ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی

ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی

ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی

🔹 ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی به شما کمک می کنند با نحوه جستجوی کاربران در حوزه فعالیتان آشناشده, درک بهتری از نیاز آنها داشته باشید.

🔹 با تحقیق کلمات کلیدی در سال‌های اخیر تحول و پیشرفت قابل‌ ملاحظه‌ای پیدا کرده، اما نیاز به پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی و همچنین درک نیت و هدف کاربر از استفاده از کلمه کلیدی مورد نظر و تکیه بر کلمات کلیدی مشابه همچنان یک اولویت بلامنازع است. در واقع، نیاز به تحقیق درباره کلمات کلیدی از آنجا ریشه می‌گیرد که نمی‌توانید فقط با تکیه بر آن دسته از کلمات کلیدی که خودتان با آن‌ها آشنایی دارید دست به تولید محتوا بزنید و نتیجه خوبی را شاهد باشید؛ بلکه باید با گسترش بینش و آگاهی خود نسبت به کلمات و عبارات پرکاربرد و روند و نحوه جستجوهای مردم در حوزه فعالیتتان از قبل برنامه‌ریزی کنید. اینجاست که ابزارهایی موسوم به ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی به چراغ راهنمای راهتان تبدیل می‌شوند و به کمک آن‌ها می‌توانید عملکرد بهتری را در این زمینه تجربه کنید.

نکات مهم در بررسی و انتخاب کلمات کلیدی

🔸رتبه گرفتن در یک کلمه کلیدی کلی ، باعث رتبه گرفتن در کلمه ای در کنار آن می آید نمی شود.

🔸داخل کلمات کلیدی از برندها استفاده نکنید.

🔸بهینه سازی برای کلمات کلیدی کلی علاوه بر غیرممکن بودن بی ارزش نیز می باشد.

🔸برای شروع کار بهینه سازی ، همان اول کار از کلمات کلیدی رقابتی استفاده نکنید

🔵پرکاربردترین ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی

1. Keyword Planner

🔻گوگل با داشتن میلیاردها کاربر در سراسر جهان به نوعی ارباب موتورهای جستجو محسوب می‌شود؛ بنابراین چه ابزاری بهتر از ابزاری که خود گوگل برای تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی در اختیار ما قرار داده است؟ ابزار رایگان تحقیق کلمات کلیدی گوگل با نام Keyword Planner با اطلاعات ارزشمندی که ارائه می‌دهد می‌تواند به شما در برداشتن اولین گام‌ها در مسیر تحقیق و آنالیز کمک کند.
🔻این ابزار کاربردی، اساساً برای ارائه پیشنهاد کلمات کلیدی مناسب به کاربران کمپین‌های پولی پلتفرم AdWords طراحی شده، اما می‌توانید از آن برای پیدا کردن کلمات کلیدی ارگانیک هم استفاده کنید. Keyword Planner حجم جستجوی ماهانه محلی و جهانی کلمات کلیدی و میزان رقابت بر سر آن‌ها را نشان می‌دهد. علاوه بر این، برای شناسایی ترندها یا روندهای محبوب و ایده گرفتن برای کلمات کلیدی جدید نیز می‌توانید از این ابزار کمک بگیرید.
با توجه به میزان رقابت و حجم جستجو می‌توانید کلمات کلیدی که رقابت متوسط (Medium) یا کم (Low) دارند و میزان جستجوی ماهانه جهانی یا محلی آن‌ها (بسته به مخاطبان هدفتان) بیشتر است را انتخاب کنید و به عبارتی، میوه‌های دم دست تری را بچینید.
Keyword Planner یکی از ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی

2. Bing Webmaster Tools

🔻موتور جستجوی بینگ که یکی از سرمایه‌های شرکت مایکروسافت محسوب می‌شود نیز می‌تواند در پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب به شما کمک کند. با درج کلمه کلیدی مورد نظر خود در قسمت Keyword Research وبمستر تولز موتور جستجوی بینگ می‌توانید کلمات کلیدی مشابه با آن را به همراه تعداد و روند جستجو مشاهده کنید. به‌علاوه، امکان تنظیم کشور، زبان و بازه زمانی نیز وجود دارد؛ البته با وجود اینکه کشور ایران در فهرست کشورهای قابل انتخاب قرار دارد، اما جای زبان فارسی در بخش زبان‌ها خالی است. با این وجود، کلمات کلیدی که نمایش داده می‌شود متناسب با زبان همان کلمه کلیدی است که در کادر بالا وارد کرده‌اید و لذا از این بابت مشکل خاصی وجود نخواهد داشت.
🔻در بخش Search Keywords وبمستر تولز بینگ نیز می‌توانید تعداد دفعاتی که سایت شما برای کلمات کلیدی مختلف در نتایج جستجو ظاهر شده و همچنین درصد کلیک خوری و جایگاه سایت در نتایج نمایش داده شده را مشاهده کنید. با توجه به این بخش می‌توانید کلمات کلیدی مناسب‌تری را انتخاب و در بخش Keyword Research درج کنید.

Google Search Console.3

🔻کنسول جستجوی گوگل یک ابزار مشابه با قسمت Search Keywords بینگ، اما قوی‌تر از آن را برای تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی در اختیار شما قرار می‌دهد.
🔻بخش مناسب برای تحقیق کلمات کلیدی، قسمت تجزیه و تحلیل آمار جستجو است که در قسمت Performance کنسول جستجوی جدید گوگل قرار دارد و جزئیات کاملی از کلمات کلیدی که در 90 روز گذشته کلیک خورده‌اند را نشان می‌دهد. مزیت گوگل نسبت به بینگ این است که می‌توانید فیلترهای مختلفی را بر روی اطلاعاتی که نمایش داده می‌شود اعمال کنید تا نتایج معنادارتری در اختیار داشته باشید. به عنوان مثال، برخلاف بینگ در اینجا می‌توانید کلمات کلیدی را بر اساس کشور فیلتر کنید که این قابلیت به‌خصوص برای وب‌سایت‌هایی که کشورهای مختلفی را هدف قرار می‌دهند بسیار کاربردی و سودمند خواهد بود.
🔻به‌علاوه، امکان فیلتر کردن نتایج بر اساس کوئری یا عبارت جستجو شده نیز وجود دارد. به عنوان مثال، با استفاده از دکمه New در قسمت فیلترها، انتخاب Query و سپس درج کلمه SEO، فقط کلمات کلیدی حاوی کلمه SEO نمایش داده خواهند شد. نموداری که در بالای جدول کلمات کلیدی قرار دارد نیز می‌تواند در درک روند جستجوها و مقایسه دقیق‌تر کلمات کلیدی به شما کمک کند. به این منظور کافی است که بر روی کلمه کلیدی مورد نظر کلیک کنید تا صفحه مجدداً بارگذاری شود؛ در این حالت فقط آمار همان کوئری یا کلمه کلیدی که روی آن کلیک کرده‌اید نمایش داده می‌شود.
Google Search Console یکی از ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی

4. KWFinder

🔻وب‌سایت KWFinder یکی از ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی است که اطلاعات توأم با جزئیات سودمندی را در رابطه با هر کلمه کلیدی ارائه می‌دهد؛ از جمله، روند جستجو، حجم جستجوی ماهانه در 12 ماه اخیر، میانگین هزینه تبلیغات کلیکی گوگل، میزان رقابت و دشواری کلمه کلیدی. برای شروع کافی است که کلمات مطلوب و هدف خود را در کادر مربوطه وارد و سپس کشور و زبان هدف برای انجام تحقیق کلمه کلیدی را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که علیرغم وجود زبان فارسی (با عنوان Persian)، کشور ایران در فهرست زبان‌های این ابزار وجود ندارد؛ درعین‌حال، پیشنهادات مناسبی ارائه می‌شود و مشکلی پیش نخواهد آمد.

KWFinder یکی از ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی

Answer the Public.5

🔻این وب‌سایت ابزار خوبی است که سؤالاتی که معمولاً با استفاده از کلمه کلیدی مورد نظر شما از گوگل پرسیده می‌شود را نمایش می‌دهد. روش کار وب‌سایت Answer the Public به این ترتیب است که با کلمه کلیدی شما سؤال می‌سازد و سپس با استفاده از ابزار Google Suggest فهرستی از سؤالاتی که احتمالاً مخاطب شما به دنبال پاسخ آن‌هاست را تولید می‌کند. البته از آنجایی که این وب‌سایت مبتنی بر زبان انگلیسی است معمولاً زیاد به درد کاربر ایرانی نمی‌خورد، اما معمولاً بخش انتهایی آن (که حاوی کلمات کلیدی مرتبط است) پیشنهادات خوبی ارائه می‌دهد که توجه به آن برای تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی خالی از لطف نخواهد بود.
Answer the Public یکی از ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی

6. Keywordtool.io

🔻Keywordtool.io یک نسخه رایگان دارد که به کمک آن می‌توانید با وارد کردن یک کلمه کلیدی، کلمات کلیدی مشابه با آن را مشاهده کنید و ایده بگیرید. از جمله مزایای Keywordtool.io برای کاربران ایرانی، وجود زبان فارسی در فهرست زبان‌های این ابزار است. به‌علاوه، برخلاف وب‌سایت Answer the Public، با استفاده از قسمت Questions در زیر کادر جستجو، می‌توانید سؤالاتی که کاربران فارسی زبان در مورد کلمه کلیدی مورد نظرتان از گوگل می‌پرسند را نیز مشاهده کنید. در سمت چپ جدول نتایج نیز دو کادر وجود دارد: با استفاده از کادر Filter Results می‌توانید نتایج را بر اساس کلمه یا عبارت مورد نظر خود فیلتر کنید (مانند فیلتر Query در کنسول جستجوی گوگل). در قسمت Negative Keywords (کلمات کلیدی منفی) نیز می‌توانید پنج کلمه‌ای که مایل به مستثنا کردن آن‌ها از نتایج موجود هستید را وارد کنید.
توجه داشته باشید که میزان جستجو، روند، هزینه هر کلیک (برای AdWords) و حجم رقابت برای کلمات کلیدی در نسخه رایگان Keywordtool نمایش داده نمی‌شود.

7. SEMrush

🔻SEMrush اساساً رایگان نیست، اما در هر روز تا سقف محدودی می‌توانید از آن به‌رایگان استفاده کنید. SEMrush ابزار جامعی است که اطلاعات متنوع و سودمندی (از کلمات کلیدی مرتبط و روند جستجو گرفته تا وب‌سایت‌هایی که بالاترین رتبه‌ها را برای کلمه کلیدی مورد نظر در اختیار دارند) را برای تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی ارائه می‌دهد. توجه داشته باشید که کاربران نسخه رایگان به 10 جستجو در روز محدود شده‌اند. به‌علاوه، در حال حاضر کشور ایران در فهرست کشورهای این ابزار وجود ندارد؛ در عین حال با انتخاب ایالات متحده (US) یا کشورهای فارسی زبان، مخصوصاً برای کلمات کلیدی کلی‌تر می‌توانید نتایج مناسبی را به دست بیاورید.
SEMrush یکی از ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی

Ubersuggest.8

🔻Ubersuggest نیز ابزار دیگری است که با تکیه بر اطلاعات Google Suggest می‌تواند برای تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی به شما کمک کند. به این منظور، کافی است که یک کلمه کلیدی را در کادر مربوطه وارد کنید تا فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط به همراه یک نمودار و وب‌سایت‌هایی که بالاترین رتبه را برای آن کلمه دارند نمایش داده شود. این ابزار مدعی است که کلمات کلیدی جدیدی را ارائه می‌کند که حتی در Keyword Planner گوگل نیز وجود ندارند. در عین حال، زبان فارسی و کشورهای فارسی زبان در این ابزار تعبیه نشده و عملکرد مطلوبی برای تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی فارسی ندارد؛ با این وجود، ایده‌هایی که در بخش Keyword Ideas برای انتخاب کلمات کلیدی ( به‌خصوص کلمات کلیدی کلی‌تر) می‌دهد می‌تواند راهگشا باشد.
پس از آنکه فهرست کلمات کلیدی ظاهر شد می‌توانید آن را دانلود یا کپی کنید و سپس با استفاده از Keyword Planner بررسی کنید که با توجه به میزان جستجو و رقابت کدام موارد ارزش استفاده را دارند.
Ubersuggest یکی از ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی

Google Trends.9

🔻یکی دیگر از ابزارهای جالب توجه گوگل، گوگل ترندز است. این ابزار می‌تواند با توجه به آخرین ترندها یا روندهای جستجو، منتخبی از کلمات کلیدی محبوب که با کلمه کلیدی مورد نظر شما تطابق دارند را در اختیارتان قرار بدهد. علاوه بر این، گوگل ترندز نموداری از تغییرات این روندها را نیز نمایش می‌دهد.

10. Spyfu

🔻Spyfu یکی دیگر از ابزارهای رایگان برای تحقیق درباره کلمات کلیدی است که می‌توان از دو طریق از آن استفاده کرد:
🔹 با وارد کردن آدرس یک وب‌سایت، کلمات کلیدی اصلی که آن وب‌سایت از طریق تبلیغات پولی و جستجوی طبیعی یا ارگانیک به‌ وسیله آن‌ها در نتایج جستجو ظاهر می‌شود را نشان می‌دهد. در اینجا می‌توانید آدرس وب‌سایت خودتان یا وب‌سایت رقبا را وارد کنید.
🔹با درج کلمه کلیدی، وب‌سایت‌هایی که برای آن کلمه کلیدی در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند را نشان می‌دهد.
متأسفانه این ابزار پشتیبانی مناسبی از زبان فارسی ندارد و فقط وضعیت آماری وب‌سایت‌های شناخته‌شده‌تر را از نقطه نظر کلمات کلیدی و رقبای نزدیک آن‌ها نشان می‌دهد.
Spyfu یکی از ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی

11-تحقیق کلمات کلیدی با Ahrefs Keyword Explorer

🔻به جرات می‌‌‌توان گفت که Ahrefs یکی از بهترین پلتفرم‌های تحقیق در مورد کلیدواژه‌ها است که همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. به دلیل مشکلات ارزی برای خرید اشتراک این ابزار در ایران، چندان کاربردی نیست و برای استفاده از آن باید حتما اشتراک ۷ روزه خریداری شود.

💥بهترین ویژگی‌های Ahrefs

  1. تعیین امتیاز برای سختی کلیدواژه (با این امتیاز شما متوجه میزان رقابت کلیدوازه در نتایج گوگل خواهید شد)
  2. پشتیبانی از ۱۷۱ کشور دنیا
  3. پشتیبانی از زبان فارسی
  4. پیشنهاداتی برای بهبود CTR
  5. ارائه لیست کلمات کلیدی

Ahrefs Keyword Explorer یکی از ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی

 

12-تحقیق کلمات کلیدی با keywordtool

این ابزار یکی از محبوبترین پلنفرم‌هایی است که کاربران ایرانی به آن علاقمند هستند. برای تحقیق کلمات کلیدی با keywordtool با وارد کردن کلیدواژه خود در فیلد مشخص شده، این ابزار پیشنهادات مشابهی به شما ارائه می‌‌‌‌دهد. با این ابزار می‌توانید در مکان‌های مختلفی مثل گوگل، BING ، آمازون، اینستاگرام و توییتر به جستجو بپردازید.

💥مهم‌ترین قابلیت های تحقیق کلمات کلیدی با keywordtool

  1. رایگان بودن (برای دسترسی به همه قابلیت‌ها باید از نسخه PRO استفاده کرد)
  2. نمایش حجم سرچ و میزان ترند بودن کلمات کلیدی
  3. UX ساده برای افراد مبتدی

keywordtool یکی از ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی

 

13-تحقیق کلمات کلیدی با Serpstat

🔻برای تحقیق کلمات کلیدی با Serpstat بایستی گفت عملکرد این ابزار مشابه ابزار SEMRUSH است و علاوه بر پیشنهاد کلمات کلیدی چک لیست کاملی از سئو در اختیار شما قرار می‌دهد.

💥مزایای تحقیق کلمات کلیدی با Serpstat

  1. ترسیم نمودار میزان رقابت و مشخص کردن رقبا در کلیدواژه
  2. ارائه لیست کلمات کلیدی
  3. آنالیز بک‌ لینک‌ها و سایر فاکتورهای موثر در سئو

 

14-تحقیق کلمات کلیدی با Moz Keyword Explorer

🔻ابزار SEO Moz دارای تمام ویژگی‌هایی است که از بهترین ابزارهای تحقیق کلیدواژه می‌توانید انتظار داشته باشید.

💥ویژگی‌‌‌های تحقیق کلمات کلیدی با Moz Keyword Explorer

  1. استفاده یک ماه بصورت آزمایشی
  2. دریافت پیشنهادات مرتبط با عبارت‌های جستجوشده
  3. مشاهده CTR ارگانیک کلمات کلیدی
  4. ارائه گزارشات کامل از فرآیند سئو

Moz Keyword Explorer یکی از ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی

نتیجه گیری

🌀ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی زیادی در این زمینه وجود دارد که ما در این مقاله پرکاربردترین و بهترین ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی مناسب را برای شما معرفی کردیم.سئو سایت بیش از آنکه یک مقوله علمی باشد یک موضوع تجربی است و به جای آن که بخواهیم آن را یک شاخه از علم بنامیم بهتر است آن را یک تخصص در نظر بگیریم. موضوع جستجوی کلیدواژه ها نیز به همین صورت است و مانند سایر تخصص ها در این مساله نیز ما نیاز به یک نقطه شروع امن و مطمئن داریم که احتمال شکست ما را کاهش دهد. پس به خاطر داشته باشید که انتخاب کلیدواژه ها به صورت راندم (تصادفی) اشتباه محض است و احتمال شکست شما را به شدت افزایش خواهد داد.

با وجود آنکه پروسه جستجوی کلیدواژه ها می تواند بسیار هزینه بر باشد، اما اگر شما آگاهی کافی از کلیدواژه ها داشته باشید می توانید هزینه های آن را تا حدود زیادی کاهش دهید.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *