تبلیغات پاپ آپ (Pop-up ads) چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
تبلیغات پاپ آپ چیست؟
همان طور که احتمالاً می دانید، پاپ آپ ها یکی از شیوه های تبلیغات آنلاین در دنیای اینترنت می باشند. یک پاپ آپ به عنوان یک رابط کاربری گرافیکی (Graphic User Interface) و نمایشی شناخته می شود که معمولاً به صورت یک پنجره ی کوچک بوده و همانطور که اسمش پیداست به صورت ناگهانی برروی صفحه نمایش مخاطب ظاهر می شود.
پنجره ی پاپ آپ که شامل تبلیغ می باشد معمولاً توسط جاوا اسکریپت برنامه ریزی می شود و یا ممکن است از طریق Adobe Flash نیز این اتفاق بیافتد. یکی از مدل های پاپ آپ ها، مدل Pop-Under است که یک پنجره جدید را زیر پنجره فعال مخاطب ایجاد می کند. پاپ آندرها به صورت ناگهانی جلوی چشم مخاطب ظاهر نمی شوند، اما زمانی که وی پنجره فعال کنونی را ببندد با آن مواجه می شود.
تاریخچه Pop-up ads
تبلیغات پاپ آپ برای اولین بار در وبسایت Tripod.com در اواخر دهه 90 میلادی معرفی شدند. جاوا اسکریپت قابلیتی را ایجاد کرد که از طریق آن یک صفحه وب سایت بتواند پنجره ای جدید در مرورگر مخاطبان ایجاد کند. قابلیت های برنامه نویسی وب و طراحی آن دست صاحبان وب سایت ها را برای قرار دادن انواع آیتم ها و دکمه ها در پاپ آپ ها آزاد گذاشته است. اما بدلیل استفاده نامناسب اکثر وبسایت ها و تبلیغات کننده ها از این قابلیت و ایجاد تجربه های نچسب و غیر دلنشین برای مخاطبان از سوی آنها، بسیاری از کاربران به محض مشاهده پاپ آپ ها آنها را بسته و یا سایت را ترک می کنند.
مرورگر Opera اولین مرورگر شناخته شده ای بود که ابزارهایی را برای بلاک کردن پاپ آپ ها ایجاد کرد و سپس Mozilla قابلیت های شخصی سازی شده بیشتری مانند بلاک کردن پاپ آپ هایی که هنگام بارگزاری صفحه ظاهر می شوند را ایجاد کرد. در اوایل سال 2000 میلادی، تقریباً تمامی مرورگرها بجز Internet Explorer این اجازه را به کاربران می دادند تا تمامی پاپ آپ ها را در صورت تمایل بلاک کنند. در سال 2004، مایکروسافت ویندوز XP سرویس پک 2 را به بازار روانه کرد و طی آن قابلیت بلاک کردن پاپ آپ را به اینترنت اکسپلورر نیز اضافه نمود. بسیاری از مرورگرهای مدرن امروزی قابلیت های متعددی برای شخصی سازی پاپ آپ ها ایجاد کرده اند، قابلیت هایی مانند Ad Filtering.
تبلیغات پاپ آپ بر روی سایت شما چه تاثیری دارد؟
در نگاه اول می توان گفت پاپ آپ یک نوع تبلیغ است اما اگر سئو کار کرده باشید می دانید که در صورت خروج کاربر از وبسایت شما بدون دلیل، موجب می شود کاربران کمتر به سایت شما مراجعه کنند که بر رتبه وبسایت شما در الکسا تاثیر منفی می گذارد و همین یک اثر منفی از استفاده از کدهای پاپ آپ می باشد.
همچنین سیستم های Google AdSense و Google AdWords نیز برای سایت هایی که از این دو سیستم استفاده می کنند، در صورت مشاهده تبلیغات پاپ آپ برای آن سایت جریمه ای در نظر می گیرند. این جریمه ها باعث می شود که ورودی سایت شما از گوگل کم شود و مطالب شما از صفحه اول گوگل خارج شوند.
و اما جدا از تمامی این مشکلات، کاربر از سایت شما متنفر می شود!!!
در صورتی که یک وبمستر حرفه ای باشید می دانید خدمت کردن به کاربران، کسب بازدید از موتور های جست و جو و درآمد زایی از اهداف یک وبسایت معمولی می باشد و شما با قرار دادن کد پاپ آپ در سایت خود، برای مدت کوتاهی بازدید کنندگان و رتبه الکسا سایت خود را افزایش می دهید تا کسب درآمد کنید اما پس از مدتی بازدید کنندگان خود را از دست می دهید و ورودی شما در موتور های جستجوگر بسیار کم می شود.
معایب تبلیغات پاپ آپ:
۱) این بنرها ناخواسته باز میشوند و برای کاربر آزاردهنده می باشند، چرا که هر صفحه ای از وبسایت را که باز میکنید ممکن است چندین آگهی و تبلیغ بصورت پاپ آپ باز شود.
۲)بر روی این تبلیغات کنترل خاصی وجود ندارد و محتوی آنها ممکن است نامناسب باشد.
۳) تبلیغات پاپ آپ ممکن است کاربر را از موضوع اصلی دور کند و کاربر بجای دنبال کردن مطلب خود در وبسایت توسط تبلیغات پاپ آپ به دنبال محتوی دیگری برود.
مزایای تبلیغات پاپ آپ:
۱) این صفحات سبک هستند و به سرعت بارگذاری (Load) میشوند.
۲) این تبلیغات به دلیل اینکه در صفحات وب تولید میشوند در موتورهای جستجوگر از اعتبار بیشتری برخوردار هستند.
۳) اگر بنرها، پیام های تبلیغاتی و طراحی استفاده شده در این نوع آگهی ها مناسب باشد، توسط آنها کاربران زیادی را میتوان جذب کرد.
مهمترین نکاتی که هنگام استفاده از تبلیغات پاپ آپ باید در نظر داشته باشید :
- متن تبلیغ
- موقعیت نمایش
- زمانبندی
- سایز pop up
به عنوان مثال، اثربخشی تبلیغات پاپ آپ زمانی که در صفحهای با محتوای مرتبط با متن تبلیغ نمایش داده میشوند، چیزی حدود 40 درصد افزایش پیدا میکند. بنابراین به خاطر داشته باشید که برای موفقیت در هر شیوه بازاریابی آنلاینی باید با قوانین مربوط به آن آشنایی کامل داشته باشید.
علت محدودیتی که در پاپ آپ وجود دارد به طور عمده ۳ بحث اساسی است:
- تبلیغات پاپ آپ ناخواسته است و محتوای آن ممکن است غیرمجاز، نامناسب و یا آزار دهنده باشد.
- آزار دهنده است. زیرا با باز کردن هر صفحه از سایت یک یا چند تبلیغات باز خواهد شد.
- ممکن است کاربر را از سایت اصلی دور کند و تمایل او را به ادامه جستجو در سایت مذکور از بین ببرد.
حرف آخر با آگهی دهنده های Pop-up ads
دوستان من ، شما با الکسا به هیچ جا نمیرسید ! اگر فروشگاه دارید ، ملاک سنجش کاربر تون الکسا نیست ، بلکه قیمت و میزان اعتبار سایت تونه . با این کارا فقط اعتبار خودتون رو خدشه دار میکنید و به مرور زمان دیگه کسی تحویل تون نمیگیره . همون هزینه رو برای تبلیغات مفید و کاربر پسند صرف کنید . مگر فروشگاه های اینترنتی غول ایران از تبلیغات پاپ آپ به این جایگاه رسیدن ؟! پیش از هر تصمیمی حتما فکر کنید . بیزینس تون رو به خطر نندازید. الان دیگه دوره ای نیست شما بتونید به مشتری ها تون بی احترامی کنید . پول هم دربیارید .
دیدگاهتان را بنویسید