وب سایت فروشگاهی چیست؟
وب سایت فروشگاهی
وقتی حرف از راه اندازی یک وب سایت فروشگاهی میزنیم باید به این نکته توجه کنیم که طراحی بصری و شیوه چیدمان محصولات مهمترین عامل موفقیت یا شکست پروژه است، جدا از اینکه روی چه پلتفورمی کار میکنیم و با چه زبان برنامه نویسی به طراحی یک فروشگاه مشغول هستیم باید در نظر داشته باشیم که یک فروشگاه اینترنتی دقیقا می تواند مانند یک مغازه در فضای فیزیکی مورد توجه یا عدم توجه مخاطبین و مشتریان قرار گیرد.
نکات طلایی و کاربردی در طراحی فروشگاه اینترنتی
? طراحی فروشگاه اینترتی باید به گونه باشد که در شرایطی که سرعت اینترنت پایین و کند می باشد، اصطلاحا وب سایت بالا بیاید و صفحه فروشگاه اینترنتی شما لود شود و کاربران به آن دسترسی داشته باشند. یعنی اهمیت سرعت سایت شما بسیار بالاست و هم از نظر سئو سایت شما و همچنین جهت جذب کاربر و تبدیل آن به مشتری فروشگاه ما حائز اهمیت می باشد. برای اینکه اهمیت سرعت فروشگاه اینترنتی برای شما ملموس باشد به این مثال توجه فرمایید. فرض کنید شما در حال جستجوی یک محصول برای خرید از فروشگاه آنلاین هستید اولین کاری که شما انجام میدهید جستجوی نام محصول یا عبارات مرتبط با آن می باشد. پس از جستجو در گوگل، در صفحه اول گوگل ۱۰ لینک سایت به شما نمایش داده می شود و کاری که شما انجام میدهید این است که از بین این ۱۰ سایتی که نمایش داده شده تعداد ۳ یا ۴ یا بیشتر را در پنجره ای جدید باز می کنید اتفاقی که رخ میدهید این است که شما منتظر باز شدن این سایت ها می مانید و به محض اینکه اولین سایت لود شد و صفحه آن بالا آمد شما به آن سایت یا فروشگاه اینترنتی وارد می شوید پس وب سایتی برنده شده است که حتی ۱ ثانیه زودتر بالا آمده و صفحه آن لود شده است پس سرعت فروشگاه اینترنتی شما حتی ۱ ثانیه هم ارزشمند است.
? یکی از راه های داشتن سایت موفق که به فکر مخاطبین خودشون هستن استفاده از تصاویر کم حجم از محصولات مثل ۱۰ تا ۲۰ کیلو بایت است این کار باعث لود شدن سریع تصاویر سایت شما و همچنین خوشنودی مخاطبین سایت شما میشود چنانچه سایت فروشگاهی شما در کمترین زمان ممکن لود نه شود نتیجه کار ترک بازدید کننده ها و افت ترافیک وب سایت میشود.همیشه سعی کنید از تصاویر مناسب برای سایت خود استفاده کنید زیرا استفاده از تصاویر که بیشترین شباهت را با محتوای سایت و موضوع فعالیت آن دارا باشد باعث راحتی کاربران و ارزشمند شدن سایت شما نزد گوگل میشود.
?در طراحی سایت فروشگاه اینرنتی همیشه سعی کنید از رنگ های با طبع گرم و دلپذیر که حس اعتماد به کاربر القا میکند و باعث جذب کاربران می شود استفاده شود، استفاده از رنگ های تند جیغ یا زننده که باعث از دست دادن کاربران می شود هرگز استفاده نکنید. مبحث مربوط به UX تجربه کاربری را نیز جدی بگیرید.
? بهتر است در طراحی وب سایت فروشگاهی خود برای قسمت هدینگ سایت از فونت های مناسب استفاده کنید مانند serif و برای متن های داخل سایت از فونت sans –serif استفاده کنید زیرا این گونه فونت ها خواندن را آسان تر می کند و برای کابران شما جذاب است. در طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای بهتر است از ۲ الی۳ فونت برای نوشتن محتوای داخل سایت استفاده شود که به چشم نواز بودن سایت شما می افزاید و باعث احساس راحتی بیشتر کابران شما در برقراری ارتباط با وب سایت می شود.
?برای استفاده از تبلیغات در سایت فروشگاهی خودتان، هوشیار باشید زیرا زیاده روی دراین کار باعث افت بازدیدکنندگان سایت می شود. چرا؟ چون کاربران برای دیدن تبلیغات به سایت شما نیامدند و هدف آنها کسب اطلاعات مفید از محتوای وب سایت شماست پس اگر تبلیغات شما انها را آزار دهد باید انتظار ترک سایت را از آنها داشت، در اینصورت شما شانس خود را هم برای جذب بازید بیشتر، و هم کسب درآمد بیشتر از دست می دهید. و یک توصیه دیگر اینکه هرگز از تبلیغات صفحات بازشونده (پاپ آپ) استفاده نکنید زیرا اینگونه تبلیغات بیشترین ضرر را به سایت فروشگاهی شما میزنند و مبلغی که بابت قرار دادن آنها در سایت خود دریافت نموده اید در مقابل ضرری که از بابت از دست دادن کاربرانتان متحمل آن شده اید ارزشی ندارد.بهترین کار برای تبلیغات در سایت فروشگاهی خود، استفاده از بنر ساده، بدون چشمک زن در اندازه های کوچک با بیشترین ارتباط به زمینه فعالیت خود می باشد زیرا تنها تبلیغات مفید هستند که دید میشوند.
?طراحی فروشگاه اینترنتی خود را برای همه مروگر ها طراحی کنید نه برای دو مدل از مروگر های به روز این گونه باعث آزار بازدید کنندگان خواهد شد و به شدت میزان بازدید سایت شما را پایین میکشد.
?صفحه فروشگاه اینترنتی خود را به گونه طراحی کنید که خود را با صفحه ی وسیله ای که کاربر از آن استفاده میکند تطبیق دهد. به این کار در برنامه نویسی وب سایت واکنشگرا (ریسپانسیو) میگویند. شما با اعمال طراحی ریسپانسیو در طراحی وب سایت فروشگاهی یا طراحی فروشگاه اینترنتی خود میتوانید حتی کاربرانی که برای وبگردی از تلفن های همراه و یا تبلت ها استفاده میکنند نیز جذب کنید.گوگل در آخرین اطلاعیه خود اعلام کرد که بیش از ۵۱ درصد از کسانی که به طور روزانه از اینترنت استفاده میکنند به وسیله تلفن همراه و تبلت ها به اینترنت متصل شده اند و این اولین باری است که کاربران موبایل از کاربران کامپیوتر های شخصی و لپتاب ها در این امر پیشی میگیرند و این خود عامل محرکی است که به شما برای ریسپانسیو کردن سایت در طراحی سایت فروشگاه خود، انگیزه کافی را منتقل می نماید.
?یکی از لازمه های یک فروشگاه اینترنتی خوب این است که باید بدانید از چه نرم افزار های و چه نوع زبان برنامه نویسی استفاده کنید.
? پروپوزال مناسب انتخاب کنید یکی از بزرگ ترن مشکلات برای کارفرما ها این است که دقیقا نمیدانند به چه وب سایتی با چه نوع گرافیکی نیاز دارند که متخصصین سئو پس از برسی کسب و کار و خواسته کار فرما با دادن پروپوزال مناسب کمک و یاری می کندد.پروپوزال: در لغت به معنی پیشنهاد است و در واقع می توان با آن ماکت و اسکلتی از کار اصلی را ارائه داد.همچنین برای تصویب یک طرح پژوهشی و تامین اعتبار آن، لازم است تا پژوهشگر قصد پژوهشی خود را در پیشنهاد طرح پژوهشی (پروپوزال Proposal) به اطلاع افراد ذیربط و کسانی که اعتبار مالی طرح را تامین می کنند برساند. کارفرما با در دست داشتن پروپوزال طراحی سایت فروشگاهی میتوانند بهترین انتخاب را از بین شرکت های طراحی سایت داشته باشند.
? مهم ترین موارد در طراحی فروشگاه اینترنتی این است که محصولات حتما دسته بندی شوند تا کاربران به راحتی بتوانند محصول مورد نظر خود را پیدا کنند.
? همیشه به یاد داشته باشید در طراحی فروشگاه اینترنتی باید مشخصات کامل محصول و همچنین محصولات مشابه این محصول در توضیحات کامل محصول قرار گیرد.
? طراحی سایت فروشگاهی باید به گونه باشد که بخش پرداخت الکترونیکی داشته باشد و برای مشتریانی که خریداری کرده اند، باید فاکتور خرید صادر کرد.
?دیگر عوامل مهم در طراحی وبسایت فروشگاهی این است که نحوه ارسال محصول به مشتری باید مشخص باشد. و وب سایت شما باید دارای پشتیبانی ۲۴ساعته باشد تا در هر زمان بتواند پاسخگوی مشتریان خود باشید.
دیدگاهتان را بنویسید