گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس، یک سرویس رایگان تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت است که شرکت گوگل از سال 2005 در اختیار کاربران قرار داده است. امروزه گوگل آنالیتیکس ابزار مهمی برای کشف، تفسیر و ارتباط بین الگوهای معنادار در ترافیک وب سایت ها می باشد، که به طور گسترده توسط کاربران استفاده می شود. سرویس گوگل آنالیتیکس به مدیران وب سایت ها کمک می کند تا فرآیند جمع آوری و تحلیل داده های وب سایت خود را به شکلی دقیق و کامل انجام دهند.

گوگل آنالیتیکس چیست

 

شما می توانید به وسیله ی گوگل آنالیتیکس دریابید:

  • میزان بازدید از وب سایت شما چگونه بوده است.
  • از میان بازدیدکنندگان چند درصد کاربران جدید بوده اند و چند درصد قبلاً به وب سایت شما سر زده اند.
  • بیشترین و کمترین بازدیدها مربوط به کدام صفحه ها بوده است.
  • میانگین زمانی کاربران، هنگامی که از وب سایت شما استفاده می کنند چقدر است.
  • نرخ تبدیل در وب سایت شما چند درصد است.
  • اطلاعات رفتاری کاربران به چه صورت است.
  • کدام مطالب مورد توجه کاربران قرار گرفته است.
  • روش جذب کاربر چگونه بوده است و کاربر از چه طریقی به وب سایت شما وارد شده است.

داده های دریافتی از گوگل آنالیتیکس

 

چه نوع داده هایی در Google Analytics در دسترس است؟

1- اطلاعات نحوه جذب کاربر(User Acquisition Data)

این بخش شامل اطلاعاتی مربوط به اینکه کاربران از کجا وارد سایت شما شده اند است و می‏توانید ببینید ترافیک ورودی شما از چه روش هایی است. به طور مثال بسیاری از آنها از طریق جستجوهای ارگانیک از گوگل دریافت شده اند، تعداد زیادی از آنها به طور مستقیم URL را وارد نوار آدرس کرده و وارد شدند، برخی از طریق ارجاع (referral) وارد می‏شوند و تعدادی نیز از رسانه های اجتماعی و منابع دیگر بدست می‏آیند. این بخش برای تعیین اینکه کدام تاکتیک های بازاریابی آنلاین بیشترین بازدید کننده را به وب سایت شما می آورند، یاری رسان است.

اطلاعات نحوه جذب کاربر در گوگل آنالیتیکس

2- اطلاعات رفتار کاربر(User Behavior Data)

گروه دوم داده های “اطلاعات رفتار کاربر” هستند که در طول یک بازدید (session) کاربر در وب سایت شما جمع آوری می‏شوند که عبارتند از اینکه کاربر چه مدت در وب سایت شما مانده، اولین و آخرین صفحه ی آنها در وب سایت شما چه بوده است و مسیر مرور صفحات وب سایت شما چگونه است؟ نکته کلیدی در اینجا این است که از تجزیه و تحلیل های مختلف برای شناسایی صفحاتی که کاربر در آن ها گیر می‏کند استفاده کنید. سپس می‏توانید مشکلاتی که کاربر در این صفحات با آن ها می شود را هموار سازید تا آنها بتوانند به صورت یکپارچه به مشتریانی با کمترین لغزش تبدیل شوند. اطلاعات رفتاری کاربر می‏تواند به عنوان یک راهنما برای بهبود وب سایت شما عمل کند.

3- اطلاعات تبدیل (conversion)

هنگامی که شما یک کسب و کار آنلاین دارید بازده سرمایه گذاری یا ROI عامل بسیار مهمی خواهد بود که نمی‏توان آن را نادیده گرفت. گزارش تبدیل به شما کمک می‏کند که تعداد کل تبدیل ها را پیگیری کنید و درآمد خود را از منابع آنلاین کسب و کار محاسبه کنید. گوگل آنالیتیکس یک کد ردیابی تبدیل به وجود می‏ آورد که می‏تواند با صفحات وب حاوی درآمد حاصل از تبدیل ترکیب شود.

اطلاعات نحوه جذب کاربر در گوگل آنالیتیکس

 

آموزش کار با Google Analytics

برای استفاده از گوگل آنالیتیکس ابتدا باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. برای این کار به وب سایت گوگل آنالیتیکس مراجعه کرده و از منوی بالا سمت راست صفحه، sign in  را انتخاب کنید.پس ازکلیک بر روی دکمه ثبت نام اطلاعات وب سایت خود را وارد می‏کنید.

باید برای وب سایت خود یک نام مشخص که توسط آن در گوگل آنالیز شناخته شوید، انتخاب کنید. این نام می تواند برند وب سایت شما یا مخفف آن باشد. سپس URL وب سایت خود را وارد کنید. در قسمت دسته بندی، نوع کسب و کار خود را مشخص کنید. در این قسمت 25 دسته مختلف وجود دارد. بعد از انتخاب دسته، بازه ی زمانی منطقه خود را در قسمت بعد وارد نمایید که برای داشتن آمار دقیق نسبت به سایت مورد نظر باید این قسمت را به درستی انتخاب کنیم.

پس از اتمام کار، دکمه Get Track ID را کلیک کنید.(دریافت کد گوگل آنالیتیکس) شما پنجره ای از شرایط و ضوابط Google Analytics خواهید داشت که باید موافقت کنید. سپس کد Google Analytics خود را دریافت خواهید کرد.

اتصال گوگل آنالیتیکس: این کد باید در هر صفحه ی وب سایت شما نصب شود. نصب آن به نوع وب سایت شما بستگی دارد که باید توسط طراح سایت به وب سایت اضافه شود.

آموزش کار با گوگل آنالیتیکس

پس از اینکه کد ردیابی خود را در وب سایت نصب کردید، لازم است یک تنظیم کوچک (اما بسیار مفید) را در پروفایل وب سایت خود در گوگل آنالیتیکس پیکربندی کنید. این تنظیم اهداف (goals) شماست. شما می‏توانید با کلیک کردن بر روی لینک ادمین در بالای گوگل آنالیتیکس و بعد کلیک بر روی اهداف در زیر ستون مشاهده وب سایت، آن را پیدا کنید. در همین قسمت می‏توانید برای اهداف خود نام نیز انتخاب کنید.

اهداف زمانی که اتفاق مهمی در وب سایت شما رخ دهد به گوگل آنالیتیک خبر می‏دهد. به عنوان مثال اگر شما وب سایتی دارید که در آن کاربران فرم تماس پر می‏کنند، احتمالا می‏خواهید پس از آنکه بازدیدکنندگان اطلاعات تماس خود را وارد کردند یک صفحه ی تشکر برایشان ایجاد کنید. یا اگر وب سایت شما مربوط به فروش محصولات باشد، می‏خواهید پس از اینکه خریدشان تکمیل شد یک صفحه ی تشکر یا تایید برایشان بسازید.

هنگامی که شما شروع به گرفتن اطلاعات در گوگل آنالیتیک می‏کنید، می‏توانید ترافیک وب سایت خود را مشاهده کنید. هر بار که به گوگل آنالیتیکس وارد می‏شوید به گزارش اجمالی مخاطبین خود دسترسی دارید. متناوبا اگر بیش از یک وب سایت داشته باشید نیز به همین شکل خواهد بود. شما می‏توانید با کلیک بر روی لینک گزارش در بالای صفحه به آنها دسترسی پیدا کنید.

اصطلاحات مهم در google-analytics

 

سایر اصطلاحات مهم در گوگل آنالیتیکس

داشبورد (dashboard): صفحۀ اصلی گزارش است که شما می‌توانید آن را به دلخواه خود ویرایش کنید. داشبورد به شما این امکان را می‏دهد که داده های خود را در قالب یک داشبورد ببینید. از این تحلیل برای به دست آوردن یک تصویر کلی نسبت به معیارهای کلیدی و مهم وب سایت خود استفاده کنید. داشبورد به شما کمک می‌کند بدون نیاز به چرخیدن درون گزارش‌های استاندارد موجود در گوگل آنالیتیکس، اکثر اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورید. سگمنت ها نیز به شما این امکان را می‏دهند که تمام داده های گوگل آنالیتیک خود را براساس یک بعد خاص مشاهده کنید.

تبدیل (conversions): اگر اهداف خود را در گوگل آنالیتیک تنظیم کنید می‏توانید ببینید چه تعداد از بازدیدکننده ها به کاربر ثابت یا مشتری تبدیل شده اند. شما همچنین می‏توانید مسیری که بازدیدکنندگان برای تبدیل طی کرده اند را مشاهده کنید.

اصطلاح داشبورد و تبدیل در google-analytics

نرخ پرش یا ضریب بازگشت (Bounce Rate) : منظور از نرخ پرش، درصد کسانی است که تنها یک صفحه از وب سایت شما را مشاهده کرده‌اند. یعنی صفحه ای از وب سایت که کاربر به آن وارد شده و بدون هیچ تعاملی صفحه را بسته است. هر چقدر که نرخ کمتر باشد، یعنی وب سایت شما در حفظ کاربر بهتر عمل کرده است.

میانبرها (shortcuts): لینک‌های سریع به گزارش‌های مورد نظر خودتان در گوگل آنالیتیکس می‏باشد که هر زمان اطلاعات مشخصی را در گوگل آنالیز مشاهده کردید که لازم بود باز هم آنها را بررسی کنید، کافی است بر روی لینک Shortcut در بالای صفحه کلیک کنید تا این گزارش به لیست میانبر اضافه شود و دسترسی به آن راحت‌تر شود.

اطلاعات لحظه‌ای (real-time): اگر بخواهید بدانید که هم اکنون چند نفر در وب سایت شما هستند و چه کاری می‌کنند؟ این بخش اجازۀ دسترسی به این اطلاعات لحظه‌ای را به شما می‌دهد. شما می‌توانید اطلاعاتی همچون نحوۀ ورود بازدیدکنندگان، تعداد صفحات دیده شده توسط آنها، صفحات فعال، مکان‌ فعلی آنها و … را در این صفحه ببینید.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *