اپن گراف یا Open Graph چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟
از تاثیر فعالیت در شبکههای اجتماعی در سئو نمیتوان غافل شد. در واقع شبکههای اجتماعی بستری مناسب برای بازاریابی دیجیتال میباشند که باید حتما در کنار سئو و سایر روشهای بازاریابی آنلاین استفاده شوند. یکی از ابزارهای اصلی افزایش بازدید و ترافیک ورودی سایت ها، انتشار محتوای سایت در شبکههای اجتماعی میباشد. در واقع هر چقدر هم که محتوای سایت شما به روز و با کیفیت باشد، تا زمانی که تبلیغات لازم جهت افزایش بازدید از آنها صورت نگیرد، بازدهی مناسبی برای سایت شما نخواهد داشت. اما یکی از سوالات مهمی که در این خصوص پیش میآید، این است که محتوای سایتمان را چگونه در شبکههای اجتماعی منتشر کنیم تا نرخ کلیک بالایی داشته باشد و بازدید کنندگان آن پست را ترغیب به مراجعه به وب سایتمان کند؟ متا تگ Open Graph در این مسیر به یاری ما آمده است تا با افزایش جذابیت نحوه نمایش صفحات وب در شبکههای اجتماعی، در افزایش بازدید و کلیک آنها نقشی مهم را ایفا کند. در این مقاله به معرفی کامل متا تگ اپن گراف، انواع آن و همچنین تاثیر آن بر سئو سایت میپردازیم.
پیشنهاد ویژه : آموزش رایگان طراحی صفر تا صد سایت
متا تگ Open Graph چیست؟
اپن گراف یک پروتکل است که مجموعهای از متا تگ هاست که موجب میشود صفحات وب به صورت غنی شده یا Rich در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر، لینکدین، تلگرام و… نشان داده شود. همان طور که میدانید در این شبکههای اجتماعی میتوانید در قسمت Status لینک صفحات سایت خود را به اشتراک بگذارید. متا تگ Open Graph به شما کمک میکند تا صفحات وب شما در این پستها به شکل بهینهتری به کاربران نمایش داده شود و جذابیت بیشتری برای کلیک داشته باشد.
متا تگ OG در مبحثی نسبتا نو ظهور در عرصه وب میباشد که اولین بار در سال ۲۰۱۰ توسط فیسبوک معرفی شد. شبکه اجتماعی فیسبوک جهت ارائه نمایش بهتری از وب سایتها در تایم لاین خود، از این متا تگها رونمایی کرد و اکنون بسیاری از شبکههای اجتماعی مطرح جهان از آن پشتیبانی میکنند. البته شبکه اجتماعی توئیتر به صورت اختصاصی قابلیتی مشابه متا تگ اپن گراف تحت عنوان Twitter Cards ارائه داده است که بهتر است در قسمت Head صفحات سایت خود از آن استفاده کنید. اما در صورتعدم استفاده از آنها نیز توئیتر از متا تگ Open Graph در سایت شما پشتیبانی خواهد کرد.
تاثیر متا تگ اپن گراف بر سئو سایت
حقیقتی که وجود دارد این است که متا تگ OG تاثیر مسقتیمی بر روی سئو سایت شما نخواهد گذاشت. اما استفاده از آن مزایایی دارد که به طور غیر مستقیم بر سئو سایت شما نیز تاثیر خواهد گذاشت. برای این که با نحوه تاثیر متا تگ Open Graph بر سئو سایت خودتان را متوجه شوید، بهتر است ابتدا با مفهومی تحت عنوان سوشیال سیگنال آشنا شوید. در سالهای اخیر و مطابق با آخرین تغیرات الگوریتم گوگل، تاثیر شبکههای اجتماعی بر سئو از همیشه بیشتر شده است؛ در واقع گوگل جدیدا توجه ویژهای به فعالیت سایت شما در شبکههای اجتماعی دارد و به آن به عنوان یک بک لینک ارزشمند نگاه میکند. انتشار صفحات سایت شما در شبکههای اجتماعی موجب افزایش نرخ کلیک سایت شما خواهد شد و این موضوع نیز امتیازی بزرگ در سئو و بهینهسازی سایت به شمار میرود. سوشیال سیگنال به مجموع تعاملات کاربران با صفحات سایت شما در شبکههای اجتماعی شامل لایک، نظرات و تعداد به اشتراکگذاری آن گفته میشود که تاثیر مستقیم در سئو خواهد داشت. اما ارتباط سوشیال سیگنال با متا تگ Open Graph در چیست؟ در واقع ارتباط مستقیمی بین استفاده از متا تگ اپن گراف با تقویت سوشیال سیگنال سایت شما وجود دارد. چرا که با نمایش بهتر و جذابتر صفحات سایت شما در شبکههای اجتماعی، تعاملات کاربران با آن پستها خود به خود بالا میرود و این موضوع از دید رباتهای گوگل پنهان نخواهد ماند. در سال ۲۰۲۱ هر چه سایت شما تلاش بیشتری در جهت ارتقاء کیفیت ارتباط با شبکههای اجتماعی داشته باشد، امتیاز بهتری در سئو خواهد گرفت و متا تگ OG نیز یکی از گامهای مهم در این راستا میباشد. در کل این پروتکل علاوه بر کمک به تقویت سئو داخلی سایت شما، به گرفتن بک لینکهای ارزشمند و در نتیجه سئو خارجی سایت شما نیز موثر خواهد بود.
متا تگ Open Graph انواع بسیار مختلفی دارد که برخی از آنها سادهتر و برخی دیگر پیشرفته میباشند و در واقع انواع مختلف این پروتکل به قدری متنوع هستند که در این مقاله ظرفیت کافی برای معرفی همه آنها را نخواهیم داشت. اما در این جا به معرفی معروفترین و کاربردیترین انواع متا تگ OG میپردازیم.
اپن گراف تایتل
این نوع از اپن گراف جهت نمایش بهینه تایتل صفحات وب در شبکههای اجتماعی استفاده میشود. اپن گراف تایتل باعث میشود تا عنوان صفحه به شکل بولد و برجسته در پستها نشان داده شود. طول مناسب برای نمایش تایتل با استفاده از این متا تگ بین ۶۰ الی ۹۰ کاراکتر میباشد. اما در نظر داشته باشید عنوان استاندارد صفحات سایت برای گوگل در سال ۲۰۲۱، ماکزیمم ۵۰ کاراکتر میباشد.
این متا تگ به شکل دستوری زیر وارد میشود:
<meta property=”og:title” content=”Example” />
اپن گراف URL
زمانی که صفحاتی از سایت شما دارای چندین آدرس میباشند (به طور مثال صفحاتی که دارای URL پارامتر های مختلف باشند) جهت نمایش آدرس اصلی صفحه باید از متا تگ اپن گراف URL استفاده کنید.
<meta property=”og:url” content=”http://www.Example.com” />
اپن گراف type
اپن گراف type جهت معرفی نوع محتوای صفحه به اشتراک گذاشته شده، استفاده میشود که انواع مختلفی از جمله ویدئو، مقاله، بلاگ پست، عکس و… دارد. رایجترین نوع OG type، website میباشد که شبکههای اجتماعی در صورت مشخص نکردن type، به صورت پیش فرض لینکهای صفحات وب را به آن صورت شناسایی میکنند. رایجترین کدهای دستوری این متا تگ عبارتند از: article، blog، company، hotel، restaurant، book، game، film، food، actor، author، city، country و…
<meta property=”og:type” content=”website” />
اپن گراف description
این متا تگ عملکردی کاملا مشابه توضیحات متا در html دارد و در صورت جذابیت میتواند باعث افزایش تعاملات با پست شما و کلیک بر روی آدرس سایتتان بشود. طول مناسب برای توضیحات این اپن گراف، حدود ۲۰۰ کاراکتر میباشد.
<meta property=”og:description” content=” This content is for example.” />
اپن گراف image
کاربردیترین نوع متا تگ Open Graph، og image میباشد که به وسیله آن میتوانید تصویر مورد نظر خود را برای نمایش در پست انتخاب کنید. انتخاب تصویر شاخص برای به اشتراکگذاری صفحاتی که دارای چندین عکس هستند بسیار مهم است. چرا که در غیر این صورت ممکن است تصویری نا مرتبط به صورت رندم از صفحه سایت شما انتخاب شود که جذابیتی برای بازدید کنندگان آن نداشته باشد. توجه داشته باشید در سایتهای جوملا و وردپرس، این متا تگ به طور خودکار در تمام صفحات سایت شما اعمال خواهد شد و نیازی به وارد کردن دستی آن نیست.
این را هم بخوانید :
دیدگاهتان را بنویسید