انواع ریدایرکت و آشنایی با آنها
همانطور که از عنوان این مقاله متوجه شدید قصد داریم در این مطلب با مفهوم ریدایرکت (Redirect) و انواع ریدایرکت آشنا شویم. به ربات های موتور جستجو که برای دسترسی به صفحه خاصی به طور موقت یا دائمی به قسمت دیگری فرستاده می شوند، ریدایرکت می گویند. حتما توجه داشته باشید که تغییر مسیر ها را به درستی انتخاب کنید زیرا، استفاده اشتباه از تغییر مسیر ها می تواند به سئو سایت تان آسیب بزند. بنابراین باید مراقب انتخاب تان در این موضوع باشید.
پیشنهاد ویژه : آموزش رایگان طراحی سایت صفر تا صد
ریدایرکت چیست؟
اگر بخواهیم ریدایرکت را در یک جمله تعریف کنیم باید گفت که ریدایرکت یک روش برای ارسال کاربر و موتور های جستجو به آدرس اینترنتی ای متفاوت از آدرس اولیه است. توجه کنید که تغیر مسیر لزوما به سایت های همان دامنه نباید اشاره کند بلکه این تغییر مسیر می تواند حتی کاربران را به دامنه ای دیگر هم بفرستد که به عنوان تغییر مسیر های دامنه ای معروف است.
هر صفحه در وب دارای یک آدرس URL است. گاهی اوقات، محتوا از یک URL به URL دیگر انتقال داده می شود. این دقیقا همان زمانی است که شما به ریدایرکت یا همان تغییر مسیر نیاز پیدا می کنید. روش های متفاوتی برای تغییر مسیر مرورگر وجود دارد. این ریدایرکت ها می توانند به دو کلاس تغییر مسیر های سرور و تغییر مسیر های سمت کاربر تقسیم شوند، که هر کدام را می توان به چند دسته مختلف تقسیم بندی کرد. پس ضروری است با انواع ریدایرکت ها آشنا شویم.
چه زمانی باید از انواع ریدایرکت ها استفاده کنیم؟
- ادغام کردن وب سایت ها
- تغییر CMS
- در حال تغییر از یک سیستم به سیستم دیگر بوده و URL را ب همین دلیل تغییر می دهید
- منتقل کردن سایت به یک دامنه جدید
- شما در حال ادغام کردن محتوای چندین صفحه در یک صفحه می باشید
- یک صفحه یا پست را حذف کرده اید و محتوای مشابه در جای دیگر موجود است
هر زمان یک صفحه را حذف کردید یا ساختار URL تان را تغییر دادید و یا اگر سایت خود را به یک دامنه جدید انتقال دادید، باید URL های خود را تغییر مسیر بدهید. حتما توجه کنید که تغییر URL ها برای سئو شما خیلی مهم است. یکی از راحت ترین روش ها برای تغییر مسیر استفاده از افزونه Yoast SEO است. این پلاگین ریدایرکت را بسیار ساده و آسان می کند.
کد های وضعیت HTTP
برای این که درک کنید نحوه کار تغییر مسیر ها به چه صورت است و اینکه چگونه خواهید توانست که تاثیر ریدایرکت را بر مرورگر خود کنترل کنید، باید در رابطه با کد های وضعیت HTTP اطلاع داشته باشید. کد وضعیت HTTP یک مجموعه است که یک سرور به دنبال ارسال یک درخواست خاص برای یک مرورگر خواهد فرستاد. به طور مثال این کدها شامل 200، 301،404 و 503 می باشند و هریک برای یک هدف خاص خدمت می کنند. به طور مثال یک کد 404 نشان می دهد که صفحه مورد نظر کاربر یافت نمی شود و یا کد 503 به این معنی بوده که سرور به دلیل اضافه بار به طور موقت آفلاین است. پس اگر می خواهید سایت تان را بدون عیب و نقص نگهداری کنید باید کدهای وضعیت HTTP تان را بدانید.
انواع ریدایرکت ها :
ریدایرکت 301
یکی از رایج ترین تغییر مسیر ها 301 است که یک تغییر مسیر دائمی محسوب می شود. زیرا صفحه وب به طور دائم به صفحه وب دیگری منتقل شده است. اگر قصد دارید به صورت دائمی یک صفحه حذف شده و یا منتقل شده را ریدایرکت کنید و یا حتی اگر ساختار پیوندتان را تغییر داده اید باید از این نوع از انواع ریدایرکت ها استفاده کنید. این کد تغییر مسیر به ربات های موتور جستجو می گوید که صفحه مورد نظرتان که به دنبالش هستید در این مکان پیدا نمی شود و دیگر نباید ایندکس شود. دقت کنید که اگر تغییر مسیر صحیحی را تنظیم نکنید، احتمال دارد کاربرانتان و همچنین ربات های گوگل با پیغام خطای 404 رو به رو شوند و قطعا دوست نخواهید داشت که این اتفاق بیافتد.
ریدایرکت 301 را می توانید به این صورت تصور کنید:
فرض کنید خانه قدیمی خود را (سایت قدیمی) را فروخته و یک خانه جدید (سایت جدید) خریده اید. حال باید به خدمات پستی (موتور جستجو) اطلاع دهید تا نامه ها و بسته های پستی (ترافیک) را به درس جدیدتان ارسال کند. از آنجایی که ریدایرکت 301 بازدید کنندگان را به صورت کلی از URL قدیمی به آدرس جدید هدایت می کند. فقط مطمئن باشید که هرگز نمی خواهید از URL قدیمی تان دوباره استفاده کنید. اما اگر می خواهید مجددا از URL قدیمی خود استفاده کنید، بنابراین به یک تغییر مسیر موقت نیاز خواهید داشت.
تاثیر این ریدایرکت در مرورگر به این صورت است که موتور های جستجو تغییر مسیر را دنبال کرده و URL جدید را به فهرست اضافه می کند و پیوند هایی را که به URL قدیمی تان اشاره می کند، در رتبه بندی URL جدید حساب می شود.
ریدایرکت 302
زمانی که نیاز به یک تغییر مسیر موقت دارید و فقط می خواهید یک صفحه موقتا جا به جا شود، میتوانید از ریدایرکت 302 استفاده کنید. ریدایرکت 302 به عنوان «به طور موقت منتقل شده» شناخته می شود، و به موتور های جستجو می گوید که محتوای درخواستی پیدا شده، ولی در مکان دیگری و باید به طور موقت به یک URL دیگر انتقال پیدا کند. به طور مثال، زمانی که سایت شما دچار مشکل فنی شود و در حین برطرف کردنش هستید و قصد دارید افرادی که روی URL تان کلیک کرده اند، به URL موقت شما ارجاع داده شوند، می توانید از این تغییر مسیر استفاده کنید.
ریدایرکت 302 را می توانید به این صورت تصور کنید :
فرض کنید قرار است به مدت 3 ماه برای کارآموزی به یک شهر دیگر بروید. اما قصد دارید سرویس پستی تان را برای تحویل نامه و برای مدت خاص به آدرس موقت آن تغییر دهید. این ریدایرکت همان تغییر مسیر 301 است، فقط با این تفاوت که تغییر مسیر 302 به موتور جستجو این اجازه را می دهد تا وب سایت به صورت موقت به URL دیگری انتقال پیدا کند.
اما اگر هنگامی که یک صفحه حذف می کنید و یا برای جا به جایی سایت از ریدایرکت استفاده نکنید، کاربران تان با ارور 404 مواجه خواهند شد که تاثیر بدی بر روی رابط کاربری و ترافیک سایت تان دارد. پس اگر از ریدایرکت درستی برای تغییر مسیر سایت خود استفاده کنید، این مشکلات را تجربه نمی کنید.
ریدایرکت 307
تغییر مسیر 302 غالبا برای تغییر مسیرهای موقت استفاده می شد، اما با ظاهر شدن HTTP 1.1 تغییر مسیر 307 جای آن را گرفت. با وجود ابهامی که ریدایرکت 302 برای موتور های جستجو داشت، اما تغییر مسیر 307 کاملا و به صورت مشخص بیان می کند که URL درخواست شده با استفاده از URL اصلی انجام گردد. اگر اطمینان دارید که این حرکت به صورت موقت است و بعد ها به URL اصلی خود نیاز پیدا می کنید، بهتر است که از این ریدایرکت استفاده کنید.
تغییر مسیر های Client-Side :
دو مدل تغییر مسیر از سمت مشتری وجود خواهد داشت : meta refresh که بعد از یک دوره زمانی ویژه، صفحه را به یک آدرس اینترنتی دیگر انتقال می دهد، و یک تغییر مسیر JavaScript که آدرس اینترنتی را بعد از اجرا کردن آن تغییر می دهد. تاثیر سئو در هر دو نوع از تغییر مسیر های سمت مشتری قابل اندازه گیری نخواهد بود. اما به طور معمول به اندازه تغییر مسیر های سرور قابل اعتماد نیست. پس بهتر است تا جایی که امکان دارد از هدایت مجدد Client-Side جلوگیری شود.
410 (محتوای حذف شده)
خطای 404 یکی از بزرگترین مشکلات سایت ها است. و اگر به سرچ کنسول نگاهی کنید، از میزان اهمیتی که این خطا روی سایت تان دارد را درک خواهید کرد.
این خطا ها باید در اولین زمان ممکن حل و برطرف گردد، زیرا هیچکس نیست که از این خطا ها خوشش بیاید، زیرا گوگل آن را یک نشانه از عدم نگهداری درست از سایت می شناسد. خطای 404 به طور معمول به هنگام حذف کردن صفحه و یا یک پست درخواستی از سایت رخ خواهد داد. می توانید با یک ریدایرکت 410 به موتور های جستجو بفهمانید که این صفحه حذف شده. با این کار آن ها متوجه می شوند که این صفحه بر نخواهد گشت و می توانند آن را از فهرست خود حذف کنند.
451 (محتوا به دلیل قانونی در دسترس نیست)
اگر اخطار و درخواست تجدید نظر و یا حذف یک صفحه را دریافت کنید، برای صفحه ای که حذف شده ریدایرکت 451 را قرار دهید. این موضوع به موتور های جستجو می گوید که در این قسمت پستی وجود داشته، که به دلایل قانونی حذف می شود.
تغییر مسیر های REGEX :
اگر یک سئو کار حرفه ای باشید و نیاز به ریدایرکت پیچیده ای دارید، امکان دارد، نیاز به استفاده از تغییر مسیر های REGEX داشته باشید. به طور مثال می توانید یک ریدایرکت واحد را ایجاد کرده تا کل گروه های URL که فقط یک کلمه کلیدی را شامل می شود، به یک مکان جدید منتقل خواهد شد. این موضوع می تواند در هنگام کار کردن روی یک پروژه بزرگ سئو، باعث صرفه جویی کردن در زمان شما شود. با این حال فقط زمانی که به اندازه کافی مهارت دارید و می دانید که چه کاری را باید انجام دهید از ریدایرکت REGEX استفاده کنید. زیرا این ها به سادگی می توانند سایت را خراب کنند.
ریدایرکت به کمک افزونه Yoast SEO :
قطعا روش های زیادی برای انجام تغییر مسیر یا همان ریدایرکت وجود دارد. اما به عنوان یک کاربر استفاده کردن از افزونه Yoast SEO بهترین راه حل برای این کار می باشد. تغییر مسیر با Yoast SEO به شما کمک خواهد کرد تا هر زمان صفحه ای را حذف کرده و یا منتقل کردید، این امکان را داشته باشید تا بهترین تغییر مسیر را انجام بدهید. این افزونه از ریدایرکت های 301، 302، 307، 410 و 451 پشتیبانی خواهد کرد.
این را هم بخوانید :
دیدگاهتان را بنویسید