اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer marketing) یک روش بازاریابی است که از افراد شناخته شده در حوزه‌های کاری مختلف برای رساندن پیغام برند به بازار استفاده می‌شود. درواقع شما در این روش به افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسرها (influencers) مبلغی را پرداخت می‌کنید که محصول یا خدمات شما را به شکل غیرمستقیم برای مشتری‌ها تبلیغ کنند. اینفلوئنسر مارکتینگ معمولا با اشکال دیگری از بازاریابی یعنی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا همراه است. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از این جهت اهمیت دارد که بتواند پیغام اینفلوئنسرها را به سراسر جهان برساند. اهمیت بازاریابی محتوا نیز بالا است و این محتوا یا توسط خود اینفلوئنسرها نوشته می‌شود یا برند، متن مورد نظر خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که اگرچه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا بخشی از اینفلوئنسر مارکتینگ هستند، اما با یکدیگر مترادف نیستند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر به افراد تاثیرگذار یا مشهوری گفته می‌شود که مخاطبان بسیاری در شبکه‌های اجتماعی دارند که مدام آن‌ها را دنبال می‌کنند و از نظراتشان تاثیر می‌گیرند. اینفلوئنسرها ممکن است در جهان واقعی مشهور و محبوب باشند (مثلا بازیگران)، یا این که مخاطبان خود را تماما از محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند به دست آورده باشند. در حوزه‌ی تبلیغات اینفلوئنسرها به چند دسته تقسیم می‌شوند که به شرح زیر است:

اینفلوئنسر کیست

1-سلبریتی‌ها (افراد مشهور)

این افراد شهرت خود را به خاطر حرفه‌ای که در جهان واقعی دارند به دست آورده‌اند. بعضی از این افراد ممکن است در شبکه‌های اجتماعی هم در حوزه خاصی تولید محتوا کنند، برای مثال ورزشکاران. معمولا طیف مخاطبان این افراد گسترده و متنوع است و همکاری اینفلوئنسری با آن‌ها در کمپین‌های برندآگاهی یا تبلیغ محصولات عمومی مناسب است.

2-واینرها

واینر به کسانی گفته می‌شود که در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهای سرگرم‌کننده منتشر می‌کنند. این افراد به نوعی کمدین یا بازیگران دنیای مجازی به حساب می‌آیند. معمولا مخاطبان این افراد علاقه‌ی زیادی به آن‌ها دارند و پای صحبت‌هایشان می‌نشینند، بنابراین آن‌ها می‌توانند پیام برند را به طور کامل به گوش مخاطبان خود برسانند.

3-بلاگرها

بلاگرها معمولا بیشتر دست به تولید محتوای متنی در حوزه‌های خاص می‌زنند و مخاطبانشان از آن‌ها انتظار نقد و بررسی تخصصی دارند. برای مثال بلاگرهای حوزه‌ی سفر و گردشگری به شهرها و مناطق توریستی سر می‌زنند و نظر و تجربیاتشان را با مخاطبانشان به اشتراک می‌گذارند. بلاگرها به خوبی می‌توانند در کمپین‌های اینفلوئنسرمارکتینگ در مورد ویژگی‌های خاص و روش استفاده از محصولات توضیح بدهند و مزایا و معایب آن را بگویند.

4-میکرو اینفلوئنسرها

این افراد اینفلوئنسرهایی هستند که حدود ۲ تا ۵۰ هزار فالوور دارند و در یک حوزه‌ی خاص، علاقه‌ی مشخص و یا بازار کوچک دست به تولید و انتشار محتوا می‌زنند. به دلیل این که جامعه مخاطبان میکرو اینفلوئنسرها کوچکتر و تخصصی‌تر است، معمولا ارتباط نزدیک‌تری با فالوورهایشان دارند و تاثیرگذاری نظرشان بر آن‌ها بیشتر است.

مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ به درد کسب و کارهایی می خورد که :

  • به دنبال تبلیغات بسیار زود بازده باشند.
  • هزینه تبلیغات میلیونی داشته باشند.
  • به دنبال معروف شدن محصول یا برندشان باشند.

مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ

مزایای استفاده از روش بازاریابی اینفلوئنسر مارکتینگ :

  1. دستاورد اجتماعی: اینفلوئنسرها می‌توانند از طریق کانال‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها به میلیون‌ها مشتری دسترسی پیدا کنند.
  2. محتوا اصلی: اینفلوئنسرها محتوای اصلی و اغلب مؤثر بازاریابی را برای برند مورد نظر تولید می‌کنند.
  3. اعتماد مصرف‌کننده: اینفلوئنسرها روابط قوی با مخاطبان خود برقرار می‌کنند که این امر اعتماد خاصی را بین آنها و مخاطبینشان ایجاد می کند، در نتیجه معرفی محصول یا خدمات شما به سرعت منجر به خرید و استفاده مشتری می شود.

برای آشنایی با اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ به این آمارها دقت کنید:

  • ۴۷ درصد از کاربران اینترنت، بر روی مرورگر خود از نرم افزارهای مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنند.
  • ۹۲ درصد از مردم به توصیه اشخاص در مورد استفاده از یک برند خاص اعتماد می‌کنند.
  • ۷۴ درصد از مردم برای تصمیم گیری در مورد خرید یک محصول، از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.
  • ۸۱ درصد از شرکت‌هایی که از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کرده‌اند آن را موثر و رضایت بخش می‌دانند.
  • ۵۱ درصد از کسب وکارها معتقدند که با اینفلوئنسر مارکتینگ، مشتری‌های بهتری پیدا می‌کنند.

اهمیت اینفلوئنسر مارکتینگ

آیا اینفلوئنسر مارکتینگ پدیده‌ای جدید است؟

با کمی گشت‌وگذار انگلیسی در گوگل به مقالات نسبتاً زیادی برخواهیم خورد که از بازاریابی تأثیرگذار با عناوینی چون «جنبش بزرگ بعدی در بازاریابی» یا «آیندهٔ بازاریابی» یاد می‌کنند، اما در درستی این گفته‌ها جای تردید وجود دارد، چراکه بازاریابی تأثیرگذار نه تنها پدیده‌ای متعلق به آینده نیست، بلکه از مدت‌ها پیش وجود داشته است. در دههٔ ۱۹۲۰ بود که کوکاکولا در کمپین‌های بازاریابی خود فرد جدیدی را معرفی کرد. او لباسی یکدست قرمز‌رنگ به تن داشت و با مو و ریش انبوه سفیدرنگ خود به مخاطبان لبخند می‌زد. نام او بابا‌نوئل بود. نباید فراموش کرد که بابا نوئل کوکاکولا بدل به یکی از مشهورترین اشخاص تأثیرگذار در عرصهٔ بازاریابی شد.

influencer-marketing

با این تفاسیر، نمی‌توان صحت این مسئله را که بازاریابی تأثیرگذار متعلق به آینده است، تأیید کرد. مدت‌های زیادی است که این نوع از بازاریابی به عنوان شیوه‌ای کارآمد و نتیجه‌بخش شناخته می‌شود.

چرا اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام موفقیت آمیز است؟

هنگامی که هدف شما توسعه هر چه سریع تر و کارآمدتر حضور و به چشم آمدن برندتان در اینترنت است، استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ می تواند به شدت تاثیرگذار واقع شود. نکته منحصر به فردی که در رابطه با اینفلوئنسرهای اینترنتی وجود دارد این است که مخاطبان آنها خاص و به محتوای تولیدی اینفلوئنسر مورد نظر علاقمند هستند و به چیزی که می گوید اعتماد دارند. برندها با انتخاب همکاری با یک فرد تاثیرگذار می توانند از کمک یک فرد مناسب و متناسب و مخاطبان مناسب و متناسب وی بهره مند شوند.

instagram influencer marketing

همکاری با اینفلوئنسرها نه تنها معروفیت و شهرت برند شما را افزایش می دهد، بلکه با استفاده از تگ و هشتگ می توانید مطالب خود را در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار بدهید که به موضوعات مرتبط با برند شما علاقمند هستند. به علت همین کارآمدی و قدرت موجود در اینفلوئنسر مارکتینگ است که این قسم از بازاریابی به سرعت به یکی از موثرترین روش ها برای رشد، تبلیغ و بازاریابی برندها تبدیل شده است.

جمع بندی

با توجه به نکاتی که در این مقاله از w3design بیان شد، حتما تابه‌حال متوجه شده‌اید که همه کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک به ‌نوعی به اینفلوئنسر مارکتینگ برای دیده و شناخته شدن نیاز دارند. اگر می‌خواهید تعداد فالوورهایتان را در شبکه‌های اجتماعی افزایش دهید ، میزان فروشتان را بالا ببرید یا اینکه کسب‌وکارتان را برند کنید، می‌توانید این موضوع را به اینفلوئنسرها یا افراد مشهور شبکه‌های اجتماعی واگذار کنید.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *