Link Farm چیست؟
Link Farm
بک لینک ها یکی از راه هایی هستند که می توانند تأثیر زیادی بر سئوی سایت شما داشته باشند. در کنار این استراتژی، مزرعه لینک یا Link Farm ها گروهی از سایت ها هستند که به یکدیگر لینک می دهند. تکنیک مزرعه لینک را می توان با توجه به قوانین و قواعدی که برای لینک دادن بین سایت ها وجود دارد هم بر عهده ی ربات ها سپرد و هم به صورت دستی آن ها را انجام داد. مزرعه لینک یا Link Farm همانطور که از نامش بر می آید تعدادی از لینک ها در تیراژ بالاست که در یک محدوده یا مکان خاص وجود دارند. این تکنیک در سالیان اخیر به دلیل به روز رسانی های الگوریتم گوگل نتوانست کارایی قبلی خود را داشته باشد و هم اکنون مانند قبل توسط وب سایت های مختلف برای سئوی سایت در نظر گرفته نمی شود. یکی از معیار های اصلی گوگل برای رتبه بندی وب سایت های مختلف تعداد لینک ها و کیفیت لینک هایی است که به آن ها در سایت های دیگر داده می شود یا از آنها خارج می شود.
بدون شک موتور جستجوی گوگل اولین جستجوگری بود که از قابلیت لینک سازی به منظور تعیین محبوبیت و رتبه بندی وب سایت های مختلف استفاده کرد. پس از آن بود که با توجه به کارایی و نگاه منطقی کاربران سایر موتورهای جستجو به دنبال افزایش تعداد لینک های ورودی خود بودند تا بتوانند در صفحات اول موتورهای جستجو قرار بگیرند. پس از گسترش این موضوع، مزرعه ی لینک و استفاده از آن به عنوان فضایی مملو از لینک های متعدد مورد استفاده قرار گرفت.
مزرعه لینک ، تکنیک سئوی کلاه سیاه !
سئوی کلاه سیاه یکی از تکنیک های بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو است که مزرعه لینک با توجه به نوع فعالیتی که در سایت های مختلف دارد می تواند در این گروه قرار بگیرد. بدین ترتیب دسته ای از وب سایت ها به طور مشترک به یکدیگر لینک می دهند یا اینکه با پرداخت هزینه ای به وب سایت های دیگر لینک های مصنوعی یا غیر طبیعی دریافت می کنند. بنابراین هدف اصلی آنها را می توان ساخت لینک هایی دانست که در تلاش برای فریب دادن موتورهای جستجو هستند تا بتوانند در بازه ی زمانی کوتاهی به صفحات اول آنها و رتبه های برتر دست پیدا کنند.
مزارع لینک شاید در نگاه اول و ساده انگارانه بتواند لینک های ورودی زیادی را جذب وب سایت شما کند. این نگاه شاید تا حدود زیادی درست هم باشد اما مسأله ای که باید در سئوی وب سایت به آن دقت کرد این است که Link Farmها تا چه میزان بر کیفیت لینک های ورودی به وب سایت شما فارغ از کمیت آنها اضافه می کنند.
مزرعه لینک دستی (Manual link farm )
برخی از وب سایت های دادوستد بک لینک به منظور کسب درآمد بیشتر، اقدام به فروش لینک های انبوه یا ارزان می کنند. وب مستران نیز از این گونه وب سایت ها استفاده می کنند تا در بازه زمانی کوتاه، جایگاه سایت شان را بهبود ببخشند. اینجاست که مزرعه لینک (Link farm) شکل می گیرد و سایت اسپمر پس از شناسایی توسط موتور های جستجو جریمه میشود.
مزرعه لینک غیر دستی (Non – manual link farm)
برخی از متخصصان سئو به منظور بالا بردن رتبه وب سایت های طرف قراردادشان، به ایجاد صفحه های غیر مرتبط در دیگر تارنما ها روی می آورند و لینک سایت شان را در آن ها قرار می دهند. این شیوه بک لینک گیری در طولانی مدت، جايگاه سایت لینک دهنده را کاهش و جايگاه وب سایت لینک گیرنده را نیز بهبود می بخشد. زمانی که گوگل متوجه اسپم بودن و مزرعه لینک بودن شود، هم جایگاه لینک دهنده و هم جایگاه لینک گیرنده را تغییر می دهد و هر دو را جریمه می کند.
شناسایی مزرعه لینک توسط گوگل
شناسایی مزرعه لینک وب سایت های گوناگون توسط گوگل به سادگی صورت می گیرد. سایت هایی که تبادلات خود را با مزرعه لینک انجام می دهند به طور قطع حجم بالایی از لینک های ورودی و خروجی خواهند داشت و به جهت ارتباطات موضوعی با یکدیگر توسط گوگل شناسایی می شوند. الگوریتم های جدیدتر گوگل همواره در تلاش هستند تا وب سایت هایی را در صفحات اول خود نمایش دهند که دارای محتواهای باکیفیت و اثربخش برای کاربران خود هستند.
هنگامی که عبارتی را در موتور جستجوی گوگل تایپ می کنید، گوگل کیفیت و کمیت لینک هایی که از وب سایت های مختلف دریافت شده اند را در رتبه بندی نتایج دخالت می دهد، بدین ترتیب به تصور بسیاری از کاربران تعداد لینک بیشتر احتمال اینکه رتبه های بهتری دریافت کنید را قوی تر می کند. اما باید بدانید کیفیت محتواها و وب سایت هایی که تحت لینک های یکدیگر قرار می گیرند نیز به اندازه ی کمیت آنها حائز اهمیت است.
لینک ها به دو دسته ی لینک خارجی و لینک داخلی تقسیم بندی می شوند. موتورهای جستجو از تکنیک یا ابزار Link Juice به منظور اندازه گیری و سنجش قدرت و در حقیقت کیفیت لینک های خارجی استفاده می کنند. هر چه تعداد لینک های خارجی افزایش یابد ارزش لینک یا Link Juice آن کاهش می یابد.
محتوای بیشتر Link Farm ها فهرستی طولانی از هایپرلینک هایی است که به وب سایت های دیگر ارجاع شده اند که عمده ی آنها به طور تصادفی و غیر مرتبط با هم انتخاب می شوند.
عدم ارتباط موضوعی میان آنها و حجم بالای لینک های خروجی سایت های مزرعه لینک موجب می شود تا موتورهای جستجو، وب سایت هایی که از این تکنیک ها استفاده می کنند را جریمه کنند و اثرات منفی زیادی در رتبه بندی آنها اعمال کنند.
مزررعه لینک یک راه سریع برای دستیابی به تعداد زیادی از لینک های خارجی است، اما یکی از بی کیفیت ترین شیوه هایی است که لینک های بدون کیفیت و اثر بیرونی بد را برای شما به همراه می آورند. به همین منظور در سالیان اخیر روش های بهینه ی دیگری برای دستیابی به لینک های مفید و سالم پدید آمده اند.
مزرعه لینک هنوز هم یکی از اصلی ترین گزینه ها برای بهبود رتبه ی وب سایت کاربران مبتدی و تازه کار محسوب می شود. چرا که این استراتژی در کنار عملکردی آسان، هزینه ی کمی دارد و به مدت زمان بسیار کوتاهی برای دریافت لینک های متعدد نیاز دارد. تا اینجای کار به طور قطع اوضاع درست پیش می رود، حتی شما در روزهای اول کار خود نیز با افزایش بازدیدکنندگان روبرو خواهید شد اما پس از مدتی بازدیدکنندگان وب سایت شما ریزش شدیدی خواهند داشت و آمارهای موجود می تواند رقم های کمتر از زمانی را نشان دهد که شما از مزرعه لینک استفاده نمی کردید. چنانچه به محتواهای خود اطمینان دارید، روش های بسیار خوب دیگری وجود دارند که می توانید برای مدیریت لینک های خود از آنها استفاده کنید تا در کنار کمیت لینک ها کیفیت بالایی را نیز نصیب شما کنند.
دیدگاهتان را بنویسید