تگ Title چیست؟
تگ Title (عنوان) چیست؟
تگ title (عنوان) یکی از عناصر HTML است که مشخص میکند عنوان یک صفحه وب چیست. تگ های title در صفحه نتایج موتور های جستجو (SERPs) بصورت عناوین قابل کلیک برای نتایج به دست آمده نمایش داده میشوند و برای کارایی، سئو و به اشتراک گذاری های اجتماعی مهم هستند. تگ title از یک صفحه وب به عنوان یک توضیح دقیق و مختصر از محتوای یک صفحه است.
طول محتوای تگ تایتل :
گوگل معمولأ در حدود 50 تا 60 کاراکتر را برای عنوان سایت نمایش می دهد. در صورتیکه این تگ را کمتر از 60 کاراکتر انتخاب کنید، نمایش آن در 90 درصد مواقع به درستی و به صورت کامل در میان نتایج جستجو انجام می شود. اما در صورت انتخاب بیش از 60 کاراکتر، به احتمال زیاد برخی از کلمه های آن توسط موتورهای جستجو نمایش داده نخواهد شد.
چرا تگ های title مهم هستند؟
تگ های title یک فاکتور کلی در جهت کمک به موتورهای جستجو هستند تا بفهمند که صفحه شما درمورد چیست و اولین تصوری هستند که مردم از صفحه شما بدست می آورند. تگ های title در سه مکان کلیدی استفاده میشوند: 1- صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERPs)، 2- مرورگر وب 3- شبکه های اجتماعی
1- صفحه نتایج موتورهای جستجو
تگ های title ( با درصد کمی خطا) عنوانی هستند که در صفحه نتایج جستجو نمایش داده میشوند ، و میتوانند اولین تصور بازدید کنندگانی باشد که توسط موتورهای جستجو به سایت شما راه پیدا کرده اند. حتی اگر رتبه جستجوی شما بالا باشد این عنوان میتواند یک فاکتور تعیین کننده برای کلیک کاربر روی لینک سایت شما باشد.
2- مرورگرهای وب
تگ های title همچنین در قسمت بالای مرورگر وب شما نمایش داده میشوند و به خصوص زمانی که کاربر تب های زیادی را در یک مرورگر باز کند این عنوان میتواند مانند یک مکان نما عمل کند. عناوین یکتا و قابل شناسایی با کلمات کلیدی مهم مطمئنا میتواند به کاربر کمک کند تا دنبال کردن سایت شما را از دست ندهد.
3- شبکه های اجتماعی
برخی از وبسایت های خارجی- مخصوصا شبکه های اجتماعی- از تگ های title شما جهت تعیین عنوانی که هنگام به اشتراک گذاری نمایش داده میشود، استفاده میکنند.
به یاد داشته باشید که برخی شبکه های اجتماعی ( مانند فیسبوک و تویتر) متا تگ های خود را دارا هستند که به شما این امکان را میدهد تا عناوینی را که از تگ title اصلیتان متفاوت است انتخاب کنید. این کار به شما این امکان را میدهد که برای هر شبکه اجتماعی عناوین خود را بهینه سازی کنید و گاهی اوقات یا در برخی مکان ها عناوین بلندتری را انتخاب کنید .
فاکتورهای مهم برای بهینه سازی تگ تایتل :
با توجه به اهمیت Title Tag از دید موتورهای جستجو و همچنین اثرگذاری آن بر روی کاربران، نوشتن یک تگ تایتل مفید و مناسب بسیار حائز اهمیت است. در اداه به معرفی چند نکته برای بهینه سازی تگ عنوان و دریافت بازخورد بهتر از این فاکتور موثر در سئوی سایت پرداخته ایم:
1 – بررسی طول تگ Title
در صورتیکه طول تگ عنوان بیش از حد طولانی باشد، برخی از کلمه های انتهایی آن توسط گوگل حذف خواهد شد و بصورت چند نقطه (“…”) نمایش داده می شود که این موضوع ممکن است سبب نامفهوم شدن عنوان سایت برای کاربران شود. حتمأ به این نکته توجه داشته باشید که طول آن کمتر از 60 کاراکتر باشد.
همچنین برخی از حروف مانند “ف” و “ک” نسبت به حروفی مانند “ر” از نظر نوشتاری طول بیشتری دارند که این مورد نیز ممکن است سبب شود برخی از کلمه های تگ عنوان نمایش داده نشوند.
2 – استفاده از کلمات کلیدی در تگ عنوان
با وجود اینکه طولانی بودن این تگ مجازاتی از دید گوگل ندارد، اما استفاده بیش از حد کلمات کلیدی در آن سبب نامفهوم شدن آن برای کاربران و در نتیجه تأثیر منفی بر روی ورودی های سایت و تجربه کاربر خواهد داشت. همچنین این موضوع توسط موتورهای جستجو نیز تشخیص داده می شود.
از تکرار یک کلمه و استفاده از هم خانواده های آن در تایتل خودداری کنید. موتورهای جستجو بر روی متن متمرکز هستند و تنها یک کلیدواژه و وجود آن در تایتل را بررسی نمی کنند.برای عنوان کلیدواژه ای را انتخاب کنید که مطابق با متن صفحه بوده و به آن مرتبط باشد.به یاد داشته باشید استفاده ربات وار از کلمات کلیدی در عنوان سریع ترین راه برای افت رتبه است.
3 – انتخاب Title Tag منحصربفرد برای هر صفحه
تگ عنوان منحصربفرد برای هر صفحه سبب می شود که ربات های موتورهای جستجو برای هر صفحه ارزش خاص و منحصربفردی قائل شوند و به عبارت دیگر نمایش عنوان متناسب با محتوای صفحه سبب می شود نسبت کلیک به نمایش سایت نیز افزایش یابد. در CMSهای پیشرفته مانند وردپرس کدنویسی به نحوی انجام شده است که کاربر را در مورد قراردادن تگ تایتل تکراری آگاه می سازد.
4 – قراردادن کلمه کلیدی در ابتدای Title Tag صفحه
با توجه به تجربیات انجام شده، قراردادن کلیدواژه در ابتدای تگ عنوان تأثیر مثبت بر روی سئو و رنکینگ سایت خواهد داشت. علاوه بر این قراردادن کلمه کلیدی در ابتدای عنوان سبب خواهد شد ذهن کاربر بر روی سایت شما متمرکز شود.
دلایل عدم نمایش تگ تایتل :
برخی مواقع گوگل تگ تایتل تعریف شده توسط شما را نمایش نمی دهد که این موضوع غالبأ به دلایل زیر می باشد:
1 – استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در Title Tag :
همانگونه که در مطالب بالا ذکر شد، قراردادن بیش از حد معمول کلمات کلیدی در تگ تایتل، موضوعی است که توسط موتورهای جستجو تشخیص داده می شود و گوگل بجای آن ، عنوان دیگری را برای سایت شما نمایش خواهد داد. راه حل رفع آن اصلاح تگ عنوان به صورت مناسب و کاربرپسند می باشد.
2 – عنوان سایت مطابق با عبارت سرچ شده کاربر نباشد :
در صورتیکه سایت شما در حوزه های کاری متنوعی فعالیت داشته باشد و با کلیدواژه هایی سرچ شود که در موضوعات متنوعی قرار دارد، بنابراین انتخاب عنوان مناسب که دربرگیرنده تمامی این موضوعات باشد ممکن است کمی سخت باشد. برای رفع این مشکل، گوگل با توجه به عبارت سرچ شده توسط کاربر، عنوان مناسب و مرتبط با آن را از سایت انتخاب کرده و نمایش می دهد که این کار سبب دریافت بازخورد بهتر و افزایش نرخ کلیک خواهد شد.
3 – استفاده از عنوان ثانویه :
در برخی از مواقع در صورتیکه از عنوان alternate مانند متا تگ ها برای فیسبوک یا توییتر استفاده کرده باشید، ممکن است گوگل این موارد را بجای تگ عنوان شما نمایش دهد. در صورتیکه این موضوع مشکلی برای سایت شما ایجاد کرد می توانید تگ های عنوان alternate را مجددأ بازنویسی کنید.
4 – استفاده از لیست قدیمی DMOZ :
گاهی اوقات موتورهای جستجو عنوانی از DMOZ را برای سایت انتخاب کرده و نمایش میدهد. در صورتیکه عنوان نمایش داده برای سایت با لیست DMOZ سایت مطابقت دارد و تمایل به انجام این کار را ندارید می توانید با استفاده از تگ Robots NOODP آن را مانند زیر بلاک کنید :
<meta name=”robots” content=”noodp”>
نتیجه گیری:
به یاد داشته باشید تگ تایتل تنها یکی از عناصری است که در پروسه سئو تاثیر گذار است.به تنهایی این تگ اهمیت خاصی نخواهد داشت مگر این که تمام فاکتورهای سئو داخلی در صفحه و سایت را رعایت کرده باشید، بهینه سازی این تگ در آن زمان ممکن است تاثیرگذار باشد.
غالبا مشکلاتی که در تگ عنوان دیده می شود، عدم تنظیم این تگ برای صفحه، کوتاه یا تکراری بودن آن و یا استفاده بیش از اندازه از کلیدواژه هدف می باشد.بنابراین بهینه سازی تگ های تایتل را همیشه در برنامه بهینه سازی سایت خود قرار دهید.
دیدگاهتان را بنویسید