disavow Links

disavow Links چیست و تاثیر آن بر بهینه سازی سایت چگونه است؟

disavow Links چیست؟

Google Disavow Links ابزار جدید گوگل برای بی اثر کردن لینک های مخرب و مضر برای سایت می‌باشد.disavow که چندی پیش توسط گوگل عرضه شد، به شما کمک می‌کند تا بتوانید لینک های مخرب سایت خود را شناسایی کنید و توسط این ابزار، تاثیر منفی بک لینک های مخرب خود را از بین ببرید.

disavow Links چیست؟

disavow Links چه کاربردی دارد؟

لینک ها مهم ترین فاکتور در رتبه بندی موتورهای جستجو به خصوص گوگل هستند اگر این حرف را باور ندارید نگاهی به مهم ترین الگوریتم های گوگل بی اندازید، وقتی یک بک لینک به صورت غیر طبیعی یا برای اهداف سئو منفی (که معمولا توسط رقبا در راستای تخریب سایت رقیب ساخته می شوند) به صفحه ای داده می شود می تواند مشکل ساز باشد.

disavow Links چه کاربردی دارد؟

گوگل برای رفع این مشکل ابزاری کاربردی در سئو با نام Disavow را در اختیار وبمستران قرار داده است تا توانایی حذف لینک های مخرب و اسپم را داشته باشند.

Disavow Links Tool چیست و چرا ایجاد شده است؟

ابزار disavow لینک ها، این امکان را به ما میدهد که به گوگل بگوییم، کدام لینک ها برای ما مهم و خاص هستند و باعث افزایش رتبه در نتایج جستجوی گوگل می شوند و کدام لینک ها برای ما کم اهمیت بوده و گوگل باید آن ها را نادیده بگیرد.

مهمترین کار، فرایند تصمیم گیری است، حالا منظور از این حرف چیست؟ شما باید یک فایل متنی که شامل لینک های صفحه است را آماده کنید. در این فایل، باید لینک دامنه و لینک صفحات آن دامین را در آن قرار دهید و سپس تصمیم بگیرید که کدام یک از این لینک ها مفید و کدام یک مخرب هستند. شاید سوال پیش آید، چطور متوجه شویم که کدام لینک ها را باید disavow کرد؟ و یا اینکه چطور باید تمامی لینک های خارجی را استخراج نمود؟

Disavow Links Tool

نکته:

استفاده از disavow tool، در صورتی که به درستی انجام نشود، باعث آسیب رساندن به سایت شده و موجب کاهش رتبه و جایگاه میشود. بسیاری از مقالات، درباره نوع لینک های اسپم و شناسایی آن ها مطلبی نوشته اند اما تعداد محدودی از آن سایت ها، درباره disavow کردن فایل audit و اینکه چطور فایل متنی audit را ایجاد کنید، مقاله منتشر کرده اند. ما امیدواریم این یک مقاله جامع درباره disavow کردن بک لینک باشد.

audit

disavow Links چه کاربردی دارد و چه زمانی باید از آن استفاده کنیم؟

این قابلیت کمک می‌کند تا بتوانید از هدایت بک‌لینک‌های مخرب و اسپم که به صورت پولی یا غیرطبیعی به سایت شما لینک می‌شوند جلوگیری کنید. طبیعتا دریافت بک‌لینک خیلی خوب است، ولی به شرط اینکه ارزشمند باشند و لینک‌سازی به‌صورت طبیعی انجام شده باشد. اما شاید تشخیص اینکه چه زمانی لازم است از Disavow استفاده کنید برای شما سخت باشد. در ادامه به شما می‌گوییم چه زمانی از این قابلیت استفاده کنید. اما اول از همه باید یک اعتبارسنجی روی لینک‌ها انجام دهید و ببینید کدام بک‌لینک‌ها بیشتر برای سایت شما مضر هستند. سپس تلاش کنید بدون استفاده از ابزار با صاحب سایتی که لینک‌ها از آنجا به سمت سایت شما می‌آیند صحبت کنید تا به صورت دستی این لینک‌ها حذف شود. اما در صورتی که این روش جواب نداد باید در مواقع زیر از Disavow استفاده کنید.

زمان استفاده از disavow Links

1- زمانی که ترافیک ورودی و رتبه‌های شما کاهش ناگهانی و شدیدی داشته باشد

پرواضح است که افت رتبه شدید و کاهش زیاد ترافیک ورودی نشان‌دهنده وجود مشکل در سایت شماست. همان‌طور که گفتیم باید خیلی دقت کنید. بنابراین، اول مطمئن شوید که مشکل از کجاست و حتما به بک‌لینک‌های مخرب و اسپم مربوط است یا خیر.
اگر مطمئن شدید که مربوط به لینک‌های غیرطبیعی است می‌توانید از Disavow استفاده کنید. با این کار به گوگل می‌گویید در حال تلاش هستید تا این مشکل را برطرف کنید.

کاهش ترافیک ورودی

2- زمانی که سایت شما با بک‌لینک‌های منفی سئو اسپم می‌شود

اگر سایت شما مورد حمله حجم زیادی از لینک‌های مربوط به سئو منفی و کلاه سیاه قرار گرفته باشد، باید به فکر حذف کردن این بک‌لینک‌ها باشید. اگر نمی‌دانید سایت شما مورد حمله قرار گرفته است یا خیر و اینکه لینک‌های خارجی به سمت سایت شما با کیفیت هستند یا خیر، می‌توانید از ابزارهای موجود برای نظارت بر این قضیه استفاده کنید.

بک‌لینک‌های منفی

3- زمانی که می‌دانید تیم سئو یا شرکتی که روی سئو سایت شما کار می‌کند، لینک‌های اسپم روی سایت‌های شما ایجاد کرده است

موارد زیادی وجود دارد که وبمستران با شرکت‌هایی برای انجام کارهای سئو وارد همکاری می‌شوند. متاسفانه بسیاری از این شرکت‌ها قول‌های عجیب و غریبی می‌دهند و اگر شرکت موردنظر را به درستی انتخاب نکرده باشید مجبورید ریسک روش‌های کلاه سیاه و لینک‌سازی‌های غیرطبیعی را به جان بخرید.
افراد غیرمتخصص سراغ خرید لینک و لینک‌سازی‌های غیرطبیعی می‌روند و به همین دلیل چون از روش‌های تاییدنشده از سوی گوگل استفاده شده است احتمال پنالتی‌شدن‌تان زیاد است. در این صورت باید سراغ حذف بک‌لینک‌های اسپم و غیرطبیعی بروید.

لینک‌های اسپم

اما این نکته مهم یادتان باشد:
به هر حال اگر سایت‌ شما هنوز پنالتی نشده است، هیچ‌وقت لینک‌ها را به صورت انبوه disavow نکنید.

4- وقتی به صورت دستی کاری روی سایت خود انجام دهید

اقدامات دستی و غیرخودکار کارهایی نیست که معمولا انجام شود. با وجود این امکان چنین اقداماتی وجود دارد و اگر می‌دانید چنین کاری انجام داده‌اید از ابزار disavow استفاده کنید.
انواع مختلفی از اقدامات دستی وجود دارد و حواستان باشد فقط زمانی سراغ حذف بک‌لینک‌ها بروید که به شما هشدار داده شده و اقدامات غیرطبیعی بوده باشد. اگر موارد دارای مشکل مربوط به محتوای اسپم از سوی کاربران یا محتوای بی‌ارزش بود، می‌توانید بدون استفاده از ابزار disavow با کمک روش‌های مختلف این محتوا را حذف کنید.

disavow

نتیجه گیری و جمع بندی موضوع

اگر تصمیم دارید از ابزار Disavow backlinks گوگل استفاده نمایید حتما با مطالعه و تسلط کامل اینکار را انجام دهید. اگر چنانچه سوال، ابهام و یا نظری در این خصوص دارید بواسطه بخش نظرات آن را با در میان بگذارید. همچنین نباید انتظار فوق العاده ای از اثر اینکار داشته باشید زیرا گوگل در اغلب موارد می تواند لینک ها را تحلیل و لینک های خوب را بشناسد و اثر آنها را منتقل نماید. همچنین توجه داشته باشید که اگر لینک های اسپم را حذف کرده اید هیچ نیازی به معرفی مجدد آنها به گوگل نمی باشد. با اینکار در واقع یک اقدام بیهوده انجام داده اید.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *