گراف دانش چیست ؟
گراف دانش چیست ؟
? گراف دانش یا پنل دانش( knowledge graph) یک پنل اطلاعاتی است که در ابتدا توسط گوگل معرفی و به نمایش گذاشته شد هدف از این کار دستیابی به اطلاعات دقیق تر بود و بعد ها شرکت های دیگری مانند بینگ مایکروسافت و یاندکس روسیه و یاهو برای ساخت گراف دانش دست به کار شدند.
?این پنل با توجه به جستجوی شما عمل می کند و اطلاعات خود را از ویکی پدیا و فری بیس استخراج و به کاربر نشان می دهد این در حال حاظر برترین موتورهای جستجوگر دنیا در حال کار برروی پروژه گراف دانش هستند ولی گراف دانش فقط یک پنل ارائه جزئیات و شرح حال نیست بلکه یک راه برای تعامل و ارتباط بیشتر کاربران با موضوعات جستجو شده است و در حال حاظر گوگل بهترین ابراز را در اختیار کاربران (جستجوگران) شرکت ها و افراد مشهور قرار داده است.
?بر طبق توضیح گوگل، هدف از گراف دانش تبدیل شدن از یک موتور اطلاعاتی به یک موتور دانش است.
?گوگل از قابلیت درک معناشناختی جستجو و ارتباط بین مفاهیم توسط گراف دانش استفاده می کند تا مرتبط ترین اطلاعات را در یک پانل یا پنجره (Knowledge panel) در سمت راست نتایج جستجو نشان دهد.
ویژگی های پنل دانش
1- ثبت لینک های رسمی وب سایت و شبکه های اجتماعی در گراف دانش
2- ثبت عکس برای گراف دانش
3- امکان ایجاد استوری در گراف دانش
4- امکان ایجاد پست همراه با متن و عکس و فیلم و نمایش آن در گراف دانش به عنوان پست
۶- امکان ایجاد استوری و هایپرلینک در استوری
۷- امکان ایجاد نظر سنجی برای مخاطبان
۸- امکان اعلام رویداد و نمایش تاریخ و لینک ثبت نام در گراف دانش
لینک ها در گراف دانش گوگل چگونه هستند؟
?لینک گراف دانش گوگل به صورت post.google.com/share/abcd123456 تعریف می شود این لینک 8 کاراکتر است و به صورت خودکار ایجاد می شود به عنوان مثال https://posts.google.com/share/Q0sUALpu در اینجا Q0sUALpu که بعد از share/ می آید مثل همان نام کاربری است که کاربر با آن شناخته می شود
گراف دانش چگونه توسط گوگل تولید می شود؟
?پنلهای دانش به صورت خودکار تولید میشوند و اطلاعات آن معمولا از ویکی پدیا و ویکی داده استخراج میشود. اما این سایتها تنها منابع مورد استفاده نیستند و بنا بر ادعای گوگل صدها منبع از سراسر وب برای راستی آزمایی مطالب درج شده استفاده میشوند.
آن چه که در باکس دانش، نمایش داده میشود با توجه به موجودیتهای مختلف، متفاوت است اما قالب یک باکس دانش معمولا به صورت زیر تعریف میشود:
?عنوان و خلاصه کوتاه از کلیدواژه جستجو شده
?توضیحات طولانیتر موضوع
?تصویر یا تصاویری از شخص، مکان یا چیز دیگری
?اطلاعات شناسنامهای و حقایق موجود
?پیوند به شبکههای اجتماعی و وب سایتهای رسمی و تاییدشده
یک پنل دانش با توجه به موجودیت، میتواند شامل اطلاعات تخصصیتر باشد. به عنوان مثال بخشی از این پنلها ممکن است موارد زیر را شامل شوند:
?آهنگهای هنرمندان موسیقی
?قسمتهای مختلف از یک سریال تلویزیونی
?فهرست بازیکنان تیمهای ورزشی
انواع گراف دانش
? شرکتها
این نوع از گرافها به افراد کمک میکنند تا به اطلاعاتی کلی درباره شرکت، بنیانگذاران و نحوه فعالیت آن دست پیدا کنند. از دیگر مزایای آن میتوان به لینک کردن وبسایت و شبکههای اجتماعی در این گراف اشاره کرد.
?افراد با نفوذ
این نوع گراف معمولا یک بیوگرافی خلاصه از افراد تاثیرگذار و مشهور در جهان است که اطلاعاتی شخصی درباره آن فرد ارائه میدهد.
? کسب و کارهای محلی
مشاغل محلی میتوانند بهترین بیشترین سود را از نمودار دانش کسب کنند. نظرات و انتقادات مشتریان، ساعات کار روزانه، شمارههای تماس و مسیریابی از طریق گوگلمپ از جمله مزایای این گراف است.
?رسانه (فیلم، موزیک، کتاب، سریال، برنامه تلویزیونی)
با این گراف کاربران به آسانی میتوانند اطلاعاتی درباره فیلم، موزیک یا سریال مورد نظر خود کسب کنند. استفاده از پنل دانش میتواند نرخ کلیک شما را تا حد قابل قبولی افزایش دهد.
? اطلاعات تغذیه ای
نمودار دانش راهی عالی برای انتقال اطلاعات ساده ، مانند بیان دستور العملها ، کالری روزانه و سایر واقعیت های تغذیه ای است این امر زمانی دارای اهمیت است که تجارت شما با غذا ، ایجاد برنامه های غذایی یا به اشتراک گذاری دستور العملها سرو کار داشته باشد.
?محصولات
اگر کسبو کار شما در رابطه با فروش محصولات خاص است میتوانید با استفاده از این گراف جزئیات بیشتری به مشتریان خود ارائه دهید.
به این نکته توجه داشته باشید که در این گراف استفاده از محصولات عام امکانپذیر نیست.
چگونه یک گراف دانش را تغییر دهیم؟
?با توجه به استفاده موتورهای جستجو از منابع آزاد مانند ویکی پدیا ممکن است در برخی مواقع اطلاعات وارد شده به اشتباه درج شده باشد.
?شما میتوانید با کلیک بر روی گزینه Feedback که در پایین باکس، قرار دارد بخش مورد نظر را انتخاب کرده و به گوگل برای اصلاح آن گزارش دهید.
نمودار دانش گوگل از جهات مختلفی اهمیت دارد
?تغییری که در شیوه جستجو و تعامل ما با گوگل ایجاد میکند. نمودار دانش ما را تشویق به جستجوی بیشتر در حاشیه یک موضوع میکند. همین مطلب ممکن است در عین حال که ما را به اطلاعاتی تصادفی مفید برساند، باعث نوعی عدم تمرکز در جستجوکننده هم بشود.
? موضوع مهم دیگر تأثیر احتمالی هوشمندتر شدن گوگل بر SEO است. هنوز به درستی مشخص نیست که این امر تا چه میزان بر SEO تأثیر خواهد گذاشت. اگر قرار باشد، کاربران به جوابهای سرراست سؤالهای خود برسند، بدون اینکه نیاز باشد به سایتها و وبلاگهی تولیدکننده محتوا سر بزنند، این امر باعث سقوط ترافیک وبلاگها و سایتها خواهد شد.
?مطلب مهم بعدی، به وجود آمدن عرصه جدید رقابتی بین موتورهای جستجو است. بعد از اینکه گوگل نتایج «گوگل پلاس» را وارد جستجوهای خود کرد، بینگ هم شروع کرد به نشان دادن اطلاعات اجتماعی در ستون کناری خود. و حالا با هوشمندتر شدن موتور جستجوی گوگل و حرکتش به سوی معنایی شدن، این احتمال وجود دارد که بینگ و دیگر موتورهای جستجو هم به این سو حرکت کنند.
چگونه باکس اطلاعات را در نتایج جتسجوی گوگل برای شرکت خود بسازیم؟
?می توان گفت این عمل مستقیما دست شما نیست و نمی توانید چنین باکس هایی را برای سایت خود در نتایج جستجو بسازید. گوگل براساس محبوبیت نام برند شما، تعداد دفعات سرچ شده نام برند، میزان لایک، اشتراک گذاری و فالورهای شما در صفحات رسمی شبکه های اجتماعی و به شکل کلی براساس فاکتورهایی که خودش مد نظر دارد و اینکه چقدر میتواند به برند شما اعتماد کند، چنین باکس هایی را برای سایت شما در نتایج جستجو ایجاد می کند.
دیدگاهتان را بنویسید