DMCA

DMCA چیست؟

DMCA

DMCA (The Digital Millennium Copyright Act) که در زبان فارسی به معنای “قانون کپی رایت هزاره دیجیتال” می باشد و در سال 1988 توسط بیل کلینتون (رئیس جمهور سابق آمریکا) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.هدف از قانون DMCA ایجاد یک نسخه به روز شده از قوانین کپی رایت برای مقابله با چالش های موجود در زمینه تنظیم محتوای دیجیتال بوده است.این قانون به دنبال محافظت و حمایت از حقوق صاحبان محتوا در دنیای دیجیتال می باشد و بر اساس پیمان کپی رایت سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) و پیمان WIPO Performance and Phonograms مطابقت دارد.این دو قانون در سال 1996 در بیش از 50 کشور جهان به تصویب رسید.

 

DMCA گوگل چیست؟

 

کاربرد قانون DMCA

بر اساس این قانون هرگونه سو استفاده و کپی از محتوای دیجیتال بدون رعایت قوانین کپی رایت و ذکر منبع محتوا تخلف محسوب میشود.همچنین برا اساس قانون DMCA انتشار و یا استفاده از هرنوع ابزاری که باعث نقض قوانین کپی رایت و نسخه برداری یک محصول شود نیز تخلف محسوب میشود.با توجه به این موارد در هنگام انتشار یک محتوا دقت داشته باشید که محصول مورد نظر با استفاده از قوانین DMCA محافظت نشده باشد.در صورتی که خالق یک اثر به دلیل نقض قانون کپی رایت و حق نسخه برداری از شما شکایت نماید، عواقب خوشی در انتظار شما نخواهد بود.هرچند که اعمال این قانون در کشور ایران اصلا جدی گرفته نمیشود.اما این موضوع دلیل نمیشود که از لحاظ اخلاقی و وجدانی نیز حقوق خالق یک اثر ضایع و نقض شود.

 

کاربرد قانون DMCA

 

نحوه گزارش یک محتوای کپی به گوگل

در صورتی که به هر نحوی مطلع شده اید که از محتوای صفحه وب شما بدون ذکر نام منبع و اجازه شما کپی برداری شده است،می توانید این موضوع را به گوگل گزارش دهید تا در صورت اثبات ادعای شما سایت مورد نظر از نتایج گوگل حذف شود.علاوه بر حذف سایت کپی کننده از نتایج،این اتفاق برای سایت به عنوان یک نمره منفی محسوب شده و اعتماد گوگل نسبت به این سایت کم خواهد شد.مطمئنا این موضع در سئو سایت و رتبه بندی آن تاثیر گذار خواهد بود.

 

البته پروسه تایید گزارش و برخورد گوگل با سایت کپی کننده به این راحتی نیست و شما نمی توانید از این روش به عنوان راهی برای از دور خارج کردن رقبای خود استفاده نمایید.در ادامه به بررسی مراحل حذف یک سایت کپی کار از نتایج گوگل خواهیم پرداخت.

کاربرد قانون DMCA

 

  • در مرحله نخست شما باید بتوانید ثابت کنید که محتوای مورد ادعا، توسط شما تولید شده است و یا حق کپی رایت آن در اختیار شما میباشد.
  • قانون کپی رایت در دنیای وب برای سایت های با دامنه ir نیز اعمال میشود.(برخلاف شاخه های دیگر خلق یک اثر در ایران)
  • ارسال گزارش از  سوی شما،قطعا باعث حذف سایت کپی کار از نتایج نمی شود و امکان دارد گوگل سایت مورد نظر را در نتایج پایین آورده و شما را به جایگاه اصلی تان بازگرداند.
  • دقت کنید گزارش DMCA باعث حذف کل سایت متخلف از نتایج گوگل نخواهد شد.این گزارش صفحه ای که در آن محتوای کپی وجود دارد را طرف برخورد خود قرار خواهد داد.
  • در هنگام تکمیل فرم گزارش DMCA باید آدرس صفحه ای که در آن محتوای کپی وجود دارد را به گوگل معرفی کنید.
  • در صورتی که فردی شما را محکوم به استفاده از محتوای کپی کند ، می توانید گزارش این محتوا را در Webmaster خود مشاهده نمایید.
  • دقت کنید که گوگل علاوه بر استفاده از ربات های خود برای تشخیص کپی بودن یک محتوا از یک تیم انسانی نیز برای تایید این موضوع استفاده میکند.پس سعی کنید از دلایل خوبی برای اثبات ادعای خود استفاده کنید.

 

 

رفع خطاهای DCMA

این که بخواهیم روش دور زدن به شما یاد دهیم مطمئنا کار اخلاقی و درستی نیست، هم چنین اگر سعی در دور زدن داشته باشید، مطمئنا گوگل در آینده ای نه چندان دور دست شما را خواهد خواند و جلوی شما را خواهد گرفت. برای همین باید همیشه سعی کنید در سایت تان قوانین کپی رایت را رعایت کنید؛ و یا اگر رعایت نمی‌کنید، کاری کنید که گوگل به آن دسترسی نداشته باشد. این قانون در حدی جدی و مورد توجه است که حتی ISP ها (سرویس دهندگان اینترنت) هم اجازه دارند دسترسی مشترکین خود را به سایت های ناقض کپی رایت قطع کنند! پس دور زدن این قانون شاید در آینده ای نزدیک برای هیچکس معقول و درست به نظر نرسد.

رفع خطاهای DCMA

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *