افزونه WP eCommerce
افزونه WP eCommerce
افزونه WP eCommerce یکی از بهترین افزونه های فروشگاه ساز وردپرس است که ویژگی های قابل انعطاف زیادی را در اختیار کاربرانش قرار می دهد. این افزونه امکان سفارشی سازی طراحی فروشگاه را مطابق با برندتان به شما می دهد و امکان ادغام با انواع درگاه های پرداخت و ماژول های حمل و نقل را فراهم می کند.
ابزارهای بازاریابی درون ساخته افزونه WP eCommerce فرصت هایی برای تبلیغ محصولات و به اشتراک گذاری آنها در شبکه های اجتماعی ایجاد می کند. همچنین افزونه به صورت خودکار مالیات فروش را با پشتیبانی از کلاس های مختلف مالیاتی محاسبه می کند.
در این سری از آموزش های رایگان طراحی سایت به آموزش افزونه WP eCommerce می پردازیم .
آموزش افزونه WP eCommerce و نحوه ساخت فروشگاه آنلاین در وردپرس
ابتدا افزونه را دانلود کرده و آن را در سایت خود در بخش افزونه ها نصب کنید. بعد از اینکه افزونه نصب شد آن را فعال کنید. پس از فعال سازی افزونه در پیشخوان وردپرس منوی جدیدی به نام “محصولات” و در منوی تنظیمات زیرمنوی جدیدی به نام Store اضافه خواهد شد.
آموزش پیکربندی تنظیمات عمومی افزونه WP eCommerce
برای انجام تنظیمات عمومی فروشگاه در پیشخوان وردپرس به مسیر تنظیمات » Store بروید. در این صفحه چندین تب مختلف به صورت زیر مشاهده می کنید.
عمومی
تب تنظیمات عمومی شامل گزینه های ساده اما مهمی مانند مکان فروشگاه و پول رایج است.
Base Country/Region: مکان فروشگاه
Target Markets: کشورهایی که می خواهید محصول خود را در آنجا به فروش برسانید. شما می توانید کشورهایی که مد نظرتان نیست را از این لیست حذف کنید.
Keep stock in cart for: مدت زمانی که یک محصول در سبد خرید مشتری باقی می ماند (حداقل زمان یک ساعت است).
Use Hierarchical Product Category URL: فعال کردن این گزینه به این معنی است که URL محصولات شما شامل دسته و زیر دسته مجموعه محصولات است.
Currency Type: در این قسمت باید پول رایجی که در معاملات خود استفاده می کنید را مشخص کنید.
Currency Sign Location: در این بخش مشخص می کنید سمبل پول رایجی که در مرحله قبل انتخاب کرده اید در کجای آن قرار می گیرد.
Thousands and decimal separators: مشخص کردن جدا کننده ارقام باعث می شود مشتریان راحت تر قیمت محصولات را بخوانند.
پس از اینکه تنظیمات صفحه را پیکربندی کردید روی دکمه Save Changes در پایین صفحه کلیک کنید.
تأیید مدیر
تب “تأیید مدیر” بخش مهمی از تنظیمات افزونه WP eCommerce را تشکیل می دهد زیرا دارای گزینه های امنیتی و تنظیمات ایمیل ادمین است و در این بخش از آموزش به بررسی آن می پردازیم.
Max downloads per file: این قسمت مختص محصولات دیجیتال است و می توانید ماکزیمم تعدادی که مشتریان می توانند یک محصول دیجیتال خریداری شده را دانلود کنند را مشخص کنید.
Lock downloads to IP address: اگر این گزینه را فعال کنید به محض اینکه مشتری محصول را دانلود کرد، با IP دیگری نمی تواند آن را دانلود نماید. مشخص است که این گزینه نیز مختص محصولات دیجیتال است.
Check MIME types on file uploads: با فعال کردن این گزینه مطمئن می شوید فایل های مخرب نمی توانند در سایت شما آپلود شوند. بهتر است تنها زمانی که از روش دیگری برای محافظت سایت خود استفاده می کنید این گزینه را غیرفعال کنید.
Store Admin Email: ایمیلی که اطلاعیه های سایت از طریق آن ارسال می شوند
Terms and Conditions: شرایط و ضوابط سایت شما
قسمت بعدی آموزش مربوط به تنظیمات ایمیلی است که مشتریان بعد از خرید محصول در فروشگاه افزونه WP eCommerce دریافت می کنند.
From Address: آدرس ایمیلی که مشتریان در ایمیلی که برای آنها ارسال شده است، خواهند دید.
Sender Name: نام فرستنده رسید (نام وب سایت شما)
Message Body:محتوای رسید (شما می توانید از برچسب های purchase_id% %shop_name%, %product_list%, %total_price%, %total_shipping%, %find_us%, %total_tax در این قسمت استفاده کنید).
ردیابی و پیگیری (Track and Trace) هنگامی استفاده می شود که می خواهید مشتری بتواند وضعیت خرید خود را بررسی کرده و بداند بسته او الان در کجا قرار دارد (بسته بندی شده و آماده حمل و نقل، به تازگی ارسال شده و … ).
Tracking Email Subject: موضوع ایمیل ردگیری
Tracking Email Message: محتوای ایمیل ردگیری
پس از انجام تنظیمات روی دکمه Save Changes کلیک کنید تا تغییراتی که اعمال کرده اید ذخیره شود. با انجام تنظیمات فوق یک فروشگاه WP eCommerce امن تر خواهید داشت و مشتریان شما اطلاع رسانی بهتری از محصولاتشان خواهند داشت.
مالیات
در این قسمت از آموزش، گزینه های مالیاتی موجود که افزونه WP eCommerce برای فروشگاه آنلاین شما در نظر گرفته است را بررسی می کنیم.
مالیات بخش مهمی از هر سیستم تجاری است و پیکربندی تنظیمات آن از همان ابتدا می تواند فرآیند ثبت سفارش وب سایت شما را بسیار بهتر کند.
Enable Tax: اگر می خواهید مالیات را برای فروشگاه خود فعال کنید این گزینه را علامت بزنید.
Product Prices: اگر گزینه اول را علامت بزنید مالیات به قیمت محصول اضافه می شود. اگر گزینه دوم را علامت بزنید مالیات در یک خط جدا از قیمت محصول نشان داده می شود.
Product Specific Tax: در این قسمت می توانید انتخاب کنید که مالیات بر ارزش افزوده برای یک محصول خاص با نرخ جهانی مالیات جایگزین شود یا خیر.
Tax Logic: این قسمت لحظه ای که در سفارش محصول نرخ مالیات اعمال می شود را مشخص می کند.
در انتها بر روی دکمه Save Changes کلیک کنید.
حمل و نقل
بخش حمل و نقل فروشگاه شما هم برای شما و هم برای مشتریان بسیار مهم است. پوشش دهی خوب حمل و نقل و تخفیف های ممکن کاربران را به خرید بیشتر از فروشگاه شما تشویق می کند و نرخ تبدیل شما را بالا می برد.
تب shipping افزونه WP eCommerce از سه قسمت مختلف تشکیل شده است و هر کدام دکمه ذخیره تغییرات خود را دارد که در ادامه آموزش به بررسی آنها می پردازیم. اولین بخش مربوط به تنظیمات حمل و نقل است.
Use Shipping: اگر در فروشگاه خود محصولات فیزیکی می فروشید این دکمه را فعال کنید.
Shipping Origin City: نام شهری که فروشگاه شما در آن واقع شده است.
Shipping Origin Zipcode/Postcode: کدپستی ناحیه ای که فروشگاه شما در آن قرار گرفته است.
Shipwire: ادغام Shipwire با سیستم حمل و نقل شما
Free Shipping Discount: اگر حمل و نقل در فروشگاه شما رایگان است این گزینه را فعال کنید.
بخش بعدی تنظیمات حمل و نقل افزونه WP eCommerce مربوط به ماژول های حمل و نقل و ماشین حساب های داخلی و خارجی آن است.
ماشین حساب داخلی از تنظیماتی که شما براساس قیمت، ناحیه یا وزن راه اندازی کرده اید، استفاده می کند. شما می توانید هریک از موارد را انتخاب کرده و آنها را سفارشی سازی کنید. اولین ماژول “Table Rate” یا نرخ جدول است. در این ماژول می توانید رنج قیمت اضافه کنید و برای هر رنج قیمت نرخ حمل و نقل تکی را تنظیم کنید. همچنین می توانید با کلیک بر روی آیکون + فیلدهای دیگری اضافه کنید.
ماژول دوم “Flat Rate” است. شما می توانید نرخ حمل و نقل را براساس منطقه زندگی خریدار تنظیم کنید. اگر مقدار 0 را قرار دهید خدمات حمل و نقل برای آن منطقه رایگان می شود.
آخرین ماژول حمل و نقل “Weight Rate” یا نرخ وزن است. در این ماژول می توانید نرخ حمل و نقل را براساس وزن محصول تنظیم کنید. اگر محصولات غذایی یا دیگر کالاهای وزنی می فروشید این ماژول بسیار مفید است.
برای هریک از تنظیمات فوق دکمه ذخیره تغییرات مربوط به آن را کلیک کنید.
ماشین حساب خارجی توسط سیستم های تحویل مانند UPS و FedEx مدیریت می شود و شامل خدمات محاسبه شده توسط این سیستم ها مانند بسته بندی محصول و روش های تحویل (استاندارد، اکسپرس و…) می باشد.
پرداخت ها
هر فروشگاه آنلاینی به یک روش پرداخت امن و قابل اعتماد نیاز دارد تا مشتریانش بتوانند پرداخت های امنی برای محصولات خریداری شده داشته باشند. سیستم پرداخت مورد نظر خود را از این صفحه انتخاب کرده و تنظیمات آن را انجام دهید.
تسویه حساب
یکی از مهمترین جنبه های فروشگاه های آنلاین صفحه پرداخت است. در این آموزش نحوه ویرایش فرم پرداختی که کاربران هنگام سفارش محصولات از فروشگاه افزونه WP eCommerce استفاده می کنند و همچنین چند قانون که می توانید آنها را در طول فرآیند اعمال کنید را توضیح می دهیم.
اگر نمی خواهید از صفحه پرداخت پیش فرض افزونه استفاده کنید و یک صفحه کاملاً جدید نیاز دارید روی دکمه Add New Form Set کلیک کنید. یک نام برای فرم خود انتخاب کرد و روی دکمه Add کلیک کنید.
هنگامی که فرم جدید را ساختید می توانید فیلدهای آن را حذف/ویرایش/اضافه کنید. از قسمت Form Set فرمی که ساخته اید یا هر فرم دیگری که می خواهید ویرایش کنید را انتخاب کنید.
در زیر آن فرم کامل پرداخت را ملاحظه می کنید. در این قسمت می توانید فیلدها را ویرایش کنید، ترتیب آنها را عوض کنید، با کلیک بر روی دکمه + فیلدهای جدید ایجاد کنید.
سپس روی دکمه Save Changes کلیک کنید.
بازاریابی
تب Marketing در افزونه WP eCommerce امکان پیکربندی دیگر تنظیمات مربوط به صفحه محصولات را می دهد. در این قسمت شما می توانید لینک فید RSS مربوط به محصولات خود را بررسی کنید. یا گوگل آنالیتیکس خود را فعال کنید.
Users who bought this also bought: گزینه ای را برای کاربران فراهم می کند تا ببینند چه کاربران دیگری نیز این محصول را به سبد خرید خود اضافه کرده اند.
Share This’ Social Bookmarks: دکمه به اشترک گذاری به صفحه محصولات وارد می کند.
How Customer Found Us’ Survey: یک منوی کشویی برای کاربران ایجاد می کند که بتوانند بازخوردهای خود را در مورد فروشگاه شما به اطلاعتان برسانند.
Facebook ‘Like’ Button: دکمه لایک فیسبوک به صفحه محصولات شما اضافه می کند.
سپس شما فید RSS و لینک های Google Product Feed را مشاهده می کنید.
برای اینکه محصولات تان در نتایج جستجوی گوگل نشان داده شود باید یک اکانت برای Google Merchant Centre ایجاد کنید و فروشگاه خود را طبق دستورالعمل گوگل درستی سنجی و احراز اصالت کنید. پس از آن می توانید محصولات خود را در Merchant Centre ایمپورت کنید.
مورد بعدی پیکربندی تنظیمات گوگل آنالیتیکس است. شما می توانید در افزونه WP eCommerce گوگل آنالیتیکس خود را فعال کنید. برای این کار کافی است دکمه Enable را فعال کرده سپس با استفاده از افزونه ای مانند افزونه MonsterInsights سایت خود را به گوگل آنالیتیکس اتصال دهید و Tracking ID خود را در این قسمت وارد کنید.
آموزش اضافه کردن محصولات به فروشگاه
در منوی Products پیشخوان وردپرس روی گزینه Products کلیک کنید.
وارد صفحه مدیریت محصولات می شوید. در این صفحه می توانید یک محصول جدید اضافه کرده و محصولاتی که قبلاً اضافه کرده اید را بررسی کنید.
روی دکمه Add New کلیک کنید. صفحه ای مشابه شکل زیر مشاهده خواهید کرد.
صفحه ساخت محصول جدید دقیقاً مشابه صفحه ویرایشگر وردپرس است. شما می توانید از مسیر Products » Add New نیز به این صفحه دسترسی پیدا کنید.
یک عنوان برای محصول خود وارد کرده و توضیحی برای آن بنویسید. سپس به پایین صفحه اسکرول کرده و بخش Variations را پیدا کنید.
می توانید یکی از variation های موجود را انتخاب کرده یا یک variation جدید ایجاد کنید. برای ایجاد یک variation جدید روی دکمه Add new variants کلیک کنید.
به عنوان مثال می خواهید رنگ / قرمز را به عنوان variant جدید به این محصول اضافه کنید. هنگامی که روی دکمه Add New Varients کلیک می کنید یک Variation جدید برای این محصول تولید می شود.
سپس روی دکمه Generate Variations کلیک کنید. در تب Manage می توانید Variation های این محصول را ببینید و گزینه هایی مانند SKU، قیمت و موجودی انبار را برای آن پیکربندی کنید.
هنگامی که تغییرات لازم را اعمال کردید روی دکمه Save Variations کلیک کنید.
تنظیمات دیگری که می توانید در افزونه WP eCommerce پیکربندی کنید تنظمیات حمل و نقل/دانلود کردن محصول است. به سمت پایین صفحه اسکرول کرده و بخش Product Delivery را پیدا کنید. این بخش از سه تب تشکیل شده است که در ادامه آموزش به بررسی آنها می پردازیم.
در تب Shipping می توانید مشخص کنید که یک محصول فیزیکی یا دیجیتال را به فروش می رسانید. اگر محصول فیزیکی است می توانید وزن و ابعاد آن را مشخص کرده و یک نرخ دلخواه برای حمل و نقل وارد کنید.
اگر می خواهید یک محصول دیجیتال بفروشید ابتدا باید روی تب Download کلیک کرده سپس با کلیک بر روی Upload new file آن را در فروشگاه خود آپلود کنید.
اگر می خواهید محصولی را به فروش برسانید که در یک سایت خارجی قرار دارد باید روی تب External link کلیک کنید. با کلیک بر روی این تب یک دکمه خرید محصول به سایت شما اضافه خواهد شد که می توانید لینک آن را در این قسمت قرار دهید.
به پایین اسکرول کرده و بخش Product Detail را پیدا کنید. در این قسمت می توانید یک تصویر برای محصول خود و تصویر بند انگشتی اش را آپلود کنید. برای این کار روی دکمه Manage Product Image Gallery کلیک کنید.
قبل از انتشار محصول خود باید دسته و برچسب آن را مشخص کنید. این کار را می توانید در ساید بار سمت چپ صفحه انجام دهید.
همچنین قیمت و SKU آن را تعیین کرده و اگر محصول محدود است، مقدار آن را مشخص کنید.
حال که تمام تنظیمات را پیکربندی کردید روی دکمه انتشار کلیک کنید. به این ترتیب شما موفق شده اید به فروشگاه WP eCommerce خود یک محصول جدید اضافه کنید. مراحل فوق را برای تمام محصولات فروشگاه تکرار کنید.
دیدگاهتان را بنویسید