از کلمه ی کلیدی کجا و چه تعداد باید استفاده کرد
یکی از مهمترین مباحث در سئو یک سایت، تکرار مناسب کلمات کلیدی است. اما در درجه اول باید کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با وب سایتمان را انتخاب کنیم. تعداد تکرار کلمات کلیدی در یک محتوا، یکی از بحثهای داغ در بین سئوکاران میباشد که باورهای اشتباهی را به وجود آورده است. همانطور که میدانید، هیچ اندازه خاصی برای متن محتوای یک صفحه وجود ندارد؛ در نتیجه نمیتوان تعدادشان را داخل محتوا را پیش بینی کرد.
این را هم بخوانید : آموزش رایگان سئو سایت 2021 (seo 2021) صفر تا صد
بهینهسازی یک وبسایت در همه موارد، به تعداد کلمات استفاده شده در محتوای آن مربوط نمیشود. گاهی اوقات، ممکن است یک محتوا 500 کلمهای بهتر از یک محتوا 1000 کلمهای سئو شود و امتیاز بالاتری را کسب کند. اما از این موضوع غافل نشوید که یک مقاله با کیفیت و طولانی، ذهن کاربر را بیشتر درگیر خود می کند و باعث می شود کاربر مدت زمان طولانی تری را داخل وب سایت بماند.
محتوای با کیفیت، هدفمند و کوتاه، بهتر از یک محتوای طولانی، بی کیفیت و بی هدف است. تفاوت محتوای با کیفیت و بی کیفیت را هنگامی که در حال خواندن آن هستید، متوجه خواهید شد. راه تشخیص کیفیت محتوا بدین گونه است که اگر پاسخ سوالات خود را در آن محتوا پیدا کردید، قطعا محتوا با کیفیت است. اما اگر نه تنها پاسخ سوالات خود را پیدا نکردید بلکه دچار ابهامات دیگر شدید، آن محتوا بی کیفیت می باشد.
کلمه کلیدی چیست؟
همانطور که گفتیم مهمترین مبحث در سئو یک سایت، انتخاب کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با استراتژی و موضوع آن سایت است. بهترین تعریفی که می توانیم از کلمات کلیدی داشته باشیم به شرح زیر می باشد:
کلمات کلیدی، کلماتی هستند که کاربران آن ها را برای زودتر رسیدن به نتایج مورد نظر خود در گوگل جستجو می کنند. این کلمات شامل عباراتی هستند که بهترین توصیف را از یک موضوع می کنند.
همانطور که میدانید، فضای وب (اینترنت) در تمام حوزه ها می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار کاربران خود قرار دهد. اما این ویژگی همیشه یک مزیت محسوب نمی شود؛ چرا که در برخی از موارد، ممکن است اطلاعاتی را که افراد چندین سال پیش در وب منتشر کرده اند را در اختیار کاربران بگذارد. این اطلاعات قدیمی می تواند کاربران را به اشتباه بیندازد.
این جمله بدین معنی است که اگر فرد تازه کاری، قصد آموزش مطلبی را در فضای وب داشته باشد، با مطالعه این مطالب قدیمی قطعا به اشتباه خواهد افتاد. اما در اینجا بهینه سازی مناسب این مقاله را می توان پس از چند سال مشاهده کرد.
استفاده مناسب از کلمات کلیدی باعث می شود ربات های گوگل آن محتوا را بهتر درک کنند و رتبه بالاتری را به آن اختصاص دهند.
تاثیر کلمات کلیدی بر سئو سایت
استفاده مناسب از keywords باعث می شود ربات های گوگل آن محتوا را بهتر درک کنند و رتبه بالاتری را به آن اختصاص دهند. پس در نتیجه، کلمه کلیدی می تواند عاملی برای افزایش ترافیک وب سایت و هدایت کاربران بیشتر به سمت سایت شما باشد.
عملکرد کلمه کلیدی، بسیار ساده اما در عین حال تاثیرگذار است. هنگامی که کاربران کلمه یا عبارتی را در گوگل جستجو می کنند، در نتایج جستجو لیستی از وب سایت های مرتبط با آن عبارت و کلمه را مشاهده می کنند. باید بگوییم وب سایتی که در رتبه اول قرار دارد، دارای مرتبط ترین محتوای سئو شده با کلمه جستجو شده آن کاربر می باشد.
انواع کلمات کلیدی
کلمه های کلیدی نیز انواع مختلفی دارند و افرادی که بیشتر در زمینه سئو و تولید محتوا فعالیت می کنند این مطلب را باید بدانند. انواع کلمات کلیدی عبارت اند از:
1-کلمات کلیدی طولانی
2-کلمات کلیدی کوتاه
کلمات کلیدی طولانی
کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail Keywords شامل عبارتی می شود که بیش از 3 کلمه باشد. این عبارت، به عنوان کلمه کلیدی در محتوا استفاده می شود که در تمام مواقع همان عبارتی است که کاربران بیشتر آن را جستجو می کنند.
کلمات کلیدی کوتاه
کلمات کلیدی کوتاه که به Short tail Keyword معروف است، حداکثر شامل 3 کلمه می باشد.
کلمات کلیدی چگونه باعث افزایش ترافیک سایت می شوند؟
در توضیحات قبل، کلمات کلیدی طولانی و کوتاه را بیان کردیم و در ادامه آن، باید بگوییم که در بهینه سازی وب سایت تجربه نشان داده کلمات کلیدی طولانی بسیار تاثیرگذار تر از کلمات کلیدی کوتاه تر می باشند.
کلمات کلیدی کوتاه، اکثرا برای عناوین وب سایت به کار می روند و کلمات کلیدی طولانی، در توضیحات سایت مورد استفاده قرار می گیرند و همین دلیل است که باعث افزایش ترافیک ارگانیک وب سایت شما می شود. البته این بدان معنا نیست که کلمه کلیدی طولانی در عنوان مقاله استفاده نمی شود؛ بلکه بستگی به استراتژی سئوکار برای سئو کردن یک مقاله یا صفحه دارد.
تکرار کلمه کلیدی در محتوا
یکی از سوالاتی که ذهن را به خود درگیر می کند تاثیر تکرار کلمه کلیدی در بهینه سازی وب سایت است و اگر تکرار کلمه کلیدی بر سئو تاثیر می گذارد، تعداد تکرار مناسب آن چقدر است؟
یکی از مهمترین نکاتی که در مبحث کلمات کلیدی باید به آن اشاره کنیم به شرح زیر است:
همانطور که میدانید، چگالی کلمات کلیدی دیگر همانند قبل برای گوگل اهمیت ندارد. این جمله بدان معنا نیست که شما هر چقدر که دلتان خواست از کلمه کلیدی استفاده کنید چراکه این کار باعث keyword stuffing می شود. بلکه این جمله یعنی شما قبلا برای اینکه یک محتوا را سئو کنید، باید حتما چگالی کلمه کلیدی را بین 1 تا 2 درصد رعایت می کردید. اما الان ممکن است شما در یک محتوای 1000 کلمه ای تنها 2 بار از یک کلمه کلیدی استفاده کنید، اما می بینید که محتوای شما با آن کلمه سئو شده و در رتبه های بالا در serp (صفحه نتایج جستجو )قرار می گیرد.
فکر می کنید چرا این اتفاق می افتد؟ در حال حاضر، گوگل تمرکز خود را بر روی درک مفهوم محتوا گذاشته است. در مثال قبل شما کلمه کلیدی اصلی خود را تنها 2 بار در کل مقاله استفاده کردید؛ اما چون مقاله شما حول آن کلمه و یا عبارت کلیدی توضیحات جامعی ارائه داده و مشکل کاربر را حل کرده است، پس گوگل نیز برای آن مقاله ارزش قائل می شود و آن را در رتبه های بالا تری نشان می دهد. چگالی کلمه کلیدی
پس موضوعی که برای گوگل در سال 2020 اهمیت دارد، خوانایی محتوا و جلب نظر کاربر است. این را بدانید که تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در متن، این مفهوم را می رساند که محتوای خوبی تولید نکرده اید. شما می توانید به جای تکرار کلمه کلیدی اصلی خود (exact keyword)، از ترکیب های متنوع تر و کلمات کلیدی مترادف (LSI) در متن خود استفاده کنید و خوانایی آن را برای کاربران و موتورهای جستجو بالا ببرید.
اما به جای تکرار کلمات کلیدی چه چیزی را در متن خود قرار دهیم؟
در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که امروزه گوگل قابلیت های بسیار ویژه ای را به دست آورده است. این قابلیت ها به گوگل این امکان را داده که بتواند مفهوم و تشابه کلمات قیمت و هزینه، سئو و seo را به خوبی درک کند. از این جمله نتیجه می گیریم که باید از مترادف ها، کلمات هم خانواده و ترکیب ها، بیشتر در محتوای خود استفاده کنیم و از ادبیات غنی تری برخوردار باشیم.
طبق قانون قراردادی مدیران سایت ها، تعداد تکرار کلمات کلیدی در متن، باید 3 درصد محتوای مقاله باشد. اما امروزه این قانون رد شده است و بهترین تعداد تکرار کلمات کلیدی را بین 3 تا 5 بار در متن محتوا، بیان کرده اند. شما می توانید از کلمات هم معنی و هم خانواده، برای کلمه کلیدی در متن استفاده کنید. چرا که این کار باعث می شود گوگل درک بهتری از محتوای شما داشته باشد.
چگونگی محاسبه چگالی کلمات کلیدی در یک متن
برای محاسبه چگالی کلمات کلیدی، باید درصد استفاده از یک کلمه یا عبارت کلیدی را نسبت به تعداد کل کلمات محتوای یک صفحه محاسبه کنید. در سئو یک وب سایت، چگالی کلمه کلیدی عاملی برای تشخیص ارتباط متن یک صفحه با کلمه کلیدی اصلی است. بسیاری از وبمستران چگالی کلمات کلیدی را بین 1 تا 3 درصد از کل محتوا یک صفحه می دانند؛ اما اگر این تعداد بیشتر از حد معمول شود، گوگل کل آن صفحه را به عنوان اسپم شناسایی خواهد کرد.
چگونه چگالی کلمه کلیدی را در محتوای خود محاسبه کنیم؟
به کمک فرمول زیر، شما می توانید چگالی کلمات کلیدی را در محتوای خود محاسبه کنید تا از استفاده بیش از حد آن جلوگیری کنید.
فرمول محاسبه چگالی کلمات کلیدی: (Nkr / Tkn * 100)
در این فرمول، Nkr تعداد تکرار یک کلمه کلیدی در محتوا و Tkn، تعداد کل کلمات محتوا می باشد. به این ترتیب می توانیم چگالی کلمات کلیدی در متن را محاسبه کنیم.
ما در این مقاله به شما عزیزان آموختیم که باید محتوایی را تولید کنید که پاسخگوی سوالات کاربران باشد و از نظر موتور های جستجو نیز محتوای ارزشمندی شناخته شود. این کار را با توسعه دایره کلمات به راحتی می توانید انجام دهید و نتیجه آن کسب جایگاه بهتر برای وب سایتتان خواهد بود.
این را هم بخوانید :
دیدگاهتان را بنویسید