گوگل آنالیتیکس چیست؟
گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس، یک سرویس رایگان تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت است که شرکت گوگل از سال 2005 در اختیار کاربران قرار داده است. امروزه گوگل آنالیتیکس ابزار مهمی برای کشف، تفسیر و ارتباط بین الگوهای معنادار در ترافیک وب سایت ها می باشد، که به طور گسترده توسط کاربران استفاده می شود. سرویس گوگل آنالیتیکس به مدیران وب سایت ها کمک می کند تا فرآیند جمع آوری و تحلیل داده های وب سایت خود را به شکلی دقیق و کامل انجام دهند.
شما می توانید به وسیله ی گوگل آنالیتیکس دریابید:
- میزان بازدید از وب سایت شما چگونه بوده است.
- از میان بازدیدکنندگان چند درصد کاربران جدید بوده اند و چند درصد قبلاً به وب سایت شما سر زده اند.
- بیشترین و کمترین بازدیدها مربوط به کدام صفحه ها بوده است.
- میانگین زمانی کاربران، هنگامی که از وب سایت شما استفاده می کنند چقدر است.
- نرخ تبدیل در وب سایت شما چند درصد است.
- اطلاعات رفتاری کاربران به چه صورت است.
- کدام مطالب مورد توجه کاربران قرار گرفته است.
- روش جذب کاربر چگونه بوده است و کاربر از چه طریقی به وب سایت شما وارد شده است.
چه نوع داده هایی در Google Analytics در دسترس است؟
1- اطلاعات نحوه جذب کاربر(User Acquisition Data)
این بخش شامل اطلاعاتی مربوط به اینکه کاربران از کجا وارد سایت شما شده اند است و میتوانید ببینید ترافیک ورودی شما از چه روش هایی است. به طور مثال بسیاری از آنها از طریق جستجوهای ارگانیک از گوگل دریافت شده اند، تعداد زیادی از آنها به طور مستقیم URL را وارد نوار آدرس کرده و وارد شدند، برخی از طریق ارجاع (referral) وارد میشوند و تعدادی نیز از رسانه های اجتماعی و منابع دیگر بدست میآیند. این بخش برای تعیین اینکه کدام تاکتیک های بازاریابی آنلاین بیشترین بازدید کننده را به وب سایت شما می آورند، یاری رسان است.
2- اطلاعات رفتار کاربر(User Behavior Data)
گروه دوم داده های “اطلاعات رفتار کاربر” هستند که در طول یک بازدید (session) کاربر در وب سایت شما جمع آوری میشوند که عبارتند از اینکه کاربر چه مدت در وب سایت شما مانده، اولین و آخرین صفحه ی آنها در وب سایت شما چه بوده است و مسیر مرور صفحات وب سایت شما چگونه است؟ نکته کلیدی در اینجا این است که از تجزیه و تحلیل های مختلف برای شناسایی صفحاتی که کاربر در آن ها گیر میکند استفاده کنید. سپس میتوانید مشکلاتی که کاربر در این صفحات با آن ها می شود را هموار سازید تا آنها بتوانند به صورت یکپارچه به مشتریانی با کمترین لغزش تبدیل شوند. اطلاعات رفتاری کاربر میتواند به عنوان یک راهنما برای بهبود وب سایت شما عمل کند.
3- اطلاعات تبدیل (conversion)
هنگامی که شما یک کسب و کار آنلاین دارید بازده سرمایه گذاری یا ROI عامل بسیار مهمی خواهد بود که نمیتوان آن را نادیده گرفت. گزارش تبدیل به شما کمک میکند که تعداد کل تبدیل ها را پیگیری کنید و درآمد خود را از منابع آنلاین کسب و کار محاسبه کنید. گوگل آنالیتیکس یک کد ردیابی تبدیل به وجود می آورد که میتواند با صفحات وب حاوی درآمد حاصل از تبدیل ترکیب شود.
آموزش کار با Google Analytics
برای استفاده از گوگل آنالیتیکس ابتدا باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. برای این کار به وب سایت گوگل آنالیتیکس مراجعه کرده و از منوی بالا سمت راست صفحه، sign in را انتخاب کنید.پس ازکلیک بر روی دکمه ثبت نام اطلاعات وب سایت خود را وارد میکنید.
باید برای وب سایت خود یک نام مشخص که توسط آن در گوگل آنالیز شناخته شوید، انتخاب کنید. این نام می تواند برند وب سایت شما یا مخفف آن باشد. سپس URL وب سایت خود را وارد کنید. در قسمت دسته بندی، نوع کسب و کار خود را مشخص کنید. در این قسمت 25 دسته مختلف وجود دارد. بعد از انتخاب دسته، بازه ی زمانی منطقه خود را در قسمت بعد وارد نمایید که برای داشتن آمار دقیق نسبت به سایت مورد نظر باید این قسمت را به درستی انتخاب کنیم.
پس از اتمام کار، دکمه Get Track ID را کلیک کنید.(دریافت کد گوگل آنالیتیکس) شما پنجره ای از شرایط و ضوابط Google Analytics خواهید داشت که باید موافقت کنید. سپس کد Google Analytics خود را دریافت خواهید کرد.
اتصال گوگل آنالیتیکس: این کد باید در هر صفحه ی وب سایت شما نصب شود. نصب آن به نوع وب سایت شما بستگی دارد که باید توسط طراح سایت به وب سایت اضافه شود.
پس از اینکه کد ردیابی خود را در وب سایت نصب کردید، لازم است یک تنظیم کوچک (اما بسیار مفید) را در پروفایل وب سایت خود در گوگل آنالیتیکس پیکربندی کنید. این تنظیم اهداف (goals) شماست. شما میتوانید با کلیک کردن بر روی لینک ادمین در بالای گوگل آنالیتیکس و بعد کلیک بر روی اهداف در زیر ستون مشاهده وب سایت، آن را پیدا کنید. در همین قسمت میتوانید برای اهداف خود نام نیز انتخاب کنید.
اهداف زمانی که اتفاق مهمی در وب سایت شما رخ دهد به گوگل آنالیتیک خبر میدهد. به عنوان مثال اگر شما وب سایتی دارید که در آن کاربران فرم تماس پر میکنند، احتمالا میخواهید پس از آنکه بازدیدکنندگان اطلاعات تماس خود را وارد کردند یک صفحه ی تشکر برایشان ایجاد کنید. یا اگر وب سایت شما مربوط به فروش محصولات باشد، میخواهید پس از اینکه خریدشان تکمیل شد یک صفحه ی تشکر یا تایید برایشان بسازید.
هنگامی که شما شروع به گرفتن اطلاعات در گوگل آنالیتیک میکنید، میتوانید ترافیک وب سایت خود را مشاهده کنید. هر بار که به گوگل آنالیتیکس وارد میشوید به گزارش اجمالی مخاطبین خود دسترسی دارید. متناوبا اگر بیش از یک وب سایت داشته باشید نیز به همین شکل خواهد بود. شما میتوانید با کلیک بر روی لینک گزارش در بالای صفحه به آنها دسترسی پیدا کنید.
سایر اصطلاحات مهم در گوگل آنالیتیکس
داشبورد (dashboard): صفحۀ اصلی گزارش است که شما میتوانید آن را به دلخواه خود ویرایش کنید. داشبورد به شما این امکان را میدهد که داده های خود را در قالب یک داشبورد ببینید. از این تحلیل برای به دست آوردن یک تصویر کلی نسبت به معیارهای کلیدی و مهم وب سایت خود استفاده کنید. داشبورد به شما کمک میکند بدون نیاز به چرخیدن درون گزارشهای استاندارد موجود در گوگل آنالیتیکس، اکثر اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورید. سگمنت ها نیز به شما این امکان را میدهند که تمام داده های گوگل آنالیتیک خود را براساس یک بعد خاص مشاهده کنید.
تبدیل (conversions): اگر اهداف خود را در گوگل آنالیتیک تنظیم کنید میتوانید ببینید چه تعداد از بازدیدکننده ها به کاربر ثابت یا مشتری تبدیل شده اند. شما همچنین میتوانید مسیری که بازدیدکنندگان برای تبدیل طی کرده اند را مشاهده کنید.
نرخ پرش یا ضریب بازگشت (Bounce Rate) : منظور از نرخ پرش، درصد کسانی است که تنها یک صفحه از وب سایت شما را مشاهده کردهاند. یعنی صفحه ای از وب سایت که کاربر به آن وارد شده و بدون هیچ تعاملی صفحه را بسته است. هر چقدر که نرخ کمتر باشد، یعنی وب سایت شما در حفظ کاربر بهتر عمل کرده است.
میانبرها (shortcuts): لینکهای سریع به گزارشهای مورد نظر خودتان در گوگل آنالیتیکس میباشد که هر زمان اطلاعات مشخصی را در گوگل آنالیز مشاهده کردید که لازم بود باز هم آنها را بررسی کنید، کافی است بر روی لینک Shortcut در بالای صفحه کلیک کنید تا این گزارش به لیست میانبر اضافه شود و دسترسی به آن راحتتر شود.
اطلاعات لحظهای (real-time): اگر بخواهید بدانید که هم اکنون چند نفر در وب سایت شما هستند و چه کاری میکنند؟ این بخش اجازۀ دسترسی به این اطلاعات لحظهای را به شما میدهد. شما میتوانید اطلاعاتی همچون نحوۀ ورود بازدیدکنندگان، تعداد صفحات دیده شده توسط آنها، صفحات فعال، مکان فعلی آنها و … را در این صفحه ببینید.
دیدگاهتان را بنویسید