روانشناسی طراحی لوگو چیست؟
?روانشناسی طراحی لوگو
روانشناسی طراحی لوگو امری مهم و قابل توجه در طراحی سایت است.لوگوی شرکت شما، هویت بصری برند شما است. پس مهم است که طراحی لوگو را به درستی انجام دهید.خواه همه جزییات یک طراحی لوگو بین المللی باشد یا نه ، این جزییات بر افرادی که لوگو را میبینند تاثیر میگذارند.هیچ چیز نباید خودسرانه باشد.
به نفع شما خواهد بود تا اطمینان حاصل کنید که انتخاب هر طراحی لوگو عمومی باشد و پیامی را که میخواهید به مخاطب انتقال دهد.
انتخاب های طراحی بدون مطالعه میتواند منجر به لوگوهای گمراه کننده شود و یا حتی بدتر از آن، لوگوهایی که هیچ حرفی برای گفتن ندارند.بیایید نگاه عمیق تری به روانشناسی طراحی لوگو و تاثیر فونت، اشکال، خطوط ،رنگ ها و ترکیب بندی روی تاثیر لوگو بر تصمیم بر خرید مشتری بیاندازیم.
?روانشناسی فونت ها در طراحی لوگو
فونت ها تاثیر روانشناختی روی مردم دارند.در مقاله روانشناسی طراحی لوگو احساساتی که از انتخاب فونت ایجاد شده است به طور مستقیم به شکل حروف و پاسخ روانشناختی ما به آن شکل ها متصل می شود مورد بررسی قرار میگیرد.
هنگام استفاده از فونت ها در کسب وکارتان، از فونت با مشخصه های صحیح استفاده کنید. همانطور که نوشتیم:
تایپوگرافی راهی موثر برای انتقال چیزی بیشتر از کلمات موجود در ارتباطات نوشتاری است. تایپوگرافی هویت را با نمایش بصری آنچه که در موردش صحبت میکنید، نشان میدهد. ممکن است متوجه شوید که هدفتان با استفاده از فونتی دارای هویت پویا در وبسایتتان و یا ادغام حروف سریف دار برآورده میشود.
برخی از مردم با فونت های سریف دار و بدون سریف آشنایی دارند. این فونتها برای راحت کردن خواندن کلمات برای مردم طراحی شده اند که این بیشتر فونت های سریف دار و بدون سریف را برای اکثر کسب و کارها مناسب میسازد.
?از کجا متوجه میشوید کدام مدل فونت برای کسب و کار شما بهترین انتخاب است؟
واضح است که انتخاب فونت شما هرچه باشد، باید با انتظارات مشتری زمانی که با برند شما مواجه میشود همخوانی داشته بشد.
برای مثال،از لحاظ روانشناسی طراحی لوگو فونت برای لوگوهای تجاری باید سنتی و بی نقص باشد و لازم است مطمئن شوید که فونت شما روی تمام اجزای شرکت از قبیل نامه ها، ایمیل ها، کارت های تجاری باعث تقویت این پیغام میشود که شما یک کسب و کار قابل اعتماد و معتبر هستید.از سوی دیگر، یک کافی شاپ با محیط صمیمانه باید از فونت های بیش از اندازه سفت و سخت و بی نهایت بی نقص خودداری کند. محیط یک کافی شاپ عموما آرامش بخش و راحت است و انتخاب فونت شما باید این حس را القا کند.
مهم تر از همه، اطمینان حاصل کنید که نام شرکت خوانا باشد. قطعا شگفت زده خواهید شد اگر بدانید تاکنون چند لوگوی ناخوانا دیده ایم.
چطور میتوانید یک کسب و کار را به خاطر بسپارید درحالی که نام آن کسب و کار را نمیدانید؟
?روانشناسی اشکال در طراحی لوگو
تمامی لوگوها – چه شامل آیکون و متن باشند، یا فقط آیکون و یا حتی فقط متن – دارای شکل هستند. و مهم است آنچه را که آن شکل در مورد برند شما نشان میدهد را در نظر بگیرید.
اشکال به سه دسته اصلی تقسیم میشوند- هندسی، انتزاعی / نمادین و طبیعی. و همه آنها با گروه های روان شناختی خود بسته بندی می شوند
اشکال هندسی اشکال هندسی در همه نوع ساخته دست بشر به نظر می رسد. به نظر نمیرسد مربع های دقیق ریاضی گونه، دایره های کامل، و مثلث های متساوی الساقین در طبیعت موجود باشند. بنابراین ، استفاده از این اشکال، احساس نظم و قدرت را در بر می گیرد.
از لحاظ روانشناسی طراحی لوگو مربع و مستطیل، ثبات، قابلیت اطمینان، قدرت، نظم و قابل پیش بینی بودن را انتقال می دهند.
به آجرهایی که برای ساخت ساختمان های محکم و پایدار استفاده می شود فکر کنید.
اگر میخواهید لوگوی شما قدرت و قابلیت اعتماد را نشان دهند، باید ترکیب مربع و مستطیل را در نظر بگیرید.
این دقیقا کاری است که شرکت IBM در طراحی لوگو خود انجام داده است. نام کامل شرکت، شرکت بین المللی ماشین آلات کسب و کار، برای بوجود آوردن یک برند بصری ساده و قوی تر، به IBM اختصار پیدا کرد.
دایره ها همیشگی هستند. از لحاظ روانشناسی طراحی لوگو اگر میخواهید مصرف کنندگانتان به هماهنگی، پیوستگی، ابدیت و بی انتها بودن فکر کنند، دایره ها میتوانند انتخاب خوبی برای لوگوی شما باشند.
مثلث ها یک شکل جهت دارند.در نتیجه، بسته به موقعیت معنای متفاوتی به خود میگیرند.
هنگامی که سمت راست مثلث رو به بالاست، نشان دهنده قدرت، ثبات و سرعت رو به بالا است.
مثلث های معکوس، بی ثباتی یا حرکت رو به پایین را نشان میدهند.و مثلث هایی که به یک سو اشاره میکنند، نشان دهنده حرکت و جهت بر اساس نقطه ای که مثلث به آن اشاره میکند است.
اشکال نمادین یا انتزاعی نماد ها اشکال ساده شده ای هستند که چیز خاصی را در یک فرهنگ به نمایش میگذارند.
به دلیل اینکه نمادها معنای واضح و مشترکی دارند،آنها بشدت به عنوان یک زبان بصری استفاده میشوند.
مردم این اشکال را بارها و بارها دیده اند، بنابراین بسیار مهم است تا در استفاده از آنها هوشمندانه عمل کنیم.از لحاظ روانشناسی طراحی لوگو لوگوهایی که دارای نماد هستند ممکن است به سادگی به نظر بی ارزش و گمراه کننده برسند.
?در اینجا نمونه هایی از نمادهای متعارف از لحاظ روانشناسی طراحی لوگو را بیان میکنیم:
ستاره میتواند نماد میهن پرستی،مذهب و یا حتی نشان دهنده کسب و کار یا هالیوود بسته به اینکه چگونه از آن استفاده میکنید باشد.
قلب میتواند برای نشان دادن عشق، رابطه ، و ازدواج مورد استفاده قرار گیرد.
پیکان نشان دهنده مسیر، حرکت و سفر است.این نماد به طور معمول برای کسب و کارهایی که کار حمل و نقل کالا را انجام میدهند مورد استفاده قرار میگیرد.
در طراحی لوگو هنگام استفاده از این نماد ها و نمادهای متعارف دیگر بسیار مراقب باشید.اینها ممکن است یک نماد قابل درک بصری باشند، اما همچنین بطور گسترده مورد استفاده قرار میگیرند که شمارا در معرض این خطر قرار میدهد که شما در برابر رقیبانتان ناکارآمد به حساب بیایید.
اگر لوگوی شما اصیل نباشد ممکن است غیر حرفه ای به نظر برسید که اعتماد مشتریان بالقوه شمارا در کسب و کارتان سلب میکند.
FedEx و Amazon مثال هایی از طراحی لوگو هستند که به خوبی از نمادها استفاده کرده اند.
پیکان استفاده شده در لوگوی FedEx بسیار ماهرانه است و از فضای منفی بوجود آمده است که این یک سورپرایز غیر منتظره است.
لوگوی شرکت آمازون پیکانی را نمایش میدهد که سه وظیفه را بر عهده دارد: بسته ای که تحویل داده میشود، گستره محصولاتشان (A-Z) و لبخند رضایت مشتری!
?اشکال طبیعی
اشکال بی قاعده و طبیعی باعث بالا بردن خلاقیتتان میشوند. اشکال طبیعی، شامل شکل واقعی اشیاء موجود در طبعیت میباشند (سنگ، برگ، پوست درخت،رطوبت آب و غیره ) میباشد. این دسته بندی همچنین شامل هر شکل بی قاعده و غیر نمادین میشود حتی اگر از طبیعت الهام گرفته نباشد.
هنگام استفاده از اشکال طبیعی،این دستورالعمل ها را از لحاظ روانشناسی طراحی لوگو در ذهن داشته باشید:
1- اشکال طبیعی مانند برگ درختان، سبزه ها، انعکاس آّب و درختان یک اثر آرام بخش روی بیننده دارد.به همین دلیل است که تمایل دارند روی طراحی لوگو برای اسپا و شرکت های پزشکی استفاده شوند.
2- اشکال با زوایای ناهموار ممکن است برای مخاطبانتان ایجاد احساس اضطراب کند در حالیکه اشکال منحنی هموار و نرم باعث آرامش بیشتر آنها میشود.
3-اشکالی که به هیج شکل قابل تشخیصی شباهت ندارند، به تفسیر بیننده این به این معناست که لازم است شما سخت تر کار کنید تا پیام خاصی را از طریق ابزارهای طراحی و برندینگ به مخاطب برسانید.هنگام طراحی لوگو، توجه داشته باشید که کدام اشکال به بهترین شکل برند را معرفی میکنند.
دیدگاهتان را بنویسید