سوشیال مارکتینگ چیست؟
سوشیال مارکتینگ
بازاریابی شبکه های اجتماعی یا همان سوشیال مارکتینگ (Social Marketing) یکی از مهارتهای مهم در زمینه دیجیتال مارکتینگ است که میتواند تاثیر چشمگیری در پیشرفت کسب و کار شما داشته باشد. همانطور که میدانید امروزه بیشتر مردم بخش زیادی از زمان خود را مشغول گردش در شبکه های اجتماعی مختلف مانند فیسبوک (Facebook)، توییتر (Twitter)، اینستاگرام (Instagram)، لینکدین (LinkedIn) و… هستند. هر کجا که مردم باشند، کسب و کار و بازاریابی آن نیز همان جا خواهد بود. حجم زیاد کاربران، افزایش آگاهی از برند، بهبود سئو و ترافیک سایت و ارتباط آسان با مخاطبان تنها بخشی از مزایای سوشیال مارکتینگ است.
شبکه اجتماعی چیست؟
شبکه اجتماعی مجازی یا رسانه اجتماعی (Social Media) بستری برای ارتباط نزدیک و تبادل اطلاعات میان افراد و سازمانها میباشد. به عبارتی سادهتر رسانه های اجتماعی به وب سایتها و اپلیکیشنهایی میگویند که امکان اشتراک گذاری محتوا را در لحظه و با سرعت بالا برای افراد فراهم میکنند.
امروزه بسیاری از مردم تصور میکنند که رسانه های اجتماعی فقط محدود به اپلیکیشنهای تلفنهای هوشمند هستند، اما واقعیت این است که اولین شبکه اجتماعی برای رایانه طراحی شده است. این تصور غلط ناشی از این موضوع است که بیشتر کاربران رسانه های اجتماعی از طریق تلفنهای هوشمند خود به شبکه های اجتماعی دسترسی پیدا می کنند.
شبکه های اجتماعی یکی از بهترین ابزارها در دیجیتال مارکتینگ هستند. زیرا امروزه بیشتر مردم بخش زیادی از زمان خود را مشغول گردش در این شبکهها هستند. در حقیقت کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام و … حضوری فعال نداشته باشد.
اگر مقداری به اطرافتان نگاه کنید میبینید که استفاده از شبکه های اجتماعی محدود به زمان و مکان خاصی نمیشود. مثلا در مترو، تاکسی ها، صف نانوایی و یا حتی در زمان کار مردم در حال فعالیت در شبکه های مجازی هستند. بنابراین شبکه های اجتماعی را می توان بخشی از زندگی روزمره مردم و در نتیجه محیطی ایده آل برای بازاریابی دانست. این عوامل دست به دست هم دادند تا بازاریابی در شبکه های اجتماعی به یکی از اولویتهای اصلی دیجیتال مارکترها تبدیل شود.
سوشیال مارکتینگ چیست؟
پیشرفت و همه گیر شدن شبکه های اجتماعی و رسانه های گروهی باعث ظهور شیوه جدیدی از دیجیتال مارکتینگ تحت عنوان بازاریابی شبکه های اجتماعی شده است. در سوشیال مدیا مارکتینگ (به انگلیسی: Social Media Marketing) از رسانه های اجتماعی به منظور تبلیغ یک محصول یا خدمات استفاده میشود.
بسیاری از دیجیتال مارکترها بر این اعتقادند که چشم انداز بازاریابی و تجارت با ظهور شبکه های اجتماعی در سالهای اخیر به شدت تغییرات مثبتی کرده است. آنها پیش بینی میکنند که اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی برای کسب و کارهای مختلف روز به روز افزایش یابد. زیرا همیشه مارکتینگ و بازاریابی به دنبال محلی است که بتواند مخاطبان زیادی را تحت تاثیر قرار دهد و چه محلی بهتر از شبکه های اجتماعی؟ جایی که روزانه میلیونها نفر در سرتاسر دنیا با سلیقه ها و انگیزه هایی متفاوت در حال فعالیت هستند.
امروزه بیشتر مردم حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی با اهدافی مانند اطلاع از اخبار در یک حوزه خاص، تبادل نظر، تفریح، ارتباط با دیگران، آموزش و… حضور فعالی دارند. به همین دلیل است که روز به روز به شمار کسب و کارهایی که با هدف افزایش فروش و برندسازی خود به سوشیال مارکتینگ روی می آورند، اضافه میشود.
مزایای سوشیال مارکتینگ چیست و چه اهمیتی در کسب و کار دارد؟
اگر شما هم به دنبال ارتقای کسبوکارتان هستید، بازاریابی با شبکههای اجتماعی کمک بزرگی به شما خواهد کرد. زیرا در سوشیال مارکتینگ محدودیتی از نظر مخاطب نخواهید داشت و بهترین مزیت آن رایگان و هدفمند بودن آن است. همین عامل باعث شد تا کسب و کارهایی نوین در حوزه دیجیتال شکل گیرد و مردم به دنبال در آمدزایی از این شبکهها حتی در خانه هایشان باشند.
اگر یک جستجوی ساده در اینترنت انجام دهید با موجی از آموزش هایی مانند کسب درآمد از تلگرام، برندسازی به کمک اینستاگرام، افزایش فروش به وسیله اینستاگرام و… مواجه خواهید شد که همه آنها در حقیقت بخشی از آموزش سوشیال مارکتینگ است.
اینها همه نشانههای یک فرصت طلایی برای کسب و کارهای دیجیتال است. به همین دلیل است که آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی به یکی از اصول دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. استفاده از این روش مزایای بسیاری دارد که تعدادی از آنها در ادامه آورده شده است:
- وجود مخاطبان زیاد و در دسترس
- فراهم سازی امکان ارتباط بهتر با مشتریان
- امکان اشتراکگذاری محتوا با دیگران
- افزایش وفاداری مشتریان
- دریافت دیدگاه مشتری و تعامل با آنها
- تبلیغات همسان و کاربرپسند
- افزایش ترافیک سایت و فروش محصولات
- بازاریابی با نرخ جذب بالا و هدفمند
- افزایش نفوذ و آگاهی از برند
مهمترین شبکه های اجتماعی برای بازاریابی کداماند؟
شاید هدف از ایجاد و استفاده تمام شبکه های اجتماعی فضای مجازی برقراری ارتباط بین مردم جهان باشد، اما در عین حال هر کدام از آنها دارای خصوصیات ساختاری و ظاهری خاص خود است. ویژگیها و خصوصیات هر یک از شبکه های اجتماعی هر کدام از آنها را برای هدفی خاص مناسبتر میکند.
برخی از مهمترین شبکه های اجتماعی ایرانی و خارجی برای فعالیت های دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:
?فیسبوک
بزرگترین و محبوب ترین شبکه اجتماعی دنیا مجموعاً حدود ۱.۲۸ میلیارد یوزر و حدود ۱.۲۳ میلیارد یوزر فعال در ماه روزانه حداقل ۷۵۷ میلیون نفر فیس بوک را چک میکنند و در آن فعالیت انجام می دهند! تعداد یوزرهای فعال آسیایی فیس بوک (مقیم آسیا) در ماه حدود ۳۹۰ میلیون نفر است! (فیس بوک در چین مسدود است با این وجود حدود ۸۱ میلیون یوزر چینی هم دارد!) ۳۴% یوزرهای فیس بوک بین ۱۸ تا ۲۹ سال سن دارند. ۴۵% یوزر های ۶۵ سال به بالای اینترنت، از فیس بوک هم استفاده میکنند!بریتانیا بیشترین درصد یوزر فیس بوک نسبت به جمعیتش را دارد؛ حدود ۵۶.۴۸% و بعد خود آمریکا هست با حدود ۵۶.۴۵%. ۸۹% کاربران اینترنت در خاور میانه، از فیس بوک استفاده میکنند. به طور میانگین روزانه حدود ۱۵۰۰ پست در تایم لاین هر یوزر فیس بوک، نمایش داده میشود. روزانه حدود ۲۲ میلیارد بار، دکمه های لایک و شیر فیس بوک در سایتهایی که حدود ۷.۵ میلیون مورد هستند، نمایش داده می شود! سهم شما از ۴.۵ میلیارد لایکی که روزانه در فیس بوک زده می شود، چقدر است؟
فیس بوک به عنوان پایگاهی از عکسهای شما: روزانه حدود ۳۵۰ میلیون عکس در فیس بوک آپلود میشود…! و بطور میانگین روزانه حدود ۱۰ میلیارد پیام در فیس بوک رد و بدل میشود! فکر کنید که فقط یک پیام خود را بتوانید دست به دست بچرخانید و آن وقت بدون شک باید به فکر ارتقاء سرور خود باشید!
?گوگل پلاس
در مورد دو غول شبکه های اجتماعی دنیا هم داستان به همین شکل است، گوگل پلتفرمی بیشتر تجاری برای ارتباط بین بیزینسها و افراد متخصص و مشتریان ایجاد کرده است و فیس بوک محیطی است برای ارتباطات نزدیک تر و صمیمی تر و دوستانه تر. تا سال ۲۰۱۳ یعنی دومین سال راه اندازی، گوگل پلاس حدود ۱۳۵ میلیون یوزر را جذب خود کرده بود و آمارهای سال ۲۰۱۴ حاکی از حضور ۱ میلیارد یوزر در گوگل پلاس هست!!! گوگل پلاس ماهیانه ۳۰۰ میلیون یوزر اکتیو دارد!البته ماهیانه ۲۰ میلیون یوزر موبایل دارد که فقط با موبایل چک میکنند سایت را! به طور میانگین خریدهایی که از مبدأ گوگل پلاس انجام شده، حدود ۴۰$ ارزش داشته است. گوگل پلاس بدون شک به اندازه فیس بوک کاربر ندارد که هر روز اکتیو باشند و باز به اندازه فیس بوک فعالیت هم ندارند اما در هر صورت، به عنوان شبکه اجتماعی آینده، باید توجه ویژه ای به آن داشته باشیم و تا میتوانیم برای پیج گوگل پلاس بیزینس خود طرفدار و follower جمع کنیم.
?توییتر
اولین و بزرگترین شبکه میکروبلاگینگ دنیا. دارای حدود یک میلیارد یوزر ماهیانه حدود ۲۵۵ میلیون نفر از توییتر استفاده میکنند. به طور متوسط، هر یوزر توییتر حدود ۲۰۸ دنبال کننده (follower) دارد. ۴۶% یوزرهای توییتر حداقل روزی یک بار به این سایت سر میزنند. ۴۵% یوزرهای توییتر بین ۱۸ تا ۲۹ سال سن دارند. جالب اینجاست که عربستان بیشترین تعداد یوزرهای فعال در توییتر را دارد! در ماه حدود ۱۱۷ میلیون یوزر توییتر، توییت ارسال میکنند.
شبکه اجتماعی محبوب و عکس محور. آمارها نشان میدهد حدود ۷۰ میلیون عضو دارد. ۹۴% فعالیتها در این شبکه اجتماعی توسط خانمها انجام میشود. ۸۴% خانمهایی که به عضویت پینترست در می آیند، در این شبکه فعال باقی می مانند. ۸۵% یوزرهای پینترست را خانمها نشکیل میدهند… . ۴۹% یوزرهای پینترست از این سایت استفاده میکنند تا نیازی به ورق زدن کاتالوگها نداشته باشند. و جالب اینجاست ۳۰% یوزرهایش آن را به مشاهده تلویزیون هم ترجیح میدهند! محبوبترین مقصد یوزرهای پینترست که با کلیک روی پین ها وارد آن میشوند، بلاگ ها هستند. همانطور که مشاهده میفرمایید با آمارهای فوق، ایده های زیادی در سر ایجاد میشود برای جذب ترافیک از این شبکه اجتماعی باز اما بیشتر زنانه!
یک شبکه اجتماعی عکس محور دیگر. اوایل فقط یک اپلیکیشن برای آندروید بود و به سرعت خود را به عنوان یک شبکه اجتماعی محبوب معرفی کرد! دارای حدود ۲۰۰ میلیون یوزر. چیزی حدود ۷۵ میلیون یوزر در روز از این سرویس استفاده میکنند! بخش زیادی از یوزرهای این شبکه اجتماعی، افراد ۱۶ تا ۱۹ سال هستند؛ چیزی حدود ۲۳%. ۲۲% یوزرهای اینترنت در خاورمیانه هم کاربر اینستاگرام هستند. و باز هم عربستان بیشترین تعداد یوزر در اینستاگرام را به خود اختصاص داده است. و البته فراموش نکنیم که پشت اینستاگرام همین فیس بوک عظیم هست و این یعنی پایداری در رشد…
روش های جذب کاربر در سوشیال مدیا و سوشیال مارکتینگ چیست؟
برای کاربران صفحه خود سوال هایی مطرح کنید که باعث تفکر آنها شود ،البته باید توجه داشته باشید که سوال هایی که در نظر دارید خیلی عمیق نباشد، بطوریکه طرفداران احساس کنند که جواب دادن به سوال شما بسیار سخت است. این یک تکنیک ساده در بازاریابی اینترنتی است، فقط کافیست سوال خود را بپرسید و منتظر پاسخ باشید. با استفاده از این تکنیک می توانید کاربران را به فعالیت، کامنت گذاشتن و لایک کردن تحریک کنید.
سعی کنید مطالبی که برای کاربران خود پست می کنید حاوی اطلاعات مفیدی باشد شما می توانید این کار را از طریق مقاله های جالب و یا ویدئو های جذاب انجام دهید. اگر شما محتوای تازه و مرتبط را در صفحه خود قرار دهید، مطمئنا کاربران برای دیدن مطالب و پست های جالب تر به صفحه شما باز می گردند. معمولا آدرس وب سایت خود را در قسمتی از عکس بنویسید
با معرفی وب سایت خود، به کاربران این پیغام را می رسانید که دقیقاً فعالیت های شما در چه زمینه ای است و این به انتقال بیشتر و بهتر اطلاعات به کاربران کمک می کند تا بتوانند کسب و کار شما را بهتر بشناسند.
دیدگاهتان را بنویسید