الگوریتم‌های رتبه بندی سایت

الگوریتم‌های رتبه بندی سایت

الگوریتم‌های رتبه بندی سایت

الگوریتم‌های رتبه بندی سایت در واقع معیار هایی هستند که گوگل و موتور های جستجو از آن ها استفاده می کنند تا وضعیت سایت ها را مورد بررسی قرار دهند. آشنایی با نحوه کارکرد الگوریتم های گوگل از موارد ضروری سئو است. درست مانند شهری که شما در آن زندگی میکنید، اینترنت هم به یک سری قوانین نیاز دارد. برای اینکه اگر قانونی در کار نباشد، هرج و مرج و سرگردانی بیداد میکند و هیچ چیز تحت کنترل نخواهد بود.

به همین صورت اگر موتورهای جستجو هم هیچ قانونی نداشته باشد، همه جا پر میشود از سایت های اسپم و بی کیفیتی که تنها به دنبال منافع شخصی هستند و حاضرند هر کاری بکنند تا کاربر را به سایت خود بکشانند! ولی چاره چیست؟

الگوریتم‌های رتبه بندی سایت

چک لیستی برای تعیین کیفیت محتوای وب سایت (سوالات زیر را در مورد متن های سایت تان از خود بپرسید)

✔ آیا شما به اطلاعات ارائه شده در این مقاله اعتماد کردید؟

✔ آیا این مقاله توسط یک متخصص و یا یک علاقمند آشنا با موضوع آن نوشته شده و یا این مقاله در اصل و طبیعت آن کم عمق و ضعیف است؟

✔ آیا سایت تکراری است, شامل تداخل می باشد و یا مقالات زائد و بی فایده با موضوعات یکسان یا مشابه همراه با تغییرات جزئی کلمات کلیدی متفاوت می باشد؟

✔ آیا در درج اطلاعات کارت های بانکی برای پرداخت آنلاین راحت بودید؟

✔ آیا این مقاله اشتباهات املایی, خطاهای کوچک و یا واقعی دارد؟

✔ آیا این موضوعات بر اساس منافع واقعی خوانندگان وب سایت تولید شده اند یا توسط سایت های تولید محتوا بر اساس حدس جهت ارتقا در موتورهای جستجو می باشند؟

✔ آیا این مقاله محتوا و اطلاعات اوریجینال, گزارش اوریجینال, تحقیقات اوریجینال, یا تجزیه و تحلیل اوریجینال را ارائه می کند؟

✔ آیا این صفحه ارزش قابل توجه و خوبی در مقایسه با دیگر صفحات در نتایج جستجو ارائه می کند؟

✔ چقدر کنترل کیفیت بر روی محتوا انجام می شود؟

✔ آیا این مقاله دو سمت یک داستان را توصیف می کند (بیطرفانه می باشد)؟

✔ آیا این سایت یک مرجع و مولف شناخته شده در مورد این موضوع می باشد؟

✔ آیا محتوا تولید انبوه شده است و یا برون سپاری شده به تعداد زیادی از سازندگان, و یا در سراسر یک شبکه بزرگ از سایت ها گسترش یافته, به طوری که به آن صفحات منحصر به فرد یا سایت ها توجه یا مراقبت زیادی نمی شود؟

✔ آیا مقاله به خوبی ویرایش شده یا به نظر درهم و برهم می آید و با عجله تولید شده است؟

✔ برای یک پرس و جو مهم مرتبط, به اطلاعات این سایت اعتماد می کنید؟

✔ آیا شما این سایت را به عنوان یک منبع معتبر می شناسید در زمانی که نامش بیان می شود؟

✔ آیا این مقاله توضیحات کامل و جامعی از موضوع ارائه می کند؟

✔ آیا این مقاله شامل تجزیه و تحلیل های روشن و خردمندانه و یا اطلاعات جالب می باشد که واضح و آشکار است؟

✔ آیا این صفحه از نوع صفحاتی می باشد که شما آن را نشانه گذاری می کنید (bookmark), با دوست خود به اشتراک می گذارید یا این صفحه را پیشنهاد می کنید؟

✔ آیا این مقاله محتوی مقدار بیش از حد از تبلیغات می باشد که منجر به منحرف کردن و یا تداخل با محتوای اصلی می شود؟

✔ آیا انتظار دارید که این مقاله را در یک مجله چاپ شده, یک دانشنامه و یا یک کتاب ببینید؟

✔ آیا این مقاله کوتاه, بی اساس و یا در غیر اینصورت فاقد جزئیات مفید می باشد؟

✔ آیا این مقاله با دقت فراوان و توجه به جزئیات تولید شده و یا با توجه کمتر به جزئیات؟

✔ آیا کاربران زمانی که صفحات این سایت را ببیند, شکایت می کنند؟

لیست بالا بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد. این پرسش ها لزوما به این معنی نیست که گوگل تلاش می کند توسط الگوریتم هایش بفهمد که مقالات شما جالب و یا عادلانه هستند. در عوض این پرسش ها می توانند کمک کنند تا میزان امتیازدهی کاربرای واقعی به کیفیت سایت شما مشخص شود. هیچ کس واقعا همه فاکتور ها و عواملی که گوگل برای تعیین کیفیت سایت شما از طریق پاندا استفاده می کند را نمی داند. در نهایت تمام تمرکز بر ایجاد بهترین وب سایت ممکن برای کاربران شما می باشد. همچنین مهم است که فقط بهترین اطلاعات و مقالات و در واقع بهترین های خود را به گوگل بدهید تا ایندکس شوند.

الگوریتم گوگل عبارت است از مجموعه‌ای از دستور العمل‌ها و فرمول‌هایی(حیوانات) که هر کدام از آنها چند مورد خاص را بررسی می‌کنند. به عنوان مثال یک الگوریتم وظیفه دارد تا محتوای نوشته را بررسی کند(پاندا)، دیگر وظیفه دارد ببیند به چه شکلی لینک سازی انجام شده است(پنگوئن) یا الگوریتم دیگری وجود دارد که موقعیت کاربران را در هنگام جستجو در گوگل می‌سنجد(کبوتر) تا نتیجه‌ای که در موقعیت مکانی وی قرار دارد را در بالا قرار دهد.

در نهایت بعد از اینکه هر حیوان نمره خود را به ثبت رساند، میانگین این نمرات به گوگل اعطا شده و برای رتبه بندی صفحات سایت در هر کلمه کلیدی خاص اعلام خواهد شد.

مهم‌ترین الگوریتم‌های رتبه بندی سایت توسط گوگل چیست؟

حیوانات شخصیت‌های گوناگونی دارند که گوگل هر الگوریتم خود را درست بر اساس شخصیت رفتاری هر حیوان نامگذاری کرده است. به عنوان نمونه همه ما کبوتر را به عنوان نامه‌بر یا پرنده‌ای که هر جا برود، باز به محل زندگی خود برمی‌گردد می‌شناسیم. در نتیجه گوگل از نام کبوتر برای الگوریتمی که بر اساس موقعیت کاربران نتایج را نمایش می‌دهد استفاده می‌کند. یا پاندا دارای شخصیتی کنجکاو و دوست داشتنی است که می‌خواهد با هر چیزی کلنجار برود.

هر یک از این الگوریتم‌ها در یک چرخه تکرارشونده مدام در حال به‌روزرسانی وظایف خود هستند که در طول یک سال ممکن است کلیه الگوریتم‌های گوگل در مجموع برای چندین هزار بار تغییر به خود گرفته باشند. علاوه بر این هر الگوریتم نیز ممکن است به چند الگوریتم کوچکتر هم تقسیم بندی شده باشد. در زیر لیستی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل را مشاهده می‌کنید که به معرفی وظیفه هر یک از آنها می‌پردازیم.

الگوریتم پاندا

الگوریتم‌های رتبه بندی سایت : الگوریتم پاندا

گوگل پاندا حیوان آرام و کنجکاو گوگل است که دوست دارد با هر چیزی کلنجار رود. پاندا مدام در محتوای سایت‌ها سرک کشیده و آنها را بررسی می‌کند. اگر زیاد از نگارش درست استفاده نکرده باشید و کلمات کلیدی را تکرار کنید از محتوا شما زده شده و به سراغ امتیاز دادن بالاتر به سایت دیگر می‌رود.

پاندا دوست دارد همیشه محتواهای کامل شده که از کیفیت خوبی برخوردار هستند و برای اولین بار در فضای اینترنت معرفی شده را بخواند. از محتوای کپی بیزار است و هر جا که چنین چیزی ببیند حسابی با شما برخورد می‌کند. برای اینکه پاندا سایت شما را دوست داشته باشد، می‌توانید این کارها را برای وی انجام دهید.

  • محتوای مرجع تهیه کنید

وقتی محتوایی بنویسید که همه زوایا و نیازهای کاربر را تحت پوشش قرار دهد در این صورت کاربر نیازی به رفتن به سایت‌های دیگر برای رسیدن به نتیجه دلخواه خود نبوده و با یک محتوای کامل سر و کار دارد. در نتیجه نیاز وی به خوبی در سایت شما رفع خواهد شد و رضایت پاندا را در پی دارد.

  • از تکرار کردن بپرهیزید

اگر زیاد روی کلمات کلیدی تمرکز کنید و در محتوای خود طوری بنویسید که از حالت رابط کاربری خارج شده باشد، پاندا این تصور را دارد که او را کودن فرض کرده‌اید. بنابراین از تکرار بپرهیزید و همیشه محتوایی بنویسید که برای کاربران به خوبی قابل درک باشد.

البته یادتان باشد که ظاهر توپر پاندا و اینکه کمی چاق به نظر می‌رسد به خاطر این است که داریه‌المعارفی برای خود است. هر چیزی را که از صفحات مختلف خوانده درون خود دارد و با دیدن تکرار در سایتی جریمه کردن سایت را به دنبال خواهد داشت.

  • از گلچین کردن محتوا دوری کنید

باز هم به همان نکته می‌رسیم که پاندا کل وب را از بر است. پس سعی نکنید که با جمع آوری چند پاراگراف از چند سایت باز هم این حیوان را کودن فرض کنید و سعی بر این داشته باشید که یک محتوای جدید خلق شده است.

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم‌های رتبه بندی سایت : الگوریتم پنگوئن

پنگوئن گوگل حیوانی درون گراست، اما بر خلاف درون گرایی بودنش ارتباط خوبی با دیگران برقرار می‌کند و از تکرار کردن هم بیزار است. سعی کنید چیزهایی که این حیوان دوست دارد را در سایت خود فراهم کرده و از چیزهایی که بیزار است استفاده نکنید.

تصور کنید که باز هم به دوران مدرسه برگشته و به عنوان نامزد انتخاباتی شورای مدرسه ثبت نام کردید. برای برنده شدن در انتخابات با همکلاسی‌ها و نوچه‌های خود دست به هر کاری می‌زنید تا بیشترین رای را بگیرید. روز انتخابات فرا رسیده و همه رای خود را می‌دهند، اما بر خلاف تصور می‌بینید که بیشتر افراد رای خالی به صندوق انداخته‌اند.

وقتی لینک‌هایی با کلمات کلیدی اصلی به صفحات سایت داده شده باشد که ارتباطی با موضوع ندارند درست مانند همان داستان انتخابات مدرسه است. پنگوئن شما را جریمه خواهد کرد. اما به دلیل درونگرا بودن به شما نخواهد گفت که جریمه شده‌اید، این شما هستید که باید تشخیص دهید آیا پنگوئن با شما قهر کرده است یا خیر!

برای آشتی با پنگوئن هم نگران نباشید. اگر چنین اتفاقی رخ داد، این حیوان با شما دوست شده و ارتباط صمیمی قبل را خواهید داشت که شرط آن اصلاح لینک‌ها و کلمات کلیدی است. یعنی باید تمام لینک‌های جعلی را به کمک ابزار Disavow the links گوگل وبمستر حذف کنید. همچنین می‌توانید با تمرکز روی تولید محتوا سبز و بهینه از پاندا بخواهید که بین شما و پنگوئن وساطت کند.

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم‌های رتبه بندی سایت : الگوریتم مرغ مگس خوار

مرغ مگس پرنده دقیق، سریع و جدی گوگل است. گوگل ماموریتی را به این پرنده داده تا با زیر نظر گرفتن رفتار کاربران بر اساس چیزی که جستجو کرده و نتیجه‌ای که روی آن کلیک می‌کنند در رتبه بندی به سایر حیوانات کمک کند.

یعنی به عنوان نمونه اگر من به دنبال این باشم که برای سایت خودم از سایت‌های تولیدکننده محتوا سفارشی ثبت کنم به دنبال این عبارت خواهم بود:

تولید محتوا

سفارش تولید محتوا

هزینه تولید محتوا

تولید محتوا ارزان

تولید محتوا برای سایت

و…

مرغ مگس خوار رفتار من را بررسی می‌کند، هر چیزی که جستجو کرده و روی نتیجه‌ای کلیک کنم را در جدولی مرتب می‌کند. به همین شکل رفتار سایر کاربران را هم بررسی خواهد کرد و با کاربری که می‌خواهد بداند صرفا تولید محتوا چیست و به دنبال سفارش دادن نیست، نتیجه نهایی را تعیین کرده و مشخص می‌کند که یک سایت در زمینه سفارش فعالیت دارد و دیگری صرفا چیستی بودن محتوا را توضیح داده است.

پس میتوان نتیجه گرفت که این الگوریتم تاثیر مستقیمی در نتایج رتبه بندی ندارد و صرفا عباراتی را که کاربر جستجو کرده بررسی می‌کند تا به یادگیری خود برای نمایش نتایج بهتر به جستجو کننده کمک کند. در واقع مرغ مگس خوار مترادف بودن کلمات کلیدی را مورد سنجش قرار خواهد داد

الگوریتم تکاملی

الگوریتم‌های رتبه بندی سایت : الگوریتم تکاملی RankBrain

این مرغ مگس خوار دارای یک الگوریتم تکاملی دیگری به نام RankBrain است. در این الگوریتم سعی می‌شود که علاوه بر ایجاد ارتباط معنایی بین کلمات کلیدی، با سایت‌هایی که در آنها به اصل کاربرپسند بودن توجهی نشده است شناسایی کند.

به عبارت دیگر این الگوریتم تکاملی سعی دارد که جزئیات بیشتری از رفتار کاربر را زیر نظر بگیرد و سپس با کمک این داده‌ها مسیر و الگوی رتبه بندی را به شکل پیچیده‌تری انجام دهد.

الگوریتم گورخر

الگوریتم‌های رتبه بندی سایت : الگوریتم گورخر

گورخر گوگل کمی زودرنج است و اگر با آن شوخی بی موردی کنید، کارتان را با لگد زدن، یکسره می‌کند، طوری که پاندا، مرغ مگس خوار، پنگوئن، کبوتر که هیچ، حتی اگر کل حیوانات گوگل هم وساطت کنند باز هم بی فایده است. این حیوان به خیال خود رازی را در خود دارد، در صورتی که برای همه آشکار است و این راز چیزی نیست جز اینکه به خرید اینترنتی علاقه زیادی دارد.

بنابراین این الگوریتم وظیفه بررسی کیفیت فروشگاه‌های اینترنتی را دارد که قرار است جلوی ترویج و گسترش فروشگاه‌های اینترنتی تقلبی و کلاه برداری را بگیرد. درست مثل خطوط سیاه و سفید گورخر که حشرات را از خود دور می‌کند.

این الگوریتم وظیفه دارد که ساختار سایت، امنیت فروشگاه، طی کردن مراحل خرید در فروشگاه، اطلاعات آدرس فیزیکی و ارتباط با فروشگاه و هر چیزی که منجر به ایجاد اعتماد مشتری به فروشگاه‌های اینترنتی شامل موارد زیر را بررسی کند.

  • استفاده از گواهینامه امنیتی SSL
  • بررسی صفحات تماس، آدرس فیزیکی فروشگاه و اطلاعات هویتی
  • بررسی برچسب اصالت و ضمانت کالا
  • بررسی رسیدن کالا به دست مشتری
  • داشتن پشتیبانی آنلاین و …

اگر همه مواردی که باعث شود اعتماد گورخر را جلب کنید رعایت شده باشند امتیاز خوبی به شما داده و مدام از سایت شما خرید خواهد کرد. منتها خرید این گورخر با چیزی که مشتریان شما خرید می‌کنند تفاوت است. خرید این حیوان از فروشگاه شما با همکاری سایر حیوانات است که به سایر حیوانات اطلاع داده و پارتی بازی می‌کند.

الگوریتم کبوتر

الگوریتم‌های رتبه بندی سایت : الگوریتم کبوتر

کبوتر گوگل اصلا اهل مسافرت دور و دراز نیست و اگر هم بر حسب اتفاق جای دوری برود، دوباره به خانه برمی‌گردد. این پرنده به مکان‌های آشنا و محلی علاقمند است و تب و تاب داشتن سفر خارجی و دور دست را ندارد. پس با این الگوریتم باید رفتاری داشته باشید که دلش را در همین وطن خود شاد کنید تا خیال مهاجرت را در سر نداشته باشد.

کبوتر به دنبال این است تا به هموطنان خود کمک کند، یعنی وقتی دو کاربر(یکی در ایران و دیگری در کشوری دوردست مثل کانادا) به دنبال یه عبارت یکسان با همان زبان فارسی باشند، نتایج سرچ گوگل برای دو کاربر متفاوت است. کبوتر سعی می‌کند برای هر کاربر نتیجه‌ای را که مربوط به محله وی است و نزدیکی بیشتری با وی دارد را در رتبه بالاتر قرار دهد.

در این حالت اگر شما آن شخصی باشید که به کانادا مهاجرت کرده و سایتی فارسی زبان راه‌اندازی کرده، ممکن است بگویید کبوتر حیوانی بی وفا بوده و به قول سهراب راست است که می‌گویند اسب حیوان نجیبی است!

بهتر است از کبوتر خرده نگیرید، چرا که با همه یک رفتار یکسان دارد. یعنی در شرایط برعکس وقتی ایرانیان مقیم کانادا جستجویی انجام دهند این بار وفاداریش را به شما ثابت خواهد کرد.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *