پالت رنگی

پالت رنگی مناسب وب سایتمان را چگونه پیدا کنیم؟

چگونه پالت رنگی مناسبی را برای وب سایتمان انتخاب کنیم؟

انتخاب پالت رنگی و داشتن یک مجموعه کد رنگ جذاب و به روز کار آسانی نیست اگر تصمیم گرفته باشید در پروژه تان رابط کاربری زیبایی پیاده سازی کنید و همه موارد را بجز انتخاب رنگ پیش بروید و نتیجه کار رنگ بندی دلنشینی نداشته باشد شما فرصت ارائه یک کار خوب به مخاطب را از دست داده اید ، قطعا انتخاب رنگ مناسب روی کاربر تاثیر گذار هست و حس خوبی را از آن پروژه منتقل می کند، طراحان و توسعه دهندگانی هستند که متاسفانه به این مورد توجه ای ندارند و اگر هم تمایل داشته باشند که این گزینه هم روی پروژه خود پیاده سازی کنند در انتخاب رنگ مشکل دارند.

انتخاب پالت رنگی

هر محصولی نیازمند رنگ مخصوص بخود است و باید روانشناسی آن را در نظر گرفت به طور مثال برای طراحی وب سایت مهد کودک باید از رنگ های شاد استفاده کرد یا در صورت تمایل برای یک وب سایت که محصولات لاکچری ارائه می دهد استفاده از رنگ تیره مایل به مشکی و طلایی می تواند جذاب کننده باشد ، همینطور رعایت رنگ ها برای افرادی که به مشکل کور رنگی دچار هستند می توانند یک امتیاز مثبت برای شما باشد اما ممکن است به خاطر کدر بودن بخش زیادی از این رنگ ها مخاطبینی که بینایی درستی دارند اذیت بشوند و حس بدی بهشان داده شود ، پس باید قبل از انتخاب رنگ در نظر بگیرید که محصول و پروژه شما در مورد چیست و مخاطبین آن چه کسانی هستند و بعد از آن به سراغ یافتن رنگ مورد نیازتان بروید.

اهمیت انتخاب پالت رنگی مناسب در طراحی سایت چیست؟

زمانی که نوبت به طراحی سایت شما می‌رسد، انتخاب پالت رنگی مناسب یکی از مهمترین تصمیمات طراحی وب است که باید به آن توجه کرد. رنگ، شناخت برند را ۸۰٪ افزایش می‌دهد. به این معنی که انتخاب پالت رنگی در طراحی وب نه تنها برای مخاطبان خود جذاب است بلکه باعث به یاد ماندن آن در ذهن مخاطب می‌شود.

اهمیت انتخاب پالت رنگی مناسب

انتخاب پالت رنگی مناسب چیزی بیش از داشتن یک سایت زیبا است. رنگ تأثیر زیادی در درک ما دارد و آن را به ابزاری قدرتمند در افزایش بهره‌وری سایت می‌کند. همچنین رنگ با تاثیر گذاری بر طراحی سایت روی درک کلی شما از یک برند تاثیر می‌گذارد. اگر وب‌سایت دارای هارمونی رنگ مناسبی نباشد، به‌راحتی احساس خواهید کرد نام تجاری آن برند غیرقابل اعتماد و غیرحرفه‌ای است. و در صورتی که آن وب‌سایت خدمات یا فروشی برای ارائه داشته باشد، در انجام آن احساس ناامنی می‌کنید و به احتمال زیاد خرید را متوقف خواهید کرد.

اصول رنگ‌بندی وب‌سایت

انتخاب کردن یک رنگ مانند آبی، بسیار آسان خواهد بود. ولی باید توجه داشته باشید که برای هر پروژه‌ای که در آن با مشتری سروکار دارید، باید سعی کنید تا حد ممکن، بسیاری از انتخاب‌های خود را توجیه کنید و فقط برحسب علاقه خود به این رنگ، آن را انتخاب نکنید. نکاتی که در انتخاب یک رنگ می‌توانید به آن‌ها توجه کنید، شامل:

استفاده کردن از آنچه در دست دارید: اگر دارای لوگویی با رنگ ثابت برای برند خود هستید، این می‌تواند رنگ شروع‌کننده شما باشد.

رنگ برندهای رقیب: اگر یکی از رقبای اصلی تجارت شما دارای رنگ نام تجاری قوی‌ایی است، تا حد ممکن آن را در پالت رنگ خود به‌کار نبرید و آن را کپی نکنید.

اصول رنگ‌بندی وب‌سایت

به مخاطب هدف خود فکر کنید: رنگ یک وب‌سایت آموزشی قطعا با رنگ یک فروشگاه لوازم نوزاد متفاوت است. همواره به این امر فکر کنید که چه کسانی از وب‌سایت شما بازدید خواهند کرد و چگونه می‌خواهید آن را احساس کنند.

بازی با کلمه: اگر در تجارت مشتری شما، کلماتی وجود دارد که مرتبط است، این کلمات می‌تواند به شما ایده‌هایی برای رنگ ارائه دهد.از رنگ‌های ساده کمک بگیرید و به اندازه استفاده کنید.

استفاده از سایت‌های ارائه پالت‌های رنگی پیشنهادی: بسیاری از وب‌سایت‌ها هستند که می‌توانید برای ایده گرفتن از آن‌ها الهام بگیرید. مانند dribbble ، colordrop ، colourco ، Color-hex و …

انواع پالت رنگ برای سایت

برای طراحی سایت پالت‌های مختلفی وجود دارد که البته باید پالت مورد نظر خود را هم بر اساس نکاتی در نظر بگیرید.

برخی از این نکات عبارتند از:

  • رنگ‌های مکمل و خنثی
  • رنگ‌های شاد و متضاد
  • رنگ های تیره و روشن

در ادامه به توضیح کامل این موارد می‌پردازیم.

انواع پالت رنگ برای سایت

رنگ‌های مکمل و خنثی

کسب‌وکارهای متفاوتی مثل ادارات، مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها ، سایت‌های علمی و اخبار نیازمند طراحی سایتی ساده با ترکیب دو یا سه رنگ هستند. به طور مثال می‌توانید رنگ آبی و مکمل هایش را برای لوگو ، منو و لینک‌ها استفاده کنید و رنگ‌های خنثی مثل سفید برای پس زمینه و رنگ متضادی مثل سیاه برای متون تا بهتر خوانده شوند.

رنگ‌های مکمل و خنثی

رنگ‌های شاد و متضاد

رستوران‌ها ، مهد کودک‌ها ، فروش آنلاین سیسمونی و مشاغل این چنینی نیازمند استفاده از رنگ‌های شاد برای طراحی سایت هستند. رنگ‌هایی مثل قرمز ، زرد و نارنجی رنگ‌های گرمی هستند که انرژی را به کاربر منتقل می‌کنند و برای تبلیغات و جلب توجه بهترین گزینه‌ها هستند.

در حقیقت شما در زمان انتخاب رنگ سایت خود باید به این موضوع فکر کنید که می‌خواهید چه احساسی به مخاطب خود منتقل کنید و همچنین این موضوع را نیز در نظر بگیرید که بازه سنی مخاطب شما چقدر است؛ یعنی بیشتر مخاطبین شما حدوداً چند ساله هستند و جنس مخاطب سایت را نیز در نظر بگیرید.

برای اینکه بتوانید محبوبیت و برندسازی بهتر و بیشتری در سطح وب داشته باشید، به هیچ وجه نباید شبکه‌های اجتماعی را از یاد ببرید، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی روال خاص و استراتژی‌های پیچیده‌ای دارد.

رنگ‌های شاد و متضاد

رنگ های تیره و روشن

به عنوان مثال شما برای یک سایت آموزشی که فقط برای مدیران شرکت ها طراحی شده است بهتر است از رنگ های جدی مانند سرمه‌ای یا مشکی استفاده کنید اما باید این رنگ‌ها را فقط در منو و بخش‌های کمی از سایت بیاورید تا سایت به تیرگی کشیده نشود.

سایت های تیره همیشه احساس سایتی با محتوای آموزش های امنیتی، موزیک و فیلم را می‌دهند، اگر دقت کنید این الگو در همه سایت‌های محبوب حوزه فیلم و موسیقی دیده می‌شود اما در مقابل سایت‌هایی که خدماتی به خانم ها می‌دهند معمولا از رنگ‌های بنفش کمرنگ یا صورتی استفاده می‌کنند و به محض اینکه شما وارد سایت می‌شوید متوجه خواهید شد که این سایت ارتباطی به خانم‌ها دارد. پس با توجه به کسب و کارتان رنگ مناسب سایت خود را انتخاب کنید تا در اولین نگاه، خود را برای مخاطب متمایز کنید.

رنگ‌ها همان طور که در محیط اطراف روی ما تأثیر می‌گذارند در حوزه وب نیز بی تاثیر نیستند. با یک بررسی ساده و خوش سلیقگی می‌توانید تاثیر گذاری رنگ‌ها را در ذهن کاربران چند برابر کنید.

جمع بندی

امیدواریم که این مقاله کوتاه توانسته باشد تا شما را برای انتخاب یک طرح رنگ مناسب برای سایت یا برندتان راهنمایی کرده باشد. البته بحث انتخاب رنگ ها برای سایت و برندینگ بسیار مفصل است و در این مطلب تنها شما را به صورت خلاصه با روانشناسی رنگ ها و ابزارهایی برای ساخت پالت های رنگی آشنا کردیم.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *