تگ کنونیکال چیست و چه کاربردی دارد؟
تگ کنونیکال چیست؟
تگ کنونیکال ترفندی است که سئوکاران برای معرفی یک صفحه اصلی از بین دو یا چند صفحه مشابه به گوگل استفاده میکنند. فرض کنید شما در وب سایت خود سه صفحه دارید که هر سه برای یک کلیدواژه نوشته شده باشند یا حتی دو تا از آن صفحات مشابه یکدیگرند. در این حالت یکی از این سه صفحه را به عنوان صفحه اصلی درنظر گرفته و کنونیکال دو صفحه دیگر را به صفحه اصلی درنظرگرفته شده میدهیم تا وقتی کاربران کلیدواژه مورد نظر را سرچ کردند، صفحهای که تگ کنونیکال به آن اشاره میکند در صفحات سرچ نمایان شود.
تگ کنونیکال چه تاثیری بر سئو دارد؟
استفاده از تگ کنونیکال برای لینکهای مشابه، به بهبود سئو کمک شایانی میکند؛ چرا که موتور جستجو میداند که صفحات مشابه را به کدام آدرس هدایت کند. بهتر است با یک مثال موضوع را روشنتر کنیم. مثلا به آدرسهای زیر نگاه کنید:
www.example.com
example.com
https://www.example.com
www.example.com/index.html
شاید فکر کنیم که این آدرسها یکسان هستند؛ اما از دید موتورهای جستجو این لینکها متفاوتند. موتورهای جستجو مثل گوگل هر لینکی را مجزا از بقیه تصور میکنند. اگر گوگل یک محتوای مشابه را در چندین آدرس مختلف مشاهده کند، احتمال میدهد که محتوای شما از دیگری کپی شده و سرقت ادبی صورت گرفته است. بنابراین اگر گوگل با چنین مسألهای روبهرو شود، مشکلی در سئو سایت ایجاد میگردد و رتبهی شما تنزل پیدا میکند. به همین دلیل به کمک تگ کنونیکال میتوانید آدرس مورد نظر خود را انتخاب کنید و به راحتی از این مشکل جلوگیری نمایید.
چرا تگ کنونیکال برای سئو مهم است؟
گوگل محتوای تکراری را دوست ندارد. محتوای تکراری انتخاب خزنده گوگل را برای موارد زیر سخت می کند:
- کدام نسخه از صفحه باید ایندکس شود؟
- کدام نسخه از صفحه در کلمات کلیدی مرتبط باید در نتایج جست و جو نشان داده شود؟
- اعتبار لینک های ورودی به یک صفحه منتقل شوند و یا بین چندین صفحه تقسیم شوند؟
با استفاده صحیح از تگ کنونیکال تمامی این مشکلات حل خواهد شد. این تگ این امکان را به شما می دهد که به گوگل اعلام کنید که کدام صفحه را باید ایندکس و رتبه بندی کند و اعتبار لینک ها را به کجا انتقال دهد.
اگر این کار را انجام ندهید، گوگل خود تشخیص محتوای اصلی را به عهده می گیرد. البته توصیه می شود که این کار را به گوگل نسپارید. زیرا ممکن است نسخه ای را به عنوان محتوای اصلی شناسایی کنید که مد نظر شما نیست.
نکته بسیار مهم: گوگل اعلام می کند که آن ها معمولا به تگ کنونیکال احترام می گذارند، اما نه همیشه. توجه داشته باشید که حتی اگر به صورت صریح یک صفحه را به عنوان نسخه اصلی معرفی کنید، ممکن است گوگل به دلایل مختلفی آن را نپذیرد و یک صفحه دیگر را انتخاب کند.
چگونه آدرس کنونیکال را ست کنیم؟
اکنون که به اهمیت canonical link برای سئو پی بردیم، بهتر است به سراغ نحوهی استفاده از آن برویم.
فرض کنید دو صفحهی کاملا یکسان با محتوایی صد درصد مشابه دارید و تنها در برخی نکات کوچک یا یک پاراگراف با هم تفاوت دارند. با فرض اینکه این محتوا ارزشمند است و ترافیک زیادی را برای سایت شما فراهم میکند، باید یکی از آنها را انتخاب کنید و تگ کنونیکال را برای آن استفاده کنید تا مشکلی برای سئو سایت ایجاد نشود.
مثلا فرض کنید دو آدرس زیر مشابه هستند و میخواهید تگ کنونیکال را برای آنها به کار ببرید.
http://example.com/wordpress/seo-plugin/
http://example.com/wordpress/plugins/seo/
باید تگ کنونیکال (rel=canonical) را برای یکی از این دو به کار ببرید. موردی را گزینش کنید که اهمیت بیشتری دارد. اگر محتوای هر دو کاملا یکسان است، آن آدرسی را انتخاب کنید که بازدید و بکلینک بیشتری دارد.
حالا باید صفحهای که انتخاب نشده است را به صفحهای که به عنوان canonical برگزیده شده، هدایت کنید. این کار به کمک کد HTML زیر انجام میشود. برای مثال اگر مورد اول از دو سایت بالا، به عنوان صفحهی کنونیکال انتخاب شود، در بخش تگ <head> از مورد دوم (http://example.com/wordpress/plugins/seo/)، باید کد زیر را قرار دهید:
<link rel="canonical" href="http://example.com/wordpress/seo-plugin/" />
حالا با این کار ساده، محتوای اول به عنوان محتوای اصلی (کنونیکال) در نظر گرفته میشود.
تفاوت استفاده از تگ کنونیکال و ریدایرکت 301
یکی از رایجترین سوالات در مورد تگ کنونیکال این است که آیا این تگ همانند ریدایرکت ۳۰۱، اعتبار صفحه را به صورت کامل منتقل میکند یا خیر؟! در بسیاری از موارد این گونه به نظر میرسد که اعتبار صفحه در تگ کنونیکال منتقل میشود، اما پاسخ این سوال را نمیتوانیم با قطعیت کامل بله بدهیم. فرض کنید شما صفحه A را به کمک تگ کنیوکال به صفحه B ارجاع میدهید، موتورهای جستجو میدانند که صفحه B در حقیقت صفحه اصلی شما است اما کاربران همچنان میتوانند صفحه A و B را مشاهده کنند اما اگر از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید کارابران به شکل اتوماتیک به صفحه B منتقل میشوند و نمیتوانند صفحه A را مشاهده کنند.
اشتباهات استفاده از تگ CANONICAL
- مطمئن باشید که rel=canonical به صفحاتی که شامل خطای 4۰4 هستند اشاره نمی کند.
- هر صفحه ای که داخل این تگ معرفی میکنید ؛ همان صفحه داخل موتور های جستجو نمایش داده خواهد شد.
- صفحات تکراری یا مشابه را باید با استفاده از این تگ به صفحه مطلب اصلی معرفی کنید.
- هیچگاه از rel=canonical برای صفحات ، صفحه بندی شده استفاده نکنید.
- آدرسی که داخل تگ canonical قرار میدهید بایستی کامل و با http:// باشد. از قراردادن آدرس با استفاده از مسیر پوشه یا نسبی مانند ../images/logo.png اکیدا خودداری کنید.
- بررسی کدهای قرار گرفته بین Head برای چندگانه نبودن تگ CANONICAL
نحوه تنظیم تگ کنونیکال در وردپرس
اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکنید میتوانید از افزونه Yoast استفاده کنید. بعد از نصب این افزونه میتوانید از طریق این ابزار تگ Canonical را برای صفحات مختلف اجرا کنید. فقط کافی است به قسمت Advanced افزونه مراجعه کنید و در بخش Canonical URL آدرسی به غیر از URL صفحه جاری را وارد کنید.
جمع بندی
استفاده از تگ Canonical میتواند سبب جلوگیری از اشتباه موتورهای جستجو شود. اگر تگ کنونیکال استفاده نکنید ممکن است با گذشت زمان خزندههای موتورهای جستجو محتواهای شما را کپی به حساب بیاورند و مشکلاتی را برای سئو شما به وجود بیاورند.
دیدگاهتان را بنویسید