کلمات کلیدی چیست و چه تاثیری روی سئو دارد؟
هنگامی که سایت خود را راهاندازی میکنید، یکی از موارد بسیار مهمی که ورودی سایت شما را افزایش میدهد، تولید محتوای مناسب است. اگر شما بتوانید برای مخاطبان محتوای مناسب تولید کنید، گوگل بر روی شما سرمایهگذاری میکند و سایت شما را در صفحات نخست جستجوی خود نشان میدهد. گوگل با توجه به کلمه کلیدی که برای محتوای خود در نظر گرفتهاید به سایت شما رتبه میدهد اما باید به این نکته توجه کنید که هر کلمه یا عبارت کلیدی منجر به ورودی نمیشود و باید بسیار بر روی تحقیق شود. پیدا کردن کلمه کلیدی یک مرحلهی پایهای و مهم در استراتژی SEO میباشد.
پیشنهاد ویژه : آموزش رایگان سئو سایت 2021 (seo 2021) صفر تا صد
به عبارت سادهتر قبل از آنکه شما بخواهید محتوای مناسبی را ایجاد کنید، باید کلمات و عباراتی که مخاطبانتان جستجو میکنند را پیدا کنید. عبارات جستجوی آنها، همان کلمات یا عبارات کلیدی محتوای سایت شما خواهند بود. پس از پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب، بر اساس آنها میتوانید محتوای مفید و باکیفیت تولید کنید و مخاطبان بیشتری را جذب سایتتان کنید.
منظور از پیدا کردن کلمات کلیدی چیست؟
همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، پیدا کردن کلمات کلیدی بخشی از استراتژی SEO میباشد و در واقع مجموعه اقداماتی است که صاحب یک وبسایت یا فردی که بر روی سئو یک سایت کار میکند، انجام میدهد تا فهرستی از کلماتی که میخواهد وب سایتش بر اساس آنها در موتورهای جستجو رتبهبندی شود را ایجاد کند. برای تهیه چنین لیستی، صاحبان وبسایت یا افراد سئوکار باید بررسی کنند مخاطب چه عباراتی را در گوگل جستجو میکنند تا در نهایت با کمک لیست کلمات کلیدی بتوانند استراتژی محتوایی خود را بسیار بهتر تنظیم کنند. در واقع پیدا کردن کلمات کلیدی به درک بهتر بازار هدف و اینکه کاربران در جستجوی چه محتوا، خدمات یا محصولاتی هستند، بسیار کمک میکند. این نکته حائز اهمیت است که این عملیات باید بهطور مداوم و منظم انجام شود تا سایت بر اساس نیازهای مخاطبان بهروزرسانی شود.
چرا پیدا کردن کلمات کلیدی اهمیت دارد؟
پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب، یک شروع عالی برای بهینهسازی یک سایت است چراکه مشخص میکند مخاطبان هدف از چه عباراتی برای جستجو استفاده میکنند. پیدا کردن کلمات نامناسب و ایجاد یک لیست کم ارزش، باعث میشود ترافیکی به سایت شما وارد نشود. بهعنوان مثال ممکن است شما برای نامگذاری محصولاتتان از کلمات خاص استفاده کنید. این میتواند یک تصمیم بازاریابی هوشمندانه باشد چراکه مخاطبانتان راحتتر نام محصول شما را به خاطر میسپارند. اما این نکته را در نظر بگیرید که اگر سایتتان را بر اساس آن کلمات خاص بهینهسازی کنید در نهایت برای آن کلمات رتبهی خوبی میگیرید اما ممکن است ترافیک زیادی برای سایت شما ایجاد نکند زیرا کاربران زیادی آن عبارات خاص را جستجو نمیکنند.
بنابراین سعی کنید کلماتی را انتخاب کنید که ارزشمند هستند و مخاطبین بیشتری را به سایت شما سرازیر میکنند. هرچند پیدا کردن کلمات کلیدی زمانبر است اما با انجام آن میتوانید مطمئن باشید که سایتتان بر اساس کلمات و عبارات ارزشمندی بهینهسازی میشود.
درواقع تحقیقکردن برای کلمات کلیدی به شما کمک میکند به سؤالات زیر پاسخ دهید:
- کاربران در جستجوی چه هستند و برای جستجو از چه عباراتی استفاده میکنند؟
- چه تعداد کاربران در جستجوی آن محتوا هستند؟
- چه انتظاراتی از جستجوی آن عبارات دارند؟
- آنها ترجیح میدهند اطلاعات در قالب چه فرمتی باشد؟
یک مرحلهی مهم در فرایند پیدا کردن کلمات کلیدی بررسی صفحات SERP گوگل میباشد. صفحات SERP گوگل همان صفحاتی هستند که نتایج جستجو نشان داده میشود. بهتر است قبل از انتخاب کلمات کلیدی، صفحات SERP را بررسی کنید تا به خوبی از رفتار کاربران و چیزی که به دنبال آن هستند با خبر شوید تا یک لیست بسیار خوب ایجاد کنید.
چگونه کلمات کلیدی را پیدا کنیم؟
پیدا کردن کلمات کلیدی به عوامل مختلفی بستگی دارد، ازجمله:
- وبسایت شما(اعتبار وبسایت، تعداد صفحات، کیفیت محتوا و …)
- اهداف سایتتان(برندینگ، جذب ترافیک، فروش بیشتر، …)
- میزان منابع و بودجه
- شرکت شما و فضای رقابتی
قبل از شروع برای پیدا کردن کلمات کلیدی باید از خود بپرسید چه چیزی کسبوکار شما را منحصربهفرد میکند؟ باید درک روشنی از مأموریت و رسالت شرکت خود داشته باشید. باید بدانید دقیقاً چه خدمات و محصولاتی ارائه میدهید که قرار است بر اساس آنها رتبهبندی شوید. اگر همچون رقبا و در سطح آنها باشید و محتوا یا نتیجه بهتری عاید مخاطبانتان نشود، چرا باید شما را پیدا کنند؟ چرا گوگل و دیگر موتورهای جستجو باید شما را در رتبههای برتر قرار دهند؟ به عبارت سادهتر اگر شما دقیقا همان محتوایی را تولید کنید که دیگران نیز تولید کردهاند، چرا باید سایت شما در کنار دیگر نتایج جستجو آورده شود؟ این نکته ساده است اما اغلب نادیده گرفته میشود.
زمانی که مشخص گردید چه خدماتی قرار است ارائه دهید، وقت آن رسیده که توجه خود را به مخاطبانتان معطوف کنید. SEO بهطورکلی اطمینان حاصل کردن از این مورد است که کاربران میتوانند شما را پیدا کنند. بنابراین اولین موردی که باید بررسی کنید این است که مخاطبان بالقوه سایت شما از چه کلماتی برای جستجو استفاده میکنند تا به اطلاعات مدنظرشان دست یابند. شما باید این نکته را متوجه شوید که کاربر چه میخواهد و چه نیازی دارد؟ هدف اصلی پیدا کردن کلمات کلیدی نیست بلکه شما باید متوجه شوید کاربری که به جستجو میپردازد چه نیازی دارد، میخواهد چهکاری انجام دهد یا چه چیزی خریداری کند؟ محتوای شما باید پاسخی برای نیاز کاربر باشد.
درنهایت، بدون در نظر گرفتن رقبا، شما نمیتوانید یک استراتژی مناسب کلمات کلیدی مناسب برای کسبوکارتان طراحی کنید. خیلی از اوقات، وبسایتها برای عباراتی بهینهسازی میشوند که شانسی برای رتبهبندی بر اساس آن ندارند. 4 مرحله برای پیدا کردن کلمات کلیدی وجود دارد و در این بخش میخواهیم یک راهنمای گامبهگام برای شما ارائه دهیم و نکات مهم را ذکر کنیم.
مرحلهی اول: با کلمات کلیدی پایهای(Seed Keywords) شروع کنید
این کلمات، پایهی تحقیق کلمه کلیدی هستند و کمک میکنند رقبایتان را بهتر بشناسید. بهعنوانمثال اگر محصولی برای عرضه دارید، آن را به زبان خودتان و با کلمات خودتان توصیف کنید یا به این مورد فکر کنید که کاربران چگونه و با چه عباراتی آن را جستجو میکنند.
مرحلهی دوم: لیستی از ایدههای کلمات کلیدی ایجاد کنید
مرحلهی دوم تهیهی لیستی از کلمات کلیدی مرتبط است. راهکارهای مختلفی برای تهیهی این لیست وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها میپردازیم.
در ابتدا ببینید برای چه کلماتی رتبهبندی شدهاید
اگر وب سایتی دارید که مدتی است فعال است قطعاً برای تعدادی از کلمات (شاید چند صد کلمه) در گوگل رتبهبندی شده است. اولین قدم برای تهیهی این لیست بررسی این کلمات است. میتوانید در گوگل سرچ کنسول به بررسی آنها بپردازید. به کمک این ابزار میتوانید جایگاه فعلی وب سایتتان در نتایج جستجو بر اساس هرکدام از کلمات، تعداد کلیک و … را مورد بررسی قرار دهید.
کلمات کلیدی که رقبایتان بر اساس آنها رتبهبندی میشوند را بررسی کنید
احتمال این وجود دارد که رقبایتان تحقیق کلمه کلیدی را انجام داده باشد و شما بتوانید از نتایج تحقیقات آنها استفاده کنید. اگر رقبایتان را نمیشناسید کافی است کلمات کلیدی پایهای را در گوگل جستجو کنید و ببینید چه سایتهایی بر اساس آن کلمات بالاترین رتبهها را دارند.
از ابزارهای خوب برای پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده کنید
تجزیهوتحلیل سایتهای رقبا میتواند بهاندازهی کافی ایده برای لیست کلمات کلیدی شما تأمین کند اما اگر جزء رهبران و شرکتهای اصلی آن حوزهی کاری هستید تنها تجزیهوتحلیل رقبا کافی نیست و باید کلمات کلیدیای پیدا کنید که هیچکدام از رقبا بر روی آن کار نکردهاند. بدین منظور میتوانید از ابزارهای مختلفی که برای پیدا کردن کلمات کلیدی ارائه شده است بهره ببرید.
در مورد حوزه کاریتان بهخوبی تحقیق کنید
استراتژیهای کلمات کلیدی که تا به الان به آنها اشاره شد بسیار مفید و مؤثرند و ایدههای بسیار خوبی برای کلمات کلیدی به شما میدهند. اما با بررسی حوزه کاریتان گاهی میتوانید به کلمات کلیدیای دست یابید که رقبایتان به آنها نپرداختهاند. برای شناخت بهتر حوزه کاریتان موارد زیر را مدنظر قرار دهید:
- خودتان را بهجای مشتریانتان بگذارید و ببینید چه مواردی برای آنها آزاردهنده است.
- با مشتریان فعلیتان صحبت کنید، و سعی کنید آنها را بهتر بشناسید. دقت کنید زمانی که برند، شرکت، محصولات و خدماتتان را توصیف میکنند از چه عباراتی استفاده میکنند.
- سعی کنید ازنقطهنظر مشتریان بالقوهتان به محصولات و خدماتتان نگاه کنید. اگر جای آنها بودید و میخواستید برای فردی توصیف کنید چه میگفتید؟
- در شبکههای اجتماعی و انجمنهای مرتبط با حوزهی کاریتان فعال باشید. موضوعات موردبحث را بررسی کنید و نیازها و مشکلات مشتریان را شناسایی کنید.
مرحلهی سوم: معیارهای مهم در پیدا کردن کلمات کلیدی را بشناسید و آنها را اولویتبندی کنید
با اجرای استراتژیهایی که به آنها اشاره شد، شما با لیستی عظیم از کلمات کلیدی مواجه میشوید. انتخاب اینکه کدامیک از آن کلمات کلیدی مهمترند ممکن است مسئلهی پیچیدهای به نظر برسد. در این بخش میخواهیم معیارهایی برای انتخاب کلمات کلیدی معرفی کنیم.
حجم جستجو(Search Volume)
این معیار درواقع میزان علاقهمندی کاربران برای جستجوی یک کلمه کلیدی را نشان میدهد. بهعبارتدیگر، تعداد دفعاتی که کاربران در سراسر جهان (یا یک منطقه خاص) این کلمه را در گوگل جستجو میکنند. برندهای بزرگ اغلب جزو 10 نتیجه اول در کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا هستند. و بهطورمعمول هرچه حجم جستجو بیشتر باشد رقابت سختتر است و نیاز به تلاش بیشتر برای کسب رتبهی خوب میباشد. در همچین حالتی گاهی بهتر است از عبارات کلیدی طولانی و خاص استفاده کنید که کسب رتبهی بالا برای آنها راحتتر میباشد. در سئو به آنها Long tail keyword گفته میشود.
نکتهای که در مورد رتبهبندی بر اساس کلمات کلیدی رایج وجود دارد این است که چون حجم جستجوی بالایی دارند ممکن است سبب شود کاربرانی به سایتتان جذب شوند که هدفشان از جستجو با چیزی که شما ارائه میدهید مطابقت نداشته باشد. درصورتیکه با کلمات کلیدی طولانی و غیر رایج که حجم جستجوی کمتری دارند، کاربران خاصتری که دقیقاً در جستجوی همان محتوای ارائهشده شما هستند به سایتتان مراجعه میکنند.
پتانسیل جذب ترافیک
حجم جستجو و تعداد دفعات کلیک، معیارهای خوبی برای سنجش محبوبیت یک کلمه کلیدی هستند. اما آن کلمه کلیدی ممکن است کلمات مترادف و مرتبط زیادی داشته باشد که تمام آنها میتوانند کلمات کلیدی هدف در یک صفحه وب باشند و توجه به آنها میتواند ترافیک ورودی به سایت را افزایش دهد. بنابراین حجم ترافیک کلی صفحات وبی که رتبهی بالایی در نتایج گوگل دارند را مورد بررسی قرار دهید.
سختی کلمه کلیدی
بهترین راه ممکن برای اندازهگیری سختی رتبهبندی بر اساس یک کلمه کلیدی آنالیز نتایج جستجو و استفاده از تجربهی یک کارشناس سئو میباشد. اما این چیزی نیست که در مقیاس تعداد زیاد کلمات کلیدی بهراحتی قابل انجام باشد. به همین دلیل سنجش بر اساس این معیار مشکل است و باید توسط ابزارهای مختلف این حوزه بررسی شود. میتوانید بر اساس این معیارها به کلمات کلیدی امتیاز دهید و مهمترین کلمات را انتخاب کنید.
مرحلهی چهارم: لیست کلمات کلیدیتان را گروهبندی کنید
تا به اینجای کار تعداد زیادی کلمات کلیدی استخراج کردهاید و بر اساس معیارهای معرفیشده بهترین آنها را انتخاب کردهاید. حال وقت آن رسیده است ساختاری برای کلمات کلیدی خود در نظر بگیرید و آنها را گروهبندی کنید.
گروهبندی بر اساس موضوع اصلی
همانطور که میدانید یک صفحه وب میتواند بر اساس صدها یا هزاران کلمه کلیدی مرتبط رتبهبندی شود. شما باید لیست کلمات کلیدیتان را بررسی کنید و کلماتی که ازنظر معنایی به هم مرتبط هستند را در یک دسته قرار دهید تا در یک صفحه از سایتتان به آنها بپردازید.
گروهبندی بر اساس هدف
در مرحله قبل شما کلمات کلیدی را بر اساس موضوع اصلی دستهبندی کردید و در صفحات مختلف وبسایت بر اساس موضوع آن گروهها به تولید محتوا پرداختید. قدم بعدی گروهبندی این صفحات بر اساس اهداف افراد جستجو کننده است. در ورای هر کوئری مورد جستجو که کاربران در گوگل وارد میکنند، یک انتظاراتی وجود دارد. هدف شما، شناسایی آن انتظارات و ایجاد صفحاتی برای برآورده کردن نیاز کاربران است.
گروهبندی بر اساس ارزش تجاری
این گروهبندی تا حدی شبیه به حالت قبل(گروهبندی بر اساس هدف کاربران) میباشد با این تفاوت که در این حالت بررسی میکنید کدام اهداف ROI بهتری برای کسبوکارتان به ارمغان میآورند. اگر هدفتان کسب ترافیک بیشتر و برندینگ میباشد و شرکتتان بودجه بازاریابی قابل توجهی دارد، باید بر روی کلمات کلیدیای تمرکز کنید که بازدیدکننده بیشتری برای سایتتان جذب میکنند حتی اگر منجر به فروش محصول نشود. اما اکثر کسبوکارها نمیتوانند همچین کاری کنند و بیشتر بر روی کلمات کلیدی با اهداف تجاری تمرکز میکنند.
ابزارهایی برای سنجش ارزش کلمات کلیدی
وقتیکه لیست اولیه از کلمات کلیدی تهیه شد، زمان آن است که نگاهی دقیقتر و عمیقتر به آن داشته باشید و موردبررسی قرار دهید. خوشبختانه ابزارهای بسیاری برای پیدا کردن کلمه وجود دارد که میتواند به شما در این راه کمک کند.
Google Search
اولین ابزار خود گوگل است! کلمات کلیدیتان را در گوگل وارد کنید و در حین تایپ کردن به پیشنهادهایی که گوگل ارائه میدهد توجه کنید. آنها عباراتی هستند که بیشتر مورد جستجو قرار میگیرند. همچنین از قسمت جستجوهای مرتبط(به انگلیسی: related searches) میتوانید به عباراتی که مورد توجه کاربران است دست یابید. اما برای بررسی دقیقتر و حرفهایتر کلمات کلیدی و اینکه هر کلمه کلیدی چه میزان ارزشی میتواند برای سایت شما به ارمغان بیاورد، ابزارهای بسیاری وجود دارند که در ادامه به مهمترین آنها خواهیم پرداخت.
Google Keyword Planner
به لحاظ تاریخی ابزار AdWords Keyword Planner شرکت گوگل، نقطه شروع پیدا کردن کلمات کلیدی برای سئو میباشد. برای استفاده از این ابزار باید اکانت google ads داشته باشید. به کمک آن میتوانید میزان سختی هر کلمه و حجم سرچ آن را ببینید. اگر بهصورت کامل کار با این ابزار را یاد بگیرید و از فیلترها استفاده کنید میتوانید مناسبترین کلمات کلیدی در حوزهی کسبوکارتان را شناسایی کنید. در مقالهای دیگر بهطور کامل به این ابزار خواهیم پرداخت.
Google Trends
ابزاری کاربردی برای شناسایی ترندهای فصلی میباشد. آشنایی با ترندهای فصلی میتواند کمک شایانی به استراتژی تولید محتوا بکند. بهعنوانمثال محتوایی در ارتباط با «رسوم شب یلدا» در اواخر پاییز بیشتر مورد جستجو قرار میگیرد. پیشنهاد می شود مقاله گوگل ترندز ابزاری قدرمند برای سنجش محبوبیت کلمات را بخوانید.
Moz Keyword Explorer
اگر در حوزه سئو مشغول به فعالیت هستید حتماً سایت Moz را میشناسید. این سایت ابزارهای مفید و کاربردی برای بهبود سئو ارائه داده است( پیشنهاد میشود مقاله، معرفی ابزار Moz؛ یکی از قدرتمندترین ابزارهای سئو سایت را بخوانید). یکی از این ابزارها Keyword Explorer میباشد. کلمه کلیدی مدنظرتان را در این ابزار وارد کنید تا اطلاعاتی همچون حجم جستجوها و قابلیتهای SERP که برای آن عبارت کلیدی ارائه میشود را ببینید. این ابزار حجم دقیق جستجو را به شما نشان میدهد. همچنین از طریق امتیاز سختی کلمه کلیدی که ارائه میدهد متوجه میشوید کسب رتبهی بالا بر اساس آن کلمه کلیدی در چه حد مشکل است.
Alexa Pro
با کمک ابزار Alexa Pro میتوانید کلمه مرتبط با کلمه کلیدی مدنظرتان را بر اساس میزان رقابت، ارتباط و همچنین محبوبیت آن کلمه شناسایی کنید. همچنین این ابزار، کلمات کلیدیای که رقبایتان بیشترین ترافیک ورودی را از طریق آنها کسب کردهاند را نیز به شما ارائه میدهد.
Kwfinder
یکی دیگر از ابزارهای بسیار قدرتمند برای پیدا کردن کلمات کلیدی ابزار Kwfinder است. این ابزار حجم سرچ، ترند بودن کلمه کلیدی، میزان سختی آن، کلمات کلیدی مرتبط و مواردی ازایندست را برای شما ارائه میدهد و کار با آن بسیار ساده است.
این را هم بخوانید :
دیدگاهتان را بنویسید