سایت پورتال چیست؟
سایت پورتال
سایت پورتال صفحه ای در وب است که امکاناتی را به صورت مجازی در اختیار کاربر قرار می دهد و دسترسی آسان را بدون توجه به محل فیزیکی در مورد هر چیزی که کاربر نیاز دارد، برای او فراهم می کند.
می توان گفت یک سایت پورتال، درگاهی به دنیای مجازی است که به وسیله کاربر می تواند با استفاده از امکانات فراهم شده در آن، تمامی نیازهای خود را محقق سازد. مورادی همچون جستجو کردن ،خرید نیازهای روزمره، مدیریت حساب های بانکی، افزایش و کاهش اعتبار یک حساب اعتباری و یا به روزرسانی اطلاعات سخت افزاری از محل کار. آنها همه چیز را از طریق درگاهی واحد برای کاربران خود فراهم می سازند.
سایت پورتال چند ویژگی اصلی دارد:
- تجمع اطلاعات
- هدف دار بودن اطلاعات
- دردسترس بودن اطلاعات
- دریچه ورود منحصر به فرد
یک سایت پورتال همانند یک کامپیوتر شخصی، دیتاها، اطلاعات و خدمات متفاوتی را در یک صفحه وب واحد و به صورتی سازگار و کاربر پسند در دسترس می گذارد. این درگاه یک نقطه شروع یا صفحه اصلی مشخصی دارد که در ابتدا کاربران در زمان اتصال به وب، آن را مشاهده می کنند. با این تفاوت که بر خلاف یک کامپیوتر، پورتال این قابلیت را دارد که از به وسیله مجموعه گسترده ای از دستگاه ها همچون موبایل و تبلت که قابلیت اتصال به وب در آنها وجود دارد، مورد استفاده قرار گیرد.
تفاوت سایت پورتال و وبسایت
با وجود اینکه شباهت ظاهری بسیاری میان یک وبسایت و یک پورتال وجود دارد، اما این دو تفاوت های زیادی هم دارند. این شباهت به گونه ای است که در نگاه اول تفاوت محسوسی میان آن دو مشاهده نمی شود. اما این سوال مطرح است که به طور مشخص تفاوت آن دو در چیست؟
سایت های پورتال عموما حاوی مطالبی هستند که جنبه اطلاعات عمومی دارند. این داده ها از منابع گوناگون بر روی یک پورتال جمع آوری می شوند که معمولا دارای پراکندگی فراوانی هستند. به همین خاطر، در بسیاری از آنها، ابزاری نظیر Directory وجود دارد تا این اطلاعات را طبقه بندی کند.
اما داده هایی که در یک وبسایت قرار دارند، معمولا از منابع محدودتری تامین شده و پراکندگی زیادی ندارند. آنها حول یک محور و موضوع مشخص دور می زنند و اصطلاحا تخصصی تر می باشند.
عموما می توان گفت ویژگی های زیر یک پورتال را از یک وبسایت متمایز می کند:
- درگاه ورود منحصر به فردی که از طریق آن به مجموعه ای از منابع مرتبط با پورتال دسترسی خواهید داشت
- نمایشی هدفمند از اطلاعات با بهره گیری از تجربیات کاربر
- دسترسی تقسیم بندی شده به انبوهی از داده ها و اطلاعات طبقه بندی شده
- امکان برقراری ارتباط و همکاری میان تمامی کاربران و استفاده کنندگان در پورتال
- امکان پیوستن به نرم افزارها و سیستم های نرم افزاری که گردش کاری مشخص و تعریف شده ای دارند
یک سایت پرتال باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟
منظور از ویژگیهای یک وب پرتال در حقیقت ویژگیهای فنی این سیستم است که معمولا در طبقه بندی های زیر قرار می گیرد :
- تجمیع ، متمرکز کردن و مدیریت مطالب و محتويات بصورت هدفمند
- دردسترس بودن اطلاعات و سهولت دسترسي به اطلاعات
- دسترسی به تمام سرویس ها تنها با یکبار ورود به سیستم
- قابليت دسته بندي و طبقه بندي مطالب و محتويات
- مرور ، دسته بندی و رده بندی اطلاعات در بخش مدیریت و ارائه به کاربر
- ارائه ابزارهايي جهت توليد و توسعه مطالب و محتويات
- قابليت ارائه محتويات و مطالب روي هر نوع سامانه و بستر
- امنيت مناسب و قابل اتکا
- پشتيباني از زبان هاي مختلف
- سفارشي سازي و شخصي سازي اطلاعات و ظاهر پرتال
- جستجو و تعامل و یافتن سریع کاربران در مواقع ضروری
- دسترسی سریع به اطلاعات
- ارائه سایر سرویس های اینترنتی مبتی بر وب
انواع سایت پرتال
پرتال های وب یا همان سایت های پرتال بر اساس نوع کاربردی که از آنها می شود طبقه بندی می شوند که برخی از آنها به شرح زیر هستند :
- پرتال های شرکتی : دسترسی اختصاصی به اطلاعات خاصی از یک شرکت یا کمپانی خاص را فراهم می کند مثلا www.canon.com یکی از انواع این پرتال ها است .
- پرتال های تجاری: اینگونه پرتال ها در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می کنند مثلا google shop یکی از این نوع پرتال ها است.
- پرتال های شهری: دسترسی به خدمات و اطلاعات یک شهر را ممکن می سازد . مثلا www.tehran.ir یکی از این نوع پرتال ها است .
- پرتال های فراگیر: دسترسی از طریق تجهیزات فراگیر مثل PDA را ممکن می سازد.
- پرتالهای تخصصی: پرتالهایی هستند که برای یک هدف خاص طراحی شدهاند مثلا www.tosinso.com یک پرتال تخصصی فناوری اطلاعات است .
- پرتالهای فضای کار: پرتالهایی هستند که بر اساس زمینههای کاری مختلف طراحی می شوند.
- پرتالهای علمی: پرتالهایی هستند که امکان همفکری بین افراد متخصص در انجام یک پروژه مشترک را میدهند.
معماری پرتال
از نظر معماری، پرتالها به دو دسته پرتالهای عمودی (Vertical) و افقی (Horizontal) تقسیم می شوند.پرتالهای افقی اطلاعات گستردهای در موضوعات بسیار متنوع ارائه میکنند در حالی که در پرتالهای عمودی، کلیه اطلاعات ارائه شده علیرغم گستردگی تنها در مورد یک موضوع خاص است. به شکل سادهتر میتوان گفت که پرتالهای افقی، نقش پرتالهای عمومی و پرتالهای عمودی نقش پرتالهای تخصصی را بازی میکنند.
یاهو نمونهای از پرتالهای افقی است که موضوعات گوناگونی را پوشش میدهد البته درمورد یاهو به دلیل گستردگی فوقالعاده، لفظ مگا پرتال را به آن نسبت دادهاند. از سوی دیگر امکان شخصیسازی را که به عنوان یکی از ویژگیهای کلیدی پرتال ذکر کردیم، به خوبی می توان در یاهو مشاهده کرد بدین منظور به آدرس http://my.yahoo.com مراجعه کرده و با وارد کردن شناسه کاربری و کلمه عبور خود وارد یاهو شوید . در این حالت اطلاعات صفحه یاهو به صورت نواحی شکلهای مستطیلی قابل انتخاب مختلف نمایش داده میشود و میتوانید موضوعات دلخواه خود را انتخاب کنید. در این صورت دیگر نیاز نیست به صفحه آغازین یاهو مراجعه کنید بلکه میتوانید به شکل مستقیم به سراغ موضوعات دلخواه خود بروید.
دیدگاهتان را بنویسید