پنالتی گوگل چیست؟
پنالتی گوگل
مفهوم پنالتی گوگل
پنالتی گوگل به جریمه شدن از طرف گوگل و اخراج شدن از نتایج جست و جوی گوگل گفته می شود. وب سایت هایی دچار پنالتی گوگل می شوند که از روش های غیرمجاز سئو (سئو کلاه سیاه) برای بهبود جایگاه شان در گوگل استفاده کرده اند. موتور جستجوی گوگل، این گونه سایت ها را شناسایی می کند و فعالیت ها آن ها را متوقف می کند. در حقیقت، پنالتی گوگل زمانی رخ می دهد که یکی از الگوریتم های گوگل فعالیت سایت برای رسیدن به رتبه های بالای گوگل را غیر قانونی تشخیص دهد. جریمه شدن توسط گوگل ممکن است باعث حذف کل سایت از نتایج جستجو شود و یا اینکه در یک کلمه کلیدی خاص و مهم، سایت از نتایج جستجو حذف شود.
چه سایت هایی دچار پنالتی گوگل می شوند؟
برخی از صاحبان وب سایت ها تلاش می کنند تا در کوتاه ترین زمان ممکن و به سرعت، به بهترین جایگاه در نتایج جستجو و در کلمات کلیدی مهم برسند و برای این منظور از روش های غیرقانونی (سئو کلاه سیاه) استفاده می کنند. البته این گونه فعالیت های غیرمجاز به صورت بسیار حرفه ای صورت می گیرد اما گوگل بسیار هوشمندانه عمل می کند و با الگوریتم هایی همچون گوگل پاندا، گوگل پنگوئن و… سایت ها را شناسایی و جریمه می کند.
انواع پنالتی گوگل
پنالتی دستی (Manual penalties)
مجازات دستی گوگل زمانی اتفاق می افتد که شخصی از طریق گوگل، سایت را بررسی کند و متوجه نقض قوانین گوگل در آن شود. یعنی گزارش فعالیت های سایت توسط شخص دیگری به گوگل اعلام می شود.
پنالتی الگوریتمیک یا اتوماتیک (Algorithmic penalties)
مجازات الگوریتمی گوگل توسط الگوریتم های گوگل به صورت خودکار انجام می شود. در این نوع از پنالتی، ربات ها و الگوریتم های گوگل سایت مورد نظر را شناسایی می کنند و شخص خاصی به صورت مستقیم نقش ندارد.
بررسی علت پنالتی شدن سایت توسط گوگل
گوگل همواره نحوه index محتوا را تغییر و بهبود میدهد. سرنخهایی درباره بهروزرسانی الگوریتم هایش منتشر میکند، اما به ندرت درباره دلایل تغییرات اطلاعاتی میدهد.
دلایل رایجی که گوگل ممکن است از سایت شما اشکال بگیرید را در این مقاله درج می کنیم. توجه داشته باشید که نمیتوان گفت تمام دلایل جریمه ها به این موارد خلاصه میشوند، اما این عوامل در جریمه ها دخیل هستند.
خرید لینک
خرید لینک ها قطعا از نظر گوگل به عنوان اقدامی برای دستکاری رتبه صفحه در نظر گرفته میشود. تقریبا تمام مهندسین سئو از تاثیر منفی خرید بک لینک بر روی بهینه سازی سایت، ایجاد لینکهای نامناسب، انبوه و نامربوط، اطلاع دارند اگر گوگل متوجه این موضوع شود و یا اگر لینک های بد خرید شود، این اقدامات در نهایت باعث ایجاد گرفتاری برای سایت شما میشوند. چون اکثر فروشندگان لینکبیلدینگ منابعی (سایتهایی) از مزرعههای لینک دارند. هر چند ما توصیه به خرید لینک نمیکنیم ولی اگر قصد خرید لینک در سایتی را دارید قبل از خرید فاکتورهای لازمه را به دقت بررسی کنید.
گوگل در مقالهای اعلام کرده که خرید بک لینک برخلاف قوانین این موتور جستجو بوده و مشاهده این عمل در سایتی با برخورد گوگل همراه خواهد بود، ولی اکثر دوستان فکر میکنند با خرید بک لینک کیلویی و ترفندهای خود میتوانند رباتهای پیچیده و بهروز گوگل را دور بزنند.تبادل لینک دو طرفه
حتما اطلاع دارید که گوگل بارها درباره تبادل لینک دو طرفه و خرید بک لینک اخطار داده و در قوانین تعریف شده الگوریتمهای گوگل حکم برخورد با این موضوعات تعیین شده، هر چند سیاستهای گوگل در برخورد با سئو سیاه در درجه اول هشدار و در قالب یک اخطاریه در وبمستر تولز است و اگر مدیر آن سایت توجهای به این اخطار نداشته باشد در واکنشهای بعدی باید منتظر جریمه و پنالتی شدن سایت خطاکننده باشیم. تبادل بیش از حد و نامناسب الگوریتم پاندا را حساس کرده چرا که این عمل را اقدامی در جهت دستکاری در رتبه صفحه در نظر میگیرد.
حال چه کنیم؟ نه بک لینک بخریم و نه تبادل انجام دهیم، و اگر این دو عمل انجام نشود پیشرفت سایت با سئو سفید بسیار کند خواهد بود، گوگل در این باره گفته است سعی کنید با تولید محتوای باکیفیت به ایجاد بک لینک به شکل طبیعی روی بیاورید چرا که پیشرفت باید پیوسته و آهسته باشد و اگر با روشهای ناصحیح رتبهای را کسب کرده باشید آن رتبه پایدار نخواهد بود.
اگر قصد دارید لینک خریداری کنید یا تبادلی انجام دهید باید به تعداد محدود و با سایتهای مناسب ارتباط برقرار کنید. تبادل و یا خرید بک لینک عمدهای عواقب جبران ناچیزی را دربرخواهد داشت.محتوای تکراری و کپی کردن
پس از ظهور الگوریتم گوگل پاندا یکی از عوامل مهم در کاهش رتبه سایت و پنالتی شدن وب سایتها محتوای تکراری (Duplicate content) بود. کپی کردن محتوا از سایتهای دیگر خوشبختانه کاملا برای الگوریتمهای گوگل قابل تشخیص است هر محتوای تکراری از سایتهای دیگر از نظر گوگل غیر مفید است. و اگر این روند را ادامه داشته باشد باعث جریمه شدن سایت میشود. مطمئن شوید که محتوایتان منحصر به فرد است و به خوبی نوشته شده باشد. سایتهای مانند Copyscape و CopyGator به شما نشان میدهد که کدام سایت و یا وبلاگ، مطالب شما را کپی کردهاند. آدرس مطلب را وارد کنید درصورتی که قسمتی از سایت شما در جای دیگری پیدا شود، آدرس آن را نمایش میدهد، البته اگر مطلب خودتان کپی نباشد!
استفاده نادرست از تگ canonical
یکی از اشتباهات معروف در بین مدیران سایتها و سئوکاران، استفاده نادرست از تگ کنونیکال یا به انگلیسی canonical tag است که باعث میشود گوگل به اشتباه مطالب ما را ایندکس کند و برخی از صفحات را اشتباهی به عنوان محتوای تکراری در نظر بگیرد. کاربرد اصلی تگ canonical در تعیین آدرس اصلی محتوا برای ایندکس گوگل است. استفاده نادرست از این تگ باعث میشود که رتبه صفحات ما در نتایج گوگل با دیگر صفحات تکراری تقسیم شده و نهایتا رتبه خوبی نصیب صفحه اصلی محتوا نشود.
استفاده بیش از حد از تگ h1 و هدینگ ها
محتوایی که به درستی ساختار بندی شود به سئو سایت کمک میکند. تگ h1 به گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک میکند تا بفهمند محتوای صفحه درباره چیست. افراط در تگ h1 به عنوان اقدامی در جهت به زور وارد شدن به لیست نتایج جستجوی گوگل تلقی می شود و خطر احتمال پنالنی شدن سایت شما را دارد. حال شاید برای شما خیلی جالب باید که چرا بعضی از سایتهای معتبر بیش از یک بار از تگ h1 استفاده کردهاند؟
این مورد به تنهایی باعث پنالتی نمیشود و حتی آسیب جدی به سایت نمیزند ولی باید دقت داشت که باید به شکل منطقی از تگ های هدینگ نظیر h1 و h2 و سایر استفاده کرد.خطا داخلی 404
گوگل میخواهد بداند که به محتوایتان اهمیت میدهید و هر خطا و مشکلی را برطرف میکنید یا نه. اگر در سایت خطای 404 داشته باشید، این پیام را میرساند که کاربران نمیتوانند به اطلاعاتی که درخواست کردهاند دست یابند و این خلاف معیارهای گوگل و همینطور تجربه کاربری نیز است. امروزه یکی از فاکتورهای مهم الگوریتمهای گوگل برای سئو سایت، طراحی صفحه 404 میباشد. توجه داشته باشید که بازدیدکنندگان در سایت شما اصلا نباید با خطای 404 روبرو شوند. اگر صفحاتی را حذف میکنید بهتر است به صفحات دیگر ریدایرکت کنید، ولی اگر تعداد ارور 404 بیش از حد شود، ممکن است سایت شما مشمول جریمه گوگل شود، و در نتیجه تاثیر منفی میتواند برروی سئو سایتتان داشته باشد. به این نکته دقت کنید که خطا 404 در اکثر مواقع به شکل مستقیم در پنالی شدن سایت شما نقشی ندارد بلکه مجموعهای از مشکلات و تاثیر منفی این خطا در فاکتورهای دیگر سئو، میتواند سایت شما را دچار مشکل کنند.
چگالی کلمات
چگالی کلمات یا همان Keyword stuffed موضوع داغ سئو همیشه بوده است. فاکتورهای گوگل هر روز به سمت طبیعی شدن پیش میرود، وقتی شما کلمه کلیدی هدف خود را در سایت بیش از حد تکرار میکنید توجه ربات های ضد اسپم را بیش از پیش به خود جلب میکنید، هر چند دیگر مثل گذشته گوگل کل سایت را پنالتی نمیکند ولی ممکن است شما را در آن کلمه کلیدی که بیش از حد در بین متنهای خود تکرار کردهاید را مورد هدف قرار دهد و از نتایج جتسجوی کاربران صفحه شما را حذف نماید. بنابراین برای رفع این مورد کافی است به شکل طبیعی مقاله ها را انتشار دهید.
لینکهای فوتر
در بسیاری از سایتها لینکهای فوتر (Footer) برای هدایت و راهنمای کاربر همانند منو سایت ایجاد میشود، ولی گاهی دیده میشود که برخی از طراحان سایت و سئوکارها از این قسمت از سایت پیش از حد و غیرطبیعی استفاده کرده و هر آنچه که میتوانند لینک در پایین صفحه ایجاد میکنند که قطعا یک متخصص سئو با چنین عملی موافق نیست چرا که جدا از داشتن تجربه کاربری بد، میتواند حساسیت گوگل در پی داشت.
لینکهای مخفی
یک ترفند قدیمی ولی منسوخ شده که گاهی برخی وبمستران و مدیران سایتها از آن استفاده میکنند. تمام لینک ها در سایت شما باید قابل مشاهده و مفید باشند. هر چیزی که پنهان است، مشکوک است، و این مشکوک بودن اثرات منفی برای رباتهای گوگل دارد. نباید رنگ لینک یک دکمه در سایت را با رنگ پیش زمینه یکی کرد، و یا حتی برخیها رنگهای بسیار شبیه به هم قرار میدهند به طوری که با چشم دیده نمیشود، این موارد را گوگل به راحتی میتواند تشخیص دهد.
لینکهای شکسته
منظور از لینکهای شکسته (Broken links) این است که وقتی کاربر بعد از دیدن لینک و کلیک بر روی آن با ارور 404 روبهرو شود. این موضوع جدا از داشتن تجربه کاربری بسیار بد، باعث نارضایتی گوگل هم میشود، هر چند به تنهایی فاکتور برای پنالی سایت نیست ولی این مورد میتواند تاثیر گذار باشد، شما باید هر از گاهی لینکهای سایت خود را توسط ابزار سرچ کنسول مورد ارزیابی قرار دهید، و باید لینک های شکسته داخل سایت را بهبود دهید و همینطور سعی کنید لینک هایی که به خارج از سایت میدهید را هم گاهی بررسی کرده و اگر مشاهده کردید به هر دلیلی دیگر آن لینک خارجی وجود ندارد و 404 میدهد، آن لینک را آپدیت کنید. این موضوع هم باعث میشود مقاله شما آپدیت شود و هم لینک های شکسته خارجی در سایت شما کمتر میشود. این عمل تاثیر خوبی در نگاه گوگل دارد.
محتوای کپی
هیچ گاه محتوای کپی به تنهایی دلیل بر پنالی شدن وب سایت شما نمیشود ولی ارزش آن را بسیار پایین میآورد. محتوایی که کپی شده است ولی کمی بازنویسی میشود و مثلا از کلمات هم مترادف استفاده میکنند تا از محتوای اصلی تفاوت داشته باشد ولی غافل از اینکه گوگل میتواند به راحتی تشخیص دهد که این محتوا کپی است و یا سایت هایی که محتوای بی کیفیت صرفا جهت ترافیک بیشتر را انتشار میدهند، سایتهایی که فقط ویدیو و عکس در سایت خود به شکل اسپم وار اضافه میکنند، رسانههایی که مطابق میل کاربران نیست. این موارد میتواند رفع پنالتی یک سایت را سختتر کند. گوگل به این محتواها Scraped content میگوید.
محتوای مخفی
درج هیچ چیز به شکل مخفی در یک صفحه اثری مثبت نخواهد داشت و حتی شاید تاثیر منفی هم داشته باشد. ولی در درجه اول گوگل سعی دارد اثری خنثی داشته باشد مگر فاکتورهای پنالی گوگل در یک سایت زیاد مشاهده شود. یکی از تکنیک های سئو سیاه در قدیم مخفی کردن متن ها بود و سعی داشتند با مخفی کردن یا هم رنگ کردن متن یا پیش زمینه سعی در تغییر چگالی کلمات داشته باشند و از حالت غیرطبیعی تکرار کلمات را به طبیعی نشان دهند. درحالی که اگر ما همین الان ۱۰۰۰ بار هم کلمه پنالی گوگل را درج کنیم در این صفحه به معنی این نیست که ما در این کلمه رتبه کسب خواهیم کرد. هرچند ممکن است بدتر هم شود.
استفاده بیرویه از متن لینک
از وقتی الگوریتم گوگل پاندا در سال ۲۰۱۲ آپدیت شد برخورد جدی با سایتهایی که از Anchor text های بیرویه استفاده میکردد، صورت گرفت. سعی کنید متن لینک ها و نحوه لینک سازی طبیعی باشد، همانند ربات عمل نکنید چرا که ربات های گوگل، انسانهای رباتنما را به خوبی تشخیص میدهند، طبیعی کار کنید.
دیدگاهتان را بنویسید