سئو on page چیست؟ برای بهبود سئوی داخلی باید چه نکاتی را رعایت کرد؟
سئو به سه بخش مهم سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال تقسیم می شود. سه پخش سئو مکمل یک دیگر هستند و هر کدام از آنها تاثیر بسزایی در عملکرد سایت دارند. سئو داخلی دارای فاکتورهای مهمی است که برای گرفتن رتبه ی بهتر در نتایج گوگل حتما باید این فاکتورها را رعایت کرد. که در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه سئو داخلی چیست صحبت کنیم.
پیشنهاد ویژه : آموزش رایگان سئو سایت 2021 (seo 2021) صفر تا صد
سئو on page یا سئو داخلی چیست؟
هر فعالیتی که با هدف بهبود رتبه سایت در نتایج گوگل، در درون صفحات سایت انجام شود را بهینهسازی داخلی سایت یا On-Page SEO میگویند. دلیل اهمیت سئو داخلی این است که با این کار موتورهای جستجو مانند گوگل درک بهتری از سایت شما خواهند داشت. هر چقدر سایت از ساختار بهتری برخوردار باشد و کاربران بیشتری به آن علاقه مند باشند، گوگل نیز توجه بیشتری به آن سایت نشان میدهد.
این مقاله یک راهنمای جامع درباره سئو داخلی یا On-Page SEO و آموزش بهبود سئوی داخلی سایت است. با ما همراه باشید.
تفاوت سئو off page و سئو on page چیست؟
تمام عاملهای موثر در سئو on page یا سئو داخلی مربوط به المانهای موجود در داخل وب سایت شما میشوند. عاملهای On-page شامل ساختار فنی (کیفیت کدنویسی)، محتوای نوشتاری و دیداری و کاربر پسند بودن وب سایت شما میشوند.
در نقطهی مقابل عاملهای Off-page مربوط به مواردی هستند که در خارج سایت شماانجام می شود، همانند لینکسازی خارجی، فعالیت در شبکههای اجتماعی و فعالیتهای بازاریابی دیگر.
فاکتورهای مهم در سئو داخلی چیست؟
حالا که با مفهوم سئو داخلی یا سئو on page آشنا شده اید، وقت آن است که برای بهبود سئوی داخلی سایت دست بکار شوید. برای این کار باید نکات مهم سئو داخلی را بدانید.
نقش Meta Tags در بهبود سئوی داخلی سایت
شاید بتوان گفت یکی از مهمترین عاملهای On-page SEO متا تگها هستند. البته بعضی از آنها دیگر مثل سابق سودمند نیستند اما اگر به درستی از آنها استفاده کنید ترافیک وبسایت شما، بهبود مییابد.
متا تگها شامل موارد زیر می شوند:
- Title Tags : تگ عنوان یا تگ تاتیل، یکی از تگ های مهم است که شما در زمان ایجاد صفحه باید آن را بنویسید. تگ تایتل همان چیزی است که با آن در صفحه نتایج گوگل به مخاطب نشان داده می شوید. در این تگ بیشتر از ۷۰ کاراکتر نمی توان نوشت.
- Meta Descriptions: متا دسکریپشن در واقع متن خلاصه ی صفحه شماست که کاربر بداند در این صفحه با چه محتوایی روبرو خواهد شد. طول این محتوا بیشتر از ۱۷۰ کاراکتر نباید باشد تا به درستی در نتایج جستجو و در زیر تگ تایتل نمایش داده شود.
- Robots: با این تگ به ربات های خزنده گوگل اعلام می کنید که صفحه ی مورد نظر شما را ایندکس بکند یا نه.
بهینهسازی URLها
ساختار URL بخشی از سئو داخلی است. با توجه به آپدیتهای جدید گوگل آدرس صفحه شما از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است. ویژگیهای یک URL مناسب عبارتند از:
- کوتاه بودن URL
- استفاده از کلیدواژه در URL
تاثیر تگ هدینگ بر سئو داخلی سایت
محتوای خود را سئو کنید. چرا مردم وبسایت شما را بازدید میکنند؟ به احتمال خیلی زیاد به دلیل اطلاعاتی است که شما ارایه میکنید و آنها به دنبال آن هستند. بنابراین شما باید محتوایی نگارش نمایید که از هر نظر مناسب بوده و کاربران آن را بپسندند. یکی از فاکتورهایی که گوگل در محتوای شما به دنبال آن است Heading Tags یا تیترها هستند. شما میتوانید بر روی Heading Tags مدیریت داشته باشید. Heading Tags در واقع تعیین میکند که عناوین اصلی محتوای شما چه مواردی هستند و عناوین کلیدی را از مابقی متن جدا میکند.
Heading Tags به ۶ دسته (H1 تا H6) تقسیم میشود. شما بنا به نوع عنوان خود که عنوان اصلی است (H1) یا زیر عنوان ها (H2) میبایست محتوای خود را تقسیم و مدیریت نمایید. مهم ترین تگ هدینگ در صفحه تگ H1 و داشتن زیر عنوان در سئو باعث بهتر شدن مطالب شما و در نتیجه بهبود سئو داخلی می شود.
از تگ H1 برای مشخص کردن عنوان اصلی محتوای خود استفاده نمایید. به نقل از کارشناسان گوگل، تگ H1 کمک میکند تا گوگل ساختار صفحه را بهتر بفهمد. اکثر پلتفرمهای مدیریت محتوا مانند وردپرس به طور خودکار این تگ را به صفحه اضافه میکنند اما همیشه اینطور نیست و در برخی مواقع شما باید به طور دستی این کار را انجام دهید. قبل از انجام هر کاری اطمینان حاصل کنید که کلمه کلیدی مورد نظر شما در تگ H1 قرار دارد.
از کلمه کلیدی حداقل در یکی از تگهای H2 استفاده کنید. اگر در محتوای خود از چند زیر عنوان H2 استفاده میکنید حداقل در یکی از آنها از کلیدواژه اصلی خود استفاده کنید. به عنوان مثال اگر کلیدواژه شما طراحی سایت است در زیر عنوان ها می توانید از کلیدواژه هایی مشابه مانند طراحی سایت ارزان یا بهترین ابزار طراحی سایت استفاده کنید.
تاثیر کلیدواژه اصلی در on page seo
برای اینکه شما با عبارتهای خاصی در نتایج موتورهای جستجوگر رتبه خوبی داشته باشید میبایست محتوا خود را مطابق با آن عبارتهای خاص که تحت عنوان کلمات کلیدی (Keywords) شناخته میشوند بهینه سازی نمایید. گوگل هرچقدر هم که هوشمند شده باشد هنوز از تکنیکهای قدیمی مانند تشخیص کلیدواژه ها در صفحه استفاده می کند، پس سعی کنید در هنگام نوشتن یک مقاله و یا محتوا برای صفحات سایت خود در ۱۰۰ کلمه اول از کلمه کلیدی هدف خود استفاده کنید.
این کار علاوه بر نشان دادن میزان ارتباط مقاله با کلیدواژه هدف به درک بهتر موضوع توسط موتورهای جستجوی نیز کمک میکند.
چگالی کلمات کلیدی در متن
شاید بارها شنیده باشید که تکرار کلمات کلیدی اصلی در صفحه چندان کمکی به بهبود سئوی داخلی سایت نمی کند اما تجربه ثابت کرده است که هنوز هم این روش می تواند موثر باشد. برای اثبات این موضوع یک مثال میزنیم:
فرض کنید کلمه کلیدی شما “خرید تلفن همراه” است. اگر این کلیدواژه تنها یکبار در صفحه ذکر شود احتمالا گوگل متوجه میزان اهمیت آن در صفحه نخواهد شد اما اگر همین کلیدواژه به شکلهای گوناگون در صفحه قرار گیرد اطمینان گوگل از میزان ارتباط آن بالا خواهد رفت و به آن صفحه توجه بیشتری نشان خواهد داد.
تاثیر لینکهای خارجی و خارجی
لینکسازی در سایت یکی از کارهای مهمی است که باید انجام شود. لینکسازی داخلی می تواند ارتباط معنایی بین صفحات سایت را به رباتهای موتور جستجو بفهماند. همچنین لینک سازی داخلی می تواند قدرت صفحات خاص را به سایر صفحات نیز منتقل کند به شرطی که از یک کلیدواژه مرتبط برای لینک ارجاع خود استفاده کنید.
استفاده از پیوندهای خارجی به منظور نشان دادن ارتباط محتوایی، میتواند به گوگل در درک ساختار صفحه کمک کند. سعی کنید در مقالههای خود حتما به صفحات معتبر خارجی لینک دهید. این کار علاوه بر درک مطلب توسط گوگل به افزایش اعتبار صفحه شما به عنوان یک مرجع نیز کمک میکند.
تولید محتوای کاربر پسند و منحصربه فرد
تولید محتوای منحصر به فرد یکی از نکات مهم در سئو داخلی است. هنگامی که محتوایی برای سایت خود تولید می کنید این محتوا باید مختص به سایت شما باشد و نشان دهد که شما در مورد محتوای تولید شده دارای تخصص هستید. این محتوا باید نیاز کاربر شما را رفع کند و در عین حال موارد سئو داخلی نیز در آن رعایت شده باشد.
طبق آمار منتشر شده روزانه بیش از ۴ میلیون پست وبلاگ تولید میشود بنابراین اگر میخواهید مقاله شما از آنها متمایز شده و مورد توجه موتورهای جستجو و کاربران قرار گیرد باید حاوی محتوای ارزشمند باشد. عواملی که میتواند باعث افزایش اعتبار یک مقاله در اینترنت شود عبارتند از:
- مطالب جدید و به روز: به روز بودن مقاله اولین گام برای جلب اعتماد کاربر است. قدیمی بودن مطالب یکی از عواملی است که باعث می شود کاربران صفحه را ترک کنند.
- اضافه کردن جزئیات: استفاده از تصاویر،تهیه اسکرین شات از مراحل انجام کار، قرار دادن کلیپ و پادکست از فاکتورهای تاثیرگذار در افزایش جذابیت مقاله است.
- رعایت ساختار متن: اگر محتوای نوشته شده از ساختار مناسبی برخوردار باشد بررسی آن توسط کاربران آسانتر انجام خواهد شد.
پاراگراف های طولانی، استفاده نکردن از تگ های عنوان و استفاده از فونت نامناسب دلایلی است که باعث می شود کاربران بدون توجه به محتوا فورا صفحه را ترک کنند. با توجه به رشد بالای دیوایسهای موبایلی در سالهای اخیر، سعی کنید تا جایی که ممکن است محتوای صفحه را به بخش های کوچکتر خرد کنید به طوری که متن آن کاملا خوانا به نظر برسد.
تاثیر بهینه سازی تصاویر بر سئو on page سایت
تصاویر به کارگفته شده در وبسایت در عین داشتن کیفیت بالا، میبایست از حجم کمی برخوردار باشند. همانطور که میدانید تصاویر در یک محتوا نقش بسیار مهمی ایفا میکنند و میتوانند به تنهایی مخاطبان را به وب سایت شما هدایت نمایند.
برای بهکارگیری درست تصاویر و کمک به موتورهای جستجوگر، جهت پردازش آنها نیاز است که Title (عنوان) و Alt آنها را به درستی و با در نظر گرفتن محتوای مطالب، انتخاب شده باشد.
نکته: قبل از بارگذاری تصاویر در سایت، حتما حجم آنها را با استفاده از ابزارهای آنلاین کاهش دهید.
تا به اینجای مقاله با مفهوم سئو on page چیست آشنا شدید. همچنین بخش از اقدامات بهبود سئوی داخلی سایت مطرح شد. در ادامه به نکات جذاب و منحصر به فرد و در عین حال بسیار ساده خواهیم پرداخت که مطمئن هستیم از آن لذت خواهید برد.
از نشانه گذاری اسکیما استفاده کنید
اسکیما نوعی از میکرودیتاست که به کمک آنها میتوانید توضیحات بیشتری درباره محتوای ارائه شده در صفحه به کاربران ارائه دهید. در تصویر زیر از کدهای نشانهگذاری مربوط به بررسی مطلب توسط کاربران، استفاده شده است.(ستارههای طلایی)
یکی دیگر از اسکیماهای پرکاربرد استفاده از سوالات متداول است. نمونه این اسکیما را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید
وجود کدهای اسکیما میتواند متن سایت را در نتایج، برجسته نشان داده و باعث تحریک کاربران به کلیک بر روی سایت شود. اگر سایت شما وردپرسی است میتوانید از افزونه برای این کار استفاده کنید.
تاثیر رابط کاربری (UI) بر سئو on page
همانطور که مشاهده می کنید با ادامه مقاله در حال نگارش، علاوه بر درک بیشتر مفهوم سئو on page، تمام جوانب همانند نقشه گنجی به شما نمایان خواهد شد.
یکی از مهمترین عوامل در بهبود سئوی داخلی سایت ،تجربهی کاربر هنگام استفاده از وبسایت شما است. مشتریان باید بتوانند به آسانی وبسایت شما را درک کنند. آنها باید در کسری از ثانیه به محتوایی که میخواهند برسند. آنها باید بدانند در کجا کلیک نمایند و چگونه در وبسایت، جابجا شوند. صفحات وبسایت باید بدون هیچ نقص و اشکالی بارگذاری شوند و تمام اجزای آن، قابل مشاهده توسط کاربران باشند.
تاثیر وب سایت واکنشگرا بر سئو on page
یکی از استانداردهای طراحی وبسایت در دنیای امروز، واکنشگرا بودن است. واکنشگرا بدان معنا است که یک وب سایت در هر دستگاهی که برای بازدید از وب سایت استفاده میشود به درستی بارگذاری گردد. این دستگاهها میتوانند کامپیوترهای شخصی باشند و یا تلفنهای همراه هوشمند که در سایزهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند. بنابراین وبسایت میبایست در هر سایز و اندازهای به درستی بارگذاری شده و قابل مشاهده باشد.
تاثیر سرعت وب سایت بر سئو on page
برای ارایه رابط کاربری مناسب، نیاز است که محتوای شما و تمام اقداماتی که انجام دادهاید، در زمان مناسبی برای مخاطبان شما بارگذاری شوند. اگر شما یک وبسایت ایدهآل داشته باشید اما صفحات آنها به کندی بارگذاری شود، بدون شک باعث از دست رفتن ترافیک و هدایت آنها به وبسایت رقبا خواهد شد.
بهبود تجربه کاربری (UX) چه تاثیری در سئو داخلی دارد؟
تجریه کاربری یا UX سایت اخرین و مهمترین مبحث بهبود سئوی داخلی سایت است که می تواند به صورت غیر مستقیم بر سئو داخلی سایت شما تاثیر داشته باشد. حس اینکه به مخاطب بگویید در مرکز توجه بودن به مخاطب شماست و به وی اهمیت میدهید، باعث ماندگاری و وفاداری بینندگان شما می شود.
این را هم بخوانید :
دیدگاهتان را بنویسید