تبلیغات کلیکی
تبلیغات کلیکی
✅دنیای بازاریابی آنلاین دارای بخشهای مختلفی است که میتوان گفت اکثریت تجارتها شناخت درستی از آنها ندارند. یکی از این بخشها نوعی بازاریابی با عنوان بازاریابی تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click میباشد که در صنعت بازاریابی دیجیتالی آن را PPC مینامند.
بازاریابی با تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟
✅با یک تعریف ساده میتوان گفت که بازاریابی با تبلیغات کلیکی یا پرداخت بهازای کلیک راهی برای استفاده از موتورهای جستجو بهمنظور کسب بازدید از طریق کلیکهای کاربران بهصورت تبلیغات است. از بارزترین مثالهای موجود برای تبلیغات کلیکی، تبلیغات اسپانسری گوگل در صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل است. این سیستم گستردهی تبلیغاتی گوگل Google AdWords نام دارد و دارای چندین بخش است که برخی از آنها تبلیغات کلماتی در موتورهای جستجو، تبلیغات کلیکی در سایتهای اشتراک ویدئویی مثل یوتیوب و همچنین در اپلیکیشنهای موبایلی میباشند.
مفهوم تبلیغات PPC و تبلیغات CPC در تبلیغات کلیکی :
دو عبارت PPC و CPC در تبلیغات کلیکی متفاوت از هم می باشند و نباید یکسان و مشابه پنداشته شوند. چرا که برداشت اشتباه از این دو عبارت باعث سردرگمی تبلیغ دهندگان می شود. ما در ادامه این مبحث به تعریف این دو عبارت می پردازیم.
?پرداخت به ازای کلیک (PPC) چیست:
Pay Per Click یا اختصارا PPC به معنی پرداخت به ازای کلیک می باشد که اشاره به شکل پرداخت هزینه تبلیغات دارد. در واقع طبق این شکل از پرداخت، به ازای هر کلیک روی تبلیغاتی که در رسانه های ناشر اتفاق می افتد، تبلیغ دهندگان مبلغ مشخصی را به ناشر پرداخت می نمایند.
?هزینه هر کلیک (CPC) چیست:
Cost Per Click یا اختصارا CPC به معنی هزینه هر کلیک می باشد. در واقع اصطلاح هزینه هر کلیک مربوط به زمانی می شود که شما برای اجرای کمپین های تبلیغاتی خود برنامه ریزی می نمایید و در حال پرداخت به ازای کلیک یا PPC می باشید و به این شکل هزینه ای که می باید برای هر کلیک بپردازید را CPC می نامیم.
click advertising چگونه کار میکند؟
✅تبلیغات کلیکی (PPC) به این صورت است که هر بار آگهی شما که سایت شماست روی آن کلیک شود و بازدیدکننده (Visitor) از طریق آن موتور جستجو وارد سایت شما شود پرداخت صورت میگیرد و شما به بازدیدکننده خود میرسید. به همین دلیل است که به آن پرداخت برای هر کلیک میگویند.
✅زمانی که شما یک کمپین خوب تبلیغات کلیکی طراحی کرده باشید به صورت عالی اجرا شود، هزینه ها آن ناچیز خواهد بود. زیرا این بازدیدکنندگان برای کسب و کار شما ارزش بیشتری نسبت به آنچه پرداخت میکنید دارند. بطور مثال اگر شما 150.000 تومان هزینه برای یک تبلیغ میکنید و به صفحه فرود مخاطبانتان را ارجاع میدهید و یک محصول 1.000.000 تومانی میفروشید خوب این هزینه بسیار کم خواهد بود در صورتی که شما ممکن است چندین عدد از آن محصول را بفروشید.
چند مثال از متداولترین روشهای click advertising :
?تبلیغات کلیکی بنری: شرکتهایی مانند اینتورک، صباویژن، تپسل و… در ایران و Google Ads در دنیا، از شما بنر میگیرند و در وبسایتهای مورد نظر شما آنها را منتشر میکنند. به ازای هر کلیک مبلغی از شما دریافت میشود که مبلغ آن به المانهای مختلفی بستگی دارد.
مثلا اگر شما بخواهید تبلیغتان فقط برای تهرانیها نمایش داده شود، فقط در وبسایتهای هنری باشد، فقط در فلان ساعتها دیده شود و…، بایستی مبلغ بالاتری برای هر کلیک بپردازید.
?تبلیغات همسان – کلیکی: اگر تبلیغ شما به نحوی باشد که انگار بخشی از محتوای وبسایت تبلیغکننده است، شما از روش تبلیغات همسان استفاده کردهاید. مثلا فرض کنید مقالهای در مورد «مهاجرت تحصیلی به کانادا» در وبسایت Felan درج شده است. در انتهای مقاله و در باکس مقالههای مرتبط، مقالهای از شما با عنوان «۰ تا ۱۰۰ اخذ ویزای تحصیلی کانادا» درج شده است (به طوری که با یک نگاه نتوان فهمید که این مقاله برای همین وبسایت نیست)، کاربر بر روی این مقاله کلیک میکند و شما در آن مقاله (علاوه بر ارائهی محتوای بیطرفانه) به نحوی او را با خدمات حقوقی مهاجرتی خود آشنا میکنید. به دلیل اینکه این نوع تبلیغها اصلا شبیه تبلیغ نیستند و انگار بخشی از محتوای همان وبسایت تبلیغکنندهاند، و از طرفی ارتباط محتوایی با محتوای سایت مبدا دارند، معمولا توقع داریم که تعداد کلیکها (به نسبت تعداد نمایش) بیشتر باشد.
?تبلیغات کلیکی اینستاگرام و تلگرامی: تبلیغی را در اینستاگرام یا تلگرام منتشر میکنید و با استفاده از ابزارهایی نظیر gl (که دیگر نیست)، bit.ly و… تعداد کلیکها را برآورد و هزینه را به ازای هر کلیک پرداخت میکنید.
?تبلیغات کلیکی ویدیویی: ویدیوی تبلیغاتی شما در یوتوب یا آپارات و… (قبل از پخش ویدیوی مورد نظر مخاطب) پخش میشود. اگر کاربر بر روی لینک آن کلیک کرد، هزینهای را بابت آن میپردازید.
?تبلیغات کلیکی پیامکی: تبلیغات پیامکی با روش پرداخت کلیکی نیز یکی از روشهای دیگر PPC میباشد.
مزایای بازاریابی با تبلیغات کلیکی
?ازجمله مهمترین مزایای بازاریابی با تبلیغات کلیکی این است که شبکههای تبلیغاتی مثل گوگل به تبلیغاتی که داوطلبان بیشتری دارند فضای بیشتری نمیدهند. درواقع یعنی اگر یک تجارت اقدام به سفارش چندین تبلیغ کند، دلیلی بر اولویت داشتن بر تجارتهای دیگر نمیشود. این یعنی اگر تجارت شما کوچک و نوپا هم باشد، میتوانید مطمئن باشید که اگر تبلیغ مناسبی ارائه کرده باشید، در نتایج تبلیغات صفحات جستجو نمایش داده میشوید.
?اما چیزی که این شبکههای تبلیغاتی به آن اهمیت داده و آن را اولویت قرار میدهند، تبلیغات باکیفیت بالا، یعنی تبلیغاتی که برای کاربران مناسبتر و مفیدتر باشد، هستند. بهعبارتدیگر تبلیغاتی که با متون صحیح و کلمات کلیدی تحقیق شده تدوین شده باشند جزو این دسته از تبلیغات هستند. گوگل به چنین عناوینی پاداش داده و آنها را در اغلب موارد در نتایج اولیه قرار میدهد. هرچه کیفیت و مرتبط بودن تبلیغات شما با نتایج جستجوی کاربران بهتر باشد، جایگاه مناسبتری نیز برای تبلیغ شما در نظر گرفته شده و در نتیجه، تعداد بسیار بیشتری کلیک روانه سایت شما خواهد شد.
?از مزایای تبلیغات کلیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
?هدفمند بودن: شما می توانید محدودیت های دلخواه خود را بر روی این تبلیغات اعمال کنید از قبیل: محدودیت های جغرافیایی، اپراتور و دستگاه.
?قابل آنالیز بودن: می توانید با ابزارهای دقیق میزان بازگشت سرمایه خود و میزان مورد توجه بودن تبلیغتان را اندازه گیی کنید.
?سرعت بالا: با توجه به دیگر روش های تبلیغ شما می توانید آمار لحظه ای حضور کاربران در سایت و تبلیغتان را ببنید.
?مقرون به صرفه بودن: تبلیغات کلیکی به دلیل پرداخت هزینه تنها برای کاربرانی که روی تبلیغ کلیک می کنند مقرون به صرفه است.
دیدگاهتان را بنویسید