ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

✅ ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که از اهمیت ویژه‌ای در بازاریابی محتوا برخوردار است.

✅مفهوم کلی ایمیل مارکتینگ ساده است. شما یک سری مشتری بالقوه و مشتریان فعلی را انتخاب می‌کنید. سپس از طریق یک کمپین و کارزار دیجیتال که دارای استراتژی قوی است، ایمیل برای این افراد ارسال می‌کنید. اگر استراتژی و کمپین شما جوابگو باشد، می‌توانید پتانسیل را تبدیل به فروش کرده و همچنین خریدارانی که تنها یک بار از شما خرید کرده‌اند را به مشتریانی وفادار تبدیل کنید.

 

ایمیل مارکتینگ چیست

چرا ایمیل مارکتینگ مهم است؟

ایمیل مارکتینگ به ۳ دلیل کلی مهم است:

  1. ایمیل بهترین راه ارتباطی است. طبق گزارش Statista حدود ۹۰ درصد شاغلین آمریکایی در طول روز و در طول ساعات کاری ایمیل شخصی خود را چک می‌کنند. همین باعث می‌شود که ایمیل مارکتینگ یک شیوه به روز برای ارتباط با مشتری باشد.
  2. لیست خود را دارید. اگر شرکت شما در یک شبکه اجتماعی فعالیت دارد، ممکن است که یک لیست مشخص فالوور داشته باشید. اما این لیست ممکن است از بین برود یا بازدهی خوبی نداشته باشد. در زمینه ایمیل تبلیغاتی شما یک لیست جامع از مشتریان احتمال و سرنخ‌ها دارید که می‌توانید آن را تا ابد نگه‌داری کنید.چرا ایمیل مارکتینگ مهم است؟
  3. بازدهی ایمیل بهتر است. محصولاتی که در ایمیل‌ها معرفی می‌شود شانس بیشتری برای فروش دارند. باید اشاره کرد که بر اساس گزارش DMA ایمیل مارکتینگ سود بازدهی (ROI)۳۸۰۰ درصدی دارد. این رقم برای شبکه‌های اجتماعی یک سوم است. تمامی این آمار و ارقام به شما نشان می‌دهد که ایمیل بهترین گزینه برای فروش است.

ایمیل مارکتینگ چه فواید و کاربردهایی دارد؟

  • شخصی سازی: بر خلاف تلویزیون، تبلیغات چاپی و بسیاری از رسانه های دیگر، شما می توانید ایمیل تان را هر طوری که خواستید، با هر اندازه، شامل هر چیزی و به صورت شخصی سازی شده با هر مخاطبی طراحی و ارسال کنید.
  • تفکیک مخاطبان: می توانید “مخاطبان یا مشتریان بالقوه” را از “مشتریان فعلی” به راحتی جدا کنید و برای هر کدام برنامه ای جداگانه داشته باشید!
    مشتریان کنونی‌تان را وفادار کنید و مشتریان بالقوه را به خرید تشویق کنید.
    آیا در تلوزیون یا بیلبورد می توانید این کار تفکیک را انجام دهید؟! مسلما نه!
  • فرکانس بالاتر در ارتباط با مخاطب: ایمیل مارکتینگ، به دلیل این که زمان کمی میگیرد و طراحی آن راحت است می تواند تناوب ارتباط شما را با مشتری زیاد کند.
    مثلا شما با روش های دیگر تبلیغاتی ممکن است بتوانید ماهی یکبار یا هر دو هفته یکبار (با صرف هزینه مالی و زمانی زیاد) با مشتریان و مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید، ولی در ایمیل مارکتینگ این کار را سریعتر، راحت تر و کم هزینه تر انجام می دهید.
  • اطلاع رسانی: با ایمیل مارکتینگ می توانید یکی از مراحل مهم فروش یعنی ایجاد آگاهی را از محصول یا خدمات یا برندتان به وجود آورید.
  • پشتیبانی از مشتری: با ایمیل مارکتینگ می توانید وفاداری خود را به مشتری نشان بدهید، می توانید در قالب ایمیل، خدمات پشتیبانی خود را به مشتری ارائه دهید.

ایمیل مارکتینگ چه فواید و کاربردهایی دارد؟

ده گام برای طراحی ایمیل

🔻عنوان: خیلی مختصر، مفید، مرتبط و بدون استفاده از کلماتی مانند سلام، روز به خیر و..!! ، یک عنوان برای ایمیل تان بنویسید.

🔻لوگو: لوگوی برندتان را در بالای ایمیل قرار دهید.

🔻شماره تماس: درگوشه راست بالای ایمیل، شماره تماس خود را قرار دهید.

🔻زیر عنوان مناسب: برای این که مشتری از موضوع ایمیل اطلاع بیشتری پیدا کند (در انتخاب زیر عنوان خیلی دقت به خرج دهید)

🔻شروع صحبت: همان ابتدا به مخاطب بگویید که چرا این ایمیل را برایش ارسال کرده اید.

🔻متن و تصویر: استفاده از چه متن و چه تصویر نباید بیش از حد باشد؛ تعادل میان عکس و متن را رعایت کنید.

🔻اطلاعات تکمیلی مورد نیاز: هر آن چه که مشتری باید بداند را بگویید (مثلا جزییات قرعه کشی تان یا جزییات صورت حساب مشتری)

🔻مناسب تلفن همراه: دقت کنید که ممکن است که مخاطبتان با تلفن همراهش ایمیل شما را بخواند.
سعی کنید ایمیلی “واکنش گرا” یا “Responsive” طراحی کنید.

🔻دکمه لغو عضویت یا unsubscribe: یک دکمه لغو عضویت در انتهای ایمیل برای مخاطبتان تدارک ببینید تا اگر تمایلی به دریافت ایمیل ندارند به راحتی بتوانند عضویت خود را لغو کنند.

🔻سرور: ایمیلتان را طوری طراحی کنید که همه سرورهای ارائه دهنده سرویس ایمیل مثل Outlook، Gmail، Yahoo و… بتوانند آن را بخوانند

 

ده گام برای طراحی ایمیل در ایمیل مارکتینگ

شاخص‌های ایمیل مارکتینگ

یکی از مهم‌ترین کارها برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ، تحلیل نتایج و بهینه‌سازی ایمیل‌ها است.

خوشبختانه اکثر سرویس‌های ایمیل مارکتینگ امکاناتی برای گزارش‌گیری منظم و بعضی حتی بهینه‌سازی خودکار دارند.

چند شاخصی که در ادامه معرفی می‌کنیم مهم‌ترین‌ها هستند.

✅نرخ باز کردن (Open Rate): نرخ باز کردن نسبت تعداد کاربرانی که ایمیل شما را باز کردند، نسبت به کل دریافت‌کننده‌‌های ایمیل است.

✅نرخ کلیک (Click-Through-Rate): در کل با نرخ کلیک می‌‌خواهیم بفهمیم چند نفر روی لینک‌های یا دکمه‌های مختلف داخل ایمیل کلیک کرده‌اند.

✅نرخ پرش (Bounce Rate): نرخ پرش نسبت تعداد ایمیل‌هایی که هیچ کلیکی نگرفتند به کل ایمیل‌های باز شده است.

✅نرخ عضویت و لغو عضویت (Subscribe/Unsubscribe Rate): آمار تعداد کاربرانی که عضو لیست شما می‌شوند یا درخواست لغو دریافت ایمیل می‌دهند.

✅نرخ تبدیل (Conversion Rate): آمار تعداد دفعاتی که کاربر عملی دلخواه ما مثل خرید، دانلود یا عضویت را انجام می‌دهد.

شاخص‌های ایمیل مارکتینگ

🔹برخی از مشکلات ایمیل مارکتینگ که به تکنولوژی مربوط نمی شوند:

  • برخورد شخصی: در زمینه محتوا کمی به این اشاره کردیم که باید محتوا امکان برقراری ارتباط را داشته باشد. اما مهم‌تر این است که بتوانید شخصی با موضوعات برخورد کنید. باید برخورد شما و ایمیل‌های شما امکان ایجاد یک رابطه بین مشتری و شما را داشته باشد. اگر نتوانید وفاداری را خلق کنید، پس سریع مشتریان خود را از دست خواهید داد.
  • به روز رسانی داده‌ها: اگر شرکت کوچکی باشید که درآمد وسیعی ندارد، در استخدام پرسنل اضافی با مشکل برخواهید خورد. پرسنل بیشتر در زمینه شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ به شما کمک خواهد کرد که داده‌های شما به روزتر باشد. اما اگر نتوانید به صورت مداوم خود را به روز کنید، پس ایمیل‌های شما اهمیت بالایی ندارند.
  • امنیت: امنیت و پاسداری از آدرس ایمیل کاربران اهمیت فراوانی دارد. اگر نتوانید از اطلاعات شخصی کاربران خود محافظت کنید، نه تنها اعتبار خود را از دست می‌دهید بلکه ممکن است دچار درگیری قضایی شوید.

تمامی این موارد، برخی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین محدودیت‌های ایمیل مارکتینگ است. البته تمامی این محدودیت‌ها را می‌توان از بین برد. اگر پروژه ایمیل مارکتینگ خود را به دست یک تیم دقیق و حرفه‌ای بسپارید، می‌توانید با خیال راحت به بالا رفتن فروش فکر کنید.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *