درباره استراتژی سئو در سال 2021 چه می دانید
بین بازاریابان دیجیتال، یک کلیشه معروف وجود دارد: سئو دیگر آن چیزی نیست که قبلا بوده است! در حالی که جمله درستی که باید بشنوید این است: استراتژی سئو در سال 2021 نباید متمرکز روی کلمات کلیدی باشد. این روزها، بیشتر کسب و کارها، مفاهیم پایه سئو و اهمیت آن را درک میکنند. اما به محض اینکه حرفی از استراتژی سئو به میان میآید، فقط به فکر تولید محتوا برای کلمات کلیدی میافتند. کاری که هم پر زحمت است هم اشتباه.
پیشنهاد ویژه : آموزش رایگان سئو سایت 2021 (seo 2021) صفر تا صد
استراتژی سئو در سال 2021 چیست؟
به زبان ساده، استراتژی سئو، فرآیند ساماندهی محتوای یک وب سایت بر اساس موضوع آن است. چیزی که باعث میشود موتورهای جستجو مانند گوگل، قصد یک کاربر در هنگام جستجو کردن را بهتر درک کنند. با بهینه سازی وب سایت بر اساس موضوعات و همینطور کلمه کلیدیهای مرتبط، میتوانید حرفه ای بودن خود را به موتورهای جستجو نشان دهید و رتبه خوبی برای کلمات کلیدی مورد نظر خود کسب کنید.
از سئو چه میدانید؟
بهینه سازهای موتورهای جستجو (یا همان SEO) افرادی هستند که وب سایتها را برای کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو و اختصاص ترافیک ارگانیک بیشتر، بهینه میکنند. در واقع، متخصص سئو، یک استراتژیست تخصصی محتواست که فرصتهای موجود برای هر کسب و کار را شناسایی میکند تا بتوانند از طریق موتورهای جستجو، سوالات کاربران را درباره خدماتشان پاسخ بدهند.
- سئو داخلی یا On-page SEO: این نوع سئو روی محتوای داخل صفحات تمرکز دارد و با استفاده از بهینه سازی این محتوا، کمک میکند تا رتبه سایت برای کلمات کلیدی مشخصی بالاتر رود.
- سئو خارجی یا Off-page SEO: این سئو روی لینکهایی که از بیرون به سایت اشاره دارند، متمرکز است. افزایش تعداد بک لینکها و وب سایتهایی که به شما ارجاع داده اند، باعث میشود وب سایتتان بیشتر مورد اعتماد موتورهای جستجو قرار بگیرد و در نتایج بالاتر از سایرین دیده شود.
- سئو تکنیکال: این نوع از سئو با تمرکز روی معماری وب سایت و آنچه در Backend اتفاق میافتد، مطمئن میشود که صفحات سایت از نظر فنی مشکلی نداشته باشند. گوگل به همان اندازهای که به محتوای وب سایت شما توجه دارد، به کدها نیز اهمیت میدهد.
به خاطر داشته باشید که هر کسب و کاری با توجه به حوزهای که در آن فعال است، ممکن است به استراتژی متفاوتی نیاز داشته باشد. در این مقاله میخواهیم درباره برنامه ریزی درست استراتژی سئو در سال 2021 توضیح دهیم.
استراتژی محتوای سئو 2021 در 9 مرحله
- یک لیست از موضوعات تهیه کنید.
- یک لیست از کلمات کلیدی طولانی بر اساس این موضوعات ایجاد کنید.
- برای هر موضوع یک صفحه بسازید.
- وبلاگ را ایجاد کنید.
- هر هفته در بلاگ خود مطلب بگذارید تا پیج آتوریتی بالا برود.
- یک پلن لینک بیلدینگ بسازید.
- همه تصاویر را قبل از قرار دادن در وب سایت، فشرده سازی کنید.
- از آخرین به روزرسانیها در حوزه سئو با خبر بمانید.
- میزان موفقیت محتواهایتان را بررسی و اندازه گیری کنید.
یک لیست از موضوعات تهیه کنید.
کلمات کلیدی قلب سئو هستند، اما اولین قدم شما برای رسیدن به یک رشد ارگانیک نخواهند بود. اولین گام، ساخت یک لیست از موضوعاتی است که ماه به ماه میخواهید منتشر کنید. برای شروع، یک لیست از 10 کلمه کوتاه که به خدمات یا محصولات شما مرتبط باشد، ایجاد کنید. از یک ابزار سئو مانند Google’s keyword Tool یا SEMRush استفاده کنید تا حجم جستجو و متغیرهای آن را بررسی نمایید.
در این مرحله باید موضوعات را بر اساس کلمات کلیدی محبوبتر مرتبط کنید. اما فراموش نکنید که قرار نیست برای هرکدام از این کلمات یک پست بلاگ بسازید. چرا که به احتمال زیاد بر سر کلماتی که انتخاب کردهاید، رقابت سنگینی وجود دارد. در ادامه به شما خواهیم گفت که از این لیست چه استفادهای بکنید.
به هرکدام از این کلمات کلیدی، یک ستون یا پیلار گفته میشود که به عنوان پشتیبان کلمات کلیدی طولانیتر که به آن کلاستر یا مجموعه میگوییم، استفاده میشود.
یک لیست از کلمات کلیدی طولانی بر اساس موضوعات ایجاد کنید
در این مرحله است که شروع میکنیم به بهینه سازی صفحات برای کلمات کلیدی خاص. برای هر ستون (پیلار)، با استفاده از keyword tool، تا 10 کلمه کلیدی طولانی که مرتبط با موضوع اصلی باشند، پیدا کنید. این کار باعث میشود کاربران بیشتری را از طریق پاسخ دادن به سوالها و نگرانیهای مختلفشان به کسب و کار خود جذب کنید. از موضوعات فرعی استفاده کنید و در نتایج جستجو دیده شوید تا کم کم در کلمه کلیدیهای اصلی هم بالا بیایید. در اوایل کار میتوانید برای موضوعات فرعی نیز مجموعههای دیگری بسازید و هر ستون را به یک کلاستر 5-10 تایی تبدیل کنید.
برای هر موضوع یک صفحه بسازید.
زمانی که قرار است در موتورهای جستجو دیده شوید، خیلی بعید است که بتوان برای چندین و چند کلمه کلیدی، یک صفحه را هدف قرار داد تا در نتایج جستجو بالا بیاید. اما باز هم میشود کارهایی انجام داد. برای شروع، 10 موضوع اصلی (ستون) را انتخاب کنید و برای هر کدام یک صفحه در سایت خود بسازید. حالا از کلمات کلیدی طولانی که در کلاستر آنها در نظر گرفته بودید، استفاده کنید و محتوا بسازید.
نکتهای که اهمیت دارد این است که برای هر صفحه فقط از کلمات کلیدی و مفاهیمی استفاده کنید که مرتبط با آن هستند. حتی تصاویر و لینکهایی که در محتواها قرار میگیرند اگر مرتبط انتخاب شوند، میتوانند در ایجاد یک تجربه کاربری خوب موثر باشند.
وبلاگ را ایجاد کنید.
وبلاگ نویسی میتواند یک روش فوق العاده کاربردی برای بالا بردن رتبه سایت شما و همینطور درگیر شدن (engaging) کاربرانتان باشد. به هر حال هر پستی که در وبلاگ منتشر میشود، خود صفحهای است که میتواند شانس دیده شدن شما را در صفحه نتایج گوگل بالا ببرد. بلاگ جایی است که شما به صورت مفصل روی موضوعات فرعی هر کلاستر کار میکنید.
هر هفته در بلاگ خود مطلب بگذارید تا پیج آتوریتی بالا برود.
نیازی نیست هر مطلبی که در وبلاگ خود منتشر میکنید مربوط به یکی از کلاسترهای موضوعی باشد. بد نیست هر از چندگاهی درباره محتواهایی بنویسید که مخاطبینتان دوست دارند. هرچه نرخ درگیری کاربران با مطالب شما بیشتر باشد، گوگل به دامنه شما توجه بیشتری میکند. پس حداقل هفتهای یک مطلب در وبلاگ خود منتشر کنید. یادتان نرود که شما در وهله اول برای کاربران سایت محتوا مینویسید نه برای موتورهای جستجو.
یک پلن لینک بیلدینگ بسازید.
این استراتژی سئو 2021 که شامل مدل محتوای مبتنی بر دسته میشود، آینده وب سایت شما را میسازد. اما همه چیز به این خلاصه نمیشود. 5 مرحله قبلی مربوط به تکنیکهای آن پیج یا سئو داخلی میشدند. ایجاد یک پلن لینک بیلدینگ، برای سئو خارجی وب سایت، مفید خواهد بود. حالا سوال پیش میآید که لینک سازی یا لینک بیلدینگ چیست؟
فرآیند جذب لینک از جاهای دیگر دنیای اینترنت به سمت وب سایت شما را لینک بیلدینگ میگویند. به عنوان یک قانون کلی، هر چه صفحه ای که به شما ارجاع میدهد، پیج آتوریتی یا اعتبار بیشتری داشته باشد، تاثیر مثبت بیشتری روی رتبه صفحه سایت شما خواهد گذاشت. در آغاز راه میتوانید در سایتهایی همچون لینکدین یا توییتر محتوای ارزشمند تولید کنید و به سایت خود لینک دهید. یا حتی از سرویسهای بلاگینگ مطرح استفاده کنید و بخشی از محتوای خود را از طریق پلتفرم آنها منتشر نمایید.
همه رسانهها را قبل از قرار دادن در وب سایت، فشرده سازی کنید.
این گام در سئو کوچک اما مهم است. همانطور که بلاگ یا وب سایت شما بزرگتر میشود، مسلماً تصاویر و رسانههای آپلود شده روی هاست هم بیشتر خواهد شد. و این رسانه بخش مهمی از توجه بصری کاربران را جلب میکند. پس از همین ابتدا سعی کنید تمام فایلهای رسانه ای را با حداقل حجم و کیفیت مطلوب روی سایت خود منتشر نمایید. سایتهایی مانند TinyPNG یا Squoosh میتوانند تصاویر شما را بدون افت کیفیت و حتی به صورت گروهی، فشرده کنند.
از آخرین به روزرسانیها در حوزه سئو با خبر بمانید.
روشها و تکنیکهای بازاریابی دیجیتال و همینطور نحوه عملکرد موتورهای جستجو دائماً در حال تحول و تغییر است. منابع آنلاین زیادی هستند که میتوانند در به روز نگه داشتن مهارتهایتان به شما کمک کنند. میتوانید از طریق سایتهایی مانند SEOmoz یا Dggity Marketing اخبار سئو را دنبال کنید. فراموش نکنید که بعضی از تغییراتی که روی الگوریتمها و دستورالعملهای موتورهای جستجو اعمال میشود، میتواند به کل استراتژی سئو شما را تغییر دهد.
میزان موفقیت محتواهایتان را بررسی و اندازه گیری کنید.
ممکن است برای سئو سایت خود زمان و انرژی زیادی بگذارید. حالا اگر بعد از این همه استراتژی ریختن و اجرا کردن نتوانید ثمره کار خود را ببینید، چه فایدهای دارد؟ پیشنهاد میکنیم تا جایی که میتوانید معیارهایی را درنظر بگیرید و به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه آنها را اندازه گیری کنید. تنها از طریق بررسی این معیارهاست که متوجه میشوید به اهداف سئو خود نزدیک هستید یا نه. SEMrush در این زمینه ابزار خوبی برای گزارش گیری و آنالیز سئو است.
فرآیند سئو 2021
زمانی که برنامه یک ماهه سئو سایت را ریختید، بهتر است یک فرآیند هم ایجاد کنید تا بتوانید روی بهینه سازی اهداف و کلمه کلیدیهای جدید هم کار کنید. ما 4 مرحله بعنوان فرایند سئو به شما معرفی میکنیم که میتوانید برای کار خود از آنها استفاده کنید.
- به طور مرتب محتوای خود را بهینه کنید: در هر ماه زمانی را برای به روزرسانی محتواهای قدیمی بلاگ اختصاص دهید.
- به کلمات کلیدی که جستجو میشود توجه کنید: بعد از چند ماه بررسی کنید که کدام مطالب و کلمه کلیدیها بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است. ممکن است نیاز داشته باشید استراتژی سئو خود را آپدیت کنید.
- ویرایش محتواهای قبلی را فراموش نکنید: گاهی مطالبی در وب سایتتان پیدا میکنید که تاریخ انقضایشان گذشته است و نیاز به یک ویرایش جدی دارد. سعی کنید با اضافه کردن بخشهای جدید یا لینک دادن به محتوای به روز شده، نظر مخاطبین را جلب کنید.
- به صورت ماهانه استراتژی سئو تعیین کنید: بد نیست پلن محتوایی خود را در یک فایل مشترک با کل تیم قرار دهید تا به طور مداوم بتوانید آن را بررسی کنید. مراحل زیر، نمونه یک فرآیند مناسب برای تعیین پلن ماهانه سئو است:
پلن ماهانه سئو
- زمانی برای جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری خود اختصاص دهید.
- ایدههایی که برای پستهای بلاگ و به کار بردن کلمات کلیدی در آنها دارید را لیست کنید.
- لیستی از مطالب وبلاگ که نیاز به آپدیت شدن دارند تهیه کنید.
- حواستان به فرصتهای خاص سئو مانند مناسبتها و تعطیلات باشد.
- تمام ایدههای محتوایی خود را در یک گزارش بیاورید.
- تقسیم وظایف کنید.
- در آخر هر ماه زمانی بگذارید و روند پیشرفت خود را بررسی کنید.
با یک پلن سئو ماهانه مشابه نمونه بالا، همینطور گزارشها و بررسیهای مداوم، میتوانید به خوبی یک استراتژی سئو مناسب ایجاد کنید. فراموش نکنید موتورهای جستجو، به ارزشی که شما برای مخاطبین خود ایجاد میکنید توجه میکنند. پس محتوای باکیفیت تولید کنید.
برخلاف توصیههای تکراری و قدیمی درباره استراتژی سئو این بار میخواهیم مواردی را مطرح کنیم که قدم به قدم شما را به اهدافی که برای سایت خود تعیین کردهاید نزدیکتر میکند. ۹ استراتژی سئو که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت موارد زیر هستند:
استراتژی سئو حرفهای در سال 2021
- از کلیدواژههای ژورنالیستها استفاده کنید
- از تصاویر متحرک استفاده کنید تا مدت زمان توقف کاربران در صفحه بیشتر شود.
- هاب محتوا ایجاد کنید
- کلمات کلیدی مقایسهای را هدف قرار دهید
- از پارامترهای داینامیک برای صفحه بندی استفاده کنید
- با پادکستها بک لینک بسازید
- همبستگی محتوا ایجاد کنید
- از ویژگیهای SERP استفاده کنید
- از تصاویر اوریجینال برای محتوای خود استفاده کنید
احتمالاً بسیاری از موارد این لیست را تا به حال نشنیده بودید. یا حتی اگر شنیده بودید نمیدانستید که میتوانند به استراتژی سئو سایت شما کمک کنند. پس ادامه مطلب را از دست ندهید که مطلب جالبتر هم میشود.
از کلیدواژههای ژورنالیستها استفاده کنید
اصطلاحات ژورنالیستی چیزی است که بیشتر روزنامه نگاران و سایتهای خبری به دنبال آنها هستند. و اگر وب سایت شما در نتایج جستجوی آنها دیده شود، به احتمال زیاد یک بک لینک قدرتمند از طرف آنها خواهید گرفت.
معمولاً خبرنگاران و ژورنالیستها برای مقالات خود نیاز به آمار و ارقام و منابع معتبر دارند. و اولین راه برای بدست آوردن این اطلاعات برای آنها گوگل است. اگر شما بتوانید نظر ایشان را جلب کنید شانس این را خواهید داشت که در مقاله آنها نام و حتی آدرس سایتتان به عنوان منبع ذکر شود.
این را هم بخوانید :
دیدگاهتان را بنویسید