روش های ساخت بک لینک 2021 | کاملترین راهنمای لینک سازی سئو
ساخت بک لینک برخلاف تصور بسیاری از افراد اصلا ساده نیست و نیاز به شناخت روش ها و استراتژی لینک سازی و پیروی از قوانین گوگل در رابطه با کیفیت بک لینک دارد. متاسفانه همین عدم اطلاعات کافی، به برخی از سایت ها ضربه می زند و دریافت لینکهای بی کیفیت باعث افت رتبه سایت می شود. در این مطلب روشهای هوشمندانه برای ساخت بک لینک را توضیح می دهیم تا بتوانید بصورت کاملا رایگان و صرف کمی وقت برای وب سایت خود لینکهای باکیفیت از سایر سایت ها بگیرید.
ترافیک و رتبه سایت، ارتباط مستقیمی با کیفیت بک لینک های دریافتی دارند و شما برای اجرای روش هایی که در ادامه خواهیم گفت، باید وب سایت های معتبر را برای دریافت لینک بیابید. ساخت بک لینک باکیفیت کار دشواری است و نیاز به بررسی و صرف زمان مناسب دارد. از آنجا که هدف تمامی مدیران سایت، بهبود رتبه در گوگل می باشد، باید قوانین گوگل در رابطه با لینکسازی را بدانید.
زمانی که با مفهوم سئو آشنا می شوید یا شروع به یادگیری سئو می کنید، یکی از اولین نکاتی که با آن برخورد می کنید، بک لینک است. بک لینک ها نقش مهمی در رتبه بندی سایت در نتایج جستجو دارند.
به دست آوردن بک لینک های باکیفیت آسان نیست. اما سایت هایی که بک لینک های قوی از وبسایتهای دیگر دریافت کرده اند، از دید گوگل اعتبار بیشتری دارند و قابل اعتمادتر هستند که همین مسئله موجب افزایش رتبه آنها در گوگل می شود.
قبل از اینکه روش های ساخت بک لینک را توضیح دهیم، ابتدا توضیحاتی در مورد اینکه بک لینک چیست و چرا اهمیت دارد به شما ارائه می کنیم.
بک لینک چیست؟
بک لینک، پیوندی است که از یک دامنه به دامنه دیگر اشاره می کند. برای وب سایتی که لینک می دهد، لینک خروجی و برای وبسایتی که دریافت می کند یک لینک ورودی محسوب می شود. اینترنت، مجموعه ای از دامنه ها و وبسایت های متصل به هم است. عبارت world wide web یا www نیز نشان دهنده همین اتصال و پیوند میان سایتها است که پیکره وب را تشکیل داده اند. پس لینک سازی را در حالتی بک لینک می نامیم، که از یک دامنه به دامنه ای کاملا متفاوت لینکی داده شود و در شرایطی که از یک صفحه سایت به صفحه ای دیگر در همان سایت لینک داده شود، بک لینک نیست و لینک داخلی نامیده می شود.
چرا ساخت بک لینک برای سئو مهم است؟
چرا بک لینک ها اهمیت زیادی در سئو دارند؟ آیا در سال 2021 نیز همچنان ساخت بک لینک کمکی به بهبود رتبه سایت می کند؟ پیدایش بک لینک به سال 1996 برمی گردد که لری پیج و سرگئی برین (بنیانگذاران گوگل) تعداد لینک های دریافتی یک وب سایت را به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی مطرح کردند و بیشتر تمرکز روی تعداد لینک ها بود. یعنی هر سایتی بکلینک بیشتری داشت، می توانست رتبه بهتری کسب کند.
اما از اوایل سال 2000 وضعیت تغییر کرد و کمیت جای خود را به کیفیت داد. پس سایت هایی که backlink باکیفیت تری داشتند می توانستند جایگاه بالاتری در نتایج بدست آورند.
در حال حاضر که در سال 2020 به سر می بریم، کماکان بک لینک تاثیر زیادی در سئو دارد. یعنی بک لینک باکیفیت رتبه سایت را بهبود می دهند، با این تفاوت که بکلینک های بی کیفیت و اسپم نیز تاثیر کاملا منفی دارند.
مشخصات ساخت بک لینک خوب و بد چیست؟
- بک لینک خوب، لینکی است که می تواند موجب ارتقای بازدید و رتبه سایت شما شود و دارای خصوصیات زیر است.
- از وب سایت مرتبط دریافت می شود.
- بصورت follow ساخته می شود.
- از وب سایت معتبر و با اتوریتی بالا دریافت می شود.
- از وبسایتهایی که اعتبار و رتبه بالایی در گوگل دارند گرفته می شود.
اما بک لینک بد و مخرب ویژگی های زیر را دارد:
- اکثر لینک های خریداری شده چون از الگوهای مشخصی پیروی می کنند توسط گوگل شناسایی می شوند و کاملا منفی هستند.
- لینکی که در نتیجه تبادل باشد (یعنی به یک دامنه لینک بدهید و از همان دامنه لینک بگیرید).
- از وب سایت های اسپم یا بی اعتبار دریافت شود.
- لینک از وبسایتی که رتبه و اعتبار کمی در گوگل دارد.
- لینک از سایت هایی که محتوای کم، بی کیفیت و تکراری دارند.
- بصورت غیرطبیعی و با هدف فریب گوگل ساخته شود.
- وبسایتهایی که تعداد زیادی بک لینک با ویژگی های بالا دریافت کنند، احتمالا توسط گوگل جریمه خواهند شد.
- اگر بک لینک های بد و مخرب زیادی برای سایت خود ساخته اید، نگران نباشید، با ابزار disavow می توانید تاثیر منفی همه آنها را از بین ببرید.
سایت های مناسب برای بک لینک سازی
شما باید سایت مناسب برای ساخت بک لینک را بیابید. حوزه فعالیت و موضوع سایت، یکی از عواملی است که تعیین می کند در چه وبسایتی بک لینک سازی کنید و در چه سایتی نه! همچنین با توجه به مشخصاتی که برای بکلینک خوب و معتبر برشمردیم، بالا بودن فاکتورهایی مثل domain authority ،page rank ،domain rating و url rating نیز باید بررسی شوند. از دیگر فاکتورهایی که شما را در یافتن سایت های مناسب برای دریافت بک لینک کمک می کند، بررسی میزان بازدید، رتبه الکسا و تعداد صفحات ایندکس شده در گوگل است.
برای مثال، امکان دارد یک سایت با اتوریتی و رتبه عالی، برای ساخت بک لینک به یک وبسایت فروش پوشاک مناسب باشد، اما همان وبسایت نتواند لینک های ارزشمندی به وبسایتی با موضوع فعالیت مهاجرت و گردشگری، ایجاد نماید.
اما شبکه های اجتماعی، وبسایت های به اشتراک گذاری ویدئو، سامانه های وبلاگ نویسی و وبسایت های مهم خبری که موضوعات عمومی را پوشش می دهند، برای تمام انواع سایتها، بک لینک های مناسبی را ایجاد می کنند.
قوانین گوگل در مورد ساخت بک لینک
برای گوگل کیفیت بک لینک اهمیت زیادی دارد و بر همین اساس تمامی لینک ها یکسان نیستند. گوگل چند قانون ساده در این زمینه دارد. لینک سازی باید بصورت کاملا طبیعی انجام شود. در صورتی که گوگل تشخیص دهد شما بک لینک های فراوانی خریداری کرده اید، مسلما سایت را جریمه خواهد کرد. همچنین لینک های دریافتی باید از وب سایت هایی با پیج رنک بالا، دامین اتوریتی بالا ، trust flow بالا و اسپم اسکور پایین باشند. از وب سایت های مرتبط لینک بگیرید.
تکرار یک انکرتکست در تمام لینک هیا دریافتی، یک روش غیرطبیعی به شمار می رود. برای کاربران و با هدف جذب آنها لینک سازی کنید. در این شرایط بک لینکی ارزشمند و برای گوگل قابل قبول است که بتواند تعدادی کاربر را به صفحه هدف جذب کند. این یعنی لینکسازی در سایت ها، انجمن ها و مطالب بی ربط به حوزه فعالیت سایت شما، به هیچ وجه مناسب نیستند.
10 روش هوشمندانه ساخت بک لینک رایگان
روش های متعددی برای ساخت بک لینک وجود دارد که برخی از این روشهای مثل رپورتاژ در سایتهای خبری، هزینه بالایی دارند و برخی از روش ها منسوخ شده اند و مغایر با قوانین گوگل هستند. اما به علت اینکه بک لینک باکیفیت تاثیر زیادی در رقابت بر سر رتبه بهتر در گوگل دارد، شما حتما به دریافت لینک برای سایت خود باید توجه داشته باشید. ما 10 روش کاملا رایگان را توضیح می دهیم که در بلند مدت می تواند رتبه سایت را در موتورهای جستجو چندین پله ارتقا دهد.
روش لینک شکسته
در این روش شما باید وب سایت های معتبری که نزدیک به موضوع سایت شما فعالیت می کنند را بیابید. به سراغ مقالات قدیمی تر آنها بروید و به لینک هایی داخلی مطالب دقت کنید. معمولا اگر این سایت ها به وب سایتهای دیگر لینک داده باشند می توانید لینکی را بیابید که صفحه هدف آن از بین رفته یا آدرس تغییر کرده است. پس با یک لینک شکسته روبرو هستید که احتمالا مالک سایت مورد نظر متوجه آن نیست. شما می توانید این مورد را به او گزارش دهید و بلافاصله لینک مرتبطی از سایت خود را جهت جایگزینی به وی معرفی کنید. در این صورت نه تنها طرف مقابل بابت اصلاح لینک شکسته از شما تشکر می کند، بلکه شما موفق به ساخت بک لینک رایگان شده اید. این کار مانند سایر روشهای دیگر نیاز به حوصله و صرف وقت کافی دارد.
بک لینک از طریق اینفوگرافیک
اینفوگرافیک ها نیز یکی از بهترین روش های ساخت بک لینک و افزایش ترافیک سایت هستند. زیرا ساده و قابل فهم هستند و در قالب یک تصویر به راحتی می توانند حجم زیادی از اطلاعات و اهداف را منتقل کنند. شما می توانید برای برخی از مقالاتی که منتشر می کنید، به ویژه مطالب آموزشی یا معرفی و نقد محصولات، از اینفوگرافیک استفاده کنید.
شما می توانید اینفوگرافی های خود را در شبکه های اجتماعی، وب سایت ها و انجمن ها ثبت کنید و به وبسایت خود لینک دهید. همچنین در صورت مفید بودن، بسیاری از سایتها از آن استفاده می کنند و به سایت شما لینک خواهند داد.
تولید محتوا درباره سایت های معتبر
یکی از ایده های دریافت بک لینک، تولید محتوا در رابطه با وب سایت های بزرگ، معتبر و پربازدید است. شما می توانید در رابطه با وبسایت های قدیمی و معتبر مرتبط با صنعت و حوزه ای که فعالیت می کنید، توجه کاربران و حتی مدیران وبسایت مربوطه را به خود جلب کنید. این مطلب می تواند تعریف و تمجید باشد و یا انتقادی. در صورتی که یک مطلب جامع و دقیق بنویسید که مخاطب زیادی داشته باشد، بسیاری از سایت های دیگر آن را به اشتراک می گذارند و در صورت نگارش یک متن توصیفی یا تمجید از یک سایت، احتمال اینکه مدیر سایت هدف این مطلب را به اشتراک بگذارد بسیار زیاد است.
پست مهمان
انتشار محتوا و وبلاگ نویسی به روش پست مهمان یکی از بهترین تکنیک های جذب کاربر و افزایش ترافیک سایت است. با این روش شما اقدام به انتشار محتوای جدید و منحصر به فرد در وب سایت های دیگر می کنید. برای مثال یکی از سایتهای ایرانی که این قابلیت را به شما ارائه می دهد، سایت ویرگول است. درست مثل موقعی که مطلبی در وبلاگ سایت خود منتشر می کنید و تمام اصول سئو محتوا را رعایت می کنید، در سایت های دیگر هم مقالات خود را منتشر می کنید و به سایت خود به عنوان منبع مطلب لینک می دهید. سایت ویرگول، سایت مداد دو نمونه از این سایت ها هستند. مسلما با صرف کمی زمان می توانید سایتهای بیشتری را نیز بیابید.
استخراج بک لینک رقبا
پس از اقدام به لینک سازی متوجه می شوید که یافتن سایتهایی که بتوانید بک لینک معتبر و ارزشمند از آنها دریافت کنید، کار آسانی نیست. یکی از روش های افزایش شانس شما برای ساخت بک لینک باکیفیت، این است که لینک های دریافتی رقبای خود را استخراج کنید. یکی از مهم ترین تحلیل هایی که روی رقبا انجام می شود، بررسی بک لینک آنهاست. اما برای ساخت بک لینک رایگان باید پس از استخراج بک لینک رقبا، تعدادی از لینکهایی که از سایت های معتبر و با اتوریتی بالا دریافت شده را مشخص کنید و سعی کنید با استفاده از روشهای پست مهمان، درج بک لینک یا تولید محتوای جذاب، لینکی را برای سایت خود ایجاد نمایید.
ارتباط با روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان
ارتباطات مناسب، کلید موفقیت هر کسب و کاری است. برای موفقیت وب سایت نیز به ایجاد ارتباط موثر با وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران نیاز دارید. این تعامل می تواند در جهت ارائه مطالب جدید یا گزارش هایی ارزشمند باشد تا سایرین آن را در وبسایت خود منتشر کنند. از آنجایی که امروزه بخش مهمی از فعالیت روزنامه نگاران در فضای مجازی و انتشار اخبار در خبرگزاری های آنلاین است، تعامل با این افراد می تواند به ساخت بک لینک برای صفحات سایت شما بیانجامد.
مصاحبه با افراد معروف
عموم مردم و مخصوصا کاربران اینترنتی، به دریافت اطلاعات در رابطه با افراد معروف و موفق علاقه دارند. تمایل دارند که روش های موفقیت شرکت های بزرگ را بدانند. راه و روشی که یک فرد موفق یا یک برند معتبر طی کرده تا به وضعیت امروز دست یابد، از این جهت که تمامی انسان ها به موفقیت و توسعه کسب و کار خود علاقه دارند، بسیار پرمخاطب است.
شما می توانید از این قابلیت استفاده کنید و با مدیران، شرکت ها و افراد موفق صنعت خود مصاحبه ای هرچند کوتاه ترتیب دهید و آن را در وب سایت خود منتشر کنید. احتمال اینکه این مصاحبه در وبسایت های دگیر نیز بازنشر شود بسیار بالاست و به تحقق هدف دریافت بک لینک کمک خواهد کرد.
بازیابی بک لینک های از دست رفته
اگر لینک باکیفیتی را در گذشته دریافت کرده اید و پس از مدتی حذف شده یا از دست رفته، حتما به فکر بازیابی آن باشید. یکی از هوشمندانه ترین روش های ساخت بک لینک، ایجاد لینک در سایت های معتبر برای مدت طولانی و بصورت دائمی است. زیرا اولا لینک ها در بلند مدت تاثیر خود را نشان می دهند و ثانیا گوگل لینک موردنظر را غیرطبیعی یا خریداری شده نمی پندارد.
همچنین حذف لینک های قدیمی شدیدا در رتبه سایت تاثیر منفی دارد و در استراتژی لینکسازی، بازیابی بک لینک ها جایگاه ویژه ای دارد.
مطالب و گزارش های تحقیقاتی
در حوه فعالیت وب سایت خود تحقیق کنید. اطلاعات جدید را بدست آورید و مقالات مبتنی بر این اطلاعات را منتشر نمایید. تمایل کاربران اینترتی در بدست آوردن اطلاعات و داده های روز، نه تنها بازدید سایت را بالا می برد بلکه در بازنشر و اشتراک گذاری صفحه مربوطه در شبکه های اجتماعی و سایر وب سایت ها نقش دارد.
تولید محتوای ویدئویی و صوتی
در سالیان اخیر باتوجه به توسعه اینترنت و افزایش استفاده از تجهیزات مدرن ارتباط آنلاین، تمایل به بازدید و اشتراک ویدئو و فایل های صوتی افزایش یافته است. به همین دلیل، انتشار ویدئو یا صوت می تواند مخاطبان بیشتری نسبت به محتوای متنی داشته باشد. پس می توان نتیجه گرفت که تولید محتوای ویدئویی یا صوتی احتمال انتشار آن در شبکه های اجتماعی و سایت های دیگر را افزایش دهد. پس تولید محتوای ویدئویی و صوتی شانس ساخت بک لینک باکیفیت، طبیعی و رایگان را افزایش میدهد.
چگونه لینکهای با کیفیت پیدا کنیم؟
قبل از اینکه بخواهیم وارد توضیح این استراتژی شویم، مهم است بدانیم که لینک خوب و بد چیست؟
اگر بدانیم که لینک خوب یا بد چیست میتوانیم فقط بر روی لینکهای خوب سرمایهگذاری کرده و رتبه بهتری در موتورهای جستوجو به دست آوریم و میتوانیم در صفحه اول گوگل قرار بگیریم. حال ببینیم که چگونه میتوانیم بک لینکهایی با ارزش پیدا کنیم:
اهمیت قدرت صفحات وب در ساخت بک لینک
آیا صفحهای که از آن به شما لینک داده میشود خودش دارای رتبه خوبی است؟ اگر اینطور است این لینک تاثیر زیادی بر رتبه سایت شما خواهد گذاشت. در حقیقت، با سالها تجربه میگوییم که این معیار از هر معیار دیگری در لینک سازی مهمتر است. دلیل این امر این است که صفحات وبی که دارای قدرت بالایی دارند، این قدرت را به سایتی که به آن لینک میدهند نیز منتقل میکنند.
اگرچه گوگل اطلاعات مربوط به پیج رنک را آشکار نمیکند اما هنوز از این پارامتر در الگوریتم خود استفاده میکند. البته شما میتوانید از ابزارهایی مانند Aherf برای تشخیص پیج رنک یا پیج ریتینگ استفاده کنید. کافی است URL مورد نظر خود را وارد کرده و نتایج را مشاهده کنید.
اهمیت قدرت وب سایت در ساخت بک لینک
کیفیت یک بک لینک همچنین به قدرت کلی یک سایت نیز بستگی دارد. به عنوان مثال لینکی از سایتی مانند NYTimes.com تاثیر بیشتری نسبت به یک وبلاگ گمنام دارد. اگرچه به دست آوردن چنین لینکی سخت است ولی ارزش تلاش کردن را دارد. در اینجا نیز Aherf به کمک شما میآید. میتوانید با وارد کردن URL سایت در این ابزار رتبه دامنه را مشاهده کنید. همچنین میتوانید از ابزار عالی Domain Authority متعلق به سایت Moz استفاده کنید.
مرتبط بودن دو سایت
با اینکه قدرت یک سایت برای لینک سازی بسیار مهم است ولی فراموش نکنیم که ارتباط داشتن موضوعی سایتی که انتخاب میکنید با سایت خودتان، از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال تصور کنید که سایت شما در مورد نوعی غذای خاص است. اگر از یک سایت قدرتمند در حوزه دوچرخههای آکروباتیک لینک بگیرید، آیا این لینک ارزشمند است؟
بر اساس مصاحبهای که یکی از کارشناسان گوگل انجام داده است، پاسخ خیر است. بر اساس گزارش این کارشناس گوگل: «گرفتن لینک از سایتی با پیج رنک بالا همیشه ارزشمند بوده است، اما اکنون ارتباط موضوعی سایتی که به شما لینک میدهد مهمتر است، ارتباط موضوعی در واقع، پیج رنک جدید است.»
به طور کلی باید از سایتها قدرتمند لینک بگیرید، به خصوص سایتهایی که مرتبط با سایت شما هستند.
لینک شما در کجای یک سایت قرار میگیرد؟
آیا لینک را در جایی از متن سایت قرار دادهاید؟ یا اینکه لینک شما در فوتر یک سایت است؟با این مثالها متوجه میشویم که مکان قرارگیری لینک شما در یک سایت بسیار مهم است.
به طور مشخص، لینکهایی که در فوتر یا سایدبار به صورت پشت سر هم قرار میگیرند ارزش کمتری نسبت به لینکهایی دارند که در میانه متن اصلی سایت قرار دارند.
آیا لینکی که ایجاد میکنید لینک های ویرایشی هستند؟
علاوه برجایی که لینک سایت شما قرار میگیرد، این مسئله هم مهم است که آیا لینک شما لینک تحریریه است یا خیر. لینک سردبیر لینکی است که یک شخص در سایت خود به شما میدهد چون فکر میکند که مطلب شما جالب است. ولی اگر در سایتی پروفایل ایجاد کنید (مثلا پول بدهید و تبلیغ کنید) و لینک خود را در آنجا قرار دهید این دیگر یک لینک Editorial نیست. همانطور که احتمالا حدس خواهید زد، گوگل امتیاز بیشتری به لینکهای به اصطلاح Editorial میدهد.
گوگل اعلام کرده است که: «…لینکهایی که به صورت Editorial نیستند یا به توصیه از جانب صاحب سایت هم نیستند به عنوان لینکهای غیرطبیعی شناخته میشوند و ممکن است به عنوان یک تخلف از راهنمای گوگل بررسی شوند.»
ساخت بک لینک به صورت انکرتکست
قسمتهایی از متن که میتوان بر روی آن کلیک کرد را انکر تکست مینامند. و گوگل از انکر تکستها به عنوان معیار برای رتبهدهی استفاده میکند.
به عنوان مثال فکر کنید شما بک لینکهایی به صورت انکر تکست در عبارت «دسر» ایجاد میکنید. گوگل میبیند که با این عبارت به سایت شما لینک داده شده است و با خود میگوید: خوب این سایت از انکر تکست دسر استفاده کرده است پس باید در مورد دسرها باشد.
البته مانند موارد دیگر در سئو، انکر تکستهایی که با کلمات کلیدی هدف درست شدهاند (در مقابل انکر تکستهایی که با عباراتی مانند اینجا کلیک کنید و…)، بسیار مورد سو استفاده قرار گرفتهاند. امروزه ساخت تعداد زیادی از انکر تکستهایی که دقیقا مثل کلمه کلیدی هدف هستند به عنوان اسپم شناخته میشوند.
در تصویر زیر مثالی را مشاهده میکنید:
به عبارت دیگر، ما توصیه نمیکنیم که با کلمات کلیدی خود انکر تکست درست کنید. اما اگر غیر عامدانه چنین لینکی دریافت کردید بسیار عالی است.
لغات و عبارات کنار لینک
همیشه در کنار لینک شما لغات یا عباراتی وجود دارند. احتمالا از این عبارات به عنوان انکر تکست فرزند استفاده میکند. اما یعنی چه؟
این بدین معنی است که اگر شما فکر میکنید عبارات اطراف لینک شما، اطلاعاتی درباره این که سایت شما در مورد چه چیزی است میدهد، بنابراین چرا گوگل نباید از آن استفاده کند؟
آیا لینک شما درون یک مقاله مهمان (Guest Post) قرار دارد؟
در اینجا مواردی را ذکر میکنم که اگر رعایت نکنیم، احتمالا مقاله مهمان را اسپم میکند:
- صاحب سایت برای انتشار این مقاله پول گرفته باشد.
- مقاله دارای انکر تکستی باشد که دقیقا با عبارت کلیدی مد نظر شما یکی است.
- این سایت فقط دارای مقاله مهمان باشد.
- این سایت با سایت شما مرتبط نباشد.
اما اگر یک مقاله مهمان در یک سایت قدرتمند و مرتبط ایجاد کنید چطور؟ با توجه به تجربه من این مورد میتواند به رتبهگیری شما کمک کند.
لینکهای فالو و نوفالو
ویژگی rell=nofollow در واقع تگی است که به لینک اضافه میشود و به موتورهای جستوجو میگوید که این لینک را به عنوان بک لینک تایید نکند. واضح است که در بحث بهینه سازی سایت تا جایی که ممکن است باید لینکها دوفالو باشند تا موتورهای جستوجو آنها را در نظر بگیرند.
چگونه با بازاریابی محتوایی لینکهایی پرقدرت و با کیفیت بسازیم؟
این که محتوا، کلیدی است که بک لینک های شگفتانگیزی را به ارمغان میآورد، دیگر یک راز نیست. اما یک نکته وجود دارد:
- صرفا انتشار یک محتوا لینکی را برای شما به ارمغان نمیآورد.
- همانطور که مشخص شده است، نوع خاصی از محتوا برای لینک سازی بهتر هستند.
در زیر ۴ مدل محتوا که بیشترین بک لینک را میتوانند ایجاد کنند را با هم مرور میکنیم:
۱. محتوای بصری
شامل:
- عکس
- نمودار
- اینفوگرافیکها
- چارتها و دیگر محتواهای بصری
چرا محتوای بصری تاثیر زیادی در لینک سازی دارند؟
به محتواهای بصری به راحتی میتوان لینک داد. به عنوان مثال زمانی که شما یک نمودار را در داخل سایت خود منتشر میکنید، هر زمان که شخصی این نمودار را داخل سایت خود به اشتراک بگذارد، یک بک لینک دریافت میکنید. این لینک دهی را نمیتوان به راحتی در مورد محتوای متنی به کار برد.
۲. لیستها
به نکات، تکنیکها، دلایل و رازهای فهرست بندی شده و چیزهایی مثل این لیست گفته میشود. لیستها اطلاعات ارزشمندی را داخل باکسهای طبقهبندی شده کوچک مثل یک جدول، به صورت جذاب به نمایش میگذارند. در واقع وقتی BuzzSumo یک میلیون مقاله را بررسی کرد، متوجه شد که لیستها بیش از هرنوع دیگری از محتوا بک لینک ایجاد میکنند… بیش از آزمونهای آنلاین، ویدئوها و حتی اینفوگرافیکها.
3. تحقیقات و اطلاعات دست اول
این مورد شامل محتوایی که اطلاعات جدید و دست اولی را از مطالعات راجع به یک صنعت خاص یا تحقیقات دست اول و یا آنالیز سئو به دست آمده است، میشود.اما چرا این نوع از محتوا مهم است؟
آمار و اطلاعات، لینکهای بسیاری دریافت میکنند. وقتی که به اطلاعات شما لینک میدهند در واقع در حال لینکدهی به سایت شما هستند. تعداد این لینکها به سرعت زیاد میشود.
۴. راهنمای جامع و نهایی
این راهنماها یک منبع همه جانبه هستند که تمام اطلاعات مرتبط با موضوع مورد نظر را پوشش میدهد. راهنماهای نهایی مقدار بسیار زیادی از اطلاعات را یکجا گردآوری میکنند و این راهنما تبدیل به یک مرجع در آن موضوع خاص میشود.
برای مثال:
مخاطبان درخواست مقاله ای درباره ی نکتههایی در مورد تحلیل کلمات کلیدی می کنند. و شما با نوشتن یک راهنمای کامل که دارای چند فصل است و بسیار جامعتر از نمونههای آنلاین خود می باشد بسیار بک لینک دریافت می کنید. حال که با محتوای خود لینکهای ارزشمندی را ساختهاید میتوانید بک لینکهای بیشتری نیز دریافت کنید. اما چطور؟ بوسیله ارسال ایمیل!
چگونه به وسیله ارسال ایمیل بک لینکهای قدرتمند ایجاد کنیم؟
اگر میخواهید در سال 2021 و حتی بعد از آن لینکهای کلاه سفید را ایجاد کنید باید حتما از ایمیل بیشتر استفاده کنید. اما سوالی که پیش میآید این است که: چگونه میتوانیم کاری کنیم که ایمیل ما به بلاگرها و روزنامهنگاران برسد و آنها ایمیل ما را به عنوان اسپم وارد پوشه اسپم نکنند؟
برای دریافت پاسخ این سوال ادامه مقاله را بخوانید:
۱. کاربرانی که احتمالا به شما لینک میدهند را پیدا کنید
ابتدا کلمه کلیدی مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید.
لینک اول داخل ابزارهای تحلیل لینک کپی کنید. حال در این ابزار روی Backlinks کلیک کنید:
سایتهایی که به این سایت لینک دادهاند همان سایتهایی هستند که ما در پی آنها هستیم و احتمالا به شما هم لینک خواهند داد.
۲. آدرس ایمیل برای ارتباط با این سایتها را پیدا کنید
حال که لینکدهندههای احتمالی را پیدا کردید حالا وقت آن است که ایمیلهای آنها پیدا کنید.
اما چگونه ایمیلهای آنها را پیدا کنیم؟ از ابزار Hunter.io استفاده کنید. این ابزار برای ارتباط گیری با سایتهایی که تیم کوچکی دارند عالی است. کافیست نام سایت را داخل این ابزار وارد کنید.
سپس این ابزار لیستی از ایمیلهایی که مرتبط با این دامنه است را به شما نشان میدهد.
اما در مورد سایتهای بزرگتر چطور؟ جستوجو کردن و پیدا کردن ایمیل مورد نظر داخل لیست ایمیل این سایتها بسیار دشوار است. به همین دلیل در این مورد من ابزار VoilaNorbert را پیشنهاد میکنم.
به جای اینکه نام سایت را در این ابزار کپی کنید، باید نام شخص و دامنه ای که آنها روی آن کار میکنند را وارد کنید.
بدین طریق میتوانید با شخصی که میتواند لینک شما را در آن صفحه قرار دهد ارتباط برقرار کنید.
۳. برای آنها یک متن شخصیسازی شده بفرستید
برای ارتباط با این شخص بهتر است که از یک متن خوب استفاده کنید. کافی است خیلی انشائی و مصنوعی نباشد. در زیر یک نمونه خیلی خوب از متن را میتوانید ببینید.
میبینیم که متن نمونه بالا میزان زیادی از شخصیسازی را بدون تلاش زیاد برای شما فراهم میکند.
اطلاعاتی درباره لینک سازی به صورت کلاه سیاه (جریمههای گوگل)
یک راهنما در مورد لینک سازی بدون بخشی در مورد سئوی کلاه سیاه هرگز کامل نیست. تشخیص لینک سازی کلاه سیاه تا حدی ساده است. اگر لینک شما برخلاف راهنمای وبمستری گوگل باشد احتمالا این لینک سازی کلاه سیاه است.
آیا این بدین معنی است که باید از ساخت لینک به صورت کلاه سیاه خودداری کرد؟ این تصمیمی است که باید خودتان بگیرید. ولی من هرگز این کار را پیشنهاد نمیکنم و به نظرم به دردسرش نمیارزد و سئو سایت شما را به خطر میاندازد. اما باز هم بستگی به تصمیم شما دارد. ولی توصیه میشود که سئوی کلاه سیاه انجام میدهید چه سئوی کلاه سفید، حتما با جریمههای گوگل آشنا شوید.
الگوریتم پنگوئن گوگل
این الگوریتم، الگوریتمی برای جریمه سایتهایی است که از لینک سازی کلاه سیاه استفاده میکنند مانند استفاده مقالات مهمان مشکوک که در مورد آن صحبت کردیم و یا کامنتهای اسپم
چگونه باید کاری کنیم که شامل جریمه این الگوریتم نشویم؟
فقط لینکهای کلاه سفید بسازید. اطلاعات زیادی نشان میدهد که میتوانید از این الگوریتم توسط به حداقل رساندن انکر تکستهایی که دقیقا با کلمه کلیدی هدف شما یکی است، دوری کنید. (البته من میگویم این بخشی از ماجراست و قضیه اصلی مربوط به اعتماد گوگل به شماست.) گفته میشود که راحتترین راه برای جلوگیری از جریمه گوگل دوری از لینکهای مشکوک است.
جریمه دستی گوگل/ لینکهای غیر طبیعی
این جریمه ها چگونه است؟
این جریمه به صورت دستی از طرف کارشناسان گوگل برای شما ارسال میشود و برخلاف جریمه الگوریتم پنگوئن، در جریمه دستی یک پیام اخطار برای شما در سرچ کنسول گوگل برای شما ارسال میشود.
چگونه میتوانیم از این جریمه دور بمانیم؟
هیچکس غیر از گوگل نمیداند که در چه حالت، سایتها این اخطار را دریافت میکنند. حدس من این است: سایتهایی که کمی مشکوک هستند توسط الگوریتم شناسایی و برای بررسی دستی در اختیار کارشناسان قرار میگیرند. بنابراین بهترین راه برای پرهیز از این نوع جریمه این است که فقط لینکهای غیرمشکوک داشته باشید.
همچنین بر خلاف الگوریتم پنگوئن، میتوانید توسط از کار انداختن لینکهایی که اخطار را دریافت کردهاند با استفاده از Disavow links و همچنین پر کردن فرم درخواست بررسی مجدد، سایت خود را از حالت جریمه خارج کنید.
سه استراتژی لینک سازی (راهنمای کامل و گام به گام)
در این بخش ۳ استراتژی تست شده برای لینک بیلدینگ در سطح جهانی را با هم مرور میکنیم.
سایتها و صفحاتی که منبع لینک سازی هستند
یک صفحه یا سایت منبع لینک سازی اصلا چیست؟ این صفحات وسایتها، به محتواهای جالب در موضوعات مختلف لینکهایی دارند. در زیر مثالی را مشاهده میکنیم:
چون این سایتها فقط برای لینکدهی ساخته شدهاند، بنابراین لینکهای تمام عیاری را گردآوری میکنند. فرآیند کار با این سایتها بدین گونه است:
۱. سایتهای منبع لینک را پیدا کنید
عبارات زیر را به قصد پیدا کردن این سایتها در گوگل جستجو کنید.
- inurl:links + کلمه کلیدی
- منابع مفید + کلمه کلیدی
- منابع کاربردی + کلمه کلیدی
- لینکهای کاربردی + کلمه کلیدی
۲. ارزش این منابع را بررسی کنید
به سرعت این سوال برای شما پیش میآيد که آیا لینک سازی در این سایتها ارزشی دارد یا خیر. میتوانید از فصل دوم برای پاسخ به این سوال استفاده کنید. به عنوان مثال این سایت منبع در تصویر زیر، رتبه آدرس 12 را دارد که بد نیست.
همچنین این سایت یک دامنه قدرتمند دارد. و لینک من در این سایت درجایی میان محتوای اصلی قرار گرفته است که عالیست.
۳. بهترین محتوا را پیدا کنید
کمی فکر کنید. ممکن است محتوای شما بهترین محتوای جهان باشد. ولی اگر مناسب سایت منبعی که انتخاب کردهاید نباشد چه؟ لینکی دریافت نخواهید کرد! بنابراین در این مرحله محتوایی در سایت خود پیدا کنید که مناسب سایتی که انتخاب کردهاید باشد. پس از پیدا کردن این محتوا به مرحله بعدی بروید.
۴. در زیر متن پیشنهادی خود برای ارسال به صاحبان این سایتها را قرار دادهام:
استراتژی لینکهای شکسته
این استراتژی همیشه مورد علاقه من بوده است. میپرسید به چه دلیل؟
به جای اینکه مستقیما از کسی درخواست کنید که لینک شما را در سایت خود قرار دهد، با این استراتژی در موضع برتر قرار دارید هنگام مذاکره، چون ارزشی را به سایت طرف منتقل میکنید. اما ببینیم که این استراتژی چگونه کار میکند:
1. یکی از این افزونهها را نصب کنید.
- Check My Links
- LinkMiner
هر دوی این افزونهها به سرعت لینکهای شکسته در هر صفحهای از وب را پیدا میکنند. (از مرورگر کروم استفاده کنید) به شما نشان خواهم داد که چگونه از اینها استفاده کنید.
2. سایتهایی با بیشترین میزان لینک را پیدا کنید
هرچقدر تعداد لینکهای یک سایت زیادتر باشد احتمال وجود لینک شکسته نیز بیشتر است. بنابراین سایتهای منبع لینک گزینه خوبی هستند که میتوانید از آنها استفاده کنید.
3. به دنبال لینکهای شکسته بگردید
اکنون زمانی است که باید از ابزارهایی که در گام اول نصب کردید استفاده کنید و لینکهای شکسته در این سایت را بررسی کنید.
4. به مالک آن سایت ایمیل بزنید
در مورد لینکهای شکسته به مالک سایت اطلاع دهید. سرانجام از وی بخواهید که لینک مطلب شما را به جای آن لینک شکسته قرار دهد. در تصویر زیر متنی را قرار دادهام که توصیه میکنم بفرستید:
7. نمونههایی باورنکردنی از لینک سازی
اکنون نوبت آن رسیده است که به شما نمونههایی واقعی از لینک سازی 1 را نشان دهم. اما بخش جالب ماجرا اینجاست که این مطالب را برای اولین بار منتشر میکنم.
نمونه اول
چگونه جولی با استفاده از تکنیک Skyscraper ترافیک ارگانیک سایت خود را ۱۹۴.۱ درصد افزایش داد.
جولی آدامز در وبلاگش با نام سیاره زیبای ما در حال تلاش و کار کردن برروی سایتش بود. البته که جولی محتوای عالی تولید میکرد اما به گفته خودش: «مهم نیست که چقدر محتوای من عالی است! مهم این است که هیچ لینکی دریافت نمیکند.» در این زمان جولی تصمیم به استفاده از تکنیک Skyscraper گرفت. بنابراین به جای اینکه دوباره یک محتوای عالی دیگر منتشر کند. یک چیز بسیار شگفتانگیز ایجاد کرد که در زیر، آن را مشاهده میکنید:
و به جای اینکه این محتوا را فقط در سایتش منتشر کند و منتظر بماند که لینکی دریافت کند، چند ایمیل ارسال کرد تا بتواند بک لینک دریافت کند. این کار باعث شد که سایت جولی بک لینکهای مفیدی در سایتهای قدرتمند با موضوع نجوم دریافت کند.
و این بک لینکهای کلاه سفیدی که ساخته بود باعث شد بهینه سازی سایت و ترافیک ارگانیک سایتش ۱۹۴.۱ درصد افزایش پیدا کند.
چرا تکنیک Skyscraper به این خوبی عمل میکند؟ جولی میگوید:
«چیزی که این موفقیت را ایجاد میکند این است که این تکنیک همانقدر که در مورد لینک بیلدینگ موثر است در مورد ساخت روابط نیز موثر است. مردم به شما لینک نخواهند داد مگر اینکه بدانند محتوایی مناسب آنها دارید و این را هم نخواهند فهمید تا اینکه شما به آنها بگویید.»
نمونه دوم
لینک سازی با تکنیک لینکهای شکسته
سال قبل تصمیم گرفتم که یک کمپین لینک بیلدینگ با تکنیک لینک شکسته ایجاد کنم. بنابراین تکنیکهایی که در فصل قبل گفتم را اجرا کردم. ابتدا برای پیدا کردن سایتهای منبع لینک، در گوگل سرچ کردم. و از ابزار Check My Link استفاده کردم تا لینکهای شکسته را پیدا کنم. سپس به مالک سایت ایمیل زدم و در مورد لینکهای شکسته اطلاع دادم.
آموزش سئو
وقتی که پاسخ ایمیل من را دادند من لینکهای شکسته را فرستادم و همچنین لینک محتوای خودم که میتوانست جایگزین شود را هم برایش ارسال کردم.
آنها خیلی خوشحال بودند که لینک محتوای من را درسایتشان منتشر میکنند.
نمونه سوم
چگونه ریچارد با استفاده از یک اینفوگرافیک برای اولین رتبه خوبی دریافت کرد. سال گذشته ریچارد ادوارد اینفوگرافیک زیر را در سایتش منتشر کرد.
بسیاری از مردم منتظر هستند که بدون اینکه کاری انجام دهند، محتوای بصریشان لینک بگیرد. اما ریچارد متوجه شد که اگر بتواند اینفوگرافیک خود را به نحوی در سایتهای دیگر قرار دهد بک لینکهای با کیفیتی دریافت خواهد کرد. بدین ترتیب ریچارد به سایتهای تکنولوژی که علاقهمند به بررسی این مطلب بودند ایمیل زد. و وقتی آنها قبول کردند محتوای او را ببینند ریچارد پیشنهاد کرد که یک مقدمه مخصوص سایت آنها نیز بنویسد برایشان، تا کار انتشار مطلب برایشان راحتتر شود.
چون ریچارد کار با ارزشی برای مالکان سایت انجام میداد بسیاری از بلاگرها با خوشحالی قبول کردند که اینفوگرافیک او را در سایتشان قرار دهد. درست است که این کار مستلزم تلاش زیادی بود ولی در عوض هزینه مالی برای ریچارد دربرنداشت.
ریچارد ۲۱ بک لینک از این وب سایت گرفت.
و با توجه به این لینکها، سایت ریچارد اکنون در کلمه کلیدی مد نظرش رتبه دوم در گوگل را دارد.
نمونه چهارم
چگونه مت بک لینکهایی برای سایت فروشگاهیاش ایجاد کرد. اگر صادق باشیم لینکسازی برای سایتهای فروشگاهی راحت نیست. اما در عین حال ممکن است. کافیست ببینیم که مت لاوری چه کاری را انجام داد. مانند دیگر سایتهای فروشگاهی مت نیز برای گرفتن بک لینک دچار مشکل بود. (سایت مت یک فروشگاه هدیه در استرالیا بود.)
خوب چه کسی حاضر است به سایتی که تمام صفحاتش محصول است لینک بدهد؟ پس مت متوجه شد که میتواند محتواهایی بسازد تا بتواند به سایتش لینک بدهد. به طور خاص مت یک محتوای شگفتانگیز را با تکنیک Skyscraper را در سایتش منتشر کرد.
با این عنوان: کلک استرالیایی: راهنمای کامل : البته مت بعد از انتشار این مطلببیکار نماند و مطلب خود را با ایمیل به دیگران معرفی کرد.
چون مت سایتهای هدف را به درستی انتخاب کرده بود و ایمیلی که فرستاده بود شخصیسازی شده بود بک لینکهای زیادی دریافت کرد.
این بک لینکها باعث شد که رتبه مت در کلمه کلیدی کلک استرالیایی که مستقیما بر فروشش تاثیر داشت رشد کند. در واقع رنک دو گوگل و فیچرد ریزالت را به دست آورد.
8. نکات حرفهای لینک سازی
در این بخش لیستی از نکات حرفه ای لینک بیلدینگ را که در طی سالیان گذشته متوجه آنها شدهام را با شما به اشتراک خواهم گذاشت.
توسط اصلاح لینک میتوانید به راحتی بک لینک بگیرید
آیا هرگاه کسی در سایتش به شما اشاره کند یعنی به شما لینک داده است؟ خیر!
گاهی فقط نام شما را ذکر میکنند ولی به شما لینک نمیدهند در حالی که در اصل باید لینک داده شود.
اگر به اغلب مالکان سایت که نام شما را آوردهاند ولی لینکی ندادهاند بگویید که به شما لینک دهند اغلب آنها با خوشحالی این کار را انجام میدهند. اما چگونه متوجه شویم که کسی نام ما را بدون لینک استفاده کرده است؟ میتوانید از ابزار فوقالعاده BuzzSumo استفاده کنید.
با ابزار Reverse Image Search بک لینک بگیرید
اگر یک محتوای بصری عالی مانند اینفوگرافیک منتشر کردهاید و کسی از آن بدون لینک دادن استفاده کرده است ناراحت نشوید! درست مانند مورد قبلی با یک ایمیل دوستانه میتوانید از مالک سایت بخواهید به شما لینک بدهد. از ابزار Reverse Image Google استفاده کنید تا بدانید چه کسی از عکس شما بدون لینک دادن به سایت شما استفاده کرده است.
ایمیلها را بعد از ظهر بفرستید
بعد از ارسال هزاران ایمیل به این نتیجه رسیدهام که: ایمیلها را باید بعدازظهر ارسال کرد.
به این دلیل که وقتی صبح ایمیل را ارسال میکنید ایمیل شما با حدود ۹۳ ایمیل دیگر در اینباکس قرار میگیرد. اما وقتی بعداز ظهر ایمیل را ارسال میکنید احتمالا رقبای کمتری دارید و احتمال خوانده شدن ایمیلتان بیشتر است.
می توانید از ابزار Boomerang برای مدیریت زمان ارسال ایمیل استفاده کنید.
مفاهیم، ایدهها و استراتژیها را به صورت بصری منتشر کنید
باور کنید یا نه بسیاری از مردم جهت این دستورالعمل از من تشکر کردهاند. چرا این موضوع به این میزان موثر است؟
خوب من میتوانستم این فرمولها را به صورت متن نیز منتشر کنم ولی خوب متن قابلیت به اشتراکگذاری کمتری نسبت به تصویر دارد.
به عبارت دیگر وقتی محتوای بصری میسازید در واقع ارزشی را تولید کردهاید که مالکان سایت با خوشحالی از آن استفاده کرده و به شما لینک میدهند.
قبل از اینکه خیلی به مدیران سایت نزدیک شوید یک ایمیل احساسی بفرستید
آیا مناسب است در همان ایمیل اول بخواهیم که به ما لینک بدهند؟ جواب: ممکن است. احتمالا اگر دو ایمیل بفرستید و در دومی تقاضای بک لینک کنید پاسخ بهتری دریافت میکنید.
البته این کار باعث میشود که در زمان نیز صرفهجویی کنید. به جای اینکه یک ایمیل شخصیسازی شده بسازید و کلی از وقت شما گرفته شود میتوانید یک ایمیل کوتاه احساسی بفرستید. سپس میتوانید در ایمیلهای بعدی از متون آماده و البته شخصیسازی شده بهره بگیرید.
ساختن پادکست
به جای اینکه زحمت نوشتن، ذخیره کردن و دوباره ویرایش کردن متن را تحمل کنید میتوانید در مورد موضوعی که میخواهید صحبت کنید و بک لینک هم بگیرید. جالب است که بدانیم که در هر موضوعی میتوان پادکست ساخت. در تصویر زیر میبینید که با یک پادکست چطور بک لینک ایجاد کردهام.
از ابزار Link Intersect استفاده کنید تا لینکدهندهها احتمالی را بیابید
اگر سایتی به یکی از رقیبان شما لینک داده است احتمالا به شما هم لینک خواهد داد و اگر سایتی به ۲ تا از رقیبان شما لینک داده باشد احتمال اینکه به شما هم لینک بدهد بیشتر است! اما چطور میتوانیم این دسته دوم از سایتها را پیدا کنیم؟ به کمک ابزار Aherf Link Intersect فقط کافیست که چند تا از رقبای خود را داخل این ابزار لیست کنید و این ابزار جذاب به شما خواهد گفت که کدام سایتها به این موارد لینک دادهاند.
از سایتهایی که از قبل لیستی از سایتهای مرتبط با یک موضوع را منتشر کردهاند استفاده کنید
هیچکس منکر این نیست که پیدا کردن سایتی برای لینک سازی کار دشواری است. اما خبر خوب اینکه برخی افراد سایتهایی را که شما نیاز دارید از قبل به صورت لیستی منتشر کردهاند. مثلا سایتی بهترین وبلاگها را در مورد موضوعی خاص معرفی کرده است.
نیازی به گفتن نیست که میتوانید در حوزه خود سرچ کرده و این سایتها را بیابید. مثلا سرچ کنید بهترین سایتها در مورد سئو سایت ، آشپزی یا هر چیز دیگری…
دیدگاهتان را بنویسید