Dwell Time چیست؟
Dwell Time چیست؟
✅ معنای لغوی Dwell Time، «زمان ماندگاری» است اما در سئو دارای معنای دقیقتری است:
✅به مدتزمانی که کاربر پس از جستجوی کلمه کلیدی مشخصی وارد وبسایت شده و پسازآن، دوباره برای جستجوی همان کلمه کلیدی به موتور جستجو بازمیگردد Dwell Time گفته میشود.
✅اجازه دهید با یک مثال، موضوع را کمی واضحتر بیان کنم. تصور کنید شما با جستجوی کلمه کلیدی «سئو» وارد وب سایت w3design شدهاید. درصورتیکه چند ثانیه پس از ورود به w3design، دوباره به گوگل برگشته و وارد وبسایت دیگری شوید، این سیگنال را به گوگل ارسال میکنید که «این وبسایت از کیفیت لازم برخوردار نبوده است و ترجیح میدهم برای رسیدن به پاسخ، به وبسایت دیگری مراجعه کنم». قطعاً این اتفاق، یک امتیاز منفی برای ما خواهد بود زیرا کاربر با ورود به وبسایتمان به نتیجۀ مطلوبی نرسیده و پس از بازگشت به گوگل از وبسایت دیگری دیدن کرده است.
?با کلیک بر روی هر یک از لینک های موجود در صفحه اول، گوگل مانند یک روانشناس رفتار شما را به زیر ذره بین میبرد و برای هر کدام یک برداشت منحصر به فرد دارد. از زمانیکه وارد یکی از این سایت ها میشوید ممکن است یکی از حالت های زیر را تجربه کنید:
1- چیزی که در صفحه مشاهده کردید با آنچه به دنبالش بودید همخوانی ندارد
در نتیجه بلافاصله به صفحه نتایج گوگل بازگشته و سایت دیگری را انتخاب میکنید یا مجدد همان عبارت را در گوگل جستجو میکنید، این اتفاق به گوگل اعلام میکند که شما از محتوای ارائه شده راضی نبودید.
2- خیلی سریع پاسخ خود را دریافت میکنید و به صفحه نتایج جستجو برمیگردید
احتمالا سایت دیگری را انتخاب نمیکنید و با توجه به پاسخ دریافت شده عبارت جدیدی را در گوگل جستجو میکنید. با اینکه زمان کمی را در این سایت سپری کردید ولی بنظر میرسد که پاسخ خود را به خوبی گرفته اید در نتیجه این خروجی سریع یک اتفاق منفی از نظر گوگل نخواهد بود.
3- محتوای صفحه به نظر شما بسیار مفید است و زمان زیادی برای مطالعه آن صرف میکنید
در این حالت، الگوریتم رنک برین میفهمد که، اگر کاربر مدت زیادی را در این صفحه سپری کرده احتمالا محتوای آن صفحه، به خوبی پاسخگوی نیاز او بوده و محتوای ارزشمندی است. در نتیجه این صفحه در جستجوهای بعدی میتواند جایگاه به مراتب بهتری داشته باشد.
?آیا Dwell Time اهمیت دارد؟
?مطابق تعریفی که از Dwell Time ارائه کردیم، مدتزمان حضور کاربر در وبسایت تنها در صورتی اهمیت دارد که کاربر از طریق موتور جستجو وارد وبسایت شده باشد. در غیر این صورت امکان تشخیص مدتزمان حضور کاربر در سایت برای موتورهای جستجو وجود ندارد؛ زیرا موتورهای جستجو تنها از طریق مدتزمان بین جستجو و ورود کاربر به سایت تا مراجعه مجدد کاربر به به موتور جستجو و ورود به وبسایت دیگر میتوانند مدتزمان حضور کاربر در سایت را محاسبه کنند.
?چند باور نادرست در مورد Dwell Time
?بسیاری از کاربران تصور میکنند که در حالت عادی اگر کاربری با تایپ آدرس وارد سایت شده و مدتزمان زیادی را در سایت سپری کند تأثیر مثبت و در غیر صورت تأثیر منفی بر سئو سایت خواهد داشت درحالیکه این فرضیه کاملاً نادرست است. موتورهای جستجو هیچ ابزاری در اختیار ندارند تا بتوانند مدتزمان حضور تمامی کاربران وبسایتتان را محاسبه کنند. این امکان فقط در ابزارهای آمارگیر مانند گوگل آنالیتیکس، الکسا و… وجود دارد که هرکدام با سازوکار مخصوص به خود میتوانند مدتزمان حضور کاربر در سایت (Daily Time on Site)، میزان بازدید کاربر از صفحات مختلف سایت (Daily Pageviews per Visitor)، نرخ پرش یا خروج کاربر از سایت بدون مشاهدۀ صفحات دیگر (Bounce Rate) و… را محاسبه کنند.
?بهعنوانمثال، گوگل آنالیتیکس از طریق کد جاوا اسکریپتی که در قالب وبسایتتان قرار میدهید و الکسا از طریق تولباری که کاربران بر روی مرورگر خود نصب میکنند میتواند این پارامترها را محاسبه کند. ازآنجاییکه الکسا هیچ تأثیری بر سئو سایت ندارد، نیازی نیست نگران آمار و ارقام ارائهشده از سوی الکسا باشید؛ زیرا آمار الکسا تنها از طریق تولبار کاربران به دست میآید و قابل استناد نیست. ضمن اینکه هیچکدام از موتورهای جستجو از آمار الکسا برای رتبهبندی نتایج استفاده نمیکنند.
?بسیاری از کاربران تصور میکنند به دلیل اینکه گوگل مالک آنالیتیکس است، از آمار بهدستآمده در آنالیتیکس، در رتبهبندی نتایج استفاده میکند اما گوگل بهصراحت اعلام کرده است که از آمارهای آنالیتیکس هیچ استفادهای در رتبهبندی نتایج نمیکند.
?هنوز اختلافنظرهای بسیاری در مورد مدتزمان حضور کاربر در سایت و تأثیر یا عدم تأثیر آن بر سئو وجود دارد. لطفاً تجربههای خود را در این مورد با ما و سایر کاربران راستانا به اشتراک بگذارید.
?چطور میتوان زمان ماندگاری در سایت را افزایش داد؟
?برای اینکه زمان ماندگاری کاربر در سایت را افزایش دهید، بهتر است از دیدگاه یک مدیر سایت به این مسئله نگاه نکنید؛ راه حل جایگزین که نتیجه بهتری هم برای شما دارد این است که خود را جای کاربری بگذارید که وارد سایت شما میشود. دوست دارید در این سایت چه محتوایی ببینید؟ حالا جواب های خود را جمع کنید و همه آن ها را در سایت خود قرار دهید.
?وقتی از دریچه کاربر به سایت خود نگاه میکنید پاسخ این سوال ساده است، مهم ترین عواملی که باعث میشود کاربران با ورود به سایت شما، دیگر فکر بیرون رفتن را به خود راه ندهند عبارتند از:
1- از محتوای جذاب مانند ویدئو و اینفوگرافیک های سرگرم کننده استفاده کنید
?طبق بررسی ها، ۴۳ درصد کاربران دسترسی به یک محتوای ویدئویی را به مطالعه یک مقاله یا دانلود کتاب الکترونیکی ترجیح می دهند. استفاده از محتوای ویدئویی در سایت باعث میشود زمان حضور کاربر در صفحه تا ۱۰ دقیقه افزایش پیدا کند. این آمار نشان میدهد برگ برنده در دست محتوای ویدئوییِ جذاب است.
2- با استفاده از کامنت مارکتینگ، کاربران را به مشارکت بیشتر در سایت خود دعوت کنید
?وقتی میبینید مقاله ای، تعداد زیادی کامنت دارد، چه کار میکنید؟ در اغلب موارد نگاهی به نظرات کاربران میاندازید؛ همین باعث میشود که زمان حضور کاربر در سایت افزایش یابد.
3- سایت شما باید به خوبی برای کاربران موبایل بهینه شده باشد
?با ظهور الگوریتم های جدیدی مانند Mobile First Index، تجربه کاربری خوب در نسخه موبایل به یکی از اصول مهم و تاثیرگذار در رتبه دهی به سایت ها تبدیل شده است. اگر میخواهید در میدان نبرد سئو سایت پیروز میدان شوید، باید تجربه کاربری خوب در نسخه موبایل سایت خود را اولویت قرار دهید.
4- از پاپ آپ ها به طور هوشمندانه استفاده کنید
?همه ما میدانیم که تنها یک پاپ آپ آزاردهنده کافی است تا کاربر به محض ورود، سایت شما را ترک کند. در واقع پاپ آپ های تبلیغاتی به تنهایی میتوانند سایت شما را به آتش بکشند. پس بهتر است برای استفاده از آن ها با برنامه ریزی جلو روید.
5- طراحی ظاهری و تجربه کاربری سایت خود را جدی بگیرید
?با اینکه تکنولوژی های جدیدی مانند AMP گوگل بر کیفیت محتوا تاکید میکنند، توصیه ما این است که UI و UX سایت خود را بیش از پیش جدی بگیرید. دلیل آن ساده است؛ وقتی از لحاظ ظاهری و ساختاری سایت خوبی داشته باشید، بازدیدکنندگان را تشویق می کنید تا زمان بیشتری را در وب سایت شما باقی بمانند.
سخن پایانی
?با اطلاعاتی که در این مقاله در اختیار شما گذاشتیم، میتوانیم اینطور نتیجه بگیریم که Dwell Time یکی از فاکتورهایی است که گوگل بر روی آن سرمایه گذاری بسیاری کرده است. چرا؟ برای اینکه این معیار به طور مستقیم به رضایت کاربر مرتبط است و رضایت کاربر هم همیشه اولین و آخرین هدف الگوریتم های گوگل بوده است.
?برای اینکه هدف شما با هدف گوگل مشترک باشد، باید ابتدا مطمئن شوید کاربران از حضور در سایت شما لذت میبرند و میتوانند به خوبی با محتوای آن ارتباط برقرار کنند.
دیدگاهتان را بنویسید