تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری

تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری

تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری (UI و UX) چیست؟

در جهان دیجیتال امروزی، خلاقیت و تکنیک در طراحی به شدت اهمیّت پیدا کرده است و در نتیجه دو عبارت UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری) بیش از پیش مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود هنوز هم معنای این دو عبارت اختصاری برای بسیاری به درستی جا نیافتاده است و در نتیجه بسیار پیش می‌آید که با بی‌دقتی و در جای نادرست استفاده شوند. این شد که تصمیم گرفتیم به بررسی معنای دقیق تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری بپردازیم و ارتباط‌ و تفاوت‌های میان آنها را مشخص کنیم تا استفاده هر یک برای خوانندگان w3design روشن‌تر شود. پس از شما دعوت می‌کنیم تا با ما همراه باشید.

تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری (UI و UX)

تجربه کاربری با رابط کاربری متفاوت است (UI != UX)

بله، نیازی به گفتن این موضوع نبود. اما تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری دقیقاً در چیست؟ بگذارید اول یک توضیح ساده و سریع بدهیم مخصوص کسانی که حوصلۀ کمتری دارند:

  • رابط کاربری یا واسط کاربری به مجموعه صفحات، تصاویر و المان‌های بصری – مثل دکمه‌ها و آیکون‌ها – گفته می‌شود که کاربر برای تعامل با یک دستگاه یا برنامه از آنها استفاده می‌کند.
  • منظور از تجربه کاربری هم آن تجربه و حسی است که کاربر در هنگام تعامل با بخش‌های مختلف از محصولات و سرویس‌های یک شرکت دارد که شامل نحوه تعامل او با رابط شماست.
  • محتوا دلیلی است که کاربر به وب‌سایت یا برنامۀ شما سر می‌زند و با آن تعامل برقرار می‌کند. رابط کاربری مجموعه ابزارهای تعاملی است که کاربر برای تعامل با این محتوا از آنها استفاده می‌کند. تجربه کاربری هم به مصرف این محتوا کار دارد. اینکه مصرف آن تا حد ممکن برای کاربر ساده باشد و او با حس خوبی شما را ترک گوید.

UI != UX

تأثیر طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری بر سئو سایت

اگر یک رابط کاربری مؤثر و مفیدی طراحی شود می‌تواند در سئو و رتبه سایت شما در موتورهای جستجو تأثیر به سزایی بگذارد. یک رابط کاربری خوب نقش مهمی در جذب کاربر و مهم‌تر از آن در حفظ و نگهداری موفق کاربر دارد. اگر کاربر سایتی برای بار دوم و سوم و … به سایت مراجعه کرد یعنی این که کیفیت و کارایی سایت شما در جهت مثبت و رو به موفقیت قرار دارد.

آنچه که شما باید در این زمینه بدانید این است که وقتی که یک جستجوگر گوگل از طریق جستجو در گوگل به سایت شما مراجعه می‌کند مدت زمانی که در سایت شما می‌ماند و فعالیت خود را ادامه می‌دهد برای الگوریتم‌های گوگل بسیار مهم است و یک فاکتور مهم در رتبه دهی صفحات وب سایت شما به حساب می‌آید.

سئو سایت

بنابراین طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری در این زمینه نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند و می‌تواند در افزایش این مدت زمان به شما کمک کند. چون که وقتی که کاربر به سایت شما مراجعه کرد و با یک محتوای خوب و یک رابط کاربری بسیار عالی مواجه شد و توانست از آن لذت ببرد و تجربه کاربری لذت بخشی را تجربه کند؛ در این حالت مطمئناً به صفحات دیگر وب سایت شما نیز سر خواهد زد.

تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری : وظایف طراح رابط کاربری (User Interface) چیست؟

  • برندینگ و توسعه نام تجاری (Branding)
  • توسعه گرافیکی محصول (Graphic Development)
  • راهنمایی بصری کاربر (User Guides)
  • استوری لاین (Storyline)
  • تجزیه و تحلیل مشتری (Customer research)
  • تحقیق طراحی، تعاملی بودن و رسپانسیو بودن Design Research‪, Responsiveness and Interactivity)‬)
  • نمونه‌سازی UI
  • پیاده‌سازی با توسعه‌دهنده (Implementation with developer)

تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری : user interface

تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری : وظایف طراح تجربه کاربری (User Exprience) چیست؟

  • محتوا/تدوین استراتژی (Content and Strategy)
  • تجزیه و تحلیل مشتری (Customer Analysis)
  • تحلیل و رصد رقبا (Competitor Analysis)
  • ساختار محصول، پروتوتایپ استراتژی و وایرفریمینگ Product Strcuture‪, Strategy Prototype and Wireframing)‬)
  • نمونه‌سازی و آزمایش Prototyping‪, testing)‬)
  • توسعه و برنامه‌ریزی وایرفریمینگ Development‪, Planning Wireframing)‬)
  • تجزیه و تحلیل و اجرا (Analytics and Execution)
  • هماهنگی با توسعه‌دهندگان (Coordination with Developers)
  • پیگیری اهداف و ادغام (Tracking Goals and Integration)

تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری : user exprience

آنچه یک تجربه کاربری خوب را مهیا می سازد عبارت است از:

  1. وضوح (Clarity): طراحی باید ساده و گویا باشد. نباید این اصل را با مینی‌مالیسم اشتباه بگیرید. مختصر و مفید گفتن با نمادپردازی تفاوت دارد.
  2. استحکام (Consistency): استحکام و ساختار به کاربر حس امنیت می‌دهد.
  3. کارایی (Efficiency): راحت ساختن حرکت کاربر در سایت
  4. آشنایی (Familiarity): آشنایی با استفاده از راه حل‌های مشترک و به یادماندنی.
  5. انعطاف‌پذیری (Flexibility): طراحی باید به گونه‌ای باشد که کاربر از روی هر دستگاهی بتواند به خوبی از آن استفاده کند.

تجربه کاربری

تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری : جمع بندی

در پایان فراموش نکنید که تجربه کاربری با هدف و کاربردی بودن محصول شما (سایت، اپلیکیشن، نرم‌افزار) سر و کار دارد و در تلاش است تا بهترین کیفیت را برای کاربر فراهم کند. رابط کاربری نیز با مولفه‌های هنری و گرافیکی سر و کار دارد و در تلاش است تا بهترین ظاهر و جذاب‌ترین طراحی را که گویا و هدایتگر مخاطب باشد، عرضه کند. از یاد مبرید که UI و UX درآمد را افزایش می‌دهند و صرف هزینه برای UI و UX درواقع نوعی سرمایه‌گذاری بر روی محصول است. تعداد افرادی که به طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری مشغول هستند، اهمیتی ندارد؛ ممکن است شما از یک نفر برای طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری استفاده کنید، در هر صورت، باید در نظر داشته باشید که یک محصول قوی و باکیفیت هر دو جنبه را در حد متعادلی فراهم می‌کند.

رابط کاربری و تجربه کاربری

دو مفهوم بسیار مشکل که مرز مشخصی در صنعت وب میان آن دو وجود ندارد، بحث تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری است که در این مقاله به بررسی کامل این دو مسئله پرداختیم که امیدواریم مفید واقع شود.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *