استراتژی سئو برای ورود به صفحه ۱ گوگل با 24 تکنیک طلایی
استراتژی سئو برای ورود به صفحه ۱ گوگل
استراتژی سئو برای رسیدن به صفحه اول گوگل، به 2 روش امکان پذیر است:
1) از طریق Google Adwords یعنی تبلیغات کلیکی گوگل 2) از طریق بهینه سازی سایت برای کسب رتبه های طبیعی در نتایج جستجوی گوگل.
روش اول به سادگی، به صورت تضمینی و در کوتاه مدت به نتیجه می رسد اما هزینه نسبتاً بالایی دارد. روش دوم غیر تضمینی است، نیازمند تلاش بلندمدت است، اما بازدیدکنندگان را به رایگان جذب سایت شما می کند. اگر قصد نتیجه گیری کوتاه مدت داشته باشید، باید تبلیغات گوگل ادوردز را انتخاب کنید و اگر می خواهید نتیجه بلندمدت بگیرید، این راهنمای استراتژی سئو را مرحله به مرحله دنبال کنید:

24 استراتژی سئو
1) یک سایت یا وبلاگ خوب راه اندازی کنید
برای راه اندازی یک سایت، روش های مختلفی وجود دارد. می توانید از سیستم های مدیریت محتوای آماده مثل وردپرس (WordPress) یا جوملا (Joomla) استفاده کنید. می توانید فروشگاه سازهایی مثل ووکامرس (Woocommerce)، مجنتو (Magento) یا شاپیفای (Shopify) را به کار بگیرید، از سرویس های بلاگ دهی مثل بلاگ اسپات (Blogspot) یا بلاگفا (Blogfa) استفاده کنید یا یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی طراحی کنید. هزینه روش آخر بیشتر است اما دست شما برای اختصاصی سازی امکانات سایت و کنترل مسائل فنی، بازتر خواهد بود. در انتخاب شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی (Hosting) و همچنین دامنه مناسب (Domain) هم دقت کنید.
2) سایت خود را از نظر مسائل فنی سئو، آنالیز و بهینه سازی کنید
زیبایی و کارایی سایت، کافی نیست. سایت شما باید مطابق جدیدترین قواعد سئو و آخرین الگوریتم های گوگل، بینه سازی شده باشد. گوگل بیش از 200 فاکتور را در رتبه بندی سایت ها بررسی می کند که تعداد زیادی از این فاکتورها به مسائل فنی مربوط هستند. سایت شما باید هم از نظر ظاهری و هم از نظر عملکرد نرم افزاری، وضعیت قابل قبولی داشته باشد و به راحتی برای ربات های خزنده گوگل در دسترس باشد. اگر تمام نکات مثبت سئو (مثل تولید محتوای با کیفیت، لینک های مرتبط و با ارزش، تجربه کاربری عالی، نرخ مشارکت بالای کاربران و…) را داشته باشید اما سایت شما اشکالات فنی سئو داشته باشد، تمام زحمات شما به باد خواهد رفت.
3) نیازهای محتوایی کاربران خود را شناسایی کنید
پیش از تولید محتوا، لازم است بدانید که مخاطبان و مشتریان بالقوه شما، برای پیدا کردن مطالبی که به سایت و کسب و کار شما مرتبط است، چه کلیدواژه هایی را در گوگل جستجو می کنند. بدون کسب اطلاعات دقیق از جستجوهای کاربران، نمی توانید محتواهایی تولید کنید که بازدید زیادی از گوگل جذب کند. تحقیق کلمات کلیدی یکی دیگر از خدمات شهر محتوا است که می تواند در این مسیر به شما کمک کند و اطلاعات بسیار جامعی در زمینه جستجوهای کاربران در اختیار شما قرار دهد. با جمع آوری لیست جامعی از کلمات کلیدی پر جستجو، می توانید برای تولید محتوای هدفمند برنامه ریزی کنید.

4) سایت های رقیب را با دقت تجزیه و تحلیل کنید
سئو یعنی رقابت! شما باید بتوانید از رقبایی که همین الان در نتایج جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر شما حضور دارند، سبقت بگیرید و به صدر نتایج صفحه اول گوگل برسید. بدون بررسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف رقیب ها، تلاش های شما بر اساس سلائق شخصی و بی برنامه خواهد بود. باید نوع طراحی سایت، کمّیت و کیفیت محتواها، تعداد و نوع بک لینک ها و سایر فاکتورهای مهم سئو را در همه رقبای خود تجزیه و تحلیل کنید. نقاط قوت آن ها را در سایت خود ایجاد کنید و نقاط ضعف آن ها را از سایت خود حذف کنید. آنالیز رقبا را به صورت مستمر ادامه دهید و همیشه آن ها را تحت نظر داشته باشید. اما به این نکته توجه کنید که نباید هر کاری رقبا انجام دادند شما هم تکرار کنید. دنباله رو آن ها نباشید، زیرا در این صورت همیشه از آن ها عقب تر خواهید بود. خلاق باشید و ایده پردازی کنید و از رقبا هم ایده بگیرید. استراتژی سئو
5) محتواهای سایت خود را به خوبی ساختاردهی کنید
ساختار محتوای سایت شما باید به گونه ای طراحی شود که تمام صفحات سایت شما با کمتر از 3 الی 4 کلیک در دسترس کاربر قرار گیرد. مثلاً کاربر بتواند از منوی سایت به دسته بندی محصولات و از آنجا با دومین کلیک به صفحه خرید محصول برسد. صفحاتی که بیش از 4 کلیک برای پیدا کردن آن ها لازم باشد، شانس چندانی برای کسب رتبه های برتر در صفحه اول گوگل نخواهند داشت. هر صفحه ای از سایت شما، باید جایگاه مشخصی در این طراحی ساختار داشته باشد. هیچ صفحه ای نباید خارج از ساختار از پیش تعیین شده شما، ایجاد شود و بدون لینک دهی داخلی رها شود. وقتی خود شما به صفحه ای لینک نداده باشید، گوگل به چه دلیلی باید آن صفحه را در نتایج جستجو نمایش دهد؟!
6) بهترین کلمات کلیدی را برای رقابت در گوگل انتخاب کنید
نتیجه تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ (Keyword Research) شامل فهرستی از صدها یا حتی هزاران کلمه کلیدی خواهد بود. هر کلیدواژه ای که میزان جستجوی زیادی داشته باشد، لزوماً برای هدفگیری شما مناسب نیست. شما باید کلیدواژه هایی را انتخاب کنید که با کمترین هزینه، در سریع ترین زمان، بیشترین بازدهی را برای شما ایجاد کند. ممکن است برخی از کلمات کلیدی، جستجوی بسیار بالایی داشته باشند اما سطح رقابت در آن ها به قدری شدید و سخت باشد که توان رقابتی سایت شما برای کسب رتبه بالا در نتایج صفحه اول گوگل، کافی نباشد. ممکن است یک کلمه کلیدی پیدا کنید که جستجوی زیادی داشته باشد و میزان رقابت هم در آن کلیدواژه پایین باشد اما کاربرانی که آن را جستجو می کنند، اهداف کسب و کار شما را محقق نکنند. مثلاً تمایلی به خرید محصولات شما نداشته باشند یا حاضر نباشند که اطلاعات تماس خود را در اختیار شما قرار دهند. پس باید از بین لیست بلندبالایی از کلمات کلیدی، مواردی را انتخاب کنید که هم توانایی رقابت در آن ها را داشته باشید و هم اثر بیشتری برای دستیابی شما به اهداف سایتتان داشته باشند. پس از انتخاب کلمات کلیدی، باید کلیدواژه هایی که هدف جستجوی مشترکی دارند را در یک گروه قرار دهید (Keyword Mapping) و برای آن ها خوشه بندی محتوایی (Topic Clusters) طراحی کنید. در مورد این مسائل می توانید با کارشناسان شهر محتوا مشورت کنید.

7) محتوای هدفمند، با کیفیت و منحصر به فرد تولید کنید
پس از این که بهترین کلمات کلیدی را که با اهداف شما و توان رقابتی سایتتان تناسب داشت انتخاب کردید، نوبت به برنامه ریزی برای تولید محتوا می رسد. دقت کنید که نباید برای هر کلیدواژه، یک محتوای مستقل تولید کنید! بلکه باید مجموعه ای از کلمات کلیدی که از نظر هدف جستجو با یکدیگر شباهت دارند را در یک گروه قرار دهید و برای هر گروه از کلیدواژه ها، یک محتوای کامل تهیه کنید که به تمام نیازهای کاربرانی که آن دسته از کلیدواژه ها را جستجو می کنند، پاسخ دهد. محتوای شما باید از همه محتواهایی که رقبا تا کنون درباره کلمات کلیدی مورد نظر شما تولید کرده اند، بهتر باشد. بهتر بودن محتوا به معنای این نیست که فقط سعی کنید محتوای کامل تری تولید کنید و تعداد کلمات بیشتری بنویسید. بلکه محتوای شما باید بهتر از رقبا سرچ اینتنت (Search Intent) یا هدف جستجوی کاربران را پوشش دهد. به عنوان مثال اگر مخاطب شما به دنبال یافتن «قیمت روز طلا» باشد، لازم نیست 2000 کلمه درباره آن تولید کنید. بلکه باید صفحه ای در سایت خود ایجاد کنید که دائماً به روز باشد و آخرین قیمت طلا را سریع تر از رقبا نمایش دهد. اما اگر مخاطبان شما عبارتی مثل «ترفند بالا بردن رتبه سایت در گوگل» را جستجو می کنند، باید محتوای جامعی تولید کنید که فرایند بهبود رتبه در SERP گوگل را مرحله به مرحله توضیح دهد. از کپی کردن محتوای دیگران بپرهیزید و محتوای با کیفیتی تولید کنید که گوگل تا به حال آن را در سایت های دیگر ندیده باشد. در صورت تمایل می توانید تولید محتوای سایت خود را به شهر محتوا سفارش دهید. مدیران کیفی تیم تولید محتوای شهر محتوا، نظارت کامل بر فرایند تولید محتوا دارند و با همکاری نویسندگان تحصیلکرده و با تجربه، محتوایی منحصر به فرد و با کیفیت برای سایت شما تولید می کنند. استراتژی سئو
8) محتوا را به خوبی فرمت بندی کنید
اگر محتوای بسیار خوبی تولید کنید اما به صورت یک متن ساده آن را منتشر کنید، نه گوگل ارزش چندانی برای آن قائل خواهد شد و نه مخاطبان حوصله مطالعه آن را خواهند داشت. کاربران ترجیح می دهد که با یک نگاه بتوانند حرف اصلی محتوای شما را بررسی کنند و اگر آن را جذاب و مفید تشخیص دادند، بخش هایی از آن را بخوانند. پس فقط تولید محتوا کافی نیست. بلکه باید محتوای خود را به خوبی فرمت بندی کنید تا در یک نگاه برای کاربران قابل اسکن کردن (Scannable Content) باشد. پیش از هر بخش از متن، از زیرتیترها یا هدینگ ها (Headings) استفاده کنید. کلمات مهم را بولد یا رنگی کنید. بین پاراگراف ها به اندازه کافی فضای خالی ایجاد کنید. فونت و سایز مناسبی برای متن ها انتخاب کنید تا به اندازه کافی خوانا باشند. رنگ متن باید کنتراست یا تضاد کافی با رنگ زمینه داشته باشد. سایز فونت تیترها باید به اندازه کافی از سایز فونت متن های عادی بیشتر باشد. رنگ لینک ها هم باید از رنگ متن های دیگر متمایز باشد تا کاربران بدانند که می توانند روی آن ها کلیک کنند.

9) در محتوای خود، به منابع معتبر و مرتبط خارجی لینک دهید
محتوایی که معتبرتر و مستندتر باشد، شانس بیشتری برای کسب رتبه های بالا در نتایج گوگل خواهد داشت. گوگل ترجیح می دهد سایت هایی را به کاربران نمایش دهد که محتوای معتبری داشته باشند. لینک دهی به سایت های مرجع که محتوای مرتبط و با کیفیتی در ارتباط با محتوای شما منتشر کرده اند، این سیگنال را به گوگل می دهد که شما برای نوشتن متن خود، به اندازه کافی مطالعه کرده اید و منابع و مراجع حوزه کاری خود را به خوبی می شناسید. از طرف دیگر با لینک دهی داخلی، به کاربران کمک می کنید تا در زمینه موضوع محتوای شما، بیشتر مطالعه کنند و این هم از نظر گوگل ارزشمند است. پس هم پیش از تولید محتوا برای مطالعه به منابع معتبر مراجعه کنید و هم پس از تولید محتوا سعی کنید اصطلاحات و اطلاعات تخصصی محتوا را به منابعی که برای کاربر مفید است، لینک دهید. استراتژی سئو
10) در متن محتوا، به صفحات مرتبط سایت خود لینک دهید
لینک دهی داخلی یکی از کارهای مهمی است که معمولاً کمتر جدی گرفته می شود. لینک دادن به محتواهای مرتبط در داخل یک محتوا، از یک سو می تواند به کاربر کمک کند که سایر صفحات سایت شما را ببیند و ارتباط بهتری با برند شما بگیرد، از سوی دیگر به ربات های گوگل کمک می کند که ارتباط معنایی محتواهای شما را بهتر درک کند و صفحات بیشتری را ایندکس کند. یکی دیگر از کاربردهای لینک دهی داخلی، افزایش اعتبار صفحات از طریق دریافت اعتبار از صفحات مرتبط است. در واقع صفحه ای که «لینک می دهد»، باعث تقویت اعتبار «صفحه که لینک دریافت می کند»، می شود. در جذب بک لینک و لینک دهی خارجی گفته می شود که نباید متن لینک ها (Anchor Text) را بیش از حد بهینه سازی کنید و همه جا از متن دقیق کلمات کلیدی خود استفاده کنید بلکه باید متن لینک ها به صورت متنوع بنویسید. اما در لینک دهی داخلی این محدودیت وجود ندارد و می توانید با درج کلمات کلیدی در متن لینک، احتمال بالا رفتن رتبه آن صفحه در نتایج جستجوی گوگل برای کلمه کلیدی لینک شده را افزایش دهید. استراتژی سئو
11) از تصاویر و ویدیوهایی با کیفیت و اختصاصی در محتوا استفاده کنید
گوگل محتواهایی را می پسندد که بهتر از سایر محتواها بتوانند مفاهیم را به کاربران منتقل کنند. محتواهای بصری (Visual Contents) مثل عکس ها، ویدیوهای آموزشی، اینفوگرافیک ها، موشن گرافیک ها و… باعث می شوند که کاربر ارتباط بهتری با محتوا برقرار کند و درک بهتری از متن شما پیدا کند. تحقیقات نشان می دهد سایت هایی که از تصاویر و ویدیوهای اختصاصی و با کیفیت در محتوای خود استفاده می کنند، رتبه های بهتری در صفحات اول جستجوی گوگل به دست می آورند. نرخ تعامل و اشتراک گذاری کاربران (Engagement Rate) هم در محتواهایی که حاوی تصاویر با ارزشی هستند، بیشتر است.
12) تجربه کاربری و نرخ تعامل سایت خود را بهینه سازی کنید
رضایت کاربران از هر فاکتوری برای گوگل مهم تر است. محتوای شما باید بتواند نیازهای کاربران را به خوبی پاسخ دهد و برای آن ها جذاب باشد. سیگنال هایی که از سوی کاربران به گوگل ارسال می شود (User Signals) تأثیر زیادی بر روی بالا رفتن یا پایین رفتن شما در رتبه های نتایج جستجو خواهد داشت. اگر کاربران بعد از ورود به سایت شما، به هر دلیلی (مثل سرعت پایین سایت، تبلیغات بیش از حد، محتوای نامرتبط یا هر دلیل دیگری) از سایت شما به نتایج جستجو برگردند (Pogo Sticking) و روی سایت دیگری کلیک کنند، گوگل اینگونه برداشت می کند که کاربران از دیدن سایت شما راضی نبوده اند و سایت های رقیب را به سایت شما ترجیح می دهند، به همین دلیل در دفعات بعد، سایت شما را در رتبه های پایین تری نسبت به رقبا نمایش خواهد داد. پس شما باید به روش های مختلف تلاش کنید که تجربه کاربری (User Experience) خوشایندی برای کاربر ایجاد کنید تا مدت زمان بیشتری را در سایت شما سپری کند و سایت شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد و سیگنال های مثبتی از رضایت خود به گوگل ارسال کند. سعی کنید تیترهای جذاب تری با کلمات کلیدی بنویسید که نرخ کلیک (CTR) سایت شما را نسبت به رقبا افزایش دهد. گوگل وقتی ببیند که کاربران ترجیح می دهند از بین 10 نتیجه جستجوی صفحه اول، بیشتر روی لینک شما کلیک کنند، به این نتیجه می رسد که کاربران سایت شما را بیشتر می پسندند و به همین دلیل در دفعات بعدی سایت شما را در رتبه های بالاتری نمایش خواهد داد. استراتژی سئواستراتژی سئو
13) از نشانه گذاری Schema برای ساختاردهی داده ها استفاده کنید
داده ها (Data) سطح پایین تری نسبت به اطلاعات (Information) دارند و برای ربات های گوگل قابل فهم تر هستند. فهمیدن متن های پیچیده برای انسان ساده تر از ماشین است. اگرچه گوگل هر روز تلاش می کند هوشمندی ربات های خود را در درک متن ها افزایش دهد، اما به طور طبیعی درک داده های ساختار یافته (Structured-Data) برای گوگل بسیار ساده تر خواهد بود. به عنوان مثال، وقتی شما در فروشگاه اینترنتی خود یک محصول را معرفی می کنید، هر انسانی می تواند متوجه شود که این یک محصول است و عددی که زیر عکس محصول نوشته اید، قیمت محصول است. اما برای گوگل کار به این سادگی نیست. پس بهتر است که هر بخشی از داده های صفحه را به صورت جداگانه به گوگل معرفی کنیم و بگوییم که این صفحه شامل یک محصول (Product) است و مثلاً 5 عکس دارد و این عدد که در فلان قسمت صفحه نوشته شده، قیمت آن محصول است. چهار شرکت گوگل، بینگ، یاندکس و یاهو، در یک پروژه مشترک همکاری کرده و استاندارد داده های ساختار یافته Schema.org را معرفی کرده اند. طراحان وب می توانند با نشانه گذاری (Markup) داده های صفحه بر اساس این استانداردها، محتواهای سایت شما را برای گوگل قابل فهم تر کنند.
14) سایت خود را برای موبایل بهینه سازی کنید
در سال های اخیر، استفاده از گوشی های هوشمند و تبلت ها برای مرور صفحات وب افزایش بسیار زیادی داشته است. تا جایی که در بسیاری از صنایع و موضوعات، کاربرانی که با موبایل سایت ها را باز می کنند، از تعداد کاربرانی که با کامپیوتر یا لپ تاپ سایت ها را باز می کنند، بیشتر شده است. طراحان وب به طور سنتی سایت ها را ابتدا بر اساس نمایش در صفحات سایز بزرگ کامپیوتر طراحی می کنند و بعضاً به کاربران موبایل بی توجهی می کنند. در حالی که گوگل تأکید بسیار زیادی بر طراحی واکنش گرا (Responsive Web Design) دارد و در جستجوهای موبایلی (Mobile Search) سایت هایی که برای نمایش در موبایل بهینه سازی نشده باشند را در رتبه های بالای صفحه اول نتایج نمایش نمی دهد. رویکرد طراحی اولیه بر اساس موبایل (Mobile-First Design) از ترندهای جدید طراحی وب محسوب می شود که در حوزه هایی که کاربران موبایل بیشتری دارند، بسیار مفید خواهد بود. روش های مختلفی برای بهینه سازی سایت به منظور نمایش صحیح در دستگاه های مختلف وجود دارد. یک روش این است که نسخه موبایل جداگانه ای طراحی کنید و بر اساس دستگاه کاربر، صفحه متفاوتی را به او نمایش دهید. اما روشی که بیشتر پیشنهاد می شود این است که با استفاده از تکنیک های استایل دهی (CSS) واکنش گرا، صفحات سایت خود را برای همه اندازه های صفحه نمایش، بهینه سازی کنید تا کاربران بتوانند به راحتی با هر دستگاهی سایت شما را مشاهده کنند. در این صورت می توانید امیدوار باشید که رتبه بهتری در نتایج صفحات اول جستجوی موبایلی گوگل به دست آورید. استراتژی سئو
15) سرعت لود سایت خود را تا حد ممکن افزایش دهید
پژوهش های بسیاری ثابت می کند که کاربران صبر و تحمل چندانی برای باز شدن صفحات وب ندارند. سایت هایی که با سرعت پایینی لود می شوند، باعث نارضایتی کاربران شده و بخش زیادی از کاربران خود را پیش از باز شدن صفحات، از دست می دهند. گوگل هم رسماً اعلام کرده که سرعت لود سایت را به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو در نظر می گیرد. سرعت لود صفحات مختلف سایت خود را از طریق ابزار Google Lighthouse بررسی کنید و با پیروی از پیشنهادات اصلاحی آن، سعی کنید بالاترین امتیازات ممکن را از این ابزار گوگل به دست آورید. افزایش سرعت لود سایت فارغ از این که باعث بهبود رتبه شما در گوگل خواهد شد، می تواند نرخ تبدیل (Conversion Rate) شما را نیز افزایش دهد و کاربران بیشتری را تبدیل به مشتری و خریدار نماید.

16) امنیت سایت خود را با https تأمین کنید
باز هم تکرار می کنیم که کاربر و تجربه کاربری او، مرکز توجه گوگل است. گوگل ترجیح می دهد سایت هایی را در صفحه اول نتایج جستجو نمایش دهد که امنیت را برای کاربران خود فراهم می کنند و احتمال بروز مسائل امنیتی (مثل افشا شدن اطلاعات خصوصی کاربران) را از طریق تمهیدات فنی، کاهش می دهند. سال 2014 گوگل اعلام کرد که استفاده از پروتکل https یکی از سیگنال های مثبت برای رتبه بندی صفحات وب در SERP است. پروتکل Https درخواست ها و پاسخ هایی که بین کاربر و سرور سایت شما منتقل می شود را در مبدأ رمزنگاری کرده و در مقصد رمزگشایی می کند تا کسی نتواند محتوای این تراکنش ها را به دست آورد. حرف S که در انتهای https قرار دارد مخفف کلمه Secure به معنای «امن» است. فعال سازی پروتکل https از نظر فنی کار نسبتاً ساده ای است و حتماً ارزش این را دارد که با فعال سازی آن رتبه های بهتری در صفحه اول گوگل به دست آورید. تراتژی سئو
17) اعتبار سایت خود را از طریق لینک سازی افزایش دهید
فرض کنید به عنوان یک متخصص قصد استخدام در یک شرکت را دارید. دو موقعیت را در مصاحبه کاری خود در نظر بگیرید: در حالت اول، شما با رزومه و مدارک تحصیلی و تجربیات خودتان وارد جلسه مصاحبه می شوید و در مقابل مدیر مربوطه، از توانمندی های خود دفاع می کنید. در حالت دوم، شما غیر از رزومه و مدارک تحصیلی، چند «نامه تأییدیه و توصیه نامه» یا اصطلاحاً Recommendation از بزرگ ترین اساتید حوزه تخصصی خود به همراه دارید که نشان می دهد این اساتید، تخصص و تجربه شما را تأیید می کنند. در کدام حالت، امکان پذیرش شما در مصاحبه استخدامی بالاتر خواهد بود؟ بی تردید در حالت دوم! واقعیت این است که «بک لینک ها» هم در وب همین کارکرد را دارند. وقتی سایت هایی که در زمینه موضوع مرتبط به محتواهای شما، سایت های معتبری محسوب می شوند به سایت شما لینک بدهند، در واقع سایت شما را تأیید و آن را به کاربران خود (و البته ربات های گوگل) توصیه می کنند. دریافت بک لینک از سایت های «معتبر» و «مرتبط» می تواند اعتبار سایت (Domain Authority) و پیج رنک (PageRank) سایت شما را افزایش داده و قدرت رقابتی شما در صفحات برتر نتایج گوگل را بالا ببرد. به اقداماتی که برای جذب بک لینک از سایت های دیگر انجام می شود، لینک سازی یا لینک بیلدینگ (Link Building) گفته می شود. توجه داشته باشید که از روش های اسپم لینک سازی مثل تبادل لینک، پرداخت پول به ازای درج بک لینک (Paid Links) و درج لینک در مزرعه های بک لینک (Link Farms) خودداری کنید. چون این روش ها نه تنها باعث بالا رفتن سایت شما در صفحه اول گوگل نمی شوند، بلکه ممکن است با جریمه الگوریتم پنگوئن (Penguin Algorithm) مواجه شده و به کلی از نتایج گوگل حذف شوید. بهترین روش برای دریافت بک لینک های مرتبط و معتبر، این است که محتوای با کیفیت و منحصر به فرد تولید کنید تا مدیران سایت های دیگر را قانع کنید که سایت شما را به کاربران خود معرفی کنند. استراتژی سئو
18) لینک محتوا را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی، ممکن است اثر مستقیمی بر رتبه شما در نتایج جستجوی گوگل نداشته باشد اما می تواند کاربران بیشتری را به سایت شما جذب کرده و به تقویت برند شما کمک کند. یک برند قوی، قدرت رقابتی بالاتری در SERP خواهد داشت. ضمن این که کاربرانی که از طریق شبکه های اجتماعی با سایت شما آشنا می شوند، ممکن است در سایت های خود به شما لینک داده و اعتبار سایت شما را افزایش دهند. همچنین احتمالاً نرخ کلیک (CTR) افرادی که قبلاً در شبکه های اجتماعی با شما آشنا شده اند، بیش از کسانی است که اصلاً با برند شما آشنایی ندارند. توجه داشته باشید که باید شبکه های اجتماعی مختلف را بررسی کنید و از بین آن ها، رسانه هایی را انتخاب کنید که جامعه هدف شما تجمع و فعالیت بیشتری در آن رسانه داشته باشند.
19) از طریق ایمیل مارکتینگ و تبلیغات کلیکی، کاربران را به محتوای خود جذب کنید
مشابه نکاتی که درباره اثر اشتراک گذاری سایت در شبکه های اجتماعی گفتیم، جذب کاربر از طریق ایمیل مارکتینگ و تبلیغات کلیکی (CPC) هم می تواند باعث تقویت برند شما و در نتیجه افزایش نرخ کلیک و بهبود رتبه در نتایج جستجو شود. مخاطبان خود را به خوبی بشناسید و سعی کنید در تبلیغات خود، همان جامعه ای از کاربران را هدف بگیرید که در گوگل به دنبال خدمات و محصولات شما می گردند. درباره روش های بازاریابی مجدد یعنی ریمارکتینگ (Remarketing) و ریتارگتینگ (Retargeting) استفاده کنید تا مخاطبانی که یک بار به محتواهای شما تمایل داشته اند را مجدداً هدف قرار دهید.
20) اطلاعات تماس خود را در سایت درج کنید
سایت های بی نام و نشان که راه های ارتباطی روشنی برای کاربر در سایت خود قرار نمی دهند، باعث می شوند که از نظر گوگل مشکوک به نظر برسند. سایت های معتبر سعی می کنند تمامی اطلاعات تماس خود از جمله شماره تلفن، آدرس دفتر، ایمیل، آیدی پیام رسان ها و صفحات خود در شبکه های اجتماعی را به کاربران و گوگل معرفی کنند تا تعامل بیشتری با کاربران خود داشته باشند. این گونه سایت ها هم از نظر کاربران و هم از نظر گوگل قابل اعتمادتر هستند و شانس بیشتری برای قرار گیری در صفحه اول گوگل خواهند داشت. تحقیقات سایت Moz هم نشان می دهد که سایت هایی که اطلاعات تماس خود را در سایت منتشر نمی کنند، با احتمال بیشتری در معرض جریمه الگوریتم های گوگل هستند. استراتژی سئو
21) سایت خود را در گوگل مپ و گوگل مای بیزینس ثبت کنید
الگوریتم کبوتر گوگل تلاش می کند کسب و کارهایی که از نظر جغرافیایی به محل کاربر جستجو کننده نزدیک هستند و فعالیت آن ها به کلمه کلیدی سرچ شده مرتبط است را در نتایج جستجو نمایش دهد. برای قرار گیری در بالاترین رتبه های صفحه اول گوگل به عنوان یک کسب و کار مرتبط و محلی، باید سایت خود را در Google Maps و Google My Business ثبت کنید. سعی کنید آدرس و سایر اطلاعات تماس خود را با دقت وارد کنید تا کاربران بتوانند با شما تماس بگیرند. اگر کاربران امتیازات خوبی (Review) به کسب و کار شما در لیست کسب و کارهای گوگل ثبت کنند، احتمال بهبود رتبه شما در نتایج جستجو بیشتر خواهد شد. اما افزایش این امتیازات را از طریق ارائه سرویس های بهتر دنبال کنید نه از طریق ایجاد امتیازات غیر واقعی و اسپم! گوگل به اندازه کافی برای تشخیص ارزیابی های قلابی، هوشمند هست و ممکن است چنین کاری به اعتبار سایت شما آسیب وارد کند.

22) به صفحات مهم خود، ویدیو اضافه کنید
شاید کمی باورنکردنی به نظر برسد اما تحقیقات نشان می دهد صفحاتی که شامل ویدیو هستند، 5300 درصد احتمال بالاتری برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل دارند. بله! درست متوجه شدید! احتمال 53 برابر بیشتر! پس سعی کنید برای صفحات مهم سایت خود، ویدیوی با کیفیت و ارزشمند تولید کنید. توجه داشته باشید که ویدیو هم مثل متن و عکس، باید اختصاصی باشد و استفاده از ویدیوهای دیگران نمی تواند کمکی به رسیدن شما به صفحه اول گوگل بکند. استراتژی سئو
23) مطالعه کنید، یاد بگیرید و دائماً بهینه سازی کنید
فقط ما نیستیم که سایت های خود را بهینه سازی می کنیم. گوگل هم همواره در حال بهینه سازی است و الگوریتم های گوگل هر روز در حال به روز رسانی هستند. هیچ کسی نمی تواند ادعا کند که تمام اصول و روش های بهینه سازی و سئو را می داند. همه ما نیاز داریم که هر روز مطالعه کنیم و از دانش و تجربه دیگران یاد بگیریم و اگر نکته ای می دانیم به دیگران آموزش دهیم. دست از مطالعه و بهینه سازی مستمر بر ندارید تا از رقابت در سئو عقب نمانید. نه فقط به این دلیل که گوگل و رقبا هم در حال بهینه سازی هستند، بلکه به خاطر این که کاربران و رقبای جدیدی هم هر روز وارد بازار می شوند که لازم است در برنامه ریزی های ما مورد توجه قرار گیرند.
نکته آخر: صبور باشید
در ابتدای این متن، گفتیم که روش کوتاه مدت و تضمینی برای رسیدن به صدر نتایج گوگل، استفاده از Google Adwords است و سئو، روشی بلندمدت است. باید صبور باشید و برای موفقیت در رقابت تلاش کنید. هر روز خودتان را جای کاربران بگذارید، نیازهای آنان را تشخیص دهید، کیورد ریسرچ کنید، محتوای هدفمند و با ارزش تولید کنید، تجربه کاربری سایت خود را بهینه سازی کنید، از رقبای خود ایده و الهام بگیرید و امیدوار باشید که گوگل زحمات شما را با پاداش رتبه های خوب، جبران کند. تیم سئو شهر محتوا هم در کنار شماست و به سوالات شما پاسخ می دهد. می توانید سوالات خود را در بخش نظرات همین صفحه بپرسید تا ما اگر پاسخ آن ها را می دانیم، بگوئیم و اگر نمی دانیم، مطالعه کنیم و یاد بگیریم و پاسخ دهیم.
موفقیت در سئو چقدر زمان نیاز دارد؟
برای اینکه به درستی مسیر منطقی رشد سئو را بشناسید دو عاملی که بیش از هرچیز اهمیت دارند را معیار قرار دادیم. لینکها و میزان تعامل کاربران. در نظر داشته باشید که این معیارها و مسیر براساس یک وبسایت تازه راهاندازی شده در نظر گرفته شدهاند. استراتژی سئو
پس از رسیدن به این دو فاکتور اصلی، چند اتفاق مهم برای وبسایت و برند شما رخ خواهد داد :
- افراد از سرتاسر فضای وب از طریق لینکها به شما دسترسی خواهند داشت
- افراد زیادی در مورد برند شما صحبت میکنند
- کاربران با صفحات وبسایت شما و برند شما در تعامل هستند
- جستجوهای مستقیم نام برند شما در موتورهای جستجو رشد میکند
- میزان کلیک بر روی نام برند شما در صفحه نتایج جستجو بیشتر خواهد شد.
حالا بعد از اینکه تمامی این اتفاقات خوشایند رخ داد و توانستید رضایت کاربران را نیز جلب کنید، با رشد میزان تعامل کاربران، افزایش لینکها و کسب فاکتورهای مثبت سئو، در نهایت به چیزی بزرگتر و موثرتر یعنی بهبود authority (اعتبار) و نفوذ وبسایت در ذهن کاربران خواهید رسید.
تا اینجا متوجه شدیم که سئو چیست، چه کارهایی انجام میدهد و چه کارهایی را نمیتواند انجام دهد و فهمیدیم که مسیر منطقی رشد سئو چگونه است. اما شاید مهمترین سوالی که برای علاقمندان به یادگیری سئو و بخصوص مدیران پیش میآید این است که فرآیندهای سئو چه مقدار زمان خواهند برد؟

بهتر است بجای پاسخ به این سوال، آنچه که تجربه به ما نشان داده و فرآیند اصولی فعالیتهای سئو طی میکند را با شما مرور کنیم:
3 تا 6 ماه : کسب جایگاه در عبارات کلیدی طولانی و کم رقابت
3 تا 6 ماه اول نخستین گام موفقیت در سئو است. معمولا در این مرحله با وجود شیب رشد اندک، بین 3 تا 6 ماه شاهد نتایج کمی در سئو خواهید بود. در این بازه زمانی احتمالا موفق به کسب جایگاه برای تعدادی از کلمات یا عبارات کلیدی طولانی با رقابت پایین در جستجوها خواهید شد.
جالب است بدانید که بیشتر کسب و کارهای نوپا در یک تا دو ماه فعالیت خود کمترین شانس را برای کسب جایگاه در نتایج جستجو دارند. در این زمان گوگل به بررسی و آنالیز سایت شما پرداخته و کمی صبر میکند تا شما هویت خود را در فضای اینترنت پیدا و تثبیت کنید. این اتفاق را معمولا با نام سندباکس می شناسیم.
6 تا 9 ماه : کسب جایگاه برای عبارات پر رقابت و پرجستجوتر
کسب تجربه، اعتبار و جایگاه بر روی عبارات طولانی تر در ماههای سوم تا ششم، شما را قادر میکند تا از ماههای ششم تا نهم برای کلمات و عبارات پرجستجو و پررقابتتر کسب جایگاه کنید.
دقت کنید که موفقیت شما در این مرحله در گرو فعالیتها و دستاوردهایی است که در 6 ماهه اول داشتهاید. اگر در بخش اول توجه کافی به محتوا، ساختار تکنیکال و لینک سازی های داخلی خود نداشته باشید ممکن است زمان رسیدن به این مرحله طولانیتر باشد.
12 تا 18 ماه : رقابت صدر جدولیها
اگر به واقع موفق به شناساندن نام برندتان در فضای وب و کسب جایگاه برای عبارات و کلمات کلیدی ساده و کم رقابت شوید، به مرور زمان و در ماههای 12 تا 18 (و حتی شاید کمی بیشتر) احتمالا نامتان بر سر زبانها خواهد افتاد. در این زمان شما قابلیت رقابت بر روی کلمات کلیدی پررقابت (با جستجوی بالا) را خواهید داشت.
در این مرحله از کار اعتبار برند و دامنه شما نقشی تاثیرگذار در موفقیت خواهد داشت و درست زمانیکه به صفحه اول نتایج جستجو میرسیم اهمیت و تاثیر لینک سازی خارجی نمایان میشود. معمولا در این مرحله کاسه صبر بسیاری از مدیران لبریز شده و تصور میکنند که استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سیاه تنها راه برای رسیدن به رتبه 1 گوگل است. در حالیکه باید بدانیم؛
“سئو یک فرآیند طولانی مدت با اثرگذاری و پایداری قابل توجه است.”
این را هم بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید