گوگل برت (Google BERT ) چیست ؟
گوگل برت (Google BERT ) چیست ؟
?گوگل از الگوریتمهای مختلفی مانند الگوریتمهای Freshness، Panda، Hummingbird و … تشکیل شده است که هر کدام از این الگوریتمها وظایف مختلفی دارند. وظیفه اصلی این الگوریمها منطبق کردن جستجوهای شما با بهترین نتایج در گوگل است. یکی از مهمترین این الگوریتمها که نسل جدید و هوشمندتری از الگوریتمهای گوگل به حساب میرود، الگوریتم BERT است. زمانی که گوگل برت معرفی شد هیچ کس تصورش را هم نمیکرد موتور جستجوی گوگل بتواند به پیشرفتی عظیمتر از چیزی که اکنون به آن رسیده است برسد. گوگل برت با اختلافی نزدیک به 5 سال از آخرین الگوریتم جامع گوگل معرفی و توسعه داده شد.
?برت یکی از تکنیکهای گوگل بر پایه شبکه عصبی میباشد که برای پردازش زبان طبیعی انسان یا Neuro-linguistic programming (NLP) استفاده میگردد. گوگل این تکنیک را بهصورت متن باز در اختیار کاربران خود قرار داد و در مورد آن در بلاگ مربوط به هوشمصنوعی خود نیزتوضیحات را ارائه نمود. به بیانی ساده، BERT به کامپیوترها کمک میکند که زبان را مانند انسانها درک کنند. گوگل استفاده از NLP را برای درک بهتر آنچه کاربران واقعاً هنگام ورود به موتور جستجو میتوانند ببینند آغاز نمودهاست.
?الگوریتم برت یکی از الگوریتمهای پرکاربرد گوگل است که با دقت بسیار بیشتری، محتوا را بررسی و تفکیک میکند. در واقع گوگل برت، یکی از عناصری است که باعث افزایش هوش مصنوعی گوگل شدهاست.
?درک الگوریتمBERT کار دشواری نیست. گوگل با انتشار الگوریتم RANKBRAIN، تا حد زیادی زبان طبیعی را با زبان ماشین جایگزین کرده، ولی الگوریتم Bert قادر است بهعنوان مکمل الگوریتم رنک برین، نتایج دقیقتر و مرتبطتری را در اختیار کاربران قرار دهد.
الگوریتم BERT چگونه عمل میکند؟
?نوآوری الگوریتم BERT در واقع روشی است که میتوان جستجوهایی که توسط کاربران انجام میشود را با هر ترتیبی در کلمات و به هر شیوهی نوشتنی که باشد تشخیص دهد و به گوگل کمک کند که منظور کاربر را بیش از پیش متوجه شود. در حالی که در گذشته موتورهای جستجو تنها قادر به شناسایی مفهوم جملاتی که از قواعد صحیح برای نوشتن آنها استفاده شده است بودند، الگوریتم BERT به مدل زبانی این اجازه را میدهد که مفهوم کلمه را بر اساس کلمههایی که پیش از آن و پس از آن آمدهاند فراگیرد.
?به عنوان مثال در زبان فارسی کلمه شیر چندین معنی دارد و جستجوی آن در گوگل میتواند با ابهاماتی برای این موتور جستجو همراه باشد هنگامی که منظور کاربر شیر آب است ولی تنها کلمهی شیر را جستجو کرده باشد ممکن است که گوگل شیر خوراکی و یا حتی شیر حیوان را به عنوان نتیجه برای شما بیاورد اما هنگامی که از کلمات پس و پیش برای این جستجو استفاده کنید به احتمال زیاد گوگل منظور شما را خواهد فهمید و این به لطف الگوریتم BERT است.
?مثال جامعتر و بهتری که میتوان در رابطه با الگوریتم BERT ارائه نمود، تفاوت بین کلمات ربطی مثل “از” و “به” است. به عنوان مثال فرض کنید که شما میخواهید عبارت راههای مهاجرت به اروپا را در گوگل جستجو کنید. قبل از این که الگوریتم BERT معرفی گردد ممکن بود گوگل جستجوی شما را با مهاجرت از اروپا اشتباه بگیرد و نتایجی که برای شما میآورد کاملاً متفاوت با چیزی بود که شما به دنبال آن میگشتید.
آیا گوگل از الگوریتم برت برای تمامی جستجوهای خود استفاده مینماید؟
?جواب این سؤال به طور قطعی خیر است. به طور کلی الگوریتم BERT از هر 10 جستجو به زبان انگلیسی تنها یکی از آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. دلیل این امر این است که گوگل الگوریتم BERT را تنها برای عبارتهای طولانیتر و دیالوگ محورتر به کار میبرد زیرا کلمات کلیدی که طولانیتر هستند کمتر مورد توجه کسانی که محتوا تولید میکنند قرار میگیرند و در نتیجه گوگل با به کار بردن الگوریتم BERT به پیدا شدن نتایج بهتر برای جستجوهای طولانیتر کمک مینماید. کلمات کلیدی کوتاه به دلیل این که اکثراً توسط سئو کاران مورد استفاده قرار میگیرند با راحتی هر چه بیشتر در گوگل یافت میشوند به همین دلیل است که الگوریتم BERT با این جستجوها سر و کار زیادی ندارد.
تأثیر الگوریتم BERT بر روی تولید محتوا و سئو
?در روشهای قدیمی تولید و بازاریابی محتوا و همچنین سئو کردن تنها امر مهم این بود که محتوایی که تولید کردهاید استانداردهای یک مطلب سئوشده و فرمهای سئو مثل چراغهای سبز موجود در وردپرس را شامل شود اما امروزه این موضوع کمی متفاوتتر شده است. امروزه به جای این کار باید قبل از تولید یک محتوا در گوگل به دنبال کلمات کلیدی مناسبتر باشیم و یا به بیان دیگر قبل از تولید محتوا تحقیقی برای جستجوی کلمات کلیدی مرتبط انجام دهیم. برای مثال پیشنهادهای گوگل میتواند کلمات کلیدی که بیشتر توسط مردم جستجو شدهاند را نشان دهد. همچنین گوگل قسمتی به نام People Also Ask دارد که در آن جستجوهای مرتبط با موضوع شما را نشان میدهد.
?با توجه نمودن به این 2 قسمت مهم میتوانید محتواهایی تولید نمایید که در گوگل یکه تازی نمایند و شما را در صدر جدول قرار دهند. البته توجه به این نکته نیز مهم است که فقط شما نیستید که از این روش آگاهی دارید و دیگران نیز ممکن است از این موضوع اطلاع داشته باشند. پس باید تلاش خود را برای همگام شدن با الگوریتم BERT دو چندان نمایید.
اهمیت گوگل برت (Google BERT )
?BERT مدت زمان طولانی است که آمدهاست. هرساله، گوگل هزاران تغییر در الگوریتمهای جستجوی خود ایجاد میکند. بسیاری از این تغییرات بهقدری کوچک هستند که کاربران متوجه آن نمیشوند. افراد غالباً نگران این هستند که رنکینگهای جستجوی آنها با بروزرسانیهای جدید افت پیداکند، اما درواقع هدف گوگل بهبود تجربه کاربر است.
?الگوریتمهای جستجو برای درک صحیح بسیاری از کوئریهای پیچیده بسیار ساده هستند. اما این امر نهتنها یک مشکل برای گوگل است، بلکه برای صاحبان وبسایت نیز مشکل محسوب میشود. هرچه موضوعی که در سایت شما قرار دارد جالبتر و بیشتر مورد نیاز کاربران باشد، مخاطبان بیشتری میتوانند سایت شما را جستجو و پیدا کنند.
?با درک بهتر تفاوتهای ظریف زبان، گوگل میتواند جستجوگرها را با محتواهای مورد نظر، بهطور دقیقتری متصل کند. این خبر بسیار خوبی برای کسانی است که سعی درافزایش رنکینگ جستجوی خود دارند.
دیدگاهتان را بنویسید