صفحه فرود یا Landing Page
صفحه فرود یا Landing Page
? صفحه فرود یا Landing Page، صفحهای ساده و مجزا در وبسایت شماست که به هدف جذب کاربر یا یک تبدیل (Conversion) ساده ایجاد شده است.
?دلیل این نامگذاری این است که کاربر اولین بار با این صفحه مواجه شده یا به اصطلاح روی آن فرود میآید؛ درست مانند یک مسافر که اولین مقصدش باند فرودگاه است و بعد از پیاده شدن از هواپیما، مجال بازدید از شهر را خواهد داشت.
هر صفحه فرود معمولاً دو ویژگی بسیار مهم دارد:
?دارای یک فرم است.
?صرفاً برای جمعآوری اطلاعات از مخاطب طراحی شده است.
به عبارت دیگر، همۀ صفحات فرود، نوعی صفحۀ وب هستند، اما هر صفحهی وب Landing Page به حساب نمیآید.
آیا صفحه فرود همانند صفحه اصلی است؟
?خیر. صفحه فرود، صفحه اصلی شما نیست. آیا صفحه اصلی شما دارای هدف یکتا و هدایت کاربران به یک قسمت مشخصی است؟ صفحه اصلی یک سایت به صورت عمومی دارای اهداف چندگانه ایست و برای معرفی شما به کاربران استفاده می شود. اینکه شما چه کسی هستید و تعدادی از محصولات شما معرفی شود، از جمله قسمت های صفحه اصلی سایت می تواند باشد.
?صفحه اصلی شما ممکن است دارای گزینه ثبت نام در سایت، دکمه دانلود و دکمه خرید یکی از محصولات شما باشد، اما این صفحه تنها برای یک هدف یکتا طراحی نشده است. در عوض برای معرفی چندین محصول و دادن اطلاعات کلی از شما طراحی شده است.
?به عنوان مثال به صفحه اصلی سایت دیجی کالا نگاهی بیندازید. این صفحه دارای لینک محصولات زیادی برای کلیک است اما یک صفحه فرود با هدف مشخصی نیست. سایت دیجی کالا دارای صفحات فرود بسیار زیادیست. هر یک از صفحات محصولات جز صفحات فرود محسوب می شوند که با هدف فروش آن محصول طراحی شده است.
هدف از ایجاد یک صفحه فرود چیست؟
وبسایتها و کسب و کارهای آنلاین به طور کلی با ایجاد لندینگ پیج ها، سه هدف را دنبال میکنند:
?فروش مستقیم
?ایجاد مخاطب
?برقراری ارتباط
?فروش مستقیم
تصور بیشتر افراد از صفحات فرود، مربوط به وبسایتهای فروش محصولات یا خدمات است. اگر تا به حال در اینترنت چیزی خریده باشید، حتماً این صفحات به چشم شما خوردهاند. در تجارت الکترونیک، صفحه فرود مربوط به فروش مستقیم، معمولاً صفحۀ یک محصول خاص است. صفحات رزرو صندلیهای سینما یا مشابه آن نیز نوعی صفحه فرود محسوب میشوند.
هدف اصلی از ساخت این صفحات فرود، فروش است. شما میتوانید صفحات فرود خود را در صفحات دیگر تبلیغ کنید، در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید و هر کار دیگری که لازم است را انجام دهید تا ترافیک صفحه فرود خود را بالا ببرید.
?اطلاعات کاربران
در این گونه صفحات اطلاعات اصلی کاربران مانند نام و ایمیلشان جمع آوری می شود. هدف از کسب این اطلاعات شخصی، استفاده از آنها در سایر موارد و اطلاع رسانی درباره سرویس های آینده خود به کاربران است. این نوع صفحه فرود دارای فرم های سفارشیست که اطلاعات مورد نظر خود را می توان به واسطه آنها کسب کرد. این گونه صفحات امروزه در افزایش نرخ تبدیل و کسب درامد از محصولات جدید سایت، نقش موثری دارند.
این نوع صفحات فرود می توانند شامل انواع زیر باشند:
?کتاب الکترونیکی رایگان
?ثبت نام در سمینارها
?راهنمای استفاده
?ثبت نام در خبرنامه
?ایجاد رابطه
?در این نوع صفحات فرود از تکنیک ایجاد رابطه بین کاربران هدف و محصول مورد نظر شما استفاده می شود. در این مدل، صفحات فرود مرتبط با هر صفحه از سایت را مشخص کرده و در هنگامی کاربر وارد آنها می شود صفحه فرود مورد نظر مان را به او پیشنهاد می دهیم. در این مدل احتمال کلیک کاربران بالاست چرا که تشابه زیادی بین صفحه فرود و صفحه ای که کاربر در آن است، وجود دارد.
?به عنوان مثال کاربری که با جستجوی عبارت انواع برنج به صفحه ای از وبلاگ سایت فروش برنج شما وارد می شود، احتمال زیادی وجود دارد که به صفحه محصول یکی از برنج های شما علاقه مند گردد و دست به خرید بزند. ایجاد این نوع رابطه ها کار هوشمندانه ایست و در افزایش نرخ تبدیل سایت بسیار موثر است.
کاربران معمولا پس از وارد شدن به صفحه فرود چه می کنند ؟
?از روش لینک به قسمت های دیگر سایت ارجاع داده می شوند پس باید در صفحه حتما لینک به صفحات دیگر وجود داشته باشد تا ترافیک سایت را از دست ندهید .
?ممکن است کاربر به هر علتی مانند سرعت پایین صفحات، مرتبط نبود محتوای صفحه با سلیقه کاربر و یا جذاب نبودن محتوای صفحه و … از صفحه به سرعت خارج شوند و ضریب بازگشت یا Bounce Rate سایت را بالا ببرند پس بهتر است به منظور جلوگیری از این اتفاق محتوای جذاب، مربوط و متناسب با عنوان صفحه در سایت خود قرار دهید .
?ممکن است کاربر با توجه به نوع صفحه فرود در صفحه اقدام به انجام کاری کند مثلا ایمیل خود را ثبت کند یا شماره تلفن خود را قرار دهد یا محصولی را خریداری کند و یا به دانلود فیلم،موزیک و یا کتاب بپردازند
نکات مهم و اساسی درباره صفحه فرود
?صفحه فرود یا Landing Page مانند یک معامله برنده برنده عمل می کند یعنی شما نباید به صورت یک طرفه از کاربران خود درخواست داشته باشید به عنوان مثال اگر شما در صفحه فرود خود تخفیف محصول و یا کد دریافت هدیه، شرکت در جشنواره و … را داشته باشید کاربر به شما اعتماد بیشتری داشته و تمایل خواهد داشت تا به تبادل اطلاعات با شما بپردازد مثلا ایمیل خود را وارد نماید . در واقع شما باید شرایط امنی را برای کاربر فراهم نمایید تا کاربر از درج اطلاعات شخصی خود ترسی نداشته باشد و احساس کند اطلاعاتش نزد شما محفوظ است .
?برای طراحی صفحه فرود باید با قصد و هدف شما متناسب باشد .
?در صفحه فرود به هیچ عنوان نباید از محتوای کپی شده از سایت های دیگر استفاده نمایید و حتما باید مطالب را خودتان تولید کنید.
? سعی کنید حتما در سایت خود از کلیپ یا ویدیو استفاده کنید .
?سعی کنید صفحه فرود خود را ساده طراحی کنید و از شلوغ کاری بپرهیزید .
?سعی کنید صفحه فرود خود را با تمام دستگاه های دیجیتال اعم از کامپیوتر، تبلت و انواع موبایل ها و … سازگار باشد تا کاربر با هر دستگاهی بتواند به خوبی صفحه را مشاهده نماید . این نکته بسیار مهمی در بهینه سازی وب سایت یا سئو است
نتیجهگیری
?صفحات فرود یا Landing Page ها، صفحاتی ساده و هدفمند هستند که به منظور خوشآمدگویی به مخاطب، دعوت از او به انجام کاری یا معرفی یک محصول/خدمات خاص طراحی شدهاند. طراحی و ساخت صحیح این صفحات، میتواند تاثیر فراوانی در ترافیک سایت، فروش و سود شما داشته باشد. امروزه استفاده از این صفحات به همراه CTA های مناسب، یکی از بایدها در جنبههای متفاوت تجارت الکترونیک است.
دیدگاهتان را بنویسید