی محصول همپوشی دارند. میتوانید با رابط کاربری محصولات خودتان یک موشن گرافیک کامل را تهیه کنید. این نوع از موشن گرافیک چندان شناخته شده نیستند. انیمیشن رابط کاربردی در گفتگو با توسعه دهندگان محصول جهت جذب سرمایه بسیار مفید است.
⭕️آیکونها
یکی از روشهای جذاب برای تقویت رابط کاربری، استفاده از آیکونهای متحرک است. آیکونهای متحرک رایگان در سایت animaticons قرار گرفتهاند. نحوه کاربرد آیکونهای متحرک در این وب سایت آموزش داده شده است. حالا به کمک گرافیکهای برداری (SVG ها) و انیمیشنهای CSS میتوان افکتهای متحرک عالی بدون حجم بالا ساخت که دیگر سرعت سایت شما را کم نمیکنند.
⭕️لوگوها
متحر سازی لوگو، برند شما را در میان رقبا برجسته میکند. طراحی، عامل ترفیع است. موشن گرافیکها هم عامل ترفیع طراحی شما یا عامل ترفیع لوگوی کسب و کارتان هستند. موشن گرافیک را به نقطه مثبت برندتان تبدیل کنید.
⭕️فیلمهای کوتاه
در این جا میتوان انیمیشن و موشن گرافیکها را به جای یکدیگر مورد استفاده قرار داد. به نظرم هنگامیکه از گرافیکها و عناصر طراحی بسیار ساده در فیلمی کوتاه استفاده میکنیم از موشن گرافیک استفاده کردهایم ولی انیمیشنها دارای طراحیهای مفصل هستند. در واقع با موشن گرافیکها وارد دنیایی میشوید که فقط خودتان قادر به تجسمش هستید.
⭕️محتوای سخنرانیها
از نرم افزارهایی مثل Keynoto میتوان برای متحرک سازی متن و تصاویر سخنرانی استفاده کرد. حتی متحرک سازی نمودارها یا مفاهیم هم شما را به سخنرانی تعاملیتری میرساند. میتوانید گیف های متحرک را برای سخنرانی یا پاورپوینت خودتان بسازید. شاید این کار چندان متداول نیست ولی همان مهارتهای لازم برای موشن گرافیک را در بر میگیرد.
⭕️اینفوگرافیک ها
میتوانید نمودارها و عناصر درون اینفوگرافیک را متحرک کنید تا روی اهمیت اطلاعات تأکید نمایید. همچنین مخاطب هم میفهمد که اول باید کدام اطلاعات را بخواند. ایجاد انیمیشنها برای تولید اینفوگرافیکهای تعاملی، عامل اصلی در تولید یک تجربه تعاملی جذاب است. همچنین میتوانید اینفوگرافیک را به یک ویدئوی تشریحی تبدیل کنید.
⭕️گرافیکهای پخش زنده (Broadcasting)
گرافیکهای پخش شده در ایستگاه خبری یا رویدادهای ورزشی از جمله موشنگرافیها هستند. هنگامیکه در حال تماشای مسابقات هستید و نوارهای رنگی در زیر تصویر، نتیجه و نام افراد را نشان میدهند و بعد محو میشوند؛ نمونههایی از گرافیکهای پخش زنده هستند. یا در حین پخش اخبار، زیرنویس خلاصه اخبار یا نام افراد از جمله موشن گرافیکهای حوزه پخش زنده هستند.
⭕️گیفها
میتوان گیفهای حاوی موشن گرافیک را تهیه کرد. کاربردهای متفاوتی هم دارند و امروزه در رسانههای اجتماعی بسیار رایج شدهاند. گیفت میتواند پست اجتماعی شما را به خوبی برجسته نمایند
✳️ویژگی های کلیدی موشن گرافیکها
موشن گرافیکها به دنبال توضیح ساده مفاهیم و اطلاعات دشوار هستند. ویژگیهای خاصی، موشن گرافیکها را از سایر انواع ویدئویی مجزا میکنند.
?ظرافت: پیچیدهتر از سایر توضیحات ویدئویی است.
?رسمی بودن: ظاهر جدی آن میتواند وجهه مناسب یک کسب و کار رسمی و شرکت را خلق کند.
?رنگهای روشن: از ترکیب پالتهای رنگی واضح برای رسیدن به اهداف آموزشی استفاده میشود.
?سادگی: موشن گرافیکها قدرت فوق العاده ای برای ترکیب ایدههای پیچیده و دادههای دشوار در قالب آمار، نمودار، اعداد و غیره دارند.
?سرگرم کننده: با آنها میتوان محتوای خسته کننده را به ویدئویی جذاب و سرگرم کننده تبدیل کرد.
?نماهای بصری خیره کننده: محتوای خیره کننده نقش مهمی در فرایند درک مفاهیم پیچیده دارد. در دوران کودکی، مفاهیم دشوار را به کمک تصاویر و اشکال درک کردهایم حالا که بزرگ شدهایم هم شرایط تغییر نکرده است. گرافیکهایی مثل نمودارها، طرحها و چیدمانها قابل درک تر و جذابتر از صفحات متنی طولانی هستند.
?گرافیکهای پویا: علاوه بر طراحی زیبا و جذاب، متحرک سازی یا انیمیشن هم اهمیت دارد. موشن گرافیکها با استفاده از گرافیکهای متحرک به توضیح مفاهیم پیچیده میپردازند. پس بینندگان در کسری از ثانیه با محصول یا خدمات شما اشنا میشوند.
✳️تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک
انیمیشن بیشتر داستانی است و محتوای خود را از طریق داستان به مخاطب منتقل می کند اما موشن گرافیک بیشتر بر تصویر و عناصر بصری از جمله فرم، رنگ، بافت و حرکت تکیه می کند تا محتوای خود را ارائه می دهد.
موشن گرافیک غالبا تصویر محور است ولی انیمیشن بیشتر شخصیت محور است .
انیمیشن غالبه به لایه های زیرین داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیت ها و پرسوناژ ها می پردازد اما موشن گرافیک بیشتر به جنبه های سمبولیک، نشانه شناسی و تشریح رویدادها و فرایندها می پردازد. به همین دلیل کاربرد موشن گرافیک بیشتر در صنعت تبلیغات و بردینگ می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید